handdator

Visa fullständig version : kättingar och oljud


miaz
2012-03-29, 10:31
försöker få mitt gym att införskaffa kättingar.
enda oron dom har är att det möjligen skulle föra massa oväsen.
dom måste nämligen sätta upp extra isolering som det är nu, pga grannarna.

nån som har erfarenhet av att träna med kättingar?
tänker då främst mark och böj.

eller kan man köpa kättingar som är täckta i plast, om ni förstår?
har hittat på blocket, begagnade kättingar, 5kg/m.
men nån kanske vet ett bättre ställe? det är i stockholm det gäller.

kalle_kula
2012-03-29, 10:34
försöker få mitt gym att införskaffa kättingar.
enda oron dom har är att det möjligen skulle föra massa oväsen.
dom måste nämligen sätta upp extra isolering som det är nu, pga grannarna.

nån som har erfarenhet av att träna med kättingar?
tänker då främst mark och böj.

eller kan man köpa kättingar som är täckta i plast, om ni förstår?
har hittat på blocket, begagnade kättingar, 5kg/m.
men nån kanske vet ett bättre ställe? det är i stockholm det gäller.

Jag tycker det rasslar en hel del om kättingar faktiskt, åtminstone i gymmet.
Sen vet jag inte om ljudet sprider sig bra till grannarna också.

z_bumbi
2012-03-29, 11:30
Kedjor ger högfrekvent ljud så det är lättare att dämpa än dova dunsar, jag tycker inte heller det låter så mycket då kedjan aldrig landar med hela vikten utan det kommer lite i taget. Iofs är det i jämförelse med att tyngdlyftare släpper vikterna och att folk drar mark med järnvikter på träpodier så det kanske inte är så representativt vad som uppfattas som att det låter.

Om jag skulle göra kättingar till gymmet så skulle jag i alla fall testa att klä klasarna* med tyg på något sätt för att få bort ljudet. Ett löst sittande tygfodral på varje enskild del borde göra att smidigheten borde behållas men samtidigt att kedjedelarna inte gnuggas mot varandra.
Ett annat alternativ är att låta kedjan gå ner i en ljuddämpad låda, klä också insidan med någon mjuk matta men här har jag ingen aning om det gör någon faktiskt skillnad.

Det billigaste alternativet för nya kedjor brukar vara biltema eller liknande ställen.

*jag pratar alltså om typen där vikten regleras med hjälp av korta bitar kedja, klasar, som hängs på en relativt lätt kedja.

Alfers
2012-03-29, 11:40
tex: http://www.marinsystem.se/katting-gummikladd-180m-kl3-p-911.aspx
10mm gods, vet inte vad det kan väga, men är bara att koppla på 2 stycken om man vill det

googlade gummiklädd kätting, du hittar säkert fler sidor om du klickar runt lite

Herman H
2012-03-29, 15:34
testa att klä klasarna* med tyg på något sätt för att få bort ljudet. Ett löst sittande tygfodral på varje enskild del borde göra att smidigheten borde behållas men samtidigt att kedjedelarna inte gnuggas mot varandra.


Kolla hos den lokala cykelreparatören och få slängda cykelslangar att trä på kedjorna (funkar även på mc-lås modell kedja när orginalplasten trillat av)

z_bumbi
2012-03-29, 16:11
Kolla hos den lokala cykelreparatören och få slängda cykelslangar att trä på kedjorna (funkar även på mc-lås modell kedja när orginalplasten trillat av)

Det där var genialt.