handdator

Visa fullständig version : Vad sägs om detta kostupplägg?


Juxta
2012-03-26, 18:40
Såhär åt jag idag:

http://i.imgur.com/syFX0.jpg

Vad sägs? Ok macron? Tänkte påbörja min första deff nu så om jag inte är helt fel ut borde jag dra ner på kcalen lite ytterligare.

Ålder: 35år
Längd: 181cm
Vikt: 81kg.
Utseende: Jävligt snygg.

Dagligt kalorieintag på träningsdag: 2470kcal...?

Jag tar gärna mot all slags feedback.

Denniss
2012-03-26, 18:57
Ska det vara en bild där? för jag ser inget.

Juxta
2012-03-26, 19:00
Ska det vara en bild där? för jag ser inget.

Hm, japp, det ska vara en bild. Den funkar för mig, hoppas det inte är för att den ligger i cachen bara. Jag lägger upp den någon annanstans...

Kunde inte editera mitt ursprungsinlägg så jag får skicka länken i detta inlägg:

http://i44.tinypic.com/6tl3bc.jpg

Eddie Vedder
2012-03-26, 20:04
Släng in lite ägg. Du äter ju Quorn. Sen fattar jag inte fettsiffrorna. Summan blir ju inte 75.4 av SFA, MUFA och PUFA.

vicarious
2012-03-26, 20:31
Släng in lite ägg. Du äter ju Quorn. Sen fattar jag inte fettsiffrorna. Summan blir ju inte 75.4 av SFA, MUFA och PUFA.

Det blir så om man lägger in egna livsmedel och inte specificerar hur mycket av fettmängden som är SFA, MUFA och PUFA.

Juxta
2012-03-26, 20:44
Släng in lite ägg. Du äter ju Quorn. Sen fattar jag inte fettsiffrorna. Summan blir ju inte 75.4 av SFA, MUFA och PUFA.

Äter bara Quorn(med äggvita i) om tjejen tillagar det. Tycker ägg är ganska äckligt annars och äter det aldrig. Men det hjälper ju inte, då stiger ju bara mitt kalorieintag, som jag redan tycker är för högt., och precis som vicarious säger så har jag inte specificerat vilka fetter som är vad. Samma med vitaminerna. Det enda jag lagt in på livsmedlena är kcal/protein/kolhydrat/fett och ibland fibrer men där har jag slarvat.

vicarious
2012-03-26, 20:48
Proteinet när ju närmare 3g/kg vilket är bra. Hur du gör med resten är lite upp till dig. Personligen hade jag tryckt in mer kolhydrater och mindre fett på träningsdagarna.

Juxta
2012-03-26, 20:50
Proteinet när ju närmare 3g/kg vilket är bra. Hur du gör med resten är lite upp till dig. Personligen hade jag tryckt in mer kolhydrater och mindre fett på träningsdagarna.

Hm, mindre grädde och mer kollisar alltså. Låter iförsig logiskt. Som jag förstått det är fett bara mindre bra om det är måltiden efter träningen, under lunchen då, spelar det någon roll då? Kan trycka i mig en avokado också, glömde lägga till den då en slinker ner ganska ofta.

SunTzu
2012-03-26, 21:39
Får man fråga vilket program det där är?

Eddie Vedder
2012-03-27, 06:02
Tycker ägg är ganska äckligt annars och äter det aldrig. Men det hjälper ju inte, då stiger ju bara mitt kalorieintag, som jag redan tycker är för högt.

Ja fast inte om du tar bort samma mängd av vegetabilierna. Mindre vegetarisk snabbmat och mer ägg. Och vill du ha mindre kalorier så är det ju inte så svårt att minska ner på pastan och sojagrädden.

as0k
2012-03-27, 06:39
Får man fråga vilket program det där är?

www.dumbbell.se

Mycket bra sida :)
Finns en app för android också. Iphone vet jag inte.

Juxta
2012-03-27, 08:10
Ja fast inte om du tar bort samma mängd av vegetabilierna. Mindre vegetarisk snabbmat och mer ägg. Och vill du ha mindre kalorier så är det ju inte så svårt att minska ner på pastan och sojagrädden.

Jag tyckte det var lite kolhydrater redan. Kanske ska byta ut pastan mot en potatis då. Den processerade sojamaten tycker jag är ok, fast jag fattar varför linser och annan helmat är bättre. Bra proteinmängd i fabriksköttet.
Dra ner på sojagrädden, är det inte viktigt med fettmängden?

Provade för övrigt att äta en bit ägg nu i februari när tjejen åt det, tyckte det smakade ruggigt äckligt. Det är en vanesak, förut älskade jag ägg.

Eddie Vedder
2012-03-27, 08:47
Jag tyckte det var lite kolhydrater redan. Kanske ska byta ut pastan mot en potatis då. Den processerade sojamaten tycker jag är ok, fast jag fattar varför linser och annan helmat är bättre. Bra proteinmängd i fabriksköttet.
Dra ner på sojagrädden, är det inte viktigt med fettmängden?

