handdator

Visa fullständig version : Fråga angående positiv failure


ToughLove
2012-03-27, 09:05
är lite fundersam hur man egentligen utför positiv failiure

exempel: om jag tror jag kan klara nästa rep men så att säga failar är detta poisivit failure ? eller om jag är säker på att jag inte kommer klara nästa men försöker ändå, är även detta positiv fail ?

Ola Wallengren
2012-03-27, 09:09
Orkar du inte lyfta vikten så är det fail, oavsett vad du trodde att du skulle klara.

Positiv failure menas att man inte lyckas lyfta vikten (den positiva deleln av rörelsen).
Negativ failure är när man inte längre orkar hålla emot vikten på nervägen (den negativa fasen av rörelsen)

Pjotor
2012-03-27, 09:55
Om du tror att nästa rep blir fail, men inte försöker göra den, så är det inte fail.

paatrik
2012-03-27, 13:01
Orkar du inte lyfta vikten så är det fail, oavsett vad du trodde att du skulle klara.

Positiv failure menas att man inte lyckas lyfta vikten (den positiva deleln av rörelsen).
Negativ failure är när man inte längre orkar hålla emot vikten på nervägen (den negativa fasen av rörelsen)

Många som får hjälp och tränar till negativ failure?

Ola Wallengren
2012-03-27, 13:06
Visst förekommer det men det är nog inte speciellt vanligt. Bara några få träningsprogram som jag stött på har negativ failure träning med i någon omfattning.

Ponitus
2012-03-27, 13:55
Jag som alltid trott att positiv fail var att man tänker "Nä, jag klarar nog inte en rep till. Jag stannar här."
Tack, Ola.

Latissimus Dorsi
2012-03-27, 13:57
Om du t.e.x gör en bicep curl för simpelhetens skull, när du ska dra upp hanteln och det verkligen inte går så är det positiv failure. Om du nu även vill nå negativ failure hjälper du till med andra handen på den positiva (att svinga upp vikten funkar även för att fuska med den positiva delen, dock är det en onödig påfrestning för rygg och leder) sen så kör du den negativa delen. Negativ utmattning kan även ske med hjälp av en passare som hjälper till med den positiva delen.