handdator

Visa fullständig version : Mättat fett och genetisk påverkan på övervikt och kroppsfettmängd


King Grub
2012-03-28, 15:38
Fat mass and obesity-associated (FTO) is the strongest genetic determinant of obesity identified to date. Dietary fat is a key environmental factor that may interact with genotype to affect risk of obesity and metabolic syndrome (MetS). This study investigated associations among FTO rs9939609, obesity measures, and MetS phenotypes in adults and determined potential modulation by dietary fat intake at baseline and after a 7.5-y follow-up when MetS cases and controls were selected. FTO rs9939609 genotype, biochemical, dietary, and lifestyle measurements were determined in the LIPGENE-SU.VI.MAX study (n = 1754). FTO rs9939609 A allele carriers had a higher risk of being overweight or obese [OR = 1.66 (95% CI: 1.07, 2.57); P = 0.02] and of having a larger abdominal circumference [OR = 1.42 (95% CI: 1.01, 1.99); P = 0.04] compared with the TT homozygotes. These associations were independent of physical activity and energy intake and were maintained over the follow-up period, particularly in the MetS individuals. High dietary SFA intake (≥15.5% energy) and a low dietary PUFA:SFA intake ratio (<0.38) further accentuated the risk of having a BMI ≥25 kg/m2 and being abdominally obese. Non-risk allele carriers appeared to be unresponsive to dietary SFA intake or to the dietary PUFA:SFA intake ratio with respect to obesity measures. In conclusion, FTO rs9939609 was associated with obesity measures, especially in those with the MetS, which was further exacerbated by high dietary SFA intake at baseline and 7.5 y later. These data indicate important novel modulation of genetic risk by dietary fat exposure in individuals with increased cardiometabolic risk.

High Dietary Saturated Fat Intake Accentuates Obesity Risk Associated with the Fat Mass and Obesity Associated Gene in Adults J. Nutr. March 28, 2012.

http://jn.nutrition.org/content/early/2012/03/27/jn.111.153460.full.pdf+html

Eddie Vedder
2012-03-28, 15:42
Det har nästan exploderat med artiklar om generna och övervikt, känslighet mot specifika makronutrienter osv. Skitintressant och ett bra komplement - tror jag - till epidemiologiforskningens hegemoni.





Och ja jag är nöjd med att ha fått peta in ordet 'hegemoni'. Nästan lika tillfredsställande som 'diskurs'. :D

Apos78
2012-03-28, 20:05
Det har nästan exploderat med artiklar om generna och övervikt, känslighet mot specifika makronutrienter osv. Skitintressant och ett bra komplement - tror jag - till epidemiologiforskningens hegemoni.





Och ja jag är nöjd med att ha fått peta in ordet 'hegemoni'. Nästan lika tillfredsställande som 'diskurs'. :D

Ja och som komplement kan det såklart vara väldigt värdefullt. Bara det inte blir två vattentäta stuprör som följs åt i sin jakt på "sanningen".

Eddie Vedder
2012-03-29, 08:04
Ja och som komplement kan det såklart vara väldigt värdefullt. Bara det inte blir två vattentäta stuprör som följs åt i sin jakt på "sanningen".

Precis. Eller att genetikforskningen får ett alldeles för stort genomslag i samhället i stort. Så plötsligt är allt gener och alla kräver att våra genom skall kartläggas, att den kliniska vardagen skall följa efter folks gener etc. etc.

Är det något jag är orolig över när det gäller forskning om genetik är det inte resultaten i sig - som jag välkomnar - utan det genomslag det riskerar att få bland folk som inte vet hur komplext det är. Jag vill inte gå tillbaka till rasbiologi.

Apos78
2012-03-29, 08:37
Precis. Eller att genetikforskningen får ett alldeles för stort genomslag i samhället i stort. Så plötsligt är allt gener och alla kräver att våra genom skall kartläggas, att den kliniska vardagen skall följa efter folks gener etc. etc.

Är det något jag är orolig över när det gäller forskning om genetik är det inte resultaten i sig - som jag välkomnar - utan det genomslag det riskerar att få bland folk som inte vet hur komplext det är. Jag vill inte gå tillbaka till rasbiologi.

Håller med. Och problemet blir ofta precis det du nämner, att en faktor tillskriva en alltför stor roll. Och det har en tendens att svänga beroende på hur rapporteringen, till stor del i media, ser ut.

Ola Wallengren
2012-03-29, 11:03
Att de använder olika genotyper som prediktorer gör iofs inte undersökningen mindre epidemiologisk, även om vissa tycker att genotypning är en typ av pseudo-randomisering.

Man hör ofta påståendet att fetma och övervikt är väldigt mycket genetiskt, vilket man kan visa i många studier. Samtidigt så förklarar de gener man har hittat idag (ca 70st) endast ca 10% av variationen i BMI, vilket inte blir så mycket i kg. Om jag minns rätt så skiljer det inte mer än 1kg mellan olika genvarianter av FTO-genen som nämns ovan och det kallar man "the strongest genetic determinant of obesity identified to date".

Nutrid
2012-03-29, 11:43
"Genetics loads the gun, but the enviroment pulls the trigger."