handdator

Visa fullständig version : Magövningar funkar inte!


Kazneo
2012-03-28, 18:04
Tjena. Har ett litet problem som jag grubblat över.
Det är så att när jag tränar mage på gymmet så känner jag ingenting oftast. En utav stationerna jag tränar på ska man ligga ner och hölla fötterna uppe mot en platta och sedan göra situps. Jag brukar då göra korta situps (Lyfta mig c.a 10-20 cm och sen ner igen och göra det rätt snabbt för att inte låta musklerna vila).
Innan, när jag tränade, brändes det i magen efter 20-30 situps kanske, men nu känner jag ingenting även ifall jag gör 40 eller 50. Det kan hända ibland att det bränner lite smått i magen men då känns det i ryggen också vilket nog betyder att jag gör fel.

Jag brukar också köra på en maskin där man sitter och kan justera vikter. Där kan jag göra flera utan att jag känner någonting alls. Det funkade dock innan på den maskinen.


Det gör även ont på höger handled på vissa maskiner där man böjer den mycket.

Vad borde jag göra?

Halldin
2012-03-28, 18:35
tl_Hp1Wf52k

MathiasF
2012-03-28, 19:00
En fin är att hänga i armarna och ha stöd för ryggen samtidigt som du lyfter benen med hjälp av magmusklerna.

TheIsh
2012-03-28, 19:30
ATG-böj. Träna magen individuellt är ju inte nödvändigt.

Fishtank
2012-03-28, 19:48
ATG-böj. Träna magen individuellt är ju inte nödvändigt.

Nja.
Lite mage är bra, märker själv att böj och marklyft går bättre efter lite kompletterande magövningar införts.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Popliteus
2012-03-28, 19:57
Cable crunches!!!

yB_JBCkwOVE

killenigrillen
2012-03-28, 20:07
En fin är att hänga i armarna och ha stöd för ryggen samtidigt som du lyfter benen med hjälp av magmusklerna.

Jag visste inte att magmusklerna också fungerade som "benlyftare"...

Bruno Betong
2012-03-28, 20:17
Jag hör till dem som inte tror på många repetitioner för magen, lika lite som för andra muskelgrupper. Jag brukar köra cable crunches, som finns på video ovan, tungt, 8 reps per set. Utöver det kör jag maghjulet, som också finns på video ovan. Tycker det tar skitbra. Magmusklerna blir stora och starka och med vikter är det betydligt lättare att hela tiden pressa sig hårdare, med den goda följden att man om så önskas alltid kan vakna med träningsvärk. Hjulet är bra för bålstabiliteten.

Jorgen
2012-03-28, 20:24
ATG-böj. Träna magen individuellt är ju inte nödvändigt.

Vad spelar djupet på böjen för roll?

Fredriiik
2012-03-28, 20:28
Jag visste inte att magmusklerna också fungerade som "benlyftare"...

+1!
Höftböjaren får dock en fin törn av den övningen :P

Lägg på mer vikt och sikta på 10 reps men lär dig övningen rätt först.

spoon
2012-03-28, 20:33
Jag visste inte att magmusklerna också fungerade som "benlyftare"...

Lite tar det allt. Har du testat? Bränner fint om man håller emot på vägen ned.

G0ysNevIv0w

svenbanan
2012-03-28, 20:52
Testa russian twist. Ligg på rygg med fötterna ankrade med en hantel/viktskiva som du håller med raka armar. Gör en situp med spikrak rygg och stanna halvvägs uppe. Sträck ut vikten snett framåt på raka armar. Rotera hela överkropen åt vänster så att viktskivan nästan touchar marken (men viktskivan ska fortfarande vara i princip rakt framför bröstkorgen). Rotera tillbaka till utgångsläget och direkt vidare till höger på samma sätt.

Antingen ligger man kvar i samma ställning och fortsätter hö-vä-hö-vä tills man inte klarar mer, eller så går man tillbaka ned efter varje hö-vä. Me likes!

killenigrillen
2012-03-28, 20:52
-

Att det kommer ta i magen är det ingen som betvivlar, jag ville bara påpeka att magen (om man räknar bort iliopsoas från magmuskulaturen) inte har någon funktion i att lyfta benen. Bålmuskulaturen kommer dock att stabilisera ryggen/magen och flektera ryggraden så att man kan lyfta benen med rectus femoris, iliopsoas och en del andra muskler.

Åsberg
2012-03-28, 21:02
9BQejMFkHoI

Om det finns TRX på gymmet så prova magövningarna i videon. Gjort underverk för min magträning iaf. :)

emi23j
2012-03-28, 22:20
Body levers

IwJ80DDIeNE


Side lever pulls

4fT6m1Pv94k

Enjoy och lycka till!

MWA
2012-03-28, 23:39
Knäböj, repcrunches och en vana att spänna magen under en stor del av de övningar du utför.

Anatis87
2012-03-28, 23:42
Kolla på denna sidan om du kan finna program eller övningar som kan passa dig.
http://www.styrkeprogrammet.se/

Spartansk
2012-03-29, 00:14
Oroa dig inte! Det behöver inte kännas någonstans för att en muskel ska få träning. Bara fortsätt du med dina crunches, sålänge magen drar ihop sig mot ett motstånd så tränas den.

Supermicke
2012-03-29, 09:08
jag gillar hängande benlyft. Men kör med tårna högre upp. Blir väl som en omvänd situps när nedrerygg släpps från underlaget.

Mollestam
2012-03-29, 10:37
Brutalbänk är episkt bra. Om du inte känner något, lägg på en platta, om du fortfarande inte känner något så gör du något fel.