handdator

Visa fullständig version : Mötesbokning och telefonskräck


Stoltz
2012-03-27, 09:09
Hej Bullen.

Jag har just nu en praktik på ett väldigt bra och trevligt företag som ger mig massor av chanser att testa på väldigt många olika områden inom min utbildning.

Dock, i "gengäld" så vill de också lära mig hur man bokar möten via telefon, med andra företag. Helt rimligt enligt mig, det skulle inte vara några problem tänkte jag.

Jordgubben på prinsesstårtan var när jag plötsligt insåg vilken jävla fobi jag har för att ringa upp andra företag. Vi snackar hjärtklappning, svartnande framför ögonen, yrsel, total blackout i hela systemet, samt dålig pump i biceps.

Nu går timmarna jag egentligen borde lägga på att boka möten, på att bota min helt ologiska rädsla för telefonen.

Ska tilläggas att sälja ansikte mot ansikte, både b2b och direkt till konsument, eller att överhuvudtaget prata inför grupp/publik är inga problem alls, så socialt handikappad är jag inte :D Men telefoner... där brister det..!

Så, Kolo - Har ni några tips, erfarenheter, etc. som ni vill dela med er av?

Arnesson
2012-03-27, 09:15
Hej Bullen.

Jag har just nu en praktik på ett väldigt bra och trevligt företag som ger mig massor av chanser att testa på väldigt många olika områden inom min utbildning.

Dock, i "gengäld" så vill de också lära mig hur man bokar möten via telefon, med andra företag. Helt rimligt enligt mig, det skulle inte vara några problem tänkte jag.

Jordgubben på prinsesstårtan var när jag plötsligt insåg vilken jävla fobi jag har för att ringa upp andra företag. Vi snackar hjärtklappning, svartnande framför ögonen, yrsel, total blackout i hela systemet, samt dålig pump i biceps.

Nu går timmarna jag egentligen borde lägga på att boka möten, på att bota min helt ologiska rädsla för telefonen.

Ska tilläggas att sälja ansikte mot ansikte, både b2b och direkt till konsument, eller att överhuvudtaget prata inför grupp/publik är inga problem alls, så socialt handikappad är jag inte :D Men telefoner... där brister det..!

Så, Kolo - Har ni några tips, erfarenheter, etc. som ni vill dela med er av?

Lyft luren och ring är mitt bästa tips. Poblemet brukar vara att just lyfta luren, när det väl är gjort brukar det inte vara några problem. Sen släpper rädslan med tiden. Man blir van/bekväm med att ringa.

Lycka till.

willtjam
2012-03-27, 09:19
Gör ett ryck och slå numret, sen är det ingen återvändo. Och nej, man kan inte bara lägga på luren sådär.

Olegh
2012-03-27, 09:22
Har liknande bekymmer. Verkligen jättefånigt och helt oförklarligt. Vad är man rädd för liksom?

DanielF
2012-03-27, 09:25
Jag hatar också att prata i telefon.
Om alla kunde använda email istället skulle jag bli glad.

http://www.telehomo.se/

MrBoris
2012-03-27, 09:27
jag har haft den skräcken hela livet, går hellre till t.ex. en klinik o bokar möta även om det tar upp min dyrbara tid, än ringer o bokar. Sjukligt..

Sparven från Minsk
2012-03-27, 09:39
På med ett handsfree, skapa yta i rummet, ring upp, presentera dig och lev dig in att personen du pratar med sitter framför dig i rummet.
Testa att blunda, och hör enbart personens röst.

Kassler
2012-03-27, 09:50
Fobier är inte logiska, jag vet inte vad man kan göra åt det förutom att helt enkelt chocka bort det. När jag jobbade som telefonsäljare så gick jag in i en roll och bara körde, så gör jag även vid kundmöten eller som nu när jag håller utbildningar med våra kunder. kolla Wall street varje morgon, sätt på dig hängslen och lek att du heter Gecko hela dan.

http://static.periscopepost.com/wp-content/uploads/2012/02/gordon-gekko-480x345.jpg

Jag är orolig för den uteblivna pumpen i biceps, möjligt att du får be chefen köpa in ett böjrack så att du har nånstans att curla mellan samtalen.

