handdator

Visa fullständig version : Coca Cola Light - Aspartam igen?


aGGe
2012-03-28, 10:20
Köpte en burk Coca Cola Light (svensk) nyligen och läste på innehållsförteckning.
Aspartam stod där. Har de bytt tillbaka från sukralos?

Sheogorath
2012-03-28, 10:44
Köpte en burk Coca Cola Light (svensk) nyligen och läste på innehållsförteckning.
Aspartam stod där. Har de bytt tillbaka från sukralos?

Ja och det var länge sedan de bytte tillbaka. Försäljningen stöp i botten när de bytte till sukralos (inte undra på så äcklig som den blev). Dessutom visade det sig ge missbildningar hos fiskar så det gav ogynnsam miljöpåverkan när vi pinkade ner sukralosen i toan.

Morty
2012-03-28, 10:55
Fattar inte varför de inte fixar en med stevia...

J.V
2012-03-28, 11:00
Fattar inte varför de inte fixar en med stevia...Läste en artikel för något tag sedan (tror den hade postats här på Kolo faktiskt) om att både Coca-Cola och Pepsi har ansökt, och blivit beviljade, att få köra ner stevia i deras läsk.

Problemet är bara att det tydligen är svårt att få cola-smaker rätt. Stevia verkar fungera bäst i läsk med citrussmaker.

aGGe
2012-03-28, 11:11
vad är då skillnaden på Zero och Light?
Mer aspartam i den ena?

stridis
2012-03-28, 11:19
Läste en artikel för något tag sedan (tror den hade postats här på Kolo faktiskt) om att både Coca-Cola och Pepsi har ansökt, och blivit beviljade, att få köra ner stevia i deras läsk.

Problemet är bara att det tydligen är svårt att få cola-smaker rätt. Stevia verkar fungera bäst i läsk med citrussmaker.

Coca cola lime to the rescue...
http://image.absoluteastronomy.com/images/topicimages/c/co/coca-cola_with_lime.gif

King Grub
2012-03-28, 11:22
vad är då skillnaden på Zero och Light?
Mer aspartam i den ena?

Coca-Cola Zero provides real Coca-Cola taste for variety-seeking consumers. Coca-Cola Zero is sweetened with a blend of low-calorie sweeteners, while Diet Coke is sweetened with aspartame. As for Coke/Coca-Cola light, in certain countries, the term "diet" is not used to describe low-calorie foods and beverages. In these countries, we offer Coke/Coca-Cola light. The sweetener blend used for Coke/Coca-Cola light is formulated for each country based on consumer preference.

http://www.thecoca-colacompany.com/contactus/faq/packaging.html

Exhale_
2012-03-28, 12:52
Det var tyvärr endast jag i hela Sverige som tyckte om Coca Cola light med sukralos. Iofs är det inget jag skulle dricka i dagsläget med tanke på miljöpåverkan men när dem tog bort den blev jag ledsen.

Ado2000
2012-03-28, 12:58
tror jag var den enda i hela sverige som gillade vanilla coke

Unik
2012-03-28, 13:00
tror jag var den enda i hela sverige som gillade vanilla coke

Vissa affärer säljer fortfarande vanilla coke.

Exhale_
2012-03-28, 13:01
Fattar inte varför de inte fixar en med stevia...

Stevia har väl en ganska tydlig smak. Inte lika neutral, vilket jag har fått för mig att aspartam är. Kan vara svårt att kombinera med en produkt där smaken ska vara på ett visst sätt.

King Grub
2012-03-28, 13:02
Ja, stevia ger inte riktig socker-sötma. Det gör aspartam + acesulfam-k (åtminstone så nära det går att komma) för flertalet (vissa har smaklökar som gör att även dessa sötningsmedel ger bitter/metallisk bismak).

aGGe
2012-03-28, 13:04
tror jag var den enda i hela sverige som gillade vanilla coke

Jag hade druckit vanilla coke om det fanns i Light version.

Mailade till Coca Cola och föreslog det.. men fick aldrig svar.


Den godaste Cola jag vet är Diet Cherry Coke!!!

King Grub
2012-03-28, 13:08
Har sett i butiker som säljer USA-läsk.

http://www.diamondblog.com/archives/diet_vanilla_coke.gif

nitz
2012-03-28, 13:18
Jag hade druckit vanilla coke om det fanns i Light version.

Mailade till Coca Cola och föreslog det.. men fick aldrig svar.


Den godaste Cola jag vet är Diet Cherry Coke!!!

http://www.webhallen.com/lek_och_gadgets/135678-coca_cola_vanilla_zero_fridge_mate
Typ så :)?

krubkungen
2012-03-28, 13:22
Har sett i butiker som säljer USA-läsk.

http://www.diamondblog.com/archives/diet_vanilla_coke.gif

Den där vill jag ha*drool*

J.V
2012-03-28, 13:22
Vanilla Zero finns väl på var och varannan större ICA-butik, typ Kvantum och Maxi.

aGGe
2012-03-28, 13:28
Yes exakt så.
Skulle ni som gillar lightläsk dricka vanilla diet om den fanns här i vanliga butiker?

krubkungen
2012-03-28, 13:57
Yes exakt så.
Skulle ni som gillar lightläsk dricka vanilla diet om den fanns här i vanliga butiker?

Jag skulle.

Eddie Vedder
2012-03-28, 14:04
Yes exakt så.
Skulle ni som gillar lightläsk dricka vanilla diet om den fanns här i vanliga butiker?

Både cherry och vanilla fanns här i Uppsala under en period. Jag testade och det smakade inge bra, så jag testade inte igen. :) Nu har jag sett att det bara finns i den sockrade versionen.

