handdator

Visa fullständig version : Må riktigt dåligt efter ett pass


TREX
2012-03-27, 09:42
Nå, är det någon mer som känner igen sig i att efter vissa pass mår man riktigt riktigt dåligt? Direkt efter träningen när jag kom hem igår kände jag mig hellustig, alldeles slö och varm (typ feber).

Och nu när jag vaknade kom jag knappt upp ur sängen, och är helt öm över hela kroppen och svag.

Vad beror det på och vad kan man göra för att undvika det? Har hänt ett par gånger nu så jag börjar utesluta slump.

Kan det vara farligt?

limenka
2012-03-27, 09:49
Du tränar hårt. Det är bra.

TREX
2012-03-27, 09:51
Jag vill tro att jag alltid tränar hårt men tydligen inte, så varje pass jag tränar hårt ska jag förvänta mig att vakna upp såhär dagen efter? Thanks, but no thanks :D

Eira
2012-03-27, 09:57
Immunförsvaret ska ju bli dämpat efter ett pass så du kanske bara behöver klä dig varmare påvägen hem och dricka lite extra vatten.

Holabandola
2012-03-27, 10:49
Mat hjälper. Att gå och sova direkt efter ett pass är inte helt optimalt, eftersom du inte kan äta då :-)
Du behöver svulla efter passett helt enkelt.
Jag blir likadan om jag bara tar någon macka och går och lägger mig efter ett pass.

TREX
2012-03-27, 10:56
Ligger på ca 1,5-2k kcal efter passet just nu så tror inte det är det heller :( Har ca 6 dl vatten i shakern som jag dricker efter passet och dricker även massa under passet, klä mig varmt? Har fortfarande på mig vinterjacka och mössa!

Spartansk
2012-03-27, 10:57
Dagen efter ett hårt pass är det väldigt vanligt att jag känner mig slö i alla fall. Ungefär som om man är bakfull; jag skulle väl inte kalla det "må dåligt", men jag känner för att inte resa mig ur sängen, typ. Det har hänt att jag nekat att gå på fester pga detta.

TREX
2012-03-27, 11:00
Dagen efter ett hårt pass är det väldigt vanligt att jag känner mig slö i alla fall. Ungefär som om man är bakfull; jag skulle väl inte kalla det "må dåligt", men jag känner för att inte resa mig ur sängen, typ. Det har hänt att jag nekat att gå på fester pga detta.

Har det hänt att du har varit öm och känslig över hela huden någon gång?

OneManArmy
2012-03-27, 11:00
Känner igen det där. Vissa dagar är jag som en zombie när jag kommer hem, allmänt yr och kraftlös.
Men det är väl pricis så det skall vara? ;)

Popliteus
2012-03-27, 11:01
Upplevde igår för första gången exakt samma sak som du. Kände mig lite febrig och typ orkeslös. Brukar inte alls ha den känslan efter ett pass. Jag är inne på dietvecka 6 och funderar på om det kan ha något med deffen att göra. Typ nedsänkt immunförsvar pga underskott + hård träning + dåligt med sömn. W/e idag känns det bra iaf.

Silencer
2012-03-27, 11:01
Du har tränat för hårt.

Noob72
2012-03-27, 11:02
Efter tunga ben/rygg pass kan man känna sej mörbultad&ha problem att ta sej ur sängen på morgonen.

Sen reagerar endel olika på hård träning. Själv så älskar jag den mörbultade känslan 8)

TREX
2012-03-27, 11:03
Upplevde igår för första gången exakt samma sak som du. Kände mig lite febrig och typ orkeslös. Brukar inte alls ha den känslan efter ett pass. Jag är inne på dietvecka 6 och funderar på om det kan ha något med deffen att göra. Typ nedsänkt immunförsvar pga underskott + hård träning + dåligt med sömn. W/e idag känns det bra iaf.

