handdator

Visa fullständig version : Råd om träning och kost


Kissekatt
2012-03-28, 10:56
Börjar väl med lite bakgrundsinformation:
Jag är 20år, ca 1.90 lång
Jag har alltid varit fet och jag har aldrig tränat :smash: Min kost har bestått av snabbmakaroner och korv och tsatsiki (Stavning?) i mängder, chips och 5-6l cola i veckan i kombination av datorn 8-10tim om dagen ev någon gurk bit någon gång i månaden om jag kände mig nyttig :)

Det hela drog väl i april någon gång då jag åkte iväg på en 2v semester (Här vägde jag då 145kg). I och med resans typ och matkultur så bestod de 2v av att gå ca 5tim om dagen och äta relativt nyttigt. Då jag kommer hem och någon månad går så ställer jag mig på vågen och ser att jag tappat 5kg, givetvis blir man lite nöjd och vill fira med lite ostkrokar men innan jag hinner med det blir jag kallad på jobb efter 1,5års arbetslöshet och fettbyggande.
Åker iväg och jobbar 2månader och sliter hårt med lite mat av okänd anledning.
Kommer hem och någon vecka eller två går för att sedan stå på vågen igen, den här gången visar den 130kg. Firar min viktnergång genom att äta upp mig till 135kg innan jag inser att jag förstör mitt liv och vill inte leva såhär längre och bestämmer mig för att förändra mitt liv lite mer långsiktigt än pulverdieterna som man blir lättare av men ser likadan ut.
Sakt och gjort så skär jag ner på portionerna och lägger jag om min kost totalt och experimenterar runt lite med mat mat som är nyttig och god då det aldrig skulle hålla i längden att äta mat som är nyttig men smakar skit. Tar bort allt godis, chips och dricka som ersätts med Pepsi max istället.
Hittar även det godaste som finns och som kan intas flera gånger om dagen: Havregrynsgröt med äppelmos och mjölk som man väl kan se som kcal fattigt.

Nu hade jag gått från 135kg till 100kg och mådde otroligt bra dock fortfarande fet då jag bara består av fett och noll musker.
För 2veckor sedan tycker jag att det är dax att börja träna (Bättre sent än aldrig) och motivationen är på topp. Då jag har 6mil enkel väg till närmaste gym är det inte ett alternativ i dagsläget med min ekonomi, har dock en crosstrainer som jag dammar av och börjar trampa på.

Som jag lagt upp det nu är 30min crosstrainer och olika styrketräningsövningar hemma som består av:
Benböj 3x15
utfall 10
Benlyft: 10
Rygglyft 3x15
Plankan 30sec
Armhävningar 2x10
Situps 3x15

5dagar i veckan.

Målet är att träna bort fettet och behålla alt öka lite i muskelmassa och för att minimera all löshud som man lär få på köpet.
Efter lite läsning tolkar jag det som att det är svårt att förbränna och få musker samtidigt.

Är övningarna som jag gör meningslösa eller ska jag fortsätta med dom?

Idag ligger jag på ett kcal underskott på ca 1000-1500 enligt axas testa din dag tjafs vilket jag tror stämmer bra. En dag kan se ut så här:
Frukost: 2dl havregryn, 4dl vatten, äppelmos och mjölk
Lunch: 1dl havregryn, 2dl vatten, äppelmos och mjölk
Middag: kött/kyckling, grönsaker, potatis/ris

Det jag tänkte ändra på är att klämma in ett ägg vid frukost och lunchen.
Det är just nu bara middagen som varieras.

Så av all den här texten har jag lyckas klämma fram en fråga men kom gärna med råd också!

Kissekatt
2012-03-28, 11:49
Glömde även poängtera jag struntar egentligen i vad det står på vågen, mitt mål är mindre fett och mer muskler. :)

Saga
2012-03-28, 14:46
Det finns andra här som är bättre än mig vad det gäller ditt träningsupplägga.

Men först och främst, grattis till en livsstilsändrig! Det är aldrig försent att börja.

