handdator

Visa fullständig version : Marklyft, teknik


Pzorz
2012-03-27, 20:32
Jag känner att jag har svårt att komma ner i en bra utgångsform i mark. Detta leder till att ryggen är utsatt och ganska omgående kröks även vid lättare vikter. Jag lägger upp två filmer där tendenser visas med förhoppningarna att jag kan få någon bra feedback på hur jag ska lösa mitt problem.

kHo_5Ya1O68&context=C4951d08ADvjVQa1PpcFPvfon5SoyGG1DZBgdxrNXz GC8-FuUjFug=
s9uyzTXietA&context=C4a0e650ADvjVQa1PpcFPvfon5SoyGGxsNu4PknHM2 eJvFFq8ba_8=

mikaelj
2012-03-27, 20:36
Ser inga problem med ländryggen i lyften i filmerna. Du får ha på mer vikt om det ska synas.

FrankDrebin
2012-03-27, 20:36
Tycker det är svårt att se något när du dels har svarta byxor och tröja samt sned kameravinkel. Anar jag en liten krummad nedre rygg?

Pzorz
2012-03-27, 20:52
Ser inga problem med ländryggen i lyften i filmerna. Du får ha på mer vikt om det ska synas.

Okej. Jag ska försöka lägga på lite till nästa gång. Jag tycker dock att man ser att ryggen är lite krökt redan innan jag börjar lyfta. Det är denna ursprungssvaghet som gör att ryggen kröks (enligt mig) innan den egentligen borde.


Tycker det är svårt att se något när du dels har svarta byxor och tröja samt sned kameravinkel. Anar jag en liten krummad nedre rygg?

Jag ber om ursäkt för vinkeln. Kameramannen kräver exakta direktiv för att förstå, något som jag missade att ge i första filmen. Och ja, jag upplever att nedre ryggen är krummad redan innan jag väl påbörjar lyftet.

mikaelj
2012-03-27, 20:56
Jag tror inte att det är nån sorts "ursprungssvaghet", utan snarare att du är för stram i ljumskar/baksida lår/etc.

z_bumbi
2012-03-27, 20:57
På den första filmen kan du testa att ställa dig längre från stången och skjuta fram smalbenen längre över stången. Tänk på att inte låta ryggen falla framåt utan håll upp den. Då får du antagligen en mer upprätt rygg redan från början och kanske inte blir lika hängande.
Det är inte många cm som behövs för att det helt ska ändra vinklarna så kör någon centimeter i taget.

Ett annat alternativt till det är att du bestämmer dig för att hålla ryggen redan från början utan att leta en position som ser bra ut. Du tappar mycket bålspänning av att stå framåtböjd och leta vinklar och det är svårt att korrigera en något krökt rygg när du väl är där nere.

Alternativ 3 är att du dyker ner (gymmet ligger i en källare) någon onsdagskväll på LAK. Hör av dig innan så fixar jag dörröppning mm.

FrankDrebin
2012-03-27, 20:58
Jag ber om ursäkt för vinkeln. Kameramannen kräver exakta direktiv för att förstå, något som jag missade att ge i första filmen. Och ja, jag upplever att nedre ryggen är krummad redan innan jag väl påbörjar lyftet.

Vad händer om du skulle gå ner lite djupare med benen? Du startar rätt högt...noterade även att du har rätt långa lårben...stå lite bredare?

Pzorz
2012-03-27, 21:27
På den första filmen kan du testa att ställa dig längre från stången och skjuta fram smalbenen längre över stången. Tänk på att inte låta ryggen falla framåt utan håll upp den.
Ska testas. Ska ge stången några/någon cm till benet och istället skjuta fram smalbenet. Ett problem som jag tror kan sätta stopp för detta är att jag är väldigt stel i just den rörelsen (därför brukar jag ibland kompensera genom att vinkla ut fötterna för att få till linjen axlar/stång bättre)

Ett annat alternativt till det är att du bestämmer dig för att hålla ryggen redan från början utan att leta en position som ser bra ut. Du tappar mycket bålspänning av att stå framåtböjd och leta vinklar och det är svårt att korrigera en något krökt rygg när du väl är där nere. Vanligtvis brukar jag inte leta linje utan bara köra. Men som du sa så kanske jag inte ska "hitta formen" efter det att jag har greppat stången utan snarare försöka få med mig den ner.

Alternativ 3 är att du dyker ner (gymmet ligger i en källare) någon onsdagskväll på LAK. Hör av dig innan så fixar jag dörröppning mm. Självklart det bästa alternativet. Ska testa det du rekommenderat och se om det gör susen. Gör det inte det så tar jag gärna tillfället i akt.

Vad händer om du skulle gå ner lite djupare med benen? Du startar rätt högt...noterade även att du har rätt långa lårben...stå lite bredare? Jag har försökt att experimentera med just detta. Att gå djupare med benen gör att det blir jättetungt att lyfta pga stelhet (måste luta mig bakåt osv) Bredden kan jag testa lite mer av.

Jag tror inte att det är nån sorts "ursprungssvaghet", utan snarare att du är för stram i ljumskar/baksida lår/etc. Ja, så kanske det är. Jag får börja ta stretchingen på allvar känns det som.

stromming
2012-03-27, 21:31
Varför kör du med bälte på så låg vikt?

Pzorz
2012-03-27, 21:43
Varför kör du med bälte på så låg vikt? Kör jag med bälte vid tyngre vikter så ser jag ingen anledning till att inte ha det vid lättare teknikfilmer.

Denna bild är ifrån första filmen, första lyftet. Hamnar jag för långt ut med överkroppen? Man ser även att ryggen är lätt böjd.
http://i43.tinypic.com/2w33l9h.jpg

stromming
2012-03-27, 21:57
Kör jag med bälte vid tyngre vikter så ser jag ingen anledning till att inte ha det vid lättare teknikfilmer.

Denna bild är ifrån första filmen, första lyftet. Hamnar jag för långt ut med överkroppen? Man ser även att ryggen är lätt böjd.
*Bild*

Känns det inte smartare att lära dig lyfta ordentligt utan utrustning först?

Och angående bilden, jag tror personligen inte att det där är ett problem, rent ländryggsmässigt. Vissa ser ut så. Men jag är inte direkt någon veteran, så någon annan får lägga sig i.

mikaelj
2012-03-27, 22:07
Att ryggen är böjd är en rörlighetsfråga (baksida lår ) tror jag. Tror inte att det ser bättre ut på lättare vikter heller.