handdator

Visa fullständig version : Simning - styrketräning


Wiksit
2012-03-28, 20:55
Tja kolo!

har på senare tid börjat simma. Kör 531 jim wendler, och simmar 1km varje dag. Jag känner att det bränns lite smått i axlar,triceps och rygg. Men tror ni att musklerna påverkas jätte mkt negativt utav simningen? Kan jag fortsätta utan att vara orolig?
Mitt mål är att bli så stark som möjligt med en snygg kropp, simningen har jag tänkt som lite kondition+påskynda deffen. Dock inte mer än 500kcal underskott per dag, vad säger ni?

mikaelj
2012-03-28, 21:00
Jag tror att du kan få svårt att öka i styrka i längden med den volymen simning. Beror dock på simsätt och intensitet. Personlig erfarenhet är att 3 pass simning i veckan gjorde att min utveckling i knäböj och marklyft helt avstannade.

Wiksit
2012-03-28, 21:02
Haha, då tror jag att jag kommer att sluta lika fort som jag började.

Wiksit
2012-03-28, 21:03
Sättet jag simmar på är. En längd bröstsim, en längd crowl. Simmar 10 länger, vilar 3 min. så gör jag 4 gånger. Varje dag.. Men ser ut som att detta inte kommer bli alltför långvarigt.

mikaelj
2012-03-28, 21:05
Äh, du märker ju när du inte längre ökar i styrka. Simning är ju skitkul, så varför sluta?

Dessutom beror det på hur hårt du kör. Jag simmade 1500-2500 meter per pass i jag-kan-inte-göra-nå't-resten-av-dagen-tempo.

Wiksit
2012-03-28, 21:08
Är under deff så lär bli svårt att se om det är pga simningen eller nått annat jag inte ökar i styrka. Men hur tycker du jag ska lägga simningen om jag vill vara så opti som möjligt mot mina muskler?

mikaelj
2012-03-28, 21:12
Om du är under deff skall du vara nöjd om du behåller din styrka. Ökning är positivt, men det är svårt under energiunderskott.

Hur du skall lägga upp din simning vet jag inte. Funkar det som du gör nu så fortsätt.

Wiksit
2012-03-28, 21:12
Jag har ju precis börjat med det, så vet inte riktigt om det funkar. Men men ,, får väl köra på ett tag och hoppas på det bästa. Tack för hjälpen!

cero
2012-03-28, 21:18
Tycker du ska simma på som du har tänkt dig, fortsätta med styrketräningen, och sedan se hur det går. Sikta på att behålla styrkan under deff som sagt.

Skulle det vara så att simningen blir ett hinder för styrketräningen så är nog korta, mer intensiva konditionspass (i detta fall simning) att föredra för att minska den negativa effekten på musklerna.

Men denna "negativa effekten" är teoretisk och behöver inte ha någon betydelse i praktiken, så du får testa dig fram.

Sen kan det ju också vara så att just tröttheten i musklerna pga konditionsträningen blir ett hinder. Att armarna är helt slut när du ska lyfta bänkpress dagen efter t.ex.

Wiksit
2012-03-28, 21:19
Tycker du ska simma på som du har tänkt dig, fortsätta med styrketräningen, och sedan se hur det går. Sikta på att behålla styrkan under deff som sagt.

Skulle det vara så att simningen blir ett hinder för styrketräningen så är nog korta, mer intensiva konditionspass (i detta fall simning) att föredra för att minska den negativa effekten på musklerna.

Men denna "negativa effekten" är teoretisk och behöver inte ha någon betydelse i praktiken, så du får testa dig fram.

Allright, tack för hjälpten! :)