handdator

Visa fullständig version : Tonåring/Nybörjare?


Elit1
2012-03-27, 16:35
Tjena!

Jag är en kille på 16 år och har gymmat ett tag nu. Jag har märkt att det har hjälpt mig och har sett resultat. Det jag undrar är, borde jag ändra mitt pass som jag har nu? Såhär ser det ut:

Måndag: Helkroppspass
Tisdag: Vila
Onsdag: Helkroppspass
Torsdag: Vila
Fredag: Helkroppspass
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Helkroppspasset ser ut såhär:

Bänkpress: 3*10 (40kg)
Bicepscurl: 3*10 (10kg)
Liggande Tricepscurl: 3*10 (20kg)
Situps med vikt: 10kg (Failure)
Enarms Hantelrodd: 3*10 (11kg)
Knäböj med viktstång 3*15 (30kg)
Rygglyft med vikt: 5kg (Failure)
Hentellyft åt sidan: 15*3 (5kg)
Chins: (Failure)


Vad säger ni? Kom gärna med konstruktiv kritik!

Fugly
2012-03-27, 16:41
Se bara till att öka progressivt i styrka. Om du vill öka proteinet i din kost så är proteinpulver rekommenderat, tänk dock på att välja mjölkprotein ("whey") och väljer du det dyrare så betalar du bara för burken.

ffillez
2012-03-27, 16:54
Jag kör med de där proteinpulvret och tycker de är väldigt bra för de billiga priset.

Elit1
2012-03-27, 17:04
Okej tack! Vilka tider på dygnet bör jag använda det pulvret? Frukost? Middag? Innan/Före träning?

svenbanan
2012-03-27, 17:04
Om jag skulle köra det programmet skulle jag köra övningarna i denna ordning istället, för att köra så stora övningar som möjligt tidigt i passet.

Knäböj med viktstång 3*15 (30kg)
Bänkpress: 3*10 (40kg)
Chins: (Failure)
Liggande Tricepscurl: 3*10 (20kg)
Enarms Hantelrodd: 3*10 (11kg)
Hentellyft åt sidan: 15*3 (5kg)
Bicepscurl: 3*10 (10kg)
Situps med vikt: 10kg (Failure)
Rygglyft med vikt: 5kg (Failure)

Vad menar du med liggande tricepscurl förresten? Om det är kickback du menar så skulle jag byta mot nåt annat typ liggande triceps extentioner eller french press kanske.

I övrigt tycker jag det verkar vara ett vettigt program, med bra övningar. Se till att du äter ordentligt så att du går upp lite i vikt varje vecka så blir du säkerligen nöjd.

AdrianP
2012-03-27, 17:06
Okej tack! Vilka tider på dygnet bör jag använda det pulvret? Frukost? Middag? Innan/Före träning?

Vad är skillnaden? :-D

Efter går bra!

Latissimus Dorsi
2012-03-27, 21:38
Fint pass, mycket bra nybörjarpass som tränar hela kroppen. Lägg dock till militärpress, en ganska bra basövning för axlarna. Och försök variera ditt schema ibland lite, byt ut stång mot hantel eller e.t.c. Glöm inte att du ska bygga muskler, gå inte till gymmet och ryck i massa stänger och hantlar. Tänk på att aktivera muskeln! Med det undanlagt kör så det ryker! Är också i din ålder, kul med folk i ung ålder som försöker träna lite halvseriöst.

cero
2012-03-27, 22:20
Tycker också du kan lägga till militärpress eller liknande.

Tänk på teknik. Sök runt lite på t.ex. youtube om du är osäker. Ganska vanligt att unga nybörjare på gymmet har förfärlig lyftarteknik. Extra viktigt på övningar där du hanterar höga vikter: knäböj/marklyft/militärpress/bänkpress osv.

~ 30-35 g protein direkt efter träning (titta hur mycket av pulvret som är protein), sedan hem och ät!

