handdator

Visa fullständig version : Kan ni hjälpa mig?


MorbidAngel
2012-03-27, 20:47
Hejsan,

det florerar så mycket kunskap här inne så jag hoppas att någon kan få rätsida på mina funderingar.
Jag är en väldigt aktiv tjej som vill "tighta" till det sista på kroppen för att få fram musklerna lite, men inget händer hur jag än mixtrar.

Jag tränar 6 dagar i veckan vissa dagar dubbelpass, en vanlig vecka kan se ut något sånt här
Måndag: Thaiboxning 2 timmar.
Tisdag 1 timme tung styrketräning (rygg +mage) +30-40 min cardio
Onsdag Thaiboxning 2 timmar.
Torsdag 1 timme tung styrketräning (biceps + triceps) +30-40 min cardio
Fredag 1 timme tung styrketräning +30-40 min cardio (ben)
Lördag 40 min tung styrketräning + 1 timme spinning (axlar)

Försöker äta mycket kolhydrater till frukost, 1a mellanmålet samt lunch för att sen försöka strypa av dem mer mot kvällen.

Mitt problem är dock att absolut inget händer, kroppen känns däremot mjukare, inte tightare som jag önskar.

Har ni några tips på hur jag ska tänka för att få resultat?

azrael109
2012-03-27, 20:50
Om inget händer med vikten eller "fettmassan" så måste du antingen dra ner på maten eller öka förbränningen.

Då du redan tränar väldigt mycket så är det nog maten du får dra ner på.

Sheogorath
2012-03-27, 20:53
Blir du starkare?
Går du ner i vikt?
Vilken tid på dagen tränar du?

MorbidAngel
2012-03-27, 20:55
Vet inte riktigt hur jag ska kunna dra ner den mer, utan att det påverkar träningen och orken.

Äter 1dl blandade bär, kesella, puffad quinoa samt 1 skiva grovt bröd med hårdost till frukost.
1 skiva grovt bröd med hårdost till mellanmål alt 1 ägg
kyckling eller lax till lunch med keso och mycket sallad
mellanmål 2 kesella och ca 1/3 dl bär
middag kyckling el tonfisk
kvällsmål 1 ägg eller en shake nattprotein

på ett ungefär så kan det se ut en vanlig dag, bör jag tänka in mer protein eller plocka bort ett mellanmål?

MorbidAngel
2012-03-27, 20:56
Ligger på ungefär samma styrka och samma vikt, jobbar 7-16.30 så tränar alltid efter detta samt en 30 min promenad på luncherna.

Sheogorath
2012-03-27, 21:02
Ligger på ungefär samma styrka och samma vikt, jobbar 7-16.30 så tränar alltid efter detta samt en 30 min promenad på luncherna.

Detta kommer inte påverka din vikt direkt men sannolikt förbättra din prestation och därmed i förlängningen kroppssammansättningen: ät merparten av dina kolhydrater efter träningen för att tanka på musklerna med glykogen. Du måste hela tiden sträva efter att bli starkare på det utförande du valt i dina övningar. Blir du inte starkare kan du inte räkna med att förbättra din kroppssammansättning.

azrael109
2012-03-27, 21:03
Tyvärr finns det bara dom 2 alternativen, träna mer eller äta mindre.

Testa räkna ihop exakt vad du äter och se hur mycket det är, sedan kan du se vad du kan ändra på där. Och om det absolut inte går, så är det mer förbränning som gäller men det låter extremt.

MorbidAngel
2012-03-27, 21:10
Jag trodde någonstans att kroppen behövde som mest kolhydrater på morgonen för att använda dem under dagen och sen inta kolhydrater men mindre av dem efter träning. Gå upp i vikt är jag inte speciellt rädd för då jag tidigare haft mer muskelmassa än jag valt att ha nu, dock vill jag bli lättare och tightare i kroppen för sommarens löpning och så klart inför thaiboxningen då jag tränat det aktivt i 6år och ofta funnit det mer funktionellt att va lättare då.