Jag känner mig piss nu dagen efter också så hade det bara varit att de var på kvällen där hade man väl kanske inte brytt sig, men nu när jag vaknade i morse var det liksom värre. Jag är ju inte direkt 11 år och jag har varit sjuk förut, om det inte vore för att jag har tagit tempen 3 gånger idag (36.1) hade jag garanterat trott att jag haft feber eller åkt på något annat riktigt otäckt.

Noob72: Förstår vad du menar med den där känslan, det är den man har när man går hem ifrån passet och knappt kan gå i trappor och så vidare, gillar det också :) Men känna sig febrig och allmänt klen som det är nu är ju något helt annat.

Popliteus
2012-03-27, 11:05
Jag känner mig piss nu dagen efter också så hade det bara varit att de var på kvällen där hade man väl kanske inte brytt sig, men nu när jag vaknade i morse var det liksom värre. Jag är ju inte direkt 11 år och jag har varit sjuk förut, om det inte vore för att jag har tagit tempen 3 gånger idag (36.1) hade jag garanterat trott att jag haft feber eller åkt på något annat riktigt otäckt.

Kan ju fortf vara något på gång även om inte tempen visar det.

Pengu
2012-03-27, 11:14
Det du beskriver låter ett strå värre än bara ett återhämtningsbehov efter tung träning. Jag tycker att du ska investera i en läkarundersökning.

Pretorian
2012-03-27, 11:15
Kanske en förkylning på gång? Det har hänt att jag känt mig liknande, just det där ömma i hela kroppen och helt slut. Ingen feber. Vid dessa tillfällen så har jag inte tränat men som tur är så har det inte hänt så ofta.

Donner
2012-03-27, 11:17
Kanske en förkylning på gång? Det har hänt att jag känt mig liknande, just det där ömma i hela kroppen och helt slut. Ingen feber. Vid dessa tillfällen så har jag inte tränat men som tur är så har det inte hänt så ofta.


Tänkte precis samma sak. En förkylning som ligger i kroppen och väntar på att explodera. När jag har känt som ts känner brukar den ofta bryta ut inom bara några dagar.

TREX
2012-03-27, 11:22
Har ju hänt ett par gånger tidigare och inte blivit förkylning efteråt? Dock började allt det här efter en rätt så kraftig förkylning, men det var ju månader sen, har förvisso inte känt mig 100% sen dess, men hur länge kan skit ligga kvar i kroppen egentligen?

Donner
2012-03-27, 11:31
Har ju hänt ett par gånger tidigare och inte blivit förkylning efteråt? Dock började allt det här efter en rätt så kraftig förkylning, men det var ju månader sen, har förvisso inte känt mig 100% sen dess, men hur länge kan skit ligga kvar i kroppen egentligen?

Enligt egen erfarenhet: Länge, speciellt om man fortsätter att träna hårt

Spetälsk
2012-03-27, 11:42
Har ju hänt ett par gånger tidigare och inte blivit förkylning efteråt? Dock började allt det här efter en rätt så kraftig förkylning, men det var ju månader sen, har förvisso inte känt mig 100% sen dess, men hur länge kan skit ligga kvar i kroppen egentligen?Hur är vilopulsen? högre än normalt kan innebära överträning. Kör några lätta pass och känn efter innan du kör fullt igen. överträning är knepigt tillstånd att ta sig ur då man inte vill sänka träningsvolymen/intensiteten.

TREX
2012-03-27, 11:48
Har ingen större koll på min puls överhuvudtaget men har blivit trött väldigt fort under passen senaste veckorna/fått hög puls direkt så jag antar att det inte är 100%.

Sandra81
2012-03-27, 11:57
Inte att jag mått dåligt på det sättet snarare värk.. inte träningsvärk utan ledvärk som vid influensa. det som hjälper mig är lagom stretching efter träning samt ipren, mat och sova.

AtomicPuffin
2012-03-27, 11:59
men hur länge kan skit ligga kvar i kroppen egentligen?