~ 2g/kg kroppsvikt protein över hela dagen. Inte bara pulver, utan allt protein sammanlagt.

som också min gympalärare rekommenderade

En vettig gympalärare? :D

Heeman
2012-03-28, 00:28
Tjena!

Jag är en kille på 16 år och har gymmat ett tag nu. Jag har märkt att det har hjälpt mig och har sett resultat. Det jag undrar är, borde jag ändra mitt pass som jag har nu? Såhär ser det ut:

Måndag: Helkroppspass
Tisdag: Vila
Onsdag: Helkroppspass
Torsdag: Vila
Fredag: Helkroppspass
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Helkroppspasset ser ut såhär:

Bänkpress: 3*10 (40kg)
Bicepscurl: 3*10 (10kg)
Liggande Tricepscurl: 3*10 (20kg)
Situps med vikt: 10kg (Failure)
Enarms Hantelrodd: 3*10 (11kg)
Knäböj med viktstång 3*15 (30kg)
Rygglyft med vikt: 5kg (Failure)
Hentellyft åt sidan: 15*3 (5kg)
Chins: (Failure)



Vad säger ni? Kom gärna med konstruktiv kritik!
Om du bestämt ska köra helkroppspass:
Knäböj 3x8
Bänkpress 3x8
Valfri roddövning 3x10
Frenchpress (tricep) 3x8
Bicep 4x12
Marklyft 2x5
Sen kan du ju köra situps eller vadsom helst på magen.

Se bara till att öka progressivt i styrka. Om du vill öka proteinet i din kost så är proteinpulver rekommenderat, tänk dock på att välja mjölkprotein ("whey") och väljer du det dyrare så betalar du bara för burken.

Vilket jävla skitsnack. Renare protein per krona betald. Mindre Kolhydrat/fett sen kan smaken variera rätt så kraftigt mellan prisklasserna, Whey -80 rekommenderar jag inte ens till dödsdömd då detta bara blir mera tortyr.

Elit1
2012-03-28, 15:50
2g/kg kroppsvikt protein över hela dagen. Inte bara pulver, utan allt protein sammanlagt.

Det blir alltså 2g per kilo? Alltså 58 (min vikt) gånger 2g = 116 g protein per dag bör jag få i mig? Stämmer det?

cero
2012-03-28, 16:36
Precis!

stromming
2012-03-28, 17:19
Vilket jävla skitsnack. Renare protein per krona betald. Mindre Kolhydrat/fett sen kan smaken variera rätt så kraftigt mellan prisklasserna, Whey -80 rekommenderar jag inte ens till dödsdömd då detta bara blir mera tortyr.

Nja.

cero
2012-03-28, 17:38
Renare protein? Om det är mindre kolhydrat/fett i de dyrare burkarna tror jag inte. Men smaken kan som sagt skilja sig. Om det nu är så viktigt.

Elit1
2012-03-29, 17:58
Tack för alla svar! Tror jag vet hur jag ska köra på nu. Är det bra att köra 3 dagar i veckan och vila resterande? Eller är det för lite träning?

cero
2012-03-29, 21:31
Tack för alla svar! Tror jag vet hur jag ska köra på nu. Är det bra att köra 3 dagar i veckan och vila resterande? Eller är det för lite träning?

Absolut inte. Det blir bra med 3 dagar i veckan!

Se till att du har en bra teknik för hantellyft åt sidan. Skaderisken är stor om man kastar hantlarna åt sidan som många gör, och trasiga axlar är ett helvete.

Bra teknik är A och O när det gäller styrketräning. Det är ingen raketforskning, men se till att göra rätt bara.

carlssonFRedd
2012-03-29, 22:03
Ser typ ut som mitt gjorde i början! Nu har jag delat upp det i olika muskelgrupper på de olika dagarna och slängt in lite fler övningar, en övning som jag tycker att du borde prova är marklyft! Störtskön övning!