Eira
2012-03-27, 09:53
Första samtalet suger. Sen kommer ordbajsandet automatiskt. Har tyvärr för mycket erfarenhet av telefonjobb... Du kommer tabba dig på det första med största sannorlikhet. Sen äre bara glajd

RAUBEZ
2012-03-27, 09:58
Kanske haft något trauma från barndomen som involverat telefoner?

Färssen
2012-03-27, 10:01
Hitta någon öppningsfras som du känner dig bekväm med och tänk på att prata naturligt och tydligt så lirar det nog. En sexa whiskey innan brukar också hjälpa.

Ne0phyte
2012-03-27, 10:04
Hatade att prata i telefon innan jag blev telefonförsäljare (ironiskt nog) och nu är skräcken helt bort, faktum är att jag är en av de bästa säljarna på företaget. Handlar bara om att ta första steget

Mart|n
2012-03-27, 10:07
Lyft luren > ring > presentera dig > boka mötet > lägg på > surfa kolo.

REDaction
2012-03-27, 10:10
Tänk såhär, ju längre du väntar med att ringa och funderar över hur samtalet kommer gå desto troligare är det att det kommer gå fel. Med andra ord är det nog lika bra att göra ett ryck och slå numret och hoppas att dom svarar snabbt så du inte hinner lägga på ;) Efter några samtal är du förhoppningsvis varm i kläderna och allt flyter på. Viktigt att hålla igång med telefonsamtalen dock, märker av egen erfarenhet att jag lätt kommer tillbaka till telefonrädslan vid perioder med lite telefonsamtal.

aijou
2012-03-27, 10:24
Jag var precis lika dan förut. Förstår att det inte är någon underdrift med yrsel, hjärtklappning och svettningar. Jag har som sagt själv upplevt det. Det kan knyta sig rejält i magen. Det enda botemedlet som jag vet om är helt enkelt att bara göra det. Det kommer kännas sjukt skönt efteråt och med största sannolikhet så kommer inget hemskt hända. Även om du skulle "göra bort dig" så är det inte hela världen. Personen du snackar med kommer ändå inte bry sig. ;)

Av egen erfarenhet så blir det lättare med tiden ju mer man gör det. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt men inte alls som förut. Men då kan jag ändå tillägga att jag är ganska socialt handikappad. ;)

Loke
2012-03-27, 12:10
Mm, jag har hållit på med sånt. Iofs började jag med vanlig telefonförsäljning, så jag var rutinerad, men när jag började med telefonförsäljningen hade jag också mycket svårt för att ringa folk. Det du behöver är ett manus. Du borde egentligen få hjälp att skriva det men du kan absolut göra det själv.

Såhär kan det se ut:

"Tjena, Stoltz heter jag, söker Företagsledaren

(blir kopplad)

Hejsan, Stoltz heter jag, ringer från Företaget, jag hoppas jag inte stör allt (betoning på allt) för mycket?

(oftast "nejdå", i annat fall ber du att få återkomma)

Jo, det är nämligen så att vi håller ju på med [branchen], du kanske har hört talas om oss? Det jag tänkte kolla är hur ni har lagt upp det hos er? Har ni nån som sköter ditten datten eller gör ni det internt? Hur tycker ni det funkar? Bla bla, frågor, identifiera behov, härifrån får du improvisera."

Läs det bara innantill. Blir du dissad så är det manuset som dissas, inte du. Det som gör företag relativt lätt är ju att det svåra är att få tag i rätt person, när man fått det är säljandet relativt lätt (man får sällan ens prata med rätt person om inte någon annan tror att denne faktiskt är intresserad). Därför kommer man prata med drivor av personer som är relativt oviktiga, så man behöver inte direkt känna någon press från första stund. Sen är ju folket i telefonväxlarna ganska trevliga oftast, det är liksom deras jobb, så låt det bemötandet stärka dig.

Som en uppvärmning kan du ju ringa 10 företag på måfå och bara be att bli kopplad i växeln, sen lägger du på så fort du kopplas. Ingen förlust, det enda du behöver säga är första raden i manuset ovan. Är du väldigt rädd om ditt företags anseende, ring företag ni inte säljer till.