MorbidAngel
2012-03-27, 21:11
Ska räkna på det nästa vecka, hur mycket ska jag tänka att jag ska ligga på? är 173cm lång och väger 65 kilo i dagsläget.

Kischen
2012-03-27, 21:11
Har du kollat med måttband? Vikten är ju en sak bara.

azrael109
2012-03-27, 21:17
Ska räkna på det nästa vecka, hur mycket ska jag tänka att jag ska ligga på? är 173cm lång och väger 65 kilo i dagsläget.

Svårt att säga, men om du räknar på det till nästa vecka och ser vad du har fått för resultat. Då har du ett bra startvärde att utgå ifrån då det är väldigt svårt att gissa sig fram till ens kcal förbrukning.

MorbidAngel
2012-03-27, 21:22
Har minskat ca 2 storlekar i kläder sen i december så det går troligen mer framåt än jag kanske anar, men jag tycker kroppen känns "lös" ist för tight.

MorbidAngel
2012-03-27, 21:23
Tack ska sätta mig och räkna lite, det var ett bra tips isf får jag ju syn på boven eller kanske en insikt om att jag gör rätt och att "skynda långsamt" kanske ska finnas i tanken.

Sheogorath
2012-03-28, 05:03
Jag trodde någonstans att kroppen behövde som mest kolhydrater på morgonen för att använda dem under dagen och sen inta kolhydrater men mindre av dem efter träning.

Snackar vi eftermiddags- eller kvällsträning skulle jag vilja säga så här: Kolhydrater under dagen kan man unna sig om man har kalorier till det. Efter träningen är det viktigaste tillfället att prioritera in kolhydrater eftersom det är vid det tillfället de lättast kan ombildas till muskelglykogen. Eftersom kroppens främsta energikälla i vila är fett kommer muskelglykogenet i stort sett att ligga inne i musklerna och vila tills det behövs, vilket sannolikt är vid nästa träningspass. Efter konditionsträning är det ännu viktigare att äta MYCKET kolhydrater eftersom sådan träning ofta är mer tömmande än styrketräning.

Popliteus
2012-03-28, 06:36
Du kör alltså cardio 30-40 min efter varje gympass på 1 timme, låter jobbigt. Hur länge har du haft detta schema utan att känna att du fått några resultat?

Du skulle kunna ändra ditt träningschema genom att ta bort cardion vissa dagar och satsa mer på styrketräningen dessa dagar. För att balansera detta med ditt kaloribehov skulle du då även behöva stoppa i dig lite mindre. Förutom det du skriver att du äter om dagen, har du några ätardagar då du kanske frossar i godis, chips etc?

Att träna 2 timmar 6 dagar i veckan tillåter inte jättemycket vila och för att få en tightare kropp krävs muskler och mindre fett. Om man inte låter kroppen få chansen att återhämta sig för att komma tillbaka starkare uteblir resultaten. Det som händer är däremot att du bränner massa kalorier men i dagsläget kompenserar du det med att äta ganska mkt.

Btw är nyvaken.

Pretorian
2012-03-28, 06:45
dock vill jag bli lättare och tightare i kroppen för sommarens löpning och så klart inför thaiboxningen då jag tränat det aktivt i 6år och ofta funnit det mer funktionellt att va lättare då.

Enligt mig låter det som att du vill gå ner i vikt och du verkar ju köra en del cardio (promenader) så då är tipset att äta mindre. Men som sagts tidigare, ät det största målet med flest kalorier efter träningspasset.

MorbidAngel
2012-04-02, 15:15
Gör en veckokoll på kaloriintaget nu och skall se vad man kan pilla bort. Återkommer med resultatet och tack för hjälpen =)

Knatcharn
2012-04-02, 15:20
Har minskat ca 2 storlekar i kläder sen i december så det går troligen mer framåt än jag kanske anar, men jag tycker kroppen känns "lös" ist för tight.

Då har du väl tappat muskler? (Spekulerar) Bättre att dra ned på konditionsträningen och låta musklerna vila / växa kanske?