Ett allmänt råd från mig är att börja lära dig mer om kost och näring så att du kan börja variera maten mer. Jag älskar gröt. Men gröt två ggr dag skulle även jag bli less på. Och blir man tvärrless så börjar man gå och sukta efter annat och fallar lätt tillbaka till dåliga vanor. Så, en mer varierad kost som ger din kropp en varierad näring från olika källor. Din kost ser dessutom både fett och proteinfattig ut. Kroppen begöver lite fett från BRA källor för att inte få brister.

Grubbs deff guide är en bra start
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

På www.traningslara.se hittar du också massor av bra info.

Lycka till!

Kissekatt
2012-03-28, 15:08
Jag har börjat läsa runt lite tidigare men ska definitivt ta tag i det igen.
Gröt är väl det ända jag lärt mig som är bra i princip då har det blivt att man hållit fast vid det.

Alvaries
2012-03-28, 20:28
Kul att du lyckats gå ned så mycket i vikt! :)

Självklart ska du fortsätta med dina styrkeövningar, det blir nog sämre resultat om du struntar i dem, det är bra att aktivera kroppen och låta den jobba lite. Ett tips är också att du går ut och går, alternativt joggar lite lätt och börjar tränna upp din kondition, och så småningom kan du ta en löparrunda kanske två gånger i veckan blandat med styrketräning.

Försök att få in mer protein och nyttiga fetter i din mat. Ägg är en väldigt bra proteinkälla och kan ätas till frukost. Det är också bra om du har 1 - 2 mellanmål under dagen, frukt t.ex, så att kroppen hela tiden hela tiden har något att förbränna. Nyttiga fetter kan du bland annat i fet fisk.

Hoppas jag var till någon hjälp! :)

Pretorian
2012-03-29, 07:00
Utan att försöka krångla till det så kan jag säga att mellanmål inte är ett måste eller till någon speciell fördel. Jag föredrar att äta färre gånger per dag men mer vid varje tillfälle och prioritera maten EFTER träningen så din kropp behöver den som mest.

Gröt är heller inte något super med. Gillar du gröt så ät det men som med allt annat så får du inte överäta dig på det. Det handlar om kalorier. Det är inte fel att äta en vit rostsmörgås även om det är deff.

Det är alltså ganska fritt vad du äter under deff bara du inte äter för mycket.

Pretorian
2012-03-29, 07:02
Utan att försöka krångla till det så kan jag säga att mellanmål inte är ett måste eller till någon speciell fördel. Jag föredrar att äta färre gånger per dag men mer vid varje tillfälle och prioritera maten EFTER träningen så din kropp behöver den som mest.

Gröt är heller inte något super med. Gillar du gröt så ät det men som med allt annat så får du inte överäta dig på det. Det handlar om kalorier. Det är inte fel att äta en vit rostsmörgås även om det är deff.

Det är alltså ganska fritt vad du äter under deff bara du inte äter för mycket.

Denniss
2012-03-29, 07:19
Kul att du lyckats gå ned så mycket i vikt! :)

Självklart ska du fortsätta med dina styrkeövningar, det blir nog sämre resultat om du struntar i dem, det är bra att aktivera kroppen och låta den jobba lite. Ett tips är också att du går ut och går, alternativt joggar lite lätt och börjar tränna upp din kondition, och så småningom kan du ta en löparrunda kanske två gånger i veckan blandat med styrketräning.

Försök att få in mer protein och nyttiga fetter i din mat. Ägg är en väldigt bra proteinkälla och kan ätas till frukost. Det är också bra om du har 1 - 2 mellanmål under dagen, frukt t.ex, så att kroppen hela tiden hela tiden har något att förbränna. Nyttiga fetter kan du bland annat i fet fisk.

Hoppas jag var till någon hjälp! :)

Skulle inte säga att ägg är en bra proteinkälla direkt. Ett ägg ger väl knappt 8-9g protein?
Sen behöver man inte alls flera mellan om dagen för att "kroppen har något att förbränna". Tycker man det är bekvämt med mellan så ska man såklat fortsätta med det, men det är inget måste.

Sportfiskaren
2012-03-29, 09:57
Ägg mättar ganska bra och fettet kan man ju inte klaga på heller.

Tycker att du ska försöka börja styrketräna ordentligt TS, det kommer att vara värt det. Garanterat.

