handdator

Visa fullständig version : Hjälp tack!


gbghunk
2012-03-27, 18:44
Skulle vilja ha hjälp med min mat under deff!

Jag är 19 år och 190 lång väger 97 kg!

Är en amatör inom maten!
Kan någon hjälpa mig att räkna ut vad det blir i protein/fett/kcal osv!
Är det något ni vill ta bort eller tillägga?

Frukost: 6.30
Fiberhavregryns gröt 1 portion
150g Youghurt
Protein drink 2 dl lätt mjölk
omega 3
vitaminer.

Mellanmål: 9.00
1 ris kaka och 15 g cashewnötter

Lunch: 10:30
120 g tonfisk tillsammans med sallad

Mellanmål: 13:30
Måltidsersättare + protein drink 2 dl lätt mjölk

Innan Träning:
3-ph-cm
Jack3D 3,5 skopa
1 koffeintablett

Precis innan träning
25-50g Malto + Eaa

efter träning
creatin och eaa

45 min senare
150g ris,pasta,potatis? + kött/fisk
protein drink 2 dl lätt mjölk

mellanmål
riskaka och cashewnötter

22:00
casein protein 2,5 dl lätt mjölk

Sen skulle jag även att någon hjälper mig med mat schema under vilodagar. som blir lördagar och söndagar!

begt
2012-03-27, 18:49
Det är omöjligt att veta hur mycket fisk/kött du äter efter träning, antal riskakor m.m. så du får räkna ihop näringsvärdena själv. Det är inte svårt på något sätt.

Under deff är det rekommenderat att du ska äta minst 2 g protein/kg kroppsvikt; i ditt fall ca 200 g åtminstone. Sikta på minst 0.5 g fett/kg kroppsvikt. Kolhydraterna gör du lite som du vill med; men skär inte ned för mycket på dem då blir du väldigt seg och trött.

gbghunk
2012-03-27, 18:52
Jag tycker det är skit svårt! men om du ser över schemat hur tycker du det ser ut?
och vad ligger det ungefär på när de gäller fett/kolhydrater/protein?

vicarious
2012-03-27, 18:55
Har du räknat ut hur mycket det blir totalt?

Skippa mellanmålen som är riskakor + nötter och ät en ordentligare lunch, 120g tonfisk är vad.. en burk? Skippa måltidsersättningen och alla onödiga proteindrinkar + mjölk. Ät fast föda istället. Du har hela 340 kcal bara från mjölk. Det motsvarar nästan ett halvt kilo kvarg eller Keso t ex.

gbghunk
2012-03-27, 18:58
Varför skippa mellanmålen?
120 gram tonfisk är en burk som är avrunnen!
Måltidsersättningen är för att jag går i skola och det blir för långt utan något i magen annars innan träning!

begt
2012-03-27, 19:02
Jag tycker det är skit svårt! men om du ser över schemat hur tycker du det ser ut?
och vad ligger det ungefär på när de gäller fett/kolhydrater/protein?

Hur kan det vara svårt? Allt står ju på förpackningarna. Använd t.ex. Microsoft Excel och så knappar du in allting och så låter du Excel summera det. Då får du bra överblick.

Håller med Vicarious att du borde äta mer fast föda. Skippa Jack3d, mjölken och kreatin och skaffa kvarg istället. Ät gärna lite broccoli också (35 kcal/100g) som är väldigt nyttigt och fyller magen. Skär också ned på riskakorna och byt ut dem mot något vettigare.

vicarious
2012-03-27, 19:23
I slutändan så handlar det om att åstadkomma ett kaloriunderskott. Vad man väljer att stoppa in i sitt kostschema väljer man givetvis själv. Så länge det blir ett underskott och proteinet hålls högt är det bra. Väljer man att använda energitäta saker som nötter och flytande kalorier som mättar dåligt (mjölk, måltidsersättningar, proteindrinkar) med mera så tycker jag man gör det svårt för sig.

Självklart kan man få bra resultat av ett sånt upplägg också men det är inget jag personligen skulle valt. Försöker bara ge tips på hur du kan göra deffen så smärtfri som möjligt :)

gbghunk
2012-03-27, 19:33
men jag tar ju protein drinkarna till maten! förutom vid ett tillfälle där jag tar måltidsersättaren och proteinet! ända måltiden som inte mättar!

vicarious
2012-03-27, 19:42
men jag tar ju protein drinkarna till maten! förutom vid ett tillfälle där jag tar måltidsersättaren och proteinet! ända måltiden som inte mättar!

.. och? Då är det ju maten som mättar, inte drinkarna. Du gör som du vill men nu har du iaf fått lite tips.