handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt


what
2004-01-20, 21:46
TJena jag har börjat styrke träna lite.. tränar mest armar.. det jag funderar på är att jag är rätt smal.. hur gör man för att gå upp i vikt kanske runt 10-15kg

ålder 18
vikt: ~67-72

det flesta jag har frågat säger ät mycket... men jag brukar knappt käka nåt... äter typ ett par mackor om dan, känner inte för att äta,, känner mig liksom inte hungrig.. finns det något kosttilskott så man blir biff typ gainer???

Edit är 188 lång

Antonius
2004-01-20, 22:14
Hrrmm.... du får någ allt ta i lite mer än vad du gör eller så kommer du snarare bara gå ner i vikt pga muskelförlust... kanske inte i början dock då de flesta får en spurt tack vare musklernas ovana vid tung belastning och testosteronet som flödar rätt våldsamt i många ungdomar.

Men seriöst... skärp till dig lite och pressa i dig lite mat för guds skull, eller åtminstonde din egen. Du bor inte i Afrika grabben, så ät för fan!


Javist finns det kosttillskott, bara att söka. Men det är inga mirakelkurer, bara så att du vet det. Bli biff pga lite armträning, några mackor per dag och kosttillskott på det är det ingen som kan bli på denna jord.

Karl_alfred
2004-01-20, 22:18
kosttillskott ska inte ersätta maten utan är som sagt ett tillskott. Sen finns det inga genvägar. du säger att du äter några makor om dagen. gör det enkelt för dig och börja äta ordentligt.

Medusa
2004-01-20, 22:22
Originally posted by Karl_alfred
kosttillskott ska inte ersätta maten utan är som sagt ett tillskott. Sen finns det inga genvägar. du säger att du äter några makor om dagen. gör det enkelt för dig och börja äta ordentligt.

Kan inte annat än instämma, ät mera!
Gör jordnötsmör till ditt primära pålägg :D ta en dl olivolja 2 ggr om dagen, 2 x 900 kcal :naughty:

Helt enkelt, ät som ett svin!

eXhale
2004-01-20, 22:41
hur kan man inte vara hungrig efter ett pass :eating:

krakowww
2004-01-20, 23:48
Släng i dig en massa mat innan du går och lägger dig.

Metal_boy_
2004-01-21, 02:09
Originally posted by what
TJena jag har börjat styrke träna lite.. tränar mest armar.. det jag funderar på är att jag är rätt smal.. hur gör man för att gå upp i vikt kanske runt 10-15kg

ålder 18
vikt: ~67-72

det flesta jag har frågat säger ät mycket... men jag brukar knappt käka nåt... äter typ ett par mackor om dan, känner inte för att äta,, känner mig liksom inte hungrig.. finns det något kosttilskott så man blir biff typ gainer???

jag skulle bara vilja säga att jag tycker att du ska sätta dig ner och läsa ett tag om allt som har med träning och kost att göra..sök runt lite på internet eller fråga nån här om länkar..efter som du e nybörjare och inte vet så mycket så kommer du spara onödiga timmar på gymet genom att göra så..sen kan du sparka igång utan att du behöver fundera allt för mycket vad du håller på med och om det är bra:bpump:

Karl_alfred
2004-01-21, 07:32
ett annat sätt är att lära dig träna ordentligt. då kommer du garanterat att vilja äta mycket.

what
2004-01-21, 10:53
Det är ju lätt att säga ät mycket:eating: ... men jag kan knappt äta så mycket blir typ mätt på ett par mackor, sen så äter jag inte kött (udantag fisk).

Nån som har lust att hjälpa mig göra ett schema för träningen?? kanske nåt schema för måltiderna också

Tack för all svar

King Grub
2004-01-21, 11:20
Originally posted by what
Det är ju lätt att säga ät mycket:eating: ... men jag kan knappt äta så mycket blir typ mätt på ett par mackor


Då växer du inte. Punkt. Du kan inte blir stor och stark med de vanorna.

Karl_alfred
2004-01-21, 11:45
Originally posted by what
Det är ju lätt att säga ät mycket:eating: ... men jag kan knappt äta så mycket blir typ mätt på ett par mackor, sen så äter jag inte kött (udantag fisk).

