handdator

Visa fullständig version : Passiv fettbränning?


Kaggsmurfen
2012-03-27, 23:22
Jag har just börjat ett nytt jobb som jag trodde skulle ge mer tid över till att träna, men som tvärtom har visat sig ta upp mer tid istället. Därför har mitt tidigare veckoprogram på 6 träningspass nu minskat till högst 3 i veckan, vilket jag stör mig på. Mitt största mål med träningen för tillfället är dock att minska fettmängden, och man har ju hört historier om folk som tappat fett bara genom att äta rätt kost, utan att knappt träna alls. Jag har hittills varit dålig på att planera måltiderna för dagen, ofta blir det någon mindre nyttig nödlösning eller så glömmer jag att överhuvudtaget äta. Kan jag planera min kost så att jag kan gå ner i vikt utan att behöva träna lika hårt? Eller behöver man alltid träna bort fett?

Detta är inte en ursäktshistoria som jag svamlar ihop för att jag är för lat för att svettas för fettbränningen, som sagt så brukade jag tidigare köra sex pass i veckan, men jobb måste gå före träningen i nuläget, tyvärr.

SunTzu
2012-03-28, 00:12
Du kan sitta helt absolut still hela dagen, och ändå förlora vikt. Allting handlar om kalorier in och ut, och om du vill förlora vikt bör du i princip ALLTID lägga om kosten.

Räkna ut vad du har för dagsbehov av kalorier, och lägg dig under det.

vicarious
2012-03-28, 00:42
Kan jag planera min kost så att jag kan gå ner i vikt utan att behöva träna lika hårt?


Ja.

Om vi antar att man vore tvungen att träna för att göra av med energin man stoppar i sig. Hur skulle inte då alla människor som inte tränar alls se ut? Jo de skulle vara toktjocka.

Man har något som kallas för grundmetabolism. På engelska BMR (basal metabolic rate). Kortfattat är det den mängd energi som krävs för att hålla kroppen och organen vid liv i vila. Sen så kostar allting man gör energi. Sitter eller ligger man bara still förbrukar man inte jättemycket energi men det kostar ändå energi att hålla igång organen m.m.

Läs mer http://sv.wikipedia.org/wiki/BMR

Om du varje dag stoppar i dig färre kalorier än din kropp gör av med kommer du tvinga kroppen att ta från de reserver din kropp har, det vill säga det inlagrade fettet. Resultatet blir att man går ned i vikt och blir smalare.

Kaggsmurfen
2012-03-29, 10:12
Okej, är det alltså fett som kroppen i så fall förbränner i första hand och inte muskler och annat som man inte vill ska förtvina?

SunTzu
2012-03-29, 10:13
Man förlorar alltid muskelmassa, frågan är bara hur mycket. Äter man rätt och styrketränar så kan man motverka det!

Jag vet dock inte vad balansen är vid säg 1500kcals dagligt underskott och ingen träning. Hur mycket muskler man förlorar på en månad dvs.

Sheogorath
2012-03-29, 10:13
Okej, är det alltså fett som kroppen i så fall förbränner i första hand och inte muskler och annat som man inte vill ska förtvina?

Så länge du styrketränar för att bli starkare samtidigt som du äter mycket protein och inte går ner i vikt för snabbt ska du inte behöva förlora muskelmassa.

Knatcharn
2012-03-29, 10:39
Läs denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Och som folk sagt, lägg om kosten så att den blir proteinrik (använd länken ovan till hjälp) och styrketräna dina 3 dagar i veckan.

SunTzu
2012-03-29, 10:46
Finns det någon som har en länk till någonstans där det förklaras hur proteinsyntes fungerar vid kaloriunderskott? Vill försöka lära mig lite mer om muskelnedbrytning och uppbyggnad.

vicarious
2012-03-29, 11:41
Okej, är det alltså fett som kroppen i så fall förbränner i första hand och inte muskler och annat som man inte vill ska förtvina?

Ja. Men muskelförlust kan ske också, dock kan man försöka göra sitt bästa för att motverka detta som Sheo säger.

Finns det någon som har en länk till någonstans där det förklaras hur proteinsyntes fungerar vid kaloriunderskott? Vill försöka lära mig lite mer om muskelnedbrytning och uppbyggnad.

Detta kanske hjälper att förklara lite.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5454808#post5454808

SunTzu
2012-03-29, 12:02
Ja. Men muskelförlust kan ske också, dock kan man försöka göra sitt bästa för att motverka detta som Sheo säger.



Detta kanske hjälper att förklara lite.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5454808#post5454808

Tack för länken, väldigt bra info!