handdator

Visa fullständig version : Ab-artikel, 100 beboeliga planeter nära jorden


ARMSTARK
2012-03-28, 12:15
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14596534.ab

30 ljusår från jorden, det borde betyda att om eventuella invånare på dessa planeter har samma teknologi som oss, eller högre, så har de observerat våra aktiviteter här på jorden sen en tid tillbaka. Då tänker jag på kärnvapen sprängningar m.m.

Coolt, undrar vad de tänker? *jorgen*

begt
2012-03-28, 12:22
Lite coolt att de kan ha följt alla våra TV-sändningar =)

ARMSTARK
2012-03-28, 12:25
Fast de går inte i ljusets hastighet så de kommer få vänta ett bra tag... :D

Snobbe
2012-03-28, 12:25
har ej läst artikeln men om det finns invånare på dessa planter som har samma teknologi som oss, varför skulle de ha sett våra aktiviteter på jorden? Då borde vi ju sett dom också eller wot?

ARMSTARK
2012-03-28, 12:26
har ej läst artikeln men om det finns invånare på dessa planter som har samma teknologi som oss, varför skulle de ha sett våra aktiviteter på jorden? Då borde vi ju sett dom också eller wot?

Beror på vad de sysslat med, de kanske inte håller på med så explosiva grejjer. ;) Det krävs VÄLDIGT starkt ljus för att det ska synas, och ska man svara på ett "Ljus-meddelande" tar det 30 år innan det kommer fram, sen får man vänta 30 år på svaret.

begt
2012-03-28, 18:21
Fast de går inte i ljusets hastighet så de kommer få vänta ett bra tag... :D

Jo, de går i ljusets hastighet.

Jens.Andersson
2012-03-28, 18:31
Fast de går inte i ljusets hastighet så de kommer få vänta ett bra tag... :D

All elektromagnetisk strålning färdas med ljusets hastighet, oavsett om det är
radiovågor, synligt ljus eller röntgen strålar.

Kabuto
2012-03-28, 18:52
Finns betydligt bättre sidor än skvallerpressen om ni vill läsa om astronomi.

Sniggel
2012-03-28, 18:53
En intelligent livsform kanske just nu mottager radiovågor som vi skickat ut för 30 år sen ;)

Nu vet jag inte hur starka radiovågor är efter 30 ljusår men jag misstänker att man med teknologi av våran kaliber kan upptäcka sånt och därmed även lyssna och tolka så småningom?

begt
2012-03-28, 19:00
En intelligent livsform kanske just nu mottager radiovågor som vi skickat ut för 30 år sen ;)

Nu vet jag inte hur starka radiovågor är efter 30 ljusår men jag misstänker att man med teknologi av våran kaliber kan upptäcka sånt och därmed även lyssna och tolka så småningom?

De är lika starka oavsett.

Loke
2012-03-28, 19:02
En intelligent livsform kanske just nu mottager radiovågor som vi skickat ut för 30 år sen ;)

Nu vet jag inte hur starka radiovågor är efter 30 ljusår men jag misstänker att man med teknologi av våran kaliber kan upptäcka sånt och därmed även lyssna och tolka så småningom?

Utan att vara expert skulle jag säga att det är riktigt svårt. Man ska nog vara glad om man alls lyckas detektera radiokommunikation. Vi kan ju oftast inte ens direkt observera gasjättar, ännu mindre jordlika planeter. Att då faktiskt detektera radiokommunikation, som är betydligt svagare, vore väldigt svårt.

Sniggel
2012-03-28, 19:06
De är lika starka oavsett.

Låter ologiskt. Färre antal vågor borde ju träffa samma yta ju längre vågorna färdats?

Utan att vara expert skulle jag säga att det är riktigt svårt. Man ska nog vara glad om man alls lyckas detektera radiokommunikation. Vi kan ju oftast inte ens direkt observera gasjättar, ännu mindre jordlika planeter. Att då faktiskt detektera radiokommunikation, som är betydligt svagare, vore väldigt svårt.

Ok.

stridis
2012-03-28, 19:18
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14596534.ab

30 ljusår från jorden, det borde betyda att om eventuella invånare på dessa planeter har samma teknologi som oss, eller högre, så har de observerat våra aktiviteter här på jorden sen en tid tillbaka. Då tänker jag på kärnvapen sprängningar m.m.

Coolt, undrar vad de tänker? *jorgen*

Haha, jag såg det där först från science daily medan du tog det från aftonbladet.

Bara en iakttagelse.;)

Dav0d
2012-03-28, 22:02
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14596534.ab

30 ljusår från jorden, det borde betyda att om eventuella invånare på dessa planeter har samma teknologi som oss, eller högre, så har de observerat våra aktiviteter här på jorden sen en tid tillbaka. Då tänker jag på kärnvapen sprängningar m.m.

Coolt, undrar vad de tänker? *jorgen*

Varför skulle det betyda att de har samma teknologi som oss? De kan vara miljontals år före oss eller extremt primitiva - det är om det finns intelligent liv. Solsystemen i detta kluster har väl funnits i sisådär 4 miljarder år, kan hända ganska många olika saker under denna tidpunkt som påverkar evolutionen.

Samt radiovågar är det första samt bästa de troligtvis skulle snappa upp. Eftersom det skulle krävas att vår planet fullständigt sprängs av en extrem explosion för att de skulle kunna se det ljuset och då bara om de tittar precis 30 år efteråt.