Nån som har lust att hjälpa mig göra ett schema för träningen?? kanske nåt schema för måltiderna också

Tack för all svar

tror du att det går att bli stor utan ordentligt med mat?

proppa i dig fisk då. träna dessutom hårt så kommer din mage att skrika efter mat.

Mindek
2004-01-21, 12:06
Originally posted by Karl_alfred


... så kommer din mat att skrika efter mat.


Vad brukar du äta egentligen :MrT:

Karl_alfred
2004-01-21, 12:10
mage ska det stå:D

tristan
2004-01-21, 13:10
Att du inte äter kött är förmodligen inget större problem. Ät MYCKET av andra proteinrika livsmedel som mjölkprodukter (inte smör), fisk, ägg, bönor och linser.

Om du har svårt att rymma mer mat i magen än några mackor så borde du försökatänja ut magsäcken med mer mat helt enkelt. Det går ganska fort att vänja sig.

En annan lösning är ju förståss att äta energität, kompakt mat (som inehåller mycket kalorier per viktenhet).

aliquis
2004-01-21, 13:18
Som sagt, ät riktig mat istället för mackor, även om du kanske inte äter så mycket mat. Börja träna på riktigt istället för att stå o tramsa med armarna så kommer antagligen kroppen tigga om lite mer mat också.

Tvinga i dig vad som nu känns som enorma mängder mat i en 10-14 dagar eller så så kommer du vänja dig vid ett lite större matintag.

what
2004-01-21, 15:10
Originally posted by tristan


En annan lösning är ju förståss att äta energität, kompakt mat (som inehåller mycket kalorier per viktenhet).

Som?

Glenner_84
2004-01-21, 15:58
Du kan ju fan inte överleva på Gainer, om du inte kan äta mycket dår du ändå trycka i dig så mycket du kan...ät tills du nästan spyr, då töjer du ut magsäcken också, din är väl i storlek av en ärta kan jag anta

Metal_boy_
2004-01-21, 16:25
gainers är inget mirakel pulver..i sådanna fall askulle man svälla och bli muskulös av en påse godis och ett glas mjölk..

potte
2004-01-21, 18:10
Originally posted by what
Det är ju lätt att säga ät mycket:eating: ... men jag kan knappt äta så mycket blir typ mätt på ett par mackor, sen så äter jag inte kött (udantag fisk).

Nån som har lust att hjälpa mig göra ett schema för träningen?? kanske nåt schema för måltiderna också

Tack för all svar

om du kikar lite i "best of kolozzeum" så hittar du en tråd med träningsprogram för nybörjare, skriven av z_bumbi. där finns en-, två- och tredagarsprogram som är alldeles utmärkta.

men om du inte lär dig att äta ordentligt kommer träningen snarare att bryta ner kroppen än bygga upp den, detta är den sorgliga sanningen.

Allan
2004-01-21, 18:17
Tråden flyttas till Kost och Näring

allan

lauria
2004-01-21, 20:36
Det som Karl_alfred sa stämmer, du ska ALDRIG!!! låta kosttillskott ersätta maten... Om du ska ha ett tillskott så ett litet komlement till maten så skulle jag köpa gainer.... OCh du sa att du inte känner för att äta :D det var ju skumt :confused: ja skulle göra så hära att jag slutar med mackorna och började med riktig mat (husmanskost) och för söka äta så mycket jag förmår...Jag har själv haft det dära problemet, jag vägde 83kg och var 190cm (för ett halvt år sedan) nu väger jag mellan 94-96kg (fortfarande 190cm) och det är inte bara en massa fläsk som jag har gått upp för jag märker att mina mått börjar dra iväg :D jag har t.ex. ökat från 36cm i överarm till 40cm under det senaste halv året...Lycka till:thumbup:




///Tobbe

AndersHermansson
2004-01-21, 20:39
Du får pressa. No pain no gain ffs.:hbang:

nordlander
2004-01-21, 21:54
Det är alltid svårt att äta mycket i början. Sen sväller magsäcken upp och man kan äta mer och känner mer sug efter mat ( iaf jag ) . Så det är bara att börja truga. Du kan ju börja med att äta gröt på morgon och kväll ( havregryn ) osså försöker du äta mer till lunch och middag.

