handdator

Visa fullständig version : pasta istället för ris


spinal
2012-03-27, 10:54
Halloj,

Jag har gått igenom journaler, följt bloggar och läst artiklar. Har märkt att de som går på diet ofta väljer ris istället för pasta. Är ris bättre än pasta ur näringssynpunkt? Jag vet att det i slutändan är energi in-energi ut som avgör hur viktkurvan kommer se ut. Men varför väljer byggare och träningsintresserade ofta ris istället för pasta?

Jag själv föredrar pasta rent smakmässigt, men har nu börjat fundera på att byta ut det mot samma mängd energi ris.

Kan jag under diet fortsätta äta min pasta med gott samvete eller är det klokt att byta till ris?

Kan tilläggas att det är målet direkt efter träningspasset som kommer innehålla antingen pasta eller ris.

Bjern
2012-03-27, 10:59
På målet direkt efter passet spelar själva kolhydratskällan mindre roll, huvudsaken är att du får i dig kolhydrater. Hade jag varit du så hade jag fortsatt med pasta, inte svårare än att man ska trivas med det man äter.

Silencer
2012-03-27, 11:01
Ris är lättare för magen att smälta, men det du observerat är antagligen av slump.
Ris innehåller mer mineraler också.

Morty
2012-03-27, 11:26
Mer protte i pasta!

vicarious
2012-03-27, 12:02
Lite mer fiber i pasta vilket man kanske inte vill ha om man äter stora mängder. Sen kanske man tycker ris är godare till kyckling, vilket är det som oftast äts bland byggare.

Holabandola
2012-03-27, 12:05
Jag tror det är lättare att äta mycket pasta än att äta mycket ris.

Parboiled är bäst ur näringsynspunkt.
Fullkornspasta.

Variation sägs vara bäst.

Ristretto
2012-03-27, 13:51
För mig mättar ris betydligt bättre än pasta vid isokalorisk jämförelse.

Exhale_
2012-03-27, 16:51
Kan jag under diet fortsätta äta min pasta med gott samvete eller är det klokt att byta till ris?

Kan tilläggas att det är målet direkt efter träningspasset som kommer innehålla antingen pasta eller ris.

Ät du din pasta med gott samvete. Så länge du når dina mål med vikten kvittar det om du väljer pasta eller ris efter träningen.

Zizou
2012-03-27, 16:53
För mig mättar ris betydligt bättre än pasta vid isokalorisk jämförelse.

+1.

Tror nog dom flesta väljer ris för att det mättar bättre än pasta.
Och om man vill ha något som mättar mer än ris, så kör på potatis :)

Sverker
2012-03-27, 17:57
Mer protte i pasta!


Fast ris har mycket bättre proteinkvalité än vete. Ffa bättre m a p lysin. Borde uppskattas av vegetarianer.

Morty
2012-03-27, 19:57
Fast ris har mycket bättre proteinkvalité än vete. Ffa bättre m a p lysin. Borde uppskattas av vegetarianer.

Visste inte, tack.

begt
2012-03-27, 20:09
Ris har högre biologisktvärde också.

Lysin är kanske den essentiella aminosyran som är svårast att få i sig om man inte äter mycket animaliska livsmedel. Det finns inte överdrivet mycket av den ens i ägg eller mjölk, och i regel rätt lite av den i spannmålsprodukter.

Kött och kyckling har däremot gott om lysin. Av ickeanimaliska livsmedel har svamp och en del bönor relativt mycket lysin också.

WOLFENSTEIN
2012-03-27, 21:07
http://foodelicious.se/wp-content/uploads/2011/03/risoni_100308013.jpg

spinal
2012-03-28, 12:31
Ska försöka jämföra vad som mättar bäst ikväll. Gjorde kycklingwook igår och serverade pasta till. åt upp hälften av woken. Ikväll blir det andra hälften tillsammans med samma mängd ris. Blir intressant.

Iof vankas det benpass i eftermiddag, vilket oftast är lite tyngre än ett bröst pass, som jag körde igår. Snålvattnet kanske rinner lite mer ikväll.

Eddie Vedder
2012-03-28, 12:54
Sen kanske man tycker ris är godare till kyckling...

Precis. Kyckling och ris "hör ihop" på samma sätt som köttfärssås "hör ihop" bättre med pasta. Men att det skulle bero på smak eller vana kanske är otänkbart, det bara måste vara en optiorsak. ;)