Det beror på vad för skit du har. En del saker har man kvar livet ut, annat försvinner på en vecka, en del gottar sig ett par månader annat ett par år. Om inte en vilovecka eller två fixar det kanske det är värt att kolla upp helt enkelt :)

TREX
2012-03-27, 12:05
Inte att jag mått dåligt på det sättet snarare värk.. inte träningsvärk utan ledvärk som vid influensa. det som hjälper mig är lagom stretching efter träning samt ipren, mat och sova.

Ja det kanske börjar bli så pass så man får ta och knapra lite piller efter man tränat för att hålla skeppet på rätt kurs.

Snart sitter man väl där som Bruch själv med en gigantisk pillerdosett fylld med härligheter.

Spetälsk
2012-03-27, 12:06
Har ingen större koll på min puls överhuvudtaget men har blivit trött väldigt fort under passen senaste veckorna/fått hög puls direkt så jag antar att det inte är 100%.Då måste man nog anta att något inte är som det ska. infektion i kroppen eller överträning. mitt råd står kvar, kör lätt ett tag och känn efter. blir det inte bättre, doktorn nästa. inte värt riskera inflammation i hjärtsäcken :)

TREX
2012-03-27, 12:10
Problemet Spetälsk är att jag har kört väldigt lätt nu, i ca 3 veckor, och var väl bara igår som jag tog i lite extra och tränade som jag vill träna och då kom det här som ett brev på posten.

Inflammation i hjärtsäcken låter nasty, men är det här ens någon idé att gå till vårdcentralen med eller kommer de bara säga att jag ska vila?

Sandra81
2012-03-27, 12:11
Ja det kanske börjar bli så pass så man får ta och knapra lite piller efter man tränat för att hålla skeppet på rätt kurs.

Snart sitter man väl där som Bruch själv med en gigantisk pillerdosett fylld med härligheter.

Jo fast om det svartnar för ögonen å du mår så dåligt kanske det är bra om läkaren får kolla dig? Ta blodprover, lyssna på hjärtat och allt det där. kan ju vara vitaminbrist, infektion eller vad som helst.

äter du bra?

Spetälsk
2012-03-27, 12:20
Problemet Spetälsk är att jag har kört väldigt lätt nu, i ca 3 veckor, och var väl bara igår som jag tog i lite extra och tränade som jag vill träna och då kom det här som ett brev på posten.

Inflammation i hjärtsäcken låter nasty, men är det här ens någon idé att gå till vårdcentralen med eller kommer de bara säga att jag ska vila?Det är en bra ide att gå till vc. Vad de än säger så är det mer värt än det vi skriver :)

Spartansk
2012-03-27, 12:33
Har det hänt att du har varit öm och känslig över hela huden någon gång?

Nej, inte vad jag kan minnas.

Alfers
2012-03-27, 13:12
Blir ofta sådan under/efter benpass.
Men när jag började träna för många år sedan (innan jag fick ett tungt jobb utan mest satt och spelade datorspel) så kunde jag få samma känsla efter ett tungt "vanligt" pass också.
Är dessutom väldigt varm av mig redan som det är så jag kan bli alldeles utslagen 5-10 minuter sen är det nästan över

Latissimus Dorsi
2012-03-27, 13:32
Benpass kan ge denna effekt, nu på sistone har jag börjat i sluten av träningen gå och lägga mig där folk gör situps med fötterna i vädret. Gör så 30sek x 3 så ska du se att blodet kommer ner till skallen igen. Annars kan det vara p.g.a utmattning, vilket är fullt naturligt.

bearwolf
2012-03-27, 14:08
jag får ofta ett lätt illamående, men även att efter pass, när jag druckit vassle och ätit, sätter mig ner i soffan. så ropar ibland min sambo att jag är blå om läpparna och likblek, varpå jag kommer på mig själv att andas väldigt lite. Jag mår mycket mindre illa om jag hetsandas en stund så jag återfår färgen :P
förut, när jag körde tyngre ben kunde jag även få smärter inuti kroppen efteråt, som att trycket i kroppen krossar organen, gjorde skitont i ca 5 minuter innan det gick över.. läskigt