what
2004-01-21, 22:03
Äter 2 mackor med sylt och varm oboy(kallt ute)till frukost, sen på lunchen brukar jag äta ett par mackor med tonfisk eller ibland pannkakor... när jag kommer hem vid 15 från jobbet/plugget så brukar jag äta ytterligare ett par mackor med sylt/marmeland eller ibland "Basmati" ris som är jätte god =).... ett par timmar senare 22-23 blir det ytterligare ett par mackor :( eller pankakor inann jag :sleep:


Gillade havregrynsgröt förut.. men en dag när jag käkade den tidigt på morgonen spydde jag genast upp det....ett par timmar senare fick jag feber, mådde illa i 2-3 dagar mycket märkligt eftersom jag har varit frisk i typ minst 10 år utan feber, huvudverk mm... så jag får lite skräck när jag ser på gröten =/

what
2004-01-21, 22:12
Hur bra stämmer det här
tagen från twinlabs hemsida

"Fisk och fågel är bäst när du går ner i vikt medan rött kött är bäst i uppbyggnadsfasen.":insane:

potte
2004-01-21, 23:37
Originally posted by what
Äter 2 mackor med sylt och varm oboy(kallt ute)till frukost, sen på lunchen brukar jag äta ett par mackor med tonfisk eller ibland pannkakor... när jag kommer hem vid 15 från jobbet/plugget så brukar jag äta ytterligare ett par mackor med sylt/marmeland eller ibland "Basmati" ris som är jätte god =).... ett par timmar senare 22-23 blir det ytterligare ett par mackor :( eller pankakor inann jag :sleep:


Gillade havregrynsgröt förut.. men en dag när jag käkade den tidigt på morgonen spydde jag genast upp det....ett par timmar senare fick jag feber, mådde illa i 2-3 dagar mycket märkligt eftersom jag har varit frisk i typ minst 10 år utan feber, huvudverk mm... så jag får lite skräck när jag ser på gröten =/

jag tycker att det är bra och roligt att du har kommit fram till att det inte är nån lysande livsstil som du har för tillfället. du har ju trots allt taget steget att söka upp det här forumet där det finns folk som kan väldigt mycket om kost och träning. :)

jag tycker att du ska göra försiktiga ökningar i matintag, om man lägger om kosten totalt på en gång är det stor risk att man tröttnar och faller tillbaks till gamla vanor igen (har flera vänner som har råkat ut för detta så jag talar av egna erfarenheter). sen säger du att du inte "kan" äta så mycket mer vilket också motiverar en lite saktare ökning av matintaget. det är ju inte så kul att behöva må dåligt efter man har ätit. din magsäck kommer att tänjas ut vartefter du äter mer och då kommer det inte att kännas lika jobbigt att få i sig maten.

frukosten är, som du säkert hört, dagens viktigaste mål. du måste ju inte äta havregrynsgröt om du inte tycker om det, det finns ju massor av alternativ som är jättebra. du kan ju äta risgrynsgröt, mannagrynsgröt eller fil med müsli eller frukostflingor("all bran" är ett bra val).

ett annat mycket viktigt mål är det du äter efter träningen. direkt efter kan det vara motiverat att använda en s.k. gainer som innehåller protein och "snabba" kolhydrater som kroppen har stort behov av just efter träningen. men att du börjar använda en gainer innebär inte att du ska äta mindre mat, utan denna ska du dricka utöver den mat du äter. sen är det också viktigt att du snabbt får i dig riktig mat efter träningen, tonfisk äter du ju och det är mycket bra mat att äta efter träningen. pasta passar ofta bra ihop med olika tonfiskrätter.

du kan också byta ut marmeladen på några av mackorna mot t.ex. makrill i tomatsås, det passar mycket bra på någon typ av grovt bröd. ägg och kaviar är ju också en vinnande kombination att ha på mackor :eating:

som sagt, försök att öka och ändra lite i taget. en liten ökning varje dag klarar du nog av. det ser ut på ditt matschema som att du har ganska regelbundna matrutiner, vilket är bra. men du bör äta åtminstone fem mål om dagen, förslagsvis så försöker du lägga in ett mål "riktig" mat mellan målet du äter direkt efter jobbet och kvällsmålet. som "riktig" mat kan du t.ex. äta kyckling med ris eller pasta med någon tonfiskröra till (det finns massor av variationer på vad man kan göra med tonfisk under "matlagning och recept" här på kolozzeum, där kan du även kika efter andra förslag på bra mat för en tränande).

