handdator

Visa fullständig version : Bygga muskelmassa istället för styrka? Förvirrad


Mendel
2012-03-26, 20:36
Hej allihopa!

Jag har fortsatt att försöka lära mig mer inom området.. Men stötte på lite frågor här.

Jag har fått rådet att det nu är viktigt för mig som börjar träna att försöka bygga mycket massa istället för styrka. De som sagt detta sa att jag borde köra på en vikt som jag klarar av 15 reps på och bara köra typ 5 set med 15 reps i varje på samma vikt.

Men hittills har jag kört typ 10 reps och nästa set höj vikt och 10 reps till och då jag kommer till en vikt jag inte klara 10 reps på då stannar jag där även nästa set.

Är det bra träning att göra så som jag gjort eller ska jag köra så som "de andra" rekommenderar till mig?

En till fråga som jag undrar är att om jag kör på mitt sätt som jag gjort hittills borde inte jag bygga muskel massa samtidigt då?

Uppskattar all hjälp, Tack i förskott!

stromming
2012-03-26, 20:46
Kör på som du gör. Kör du 10 reps och försöker öka vikten så ofta du kan kommer du säkerligen få fina resultat.

Mendel
2012-03-26, 20:50
Kommer muskelmassan fortfarande växa på mitt sätt? Eller växer massan bätre på de andra sättet? Vilken är mest positivast?

Tack för svaret stromming!

stromming
2012-03-26, 20:52
Jag betvivlar att det är någon märkbar skillnad på effekten av 10 eller 15 reps, framförallt om man är nybörjare (Vilket jag antar att du är?). Jag skulle hellre köra 10 eftersom det blir lättare att höja vikten ofta.

Röda Björnen
2012-03-26, 22:07
skulle helt göra tvärtom och försöka satsa mer på styrka och lägre reps, kanske 5-10 Reps Max.

Du kommer få muskelmassa även av lägre reps och tung vikt, dock har ju alla egna preferenser angående hur man vill träna så gör det du tycker känns roligast. Tungt och färre, eller lättare och fler.

MVH

svenbanan
2012-03-26, 22:08
Jag håller på strömmings variant. Enklare att lära sig rätt teknik om det är lite lättare vikt. Det blir ju fler repetitioner totalt då också.

Donner
2012-03-26, 22:11
Jag håller på strömmings variant. Enklare att lära sig rätt teknik om det är lite lättare vikt. Det blir ju fler repetitioner totalt då också.

Fast..om han ligger på 15 reps så kör han ju på en lättare vikt?

ONT: Kör så som du tycker är roligast.

svenbanan
2012-03-26, 22:19
Fast..om han ligger på 15 reps så kör han ju på en lättare vikt?

ONT: Kör så som du tycker är roligast.

Visst, och gör han 50 reps så blir det ännu lättare vikt och ännu fler reps. Man får väl bara dra en gräns nånstans där man tror/tycker att det inte längre blir tillräckligt bra muskeltillväxt utan mest uthållighetsträning.

Det jag menade var att jag tyckte 10 reps var bättre än 5. Skillnaden mellan 10 och 15 tror jag inte är lika stor, men jag personligen skulle nog ha valt runt 10.

Donner
2012-03-26, 22:34
Visst, och gör han 50 reps så blir det ännu lättare vikt och ännu fler reps. Man får väl bara dra en gräns nånstans där man tror/tycker att det inte längre blir tillräckligt bra muskeltillväxt utan mest uthållighetsträning.

Det jag menade var att jag tyckte 10 reps var bättre än 5. Skillnaden mellan 10 och 15 tror jag inte är lika stor, men jag personligen skulle nog ha valt runt 10.


Jaha då hänger jag med :thumbup: Håller med dig också, runt 10 reps är en bra start för nybörjare.

Mendel
2012-03-27, 06:26
Denna grejen som jag blev rekommenderad handlade inte bara om att köra 15 reps på lättare vikt utan man börjar med uppvärmning sedan kör på samma vikt hela tränings passet.. Det va en sak som jag inte gillade med vad de sa.. Men jag trivs att träna på sättet jag gjort hitttills så jag kommer nog fortsätta med det, Ännu ett tack till alla!