Provade för övrigt att äta en bit ägg nu i februari när tjejen åt det, tyckte det smakade ruggigt äckligt. Det är en vanesak, förut älskade jag ägg.

Alltså jag gör inte anspråk på att veta det optimala men det förstår du nog att jag inte gör. :) Dock antar jag att du vill hålla proteinintaget högt och OM du skulle lära dig gilla ägg är det ju extremt nyttigt för dig med tanke på den (otillräckliga) vegetarianmaten du äter.

Fettet kan vara lågt även om du kanske inte bör ligga lågt livet ut. Och dessutom innehåller ju ägg fett också. Men som sagt, det förutsätter ATT du lär dig käka ägg och att du VILL det. Jag försöker inte pracka på dig något. Det vara bara en reflektion jag gjorde eftersom jag trodde att du är vegan men det är ju ju tydligen inte.

begt
2012-03-27, 09:15
Tyckte jag såg någon som kryddade kokta ägg med curry (har inte testat).. Det skulle kanske kunna vara något.

Håller med Eddie, ägg vore ett mycket bra komplement. Höjer såväl vitamin A, selen, järn, Vitamin E, Vitamin D, och Vitamin B12 relativt mycket (för att nämna några bara).

http://www.svenskaagg.se/?p=19808&m=3616 Finns en praktisk tabell längst ned.

Juxta
2012-03-27, 10:02
Alltså jag gör inte anspråk på att veta det optimala men det förstår du nog att jag inte gör. :) Dock antar jag att du vill hålla proteinintaget högt och OM du skulle lära dig gilla ägg är det ju extremt nyttigt för dig med tanke på den (otillräckliga) vegetarianmaten du äter.

Fettet kan vara lågt även om du kanske inte bör ligga lågt livet ut. Och dessutom innehåller ju ägg fett också. Men som sagt, det förutsätter ATT du lär dig käka ägg och att du VILL det. Jag försöker inte pracka på dig något. Det vara bara en reflektion jag gjorde eftersom jag trodde att du är vegan men det är ju ju tydligen inte.

Jag tar dina råd precis som jag tar andras, jag uppskattar all slags feedback. :) Men jag vet även att du är lite anti.
Jag ser mig själv som vegan, trots att jag äter fabrikat med äggvita i när tjejen tillagar sådant. Ägg skulle jag aldrig äta, eller ens försöka mig på att börja äta. Enda gången jag skulle börja äta ägg(bortsett från smak och att jag tycker att ägg är ganska äckligt) skulle vara om jag hade höns som traskade runt hur dom ville på min tomt på min framtida tomt och tillhörande herrgård. :)
Vad är det i min mat som gör att den är otillräcklig och hur skulle jag kunna ersätta den utan att smälla i mig kött/ägg/mjölk? Fokusera inte på vitaminvarningarna i den bild jag infogade då det knappt är angett i någon produkt.

Tyckte jag såg någon som kryddade kokta ägg med curry (har inte testat).. Det skulle kanske kunna vara något.

Håller med Eddie, ägg vore ett mycket bra komplement. Höjer såväl vitamin A, selen, järn, Vitamin E, Vitamin D, och Vitamin B12 relativt mycket (för att nämna några bara).

http://www.svenskaagg.se/?p=19808&m=3616 Finns en praktisk tabell längst ned.

Jag uppskattar att ni bryr er(på riktigt) men även om jag erkänner ägg som en bra källa av både protein och annat kommer jag aldrig äta det, förutom när tjejen bjuder på fabrikat med äggvita i eller någon annan bjuder. Där går min gräns. Bortsett från smaken är bara tanken på att äta ägg ganska motbjudande.

Vill även tillägga att jag brukar kolla mina värden och jag får alltid beröm från läkaren då dom är väldigt bra, inklusive B12.

Pretorian
2012-03-27, 11:20
Ät inte ägg om du inte gillar det.

Juxta
2012-03-27, 14:01
Ät inte ägg om du inte gillar det.

Tack för förståelsen. Det kommer inte ske, trots att jag ibland "fuskar" genom att äta fabrikatkött. :)

azrael109
2012-03-27, 14:32
Det är extremt svårt att få i dig alla viktiga aminosyror genom vegetarisk kost. Vilket biologiskt värde får du i det du äter tror du?

Juxta
2012-03-27, 14:35
Det är extremt svårt att få i dig alla viktiga aminosyror genom vegetarisk kost. Vilket biologiskt värde får du i det du äter tror du?

Jasså? Sojaprotein är ju fullvärdigt, och det består ju till den större delen av mitt totala proteinintag. Biovärdet är mindre(än t.ex kyckling), men fortfarande tillräckligt. Jag tror du får förklara vad som gör kosten så extremt svår att tillgodose aminosyreprofilen.

azrael109
2012-03-27, 16:01
Jasså? Sojaprotein är ju fullvärdigt, och det består ju till den större delen av mitt totala proteinintag. Biovärdet är mindre(än t.ex kyckling), men fortfarande tillräckligt. Jag tror du får förklara vad som gör kosten så extremt svår att tillgodose aminosyreprofilen.