att lägga ner största tiden på gymet på armträning är inte särskilt bra om du vill bli större och starkare. bättre att lägga tonvikten på s.k. basövningar där du tränar flera stora muskelgrupper samtidigt. exempel på basövningar är marklyft, bänkpress och knäböj. som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag att du ska kolla på z_bumbis program för nybörjare. om du inte vet hur övningarna ska utföras kan du kolla på denna sida:

http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp

där får du utförliga instruktioner. det är viktigt att vara noga med övningsutförandet, annars finns det stor risk att man skadar sig.

jag tycker du ska stanna kvar här på kolozzeum och kika runt lite efter fler tips på hur du ska träna och äta. som jag skrev tidigare så finns det mycket kunnigt folk som gärna hjälper dig om du har frågor. det finns en sökfunktion som du kan använda för att se om din fråga har ställts i en tidigare tråd innan du ställer den.

slutligen: lycka till med allt och välkommen till kolozzeum!! :)

what
2004-01-21, 23:48
Originally posted by potte
[/B]


Tusen tack.. ska tänka på det du skrev... mkt bra

jag brukar äta pasta/makaroner/spagetti med tonfisk sås ibland problemet är att när jag käkar ganska mkt pasta sen 30 min senare känner jag mig hungrig sen kan jag hålla på sådär tills jag har käkat typ 500 gram på en kväll, är det bra för magen?? Hur kan jag blir mätt på ett par mackor som är lite större än min knytnäve men inte på 3-5 porttioner pasta???

Edit: har ni någon guide/ordlista här på forumet så man vet de olika sakerna tex... vad Nedåtlutande bänkpress, Hantel kickbacks är mm... har inte varit på ett "riktigt" så jag vet inte de olika "träningarna"

TrIff
2004-01-22, 04:29
www.exrx.net :thumbup:

aliquis
2004-01-22, 12:00
Originally posted by what
Som?

nötter :hbang:

aliquis
2004-01-22, 12:08
Originally posted by what
"Fisk och fågel är bäst när du går ner i vikt medan rött kött är bäst i uppbyggnadsfasen.":insane:
Tror det är för att rött kött innehåller något vad det nu är som stimulerar muskelbyggande eller något sådant, men det innehåller väl en del mättat fett osv så om man vill gå ner i vikt är ju fisk och fågel hälsosammare.

King Grub
2004-01-22, 12:25
Det kommer INTE, på några villkors vis, vara någon som helst avgörande faktor.

King Grub
2004-01-22, 12:36
Originally posted by boFFen
Ok..låter bra.
Är det viktigt att variera valet av kött?
Tycker kyckling är så jävla gott och billigt..vill fortsätta käka detta så länge som möjligt.

Nej, det är inte av någon större vikt att du får protein från en massa olika källor, ur just proteinsynvinkel. Båda har kompletta aminosyreprofiler. Att din kost totalt sett är varierad är mycket viktigare.

what
2004-01-22, 16:11
Originally posted by aliquis


nötter :hbang:

gäller det alla nötter eller??

brukar käka rätt mycket nötter då jag köper nötter, köper typ 300-500gram sltade jordnötter, tar slut på en kväll :eating: :eek:

King Grub
2004-01-22, 16:18
Jordnötter är en bra fettkälla, ja. Särskilt om de är "naturella", och inte rostade och saltade. Har iofs inget med fettet att göra, men de naturella är nyttigare i större mängder i alla fall. Dessutom innehåller de relativt mycket protein av god kvalitet, och kolhydraterna är långsamma, samt att alla nötter (och frön) är mycket energirika.

Fugitive
2004-01-22, 17:39
Originally posted by Karl_alfred


... så kommer din mat att skrika efter mat.


HAHAHAHAHAHAHAHA... fyfan va roligt :D:D:laugh: :laugh:

Sparrisen
2004-01-22, 18:51
Originally posted by what



Tusen tack.. ska tänka på det du skrev... mkt bra

jag brukar äta pasta/makaroner/spagetti med tonfisk sås ibland problemet är att när jag käkar ganska mkt pasta sen 30 min senare känner jag mig hungrig sen kan jag hålla på sådär tills jag har käkat typ 500 gram på en kväll, är det bra för magen?? Hur kan jag blir mätt på ett par mackor som är lite större än min knytnäve men inte på 3-5 porttioner pasta???