TREX
2012-03-27, 14:21
jag får ofta ett lätt illamående, men även att efter pass, när jag druckit vassle och ätit, sätter mig ner i soffan. så ropar ibland min sambo att jag är blå om läpparna och likblek, varpå jag kommer på mig själv att andas väldigt lite. Jag mår mycket mindre illa om jag hetsandas en stund så jag återfår färgen :P
förut, när jag körde tyngre ben kunde jag även få smärter inuti kroppen efteråt, som att trycket i kroppen krossar organen, gjorde skitont i ca 5 minuter innan det gick över.. läskigt

Ibland undrar man ju om det är värt det.

:confused:

Pretorian
2012-03-27, 14:25
Blå läppar, andningsuppehåll och krossade organ...

Och jag som tyckte att jag tränade tungt.

majak0vskij
2012-03-27, 14:39
Fastän jag äter direkt efter och inte håller igen brukar jag också bli sådär förlamande trött och känna mig febrig efter pass. Enda som hjälper är en timmeslång nap sedan känner man sig som en människa igen =)

speedy83
2012-03-27, 14:49
Iofs helt orelevant för TS men när jag får massage på jobbet så brukar en liknande känsla infinna sig där man blir riktigt illamående och febrig samt dras med huvudvärk en lång stund efter, ofta känner man av det hela kvällen...

Stefan J
2012-03-27, 14:53
Har ju hänt ett par gånger tidigare och inte blivit förkylning efteråt? Dock började allt det här efter en rätt så kraftig förkylning, men det var ju månader sen, har förvisso inte känt mig 100% sen dess, men hur länge kan skit ligga kvar i kroppen egentligen?

Det låter onekligen som om du har en infektion eller sviter av en infektion i kroppen. Sedan ibland hittar man inte orsaken till varför man mår underligt. Ett enkelt rutinblodprov kanske kan avslöja om du har en infektion eller brist på någonting, men det säger ingenting om vilken infektion det är. Orkar du så dra dig till vårdcentralen. Troligtvis är det inget fel på dig, men feberpåslag och en sådan nedsatthet som du känner efter passen ska du inte ha.

strikt
2012-03-27, 14:58
Vad tar du för något i samband med träningen? Koffein/pwo osv?

TREX
2012-03-27, 15:07
Det låter onekligen som om du har en infektion eller sviter av en infektion i kroppen. Sedan ibland hittar man inte orsaken till varför man mår underligt. Ett enkelt rutinblodprov kanske kan avslöja om du har en infektion eller brist på någonting, men det säger ingenting om vilken infektion det är. Orkar du så dra dig till vårdcentralen. Troligtvis är det inget fel på dig, men feberpåslag och en sådan nedsatthet som du känner efter passen ska du inte ha.

Men om ingenting visas, utesluter det då att det är något farligt eller kan det vara något farligt som är "under radar"?

Efter pass och efter pass, jag känner det fortfarande och jag tränade vid halv 6 igår kväll, kan inte ens ha t-shirt på mig för att min hud är så pass "öm" på ryggen.

strikt: Körde med rätt mycket PWO´s och koffeintabletter förr, men sen jag var sjuk har det inte kännts bra att ta PWO, flera gånger när jag har gjort det har jag fått superhög puls av att bara gå till träningen och svettas enormt mycket av ingen anledning alls så jag slutade med det för jag trodde det hörde ihop men nu åkte jag på det igen igår så kan väl inte vara det.

Noob72
2012-03-27, 15:52
Gå till sjukan så tar dom ett svalgprov på dej. Du kanske behöver en Penicillin kur

användaren
2012-03-27, 17:29
jag kände sådär efter några pass för ett tag sedan. när jag funderade på det lite så hade jag ögoninfektion under den tiden och troligtvis därför kroppen inte klarade av ansträningen.

när ögoninfektionen försvann efter någon vecka så kände jag inte av symptomen som du beskriver. så det kan ju vara en förkylning eller liknande som ligger och gror.