Sojaprotein har ett biologiskt värde runt 50, inte speciellt bra om man ska vara helt ärlig.

Juxta
2012-03-27, 16:12
Sojaprotein har ett biologiskt värde runt 50, inte speciellt bra om man ska vara helt ärlig.

Jaha oj då. Då får jag helt enkelt sluta träna.

Nej men seriöst, jag har aldrig hävdat att sojaprotein är bättre eller likvärdigt vassle, men det är mitt val och jag har fått bra resultat och ser därför ingen anledning till att bortse från mitt val av kost bara för att kanske få bättre resultat på gymmet. Jag har fått resultat jag är nöjd med med den kost jag har nu.

Skulle helst se att denna tråd inte handlar om hur värdelös vegankosten är och kött och mjölk är Guds gåva till muskelmännen. Av någon tröttsam anledning blir det lätt så.

Dessutom tog du en av de lägsta mätta biologiska värdena på sojaprotein.

"Soybean protein isolate has a biological value of 74."

Protein Quality-Report of Joint FAO’/WHO Expert Consultation, Food and Agriculture Organisation, Rome, FAO Food and Nutrition Paper 51, 1991.

azrael109
2012-03-27, 17:03
Om det är soya bean isolate så visst, då har du uppe i 74. Men det har du inte skrivit upp nånstans. Vanliga soja produkter ligger mellan 40-60.

Du frågade om ditt kostupplägg och tål inte kritik, så det kanske var dumt att skriva och fråga om det. Men visst, får du bra resultat och det är så här du vill köra så ska jag låta dig vara och köra på.

Juxta
2012-03-27, 20:58
Om det är soya bean isolate så visst, då har du uppe i 74. Men det har du inte skrivit upp nånstans. Vanliga soja produkter ligger mellan 40-60.

Du frågade om ditt kostupplägg och tål inte kritik, så det kanske var dumt att skriva och fråga om det. Men visst, får du bra resultat och det är så här du vill köra så ska jag låta dig vara och köra på.

Vadå inte tål kritik? Skärp dig.
Jag bad om feedback men varför inte hålla sig till kosten som jag håller? Alltid ska man få förslag i stil med: "Ät kött, det gör det till en riktig man. Man får inte muskler på grönsaker". Det blir väldigt tröttsamt i längden. Det är som att be en glutenallergiker att äta pasta för att det är bättre.
Nu föreslog EV att jag skulle äta ägg då han trodde jag åt det eftersom det är äggvita i Quorn, vilket för mig är en annan sak än att äta ett helt ägg så det säger jag inte emot. Men att börja klanka ner på födan känns infantilt.

Du skriver att "Det är extremt svårt att få i dig alla viktiga aminosyror genom vegetarisk kost.", vad ska jag dra för slutsats av det? Att du tycker jag ska äta kött/mjölk? Det har jag redan skrivit att det kommer jag inte göra så när du kommer in i tråden med en sådan kommentar kan jag inte förvänta mig något annat än att du vill skapa en diskussion om vilken föda som är bäst, oavsett min valda diet. Ser du inte det felaktiga i det? Det handlar inte om att inte tåla kritik, det handlar om att det är tröttsamt så fort man pratar om att man inte äter kött/mjölk. Så svårt är det inte att ge tips/kritik inom en viss ram, eller hur?

azrael109
2012-03-27, 21:11
Uppenbarligen tål du juh inte kritik och då har jag aldrig ens sagt åt dig att äta kött eller att bli en riktig man eller nått annat. Att du måste vara noga med att få i dig bra aminosyror när du äter vegetariskt handlade inte om att du skulle äta kött, bara att du bör se till att du får i dig det du behöver. Det finns tillskott för det mesta.

Men nu tycker du att dina resultat är utmärkta och din diet är desamma, så jag ska inte lägga mig i mer.

Förresten är det sjuk dubbelmoral och brist på "riktig man" att äta ägg när din brud har bakat det åt dig men inte annars. Tror du inte hönsen lider precis lika mycket oavsett vem som bakar åt dig?

Juxta
2012-03-28, 08:06
Uppenbarligen tål du juh inte kritik och då har jag aldrig ens sagt åt dig att äta kött eller att bli en riktig man eller nått annat. Att du måste vara noga med att få i dig bra aminosyror när du äter vegetariskt handlade inte om att du skulle äta kött, bara att du bör se till att du får i dig det du behöver. Det finns tillskott för det mesta.

Men nu tycker du att dina resultat är utmärkta och din diet är desamma, så jag ska inte lägga mig i mer.

Förresten är det sjuk dubbelmoral och brist på "riktig man" att äta ägg när din brud har bakat det åt dig men inte annars. Tror du inte hönsen lider precis lika mycket oavsett vem som bakar åt dig?

När har du kritiserat mitt kostupplägg och inte min diet? Det jag blir trött på är ditt försök till att starta en diskussion om att den vegetariska dieten är undermålig.

Enligt vems moral? Din?