Rosvall
2012-03-28, 22:11
En intelligent livsform kanske just nu mottager radiovågor som vi skickat ut för 30 år sen ;)

Nu vet jag inte hur starka radiovågor är efter 30 ljusår men jag misstänker att man med teknologi av våran kaliber kan upptäcka sånt och därmed även lyssna och tolka så småningom?

Upptäcka att dom använder radiovågor på det avståndet vore inte svårt, däremot att tolka signalerna tror jag är rätt lurigt. Det skulle vara om de känner till oss och faktiskt riktar strålen hit, då vore det troligen möjligt.

MtotheM
2012-03-28, 22:20
Låter ologiskt. Färre antal vågor borde ju träffa samma yta ju längre vågorna färdats?


+1

http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law

MasterChief
2012-03-29, 12:06
De är lika starka oavsett.

Radiovågor har samma natur som synligt ljus. Tycker du ljusstyrkan hos en lampa är lika stark om du betraktar lampan från 1 km eller 1 m?

Olegh
2012-03-29, 13:14
Radiovågor har samma natur som synligt ljus. Tycker du ljusstyrkan hos en lampa är lika stark om du betraktar lampan från 1 km eller 1 m?

Fast känsligheten mot interferens och brus minskar med ökande våglängd. Ditt exempel blir således ganska fånigt.

RAUBEZ
2012-03-29, 13:22
Frågan "Tror du att det finns liv på andra planeter?" borde kanske omformuleras till "Är du fanatiskt religiös?"

Malone
2012-03-30, 17:52
Frågan "Tror du att det finns liv på andra planeter?" borde kanske omformuleras till "Är du fanatiskt religiös?"

Vad menas?

Arf Pingvin
2012-03-30, 18:51
Det roliga med liv på andra planeter är att de följer samma fysikaliska lagar som vi. De första intelligenta utomjordingar vi skulle träffa på bör rimligtvis vara någon typ av artificiell intelligens. Det är mycket enklare att skicka ut en maskin i rymden än att skicka upp levande varelser :)

stahlberg
2012-03-30, 23:53
Det finns miljarder och åter miljarder stjärnor i universum. Det är försås svårt att observera planeterna, men varför solen skulle vara unik i universum är mycket svårt att förstå. Man har kunnat konstatera att andra stjärnor har planetsystem, och det är väl ytterst rimligt att det förhåller sig så. Att då tro att jorden vore den enda planeten med liv är väl mindre sannolikt än att anta att liv finns på andra ställen, och att det t.om borde vara ganska vanligt. I annat fall så är vi unika i världsalltet, och det kan väl ändå inte uppfattas som sannolikt.

Däremot är det omöjligt att veta hurdana de levande organismerna på andra planeter skulle vara. För det första behöver liv kanske inte alls ha de kriterier som uppfylls för jordliv, även om vetenskapsmännen verkar ganska eniga om motsatsen. För det andra har vi redan på jorden en oerhörd massa olika livsformer, på andra planeter kan levande organismer vara helt annorlunda. För det tredje är det omöjligt att säga om s.k intelligent liv existerar. För det fjärde behöver väl inte intelligent liv vara "teknologiskt" liv i likhet med vårt. Hela vårt samhälle, framför allt den ekonomiska biten (med pengar) är direkt tankekonstruktioner av just oss. Intelligenta varelser på andra planeter kan ha ett helt annat sätt att se på sitt sätt att leva.

Enligt evolutionsteorin (som jag själv iof inte tror på, men som är allmänt accepterad av jordiska vetenskapsmän) har väl människan snarast utvecklats av en slump. Då kan utvecklingen ha gått hur som helst på andra planeter. Om man utgår från att andra livsformer liknar oss såtillvida att de har hjärna är det väl inte helt osannolikt att det finns intelligent liv annanstans, möjligen också "teknologiskt" (i synnerhet om man vid en viss intelligensnivå finner det naturligt att tänka på existentiella frågor, vilket dock är långt ifrån säkert).

Men att det inte skulle existera någon form av liv på andra planeter är väl ganska osannolikt. För övrigt har människan under hela sin historia trott sig vara speciell. Först kretsade solen, stjärnorna osv runt jordklotet, sedan kom man fram till att solen bara är en liten stjärna i ett jätteuniversum, sedan till att det existerar gasplaneter runt andra stjärnor och nu senast till att det sannolikt finns ett stort antal jordliknande planeter. Ju mer människorna får lära sig om universum desto mindre unika blir vi.

stahlberg
2012-03-31, 00:02
Om vi inte är unika är det sannolikt att allt annat eller en del av allt annat liv lyder under samma fysikaliska lagar som vi. Probelmet är att vi inte känner till alla fysikaliska lagar.

Jag tar ljusets hastighet som exempel. Människorna påstår att ingenting kan färdas snabbare än ljuset. Denna teori är riktig, men bara tills den falsifieras. Om vi en dag upptäcker att någonting kan färdas snbbare än ljuset så stämmer inte teorin mera, och vi måste omvärdera våra kunskaper. Under historiens gång har många teorier visat sig vara falska - och människans historia är inte slut ännu.

En annan begränsning är att vi uppfattar verkligheten med våra mycket begränsade sinnen. Vore våra sinnen annorlunda konstruerade skulle vi kanske uppfatta världen på ett helt annat sätt. Ingenting säger att livsformer på andra planeter behöver vara utrustade med samma sorts sinnen som vi.