Ado2000
2012-03-28, 20:18
Vanilla Zero finns väl på var och varannan större ICA-butik, typ Kvantum och Maxi.


absolut

Nikodemus
2012-03-28, 21:15
okej nu kanske jag hamnar lite off.. men iaf...

pratade med en bekant som genom jobbet bla. rengjort läsk-maskiner på olika restauranger. när de rengör där det varit cola zero måste de ta på sig särskilda skyddshandskar :D vad kan det vara för en "blend of low calorie sweeteners" måntro?

MtotheM
2012-03-28, 21:23
Både cherry och vanilla fanns här i Uppsala under en period. Jag testade och det smakade inge bra, så jag testade inte igen. :) Nu har jag sett att det bara finns i den sockrade versionen.

Menar du Vanilla zero och om det var nyligen så får du gärna berätta vart du såg denna :) Jag har tyvärr endast sett vanlig vanilla (som är min favorit på långa vägar).

MartinAberg
2012-03-28, 21:30
Vanilla Zero finns väl på var och varannan större ICA-butik, typ Kvantum och Maxi.

Får nog ta och kolla lite noggrannare i kyldisken på Maxi imorgon tror jag bestämt.

Ajwersson
2012-03-28, 21:50
Får nog ta och kolla lite noggrannare i kyldisken på Maxi imorgon tror jag bestämt.

Brukar inte stå kylt vad jag vet, oftast står den i "amerikanska hyllan" som brukar va i närheten av tex mex och asiatiska hyllorna :p

daloatf
2012-03-28, 22:12
Jag drack Coca Cola Cherry zero idag. Köpte dem på Ica city i uppsala.

De har Vanilla coke med. Zero och vanlig. Samma med Cherry.

gQLLe
2012-03-28, 22:21
Vissa affärer säljer fortfarande vanilla coke.

skämtar du eller? guds (om det nu fanns någon) dryck ju.

MtotheM
2012-03-28, 22:35
Jag drack Coca Cola Cherry zero idag. Köpte dem på Ica city i uppsala.

De har Vanilla coke med. Zero och vanlig. Samma med Cherry.

Tack, då blir det nog ett besök förbi ica city då :)

aGGe
2012-03-29, 06:18
Synd att man inte bor i uppsala!

Det finns ingen butik i Stockholm som har någon av dessa i skrivande stund?

Denniss
2012-03-29, 06:30
Synd att man inte bor i uppsala!

Det finns ingen butik i Stockholm som har någon av dessa i skrivande stund?

Maxi i Haninge har dom flesta smaker, alternativt kan beställa in vid efterfrågan. Brukar beställa på måndagar/tisdagen. Det borde alla butiker iofs göra som har Grays sortiment.
Pm mig om du vill ha något särskilt ;)

Ado2000
2012-03-29, 07:03
Maxi i Haninge har dom flesta smaker, alternativt kan beställa in vid efterfrågan. Brukar beställa på måndagar/tisdagen. Det borde alla butiker iofs göra som har Grays sortiment.
Pm mig om du vill ha något särskilt ;)


langar du cola lr :D

Denniss
2012-03-29, 07:08
langar du cola lr :D

Haha neej jag jobbar där :)

Eddie Vedder
2012-03-29, 07:17
Menar du Vanilla zero och om det var nyligen så får du gärna berätta vart du såg denna :) Jag har tyvärr endast sett vanlig vanilla (som är min favorit på långa vägar).

Det finns som sagt inte kvar. Det var både Cherry Zero och Vanilla Zero. På ICA inne i stan, du vet den som typ ligger granne med InterSport och som är mitt emot ett café (som jag inte minns namnet på). På Svartbäcksgatan blir det väl?

MtotheM
2012-03-29, 07:38
Jag drack Coca Cola Cherry zero idag. Köpte dem på Ica city i uppsala.

De har Vanilla coke med. Zero och vanlig. Samma med Cherry.

Det finns som sagt inte kvar. Det var både Cherry Zero och Vanilla Zero. På ICA inne i stan, du vet den som typ ligger granne med InterSport och som är mitt emot ett café (som jag inte minns namnet på). På Svartbäcksgatan blir det väl?

Verkar inte vara så illa med det :)

Sverker
2012-03-29, 17:59
okej nu kanske jag hamnar lite off.. men iaf...

pratade med en bekant som genom jobbet bla. rengjort läsk-maskiner på olika restauranger. när de rengör där det varit cola zero måste de ta på sig särskilda skyddshandskar :D vad kan det vara för en "blend of low calorie sweeteners" måntro?

Har för mig att lightvarianterna är surare än motsvarande sockrad cola. När det gäller koncentratet kan det vara bra med handskar.

Scratch89
2012-03-29, 19:04
Alla olika varianter av cola och deras sockerfria diton finns ju i princip överallt. Där jag jobbar (Coop Forum) finns det, och det finns även på Ica Kvantum Sannegårdshamnen. För de som undrar och bor i Göteborg då. Är säker på att det finns på Ica Maxi och Ica Fokus också.

MartinAberg
2012-04-02, 04:20
Alla olika varianter av cola och deras sockerfria diton finns ju i princip överallt. Där jag jobbar (Coop Forum) finns det, och det finns även på Ica Kvantum Sannegårdshamnen. För de som undrar och bor i Göteborg då. Är säker på att det finns på Ica Maxi och Ica Fokus också.
Har ni Vanilla Zero på Coop Forum?
Har visserligen inte varit inne och kollat där men det skulle inte förvåna mig, ni har ju det mesta :)

Edit: Lästa Focus av någon anledning och tänkte väldigt fel, skyller på tidpunkten.
Vilket Copp Forum snackar vi om?

Feelgood
2012-04-02, 05:59
Ica i upplands väsby centrum har både cherry light och vanilla light , och kan säga att båda smakar riktigt bra.