handdator

Visa fullständig version : En veckas överätning, gör det mycket skillnad?


Kåla
2012-03-28, 23:14
Hej där!
Ska snart iväg på en veckas semester, blir all-inclusive så kommer förmodligen inte räkna kalorierna överhuvudtaget. Deffar för närvarande och kommer fortsätta deffa ett par månader till (resan är om ca 1 månad).
Så jag undrar, kommer det göra väldigt stor skillnad i min träning/fysik/hälsa om jag unnar mig under denna vecka och ligger på ~2500kcal och uppåt per dag istället för 1600kcal (som är kaloriunderskott för mig)?

Givetvis ska jag träna under resan, undrar bara om detta kommer förstöra min träning!

kimozabe
2012-03-28, 23:22
Unna dig, trist o defffa på semester, så ofta åker man inte iväg. Ät o vila upp dig och deffa lite hårdare en period efter semester här hemma.
My two cents

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Chaliza
2012-03-28, 23:28
Kimozabe sa några kloka ord, var nyligen iväg till Holland över helgen nu under deff och jag tänkte inte så mycket på kcal utan åt rätt fritt. Dock var jag lite varmsam med vissa saker som jag inte ens var sugen på (godis t.ex.) och åt mycket vid måltiderna istället.

Exhale_
2012-03-29, 07:02
Så länge du inte överäter något enormt ska det inte vara några problem. Käka som du brukar göra i vanliga fall när det inte är deff. Njut av semestern!

Ola Wallengren
2012-03-29, 07:36
Om du inte är extremt liten i maten tycker jag 2500kcal låter lite väl konservativt på en all-inclusive där man unnar sig det ena och det andra, speciellt om alkohol är inblandat.
Hur som helst går det utmärkt att unna sig det man känner för på en all-inclusive men man får räkna med att det blir ett stadigt överskott som man sedan får kompensera för.
Enligt min erfarenhet så rör det sig om ca +2hg fett per dag, vilket går att deffa bort på ca 2 veckor.

abstract
2012-03-29, 08:26
En semester är just det, en semester. Jag ser det som att man tar en break från det vardagliga. Om deffen är det vardagliga för stunden, och man känner att man VILL stanna upp och inte tänka på kaloriräknandet är det inget snack om saken. Då tycker jag att man ska göra just det:)

Jag har personligen aldrig bibehållit en strikt deff under en semester/kickoff/weekend, sure att det stannar upp kurvan en aning för stunden men whatthehell... lätt värt det. Speciellt när jag blickar tillbaka på hur mycket mer uppskattad semestern var (och ev förlängde deffen en vecka), än att jag ska minnas semestern som "då jag avstod från alla godsaker på frukostbuffén"...

Livet är för kort som det är liksom, utan att man ska få ut det mesta av sin semester. Min röst; unna dig det du är sugen på. Ta en paus. Och välkommen tillbaka efter semestern.

Kåla
2012-03-29, 10:07
Om du inte är extremt liten i maten tycker jag 2500kcal låter lite väl konservativt på en all-inclusive där man unnar sig det ena och det andra, speciellt om alkohol är inblandat.
Hur som helst går det utmärkt att unna sig det man känner för på en all-inclusive men man får räkna med att det blir ett stadigt överskott som man sedan får kompensera för.
Enligt min erfarenhet så rör det sig om ca +2hg fett per dag, vilket går att deffa bort på ca 2 veckor.

Lite av detta svaret jag var ute efter. Hur lång tid de kommer ta att komma tillbaka på banan liksom. Jag själv tänkte att man skulle dras tillbaka mer än så, dvs kasta flera veckor deff i sjön för lite semester. Men detta låter bättre.
Håller ni med Ola? =)

Tack för svaren!

begt
2012-03-29, 10:09
När du kommit hem kan du köra en massa kardio ett par dagar också.

Nikodemus
2012-03-29, 10:28
det finns ju överätning och sen finns det ÖVERÄTNING. jag for till usa 2 veckor över jul och gick upp 5-6 kg. Jävla mycket god snabbmat där altså :D men det går ju snabbt o deffa bort sen när man kommer hem... de borde finnas white castle i sverige. eller det borde kanske inte det..

Ola Wallengren
2012-03-29, 10:57
Lite av detta svaret jag var ute efter. Hur lång tid de kommer ta att komma tillbaka på banan liksom. Jag själv tänkte att man skulle dras tillbaka mer än så, dvs kasta flera veckor deff i sjön för lite semester. Men detta låter bättre.
Håller ni med Ola? =)

Tack för svaren!

Du får ju totalt räkna med att semestern förlänger din deff med minst 3 veckor.
Har de gym på hotellet så kan man försöka träna lite, tex före frukost så får man i alla fall lite nytta av överätningen och halkar inte efter så mycket i träningen. Det kräver ju iofs att man inte dricker sig all för berusad dagen före och dessutom lyckas gå upp lite tidigare än de andra, men sedan är hela dagen fri.

Springer
2012-03-29, 11:50
Vad skall du göra på semestern då? Passa på att röra dig! Promenader för att se omgivninganr, hyr cykel, simma, lek Hannibal på stranden etc.

Jag är iofs lite unik i det att jag inte gillar att ligga i solen och lata mig. ;)