Edit: har ni någon guide/ordlista här på forumet så man vet de olika sakerna tex... vad Nedåtlutande bänkpress, Hantel kickbacks är mm... har inte varit på ett "riktigt" så jag vet inte de olika "träningarna"


Då tycker jag at du ska satsa på att äta mycket pasta, om du nu tycker om det. At6t äta 500 g pasta på en kväll är väl inte så mycket? Om du ursäktar, så får jag uppfattningen att du näst intill är rädd för att gå upp i vikt. Du måste inse att man måste ha ett energi-överskott om man vill öka i muskelmassa. Det viktiga är nog inte vad du äter, bara du ser till att stoppa i dig så mycket du bara kan.

Gillar du inte havregrynsgröt? Testa med manngryn istället! Där kan du ju även lägga till din sylt...

Om du har mkt svårt för rött kött så föreslår jag att du äter antingen ägg eller sojaprotein (sojabönor, sojakorv etc). Bägge innehåller protein med det bästa biologiska värde man kan hitta på denna jord. Enda undantaget är vassle-protein, vilket utgör ca 20% av proteinet i mjölk.

Du gillar alltså oboy!!!!!!!! Köp ett protein-tillskott med chokladsmak och blanda ut det med mjölk! Smakar ungefär som oboy och du får i dig mängder med protein!


:eating: :eating: :eating:

what
2004-01-22, 22:02
Originally posted by SwedeForce


Om du ursäktar, så får jag uppfattningen att du näst intill är rädd för att gå upp i vikt. !


:eating: :eating: :eating:

Nejdå, tvärtom:smash: .... som jag skrev innan det är ju underligt att jag kan stoppa i 300-500gram pasta/spagetti på en kväll fast blir mätt på 2 små frallor

ännu mer tips tack:thumbup:

Solle
2004-01-23, 00:10
Tror ditt matproblem sitter lite i huvudet också eftersom din mage verkar rymma så mycket pasta som ju är betydligt mycket mer än 2 frallor som består av mest luft.

Har samma problem själv, har aldrig ätit mycket mat eller gillat mat för den delen heller, så ibland känns det som om huvudet säger stopp innan magen gör det.

aliquis
2004-01-23, 00:36
Kan ju vara så att han blir mer mätt utav fettet på brödet också? Eller dom lite snabbare kolhydraterna som ger mättnadssignal snabbare?

övningar kan du finna på:

http://www.exrx.net/Exercise.html
http://www.abcbodybuilding.com/exercise1.htm
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp

Solle
2004-01-23, 01:05
Då är det nog väldigt mycket fett och snabba kolhydrater i frallorna han köper för om man äter ett halv kilo pasta på en kväll så tror jag inte han blir mätt på 2 frallor om jag ska vara ärlig. Inte nåt längre tag iaf.

Edit: Fan vad ilsken jag verkar när jag skriver, ej min mening :angel:

what
2004-01-23, 12:27
Originally posted by Solle
Då är det nog väldigt mycket fett och snabba kolhydrater i frallorna han köper för om man äter ett halv kilo pasta på en kväll så tror jag inte han blir mätt på 2 frallor om jag ska vara ärlig. Inte nåt längre tag iaf.

Edit: Fan vad ilsken jag verkar när jag skriver, ej min mening :angel:

Ja det är ju svårt att tro,, jag undrar själv också hur det går ihop:confused:

what
2004-09-27, 00:38
Jahopp nu är man tillbaka där man började då :insane:, var sjuk under sommaren och gick ner från "normala" 75kg till 62kg :furious: .... det var ca 3 månader sen. Nu mår man lite bättre å väger 69kg.. har tappat lusten att :bpump: också :cryout:

King Grub
2004-09-27, 06:18
Tråkigt att höra! :( Att vara sjuk suger. Bara att bita ihop och komma igen! :)

aliquis
2004-09-27, 11:00
What: Talade du verkligen om 500g pasta i torrvikt, dvs ett paket 500g pasta till en måltid? Eller är det färsk eller färdigkokt pasta det rörde sig om?

morbror_sven
2004-09-27, 17:50
Som sagt, ät riktig mat istället för mackor, även om du kanske inte äter så mycket mat. Börja träna på riktigt istället för att stå o tramsa med armarna så kommer antagligen kroppen tigga om lite mer mat också.