Alvaries
2012-03-29, 13:19
Självklart bestämmer han själv hur han vill göra med mellanmål, jag baserar dock mina råd på egen erfarenhet. Har gått ner ca 4 kilo nu på en månad, och då äter jag frukost, lunch, middag samt två till tre mellanmål och det har gått bra. Mellanmålen hindrar mig från att bli superhungrig mellan de större måltiderna samtidigt som jag blir lite piggare för stunden. Har även läst ett par gånger att det är bra att stoppa i sig någonting varannan eller var tredje timma så att magen hela tiden har något att bryta ner så att ämnesomsättningen inte tillfälligt saktar ner. Det här är såklart individuellt och han får helt enkelt göra det som passar honom bäst.

Pretorian
2012-03-29, 13:51
Det är ignen som sagt att man INTE ska äta mellanmål men det är bra att veta att det inte är ett krav.

Och man ska inte gå på det många (tidningar) säger att man ska äta lite och ofta och det har ignet att göra med att maten ska "bryta ner något". Maten ligger kvar länge i magen och tar inte bara slut efter 3 timmar.

Som du säger så gör man som man vill, det kan fungera med mellanmål eller utan. Antalet mål är inte det viktiga.

Dreas
2012-03-29, 13:57
Självklart bestämmer han själv hur han vill göra med mellanmål, jag baserar dock mina råd på egen erfarenhet. Har gått ner ca 4 kilo nu på en månad, och då äter jag frukost, lunch, middag samt två till tre mellanmål och det har gått bra. Mellanmålen hindrar mig från att bli superhungrig mellan de större måltiderna samtidigt som jag blir lite piggare för stunden. Har även läst ett par gånger att det är bra att stoppa i sig någonting varannan eller var tredje timma så att magen hela tiden har något att bryta ner så att ämnesomsättningen inte tillfälligt saktar ner. Det här är såklart individuellt och han får helt enkelt göra det som passar honom bäst.Du har läst väldigt gamla saker och det finns inga vettiga belägg för att du måste äta ofta.

Personligen tycker jag mellanmål är överskattat och 3-4 mål duger ypperligt såvida man inte trivs med fler eller färre.

Alvaries
2012-03-29, 18:12
Det är ignen som sagt att man INTE ska äta mellanmål men det är bra att veta att det inte är ett krav.

Och man ska inte gå på det många (tidningar) säger att man ska äta lite och ofta och det har ignet att göra med att maten ska "bryta ner något". Maten ligger kvar länge i magen och tar inte bara slut efter 3 timmar.

Som du säger så gör man som man vill, det kan fungera med mellanmål eller utan. Antalet mål är inte det viktiga.

Jag har inte påstått att det är någon som sagt det heller, och jag har inte sagt att mellanmål är ett krav. Jag berättade hur jag gör och att det fungerar bra. Som sagt så är det individuellt och jag föredrar att äta lite mindre huvudmål och kompensera med mellanmål, så kalorierna blir +/- 0 i vilket fall. Bara man ligger på ett underskott så spelar det såklart ingen roll utan man får helt enkelt välja det som passar en bäst.

Kissekatt
2012-03-30, 12:09
Jag gillar hungerkänslan så den är då inget problem, Kurrar så skönt ibland :P
Gårdagens upplägg:
Frukost: Gröt(såklart), äppelmos, mjölk och en hårdbrö macka med en kesoblandning och röktkalkon
Lunch: Kycklingfile, wokade grönsaker + keso med kryddor
Middag: Lax och potatis och grönsaker

Saga
2012-03-30, 15:03
Jag gillar hungerkänslan så den är då inget problem, Kurrar så skönt ibland :P
Gårdagens upplägg:
Frukost: Gröt(såklart), äppelmos, mjölk och en hårdbrö macka med en kesoblandning och röktkalkon
Lunch: Kycklingfile, wokade grönsaker + keso med kryddor
Middag: Lax och potatis och grönsaker

Bra! Kör på detta och din motivation så länge du får de resultat du förväntar dig. Börjar viktnedgången avta ellet stanna så kan nästa steg vara att börja väga/mäta hur mycket du äter och vilket behov din kropp har. Tillslut kommer man oftast till en nivå där man får börja jaga marginaler för att få de resultat man vill uppnå. Men det kan vara en bit fram efter vägen du nu börjat trampa på.

Lycka till!