Tvinga i dig vad som nu känns som enorma mängder mat i en 10-14 dagar eller så så kommer du vänja dig vid ett lite större matintag.

Precis! Spänn succesivt ut magsäcken. Lär dig bli sugen på saker, ett helt land har lärt sig(USA), nog kan du det också :thumbup:

slakker
2004-09-27, 18:12
Jag hade samma problem med matlusten tidigare. Har aldrig ätit mkt, väldigt dåliga tider också. Jag fick i alla fall större aptit när jag märkte att jag började gå upp i vikt i samband med träningen. Kan ju underlätta att käka en gainer dock, det gjorde iaf jag. Results: 54.5-63.5kg på 3 månader ganska exakt. :bpump: :eating: :eating:

aliquis
2004-09-27, 18:26
3kg/månad är eventuellt lite väl snabb viktuppgång dock, men om du ändå bara vägde 54kg är det kanske inte så mycket att oroa sig över :)

what
2004-09-27, 19:47
What: Talade du verkligen om 500g pasta i torrvikt, dvs ett paket 500g pasta till en måltid? Eller är det färsk eller färdigkokt pasta det rörde sig om?


Japp det är 1 paket 500gram som jag pratar om.

what
2004-09-27, 19:48
3kg/månad är eventuellt lite väl snabb viktuppgång dock, men om du ändå bara vägde 54kg är det kanske inte så mycket att oroa sig över :)


65kg om jag får be :D, jo det är orande jag är ca 188-189 cm och väger 69kg lite klent ja :em:

Slartibartfast
2004-09-28, 08:08
65kg om jag får be :D, jo det är orande jag är ca 188-189 cm och väger 69kg lite klent ja :em:

Det är bara att börja äta på regelbundna tider. Och ät REJÄLT, så att du känner dig proppmätt, hela tiden. Det är kanske obehagligt i början, men om du tränar hårt samtidigt(speciellt ben) så går energin åt, och du kan börja äta mera hela tiden.

Jag var också kring 65 kg på 182 cm och efter några års tränande och ätande var jag uppe i 100 kg utan att jag egentligen försökte gå upp i vikt. Det börjar gå automatiskt efter ett tag.

what
2011-02-03, 00:51
Kanske lite kul återkoppling såhär 6 år senare. Vägde in mig 90 för 1 år sen (mest fett runt buken), hur jag kunde väga så mycket? well mycket mat mest onyttigt som man drog i sig, rejälta portioner av allt också inte som förut där man blev mätt på ett par mackor. Nu vräkate man i sig oftast dubbla portioner av allt, frukost, lunch/middag.


Har inte tränat något alls under den tiden jag skrev tråden tills nu. Man blev lat, orkade inte träna när man inte såg resultat vilket är förståeligt om man inte får i sig den mängd energi det kroppen behöver för att bygga

Man var nog lite ung och dum hade för höga förhoppningar att bli stor fort. Har nu tränat drygt 1år till och från, endast loven och semester man inte tränat, Ligger på en stabil vikt på 82kg nu inga synliga fettbalkar. Största skillnaden ligger i armar, bröst, mage mycket större och starkare än förut.

Dock har man fortfarande problem att äta regelbundet. Veckodagarna går oftast rätt bra, frukost, lunch, middag i rätt tider, men helgerna blir åt helvete, sover bort eller festar bort ät-tiderna. Kan känna efter en helg att fan nu har man helt tappat styrkan vad man tränat hela veckan.

kettlebellGuden
2011-02-03, 00:56
Lägg till 4-5 liter gammeldass mjölk om dagen.

Åsberg
2011-02-03, 01:00
Haha fan vilken skön comeback!

what
2011-02-03, 01:04
Ska verkligen anstränga mig mycket nu för att fixa till matintaget, i skrivandets stund fick precis i mig 70gram havregryn (vilket jag avskydde förut) + 25gram vassle innan läggdags.