handdator

Visa fullständig version : Deffa som ung? Farligt?


komigen
2012-03-26, 17:01
Tjabba, jag är 96:a och har deffat nu i tre veckor, jag är inte fullväxt än, är det farligt? Jag vill bara minska mitt kroppsfett och sluta deffa till sommarn, då jag kommer ligga på litet överskott hela tiden. Är detta farligt de jag håller på med nu? Det är ju trotts allt inte en sån lång period?

Superm
2012-03-26, 17:34
Vikt och längd?

komigen
2012-03-26, 17:45
Vikt och längd?

180 cm, började deffen för tre veckor sen 71,5kg nu idag lite över 69kg

madballz
2012-03-26, 17:49
Nej jag tror inte det skulle vara farligt för dig att deffa, men frågan är om du har några muskler att deffa fram? Ser ingen mening i och deffa om du inte har några muskler att får fram. Vad har du för fettprocent?

komigen
2012-03-26, 17:51
Nej jag tror inte det skulle vara farligt för dig att deffa, men frågan är om du har några muskler att deffa fram? Ser ingen mening i och deffa om du inte har några muskler att får fram. Vad har du för fettprocent?

Såhär är det, jag vet inte vad jag har för fettprocent, ingen aning.
Jag vill deffa för att börja bygg från låg fettprocent, då jag kommer ligga på lite överskott, känner mig inte bekväm med att bulka. Gillar inte att ha en massa fett, så... deffar nu! byggar sen.

isakt
2012-03-26, 17:59
Om du som kille väger 69kg på 180cm så sluta deffa och börja träna, det är nog bara dina egna kritiska ögon som ser fett på din kropp.
Sen att du är otränad och inte får fram magrutor är en annan sak, de måste du ha muskler för att få fram.

aldoschadewitz
2012-03-26, 18:20
är lika gammal dom dig och påbörjade min deff idag. det är inte farligt på så sätt att du kan få stora skador från det.. om du ligger på ett rimmligt underksott typ 400kcal/dag. därimot kan det påverka din längt och sånt så deffa inte för hårt bara. igentligen inget att rekommendera ett deffa i ung ålder och speciellt för dig som redan väger lite (kan dock inte fördelningen mellan fett och muskler)

komigen
2012-03-26, 18:25
Ligger på 500- varje dag.
Kan det påverka min längd? :O
Jag kommer nog fortsätta deffa i 4 veckor till, sen lägger jag ner det och börjar bygga...
Men som jag skrev tidigare, jag vill inte bulka upp massa fett, kan jag bygga muskler om jag ligger på 200-350 i överskott varje dag?

madballz
2012-03-26, 18:29
Du kan inte bulka utan att lägga på dig något extra fett, du kan inte räkna ut ditt kcal behov när du bygger på exakta kalorier, se bara till att du har ett överskott på 500 kcal ungefär.

komigen
2012-03-26, 18:31
Du kan inte bulka utan att lägga på dig något extra fett, du kan inte räkna ut ditt kcal behov när du bygger på exakta kalorier, se bara till att du har ett överskott på 500 kcal ungefär.

Men det jag menar, jag vill bygga muskler men inte lägga på mig så mycket fett efter min deff.... Vissa kör ju på ''balans'' hur funkar det då? Bygger dom inget alls då eller?

madballz
2012-03-26, 18:33
Ja se till att inte ha för stort överskott när du bulkar, då kommer du inte lägga på dig mycket fett, men du kommer lägga på dig fett, det gör alla.

Muskelbygge är ingen raketforskning, lycka till :)

komigen
2012-03-26, 18:37
Ja se till att inte ha för stort överskott när du bulkar, då kommer du inte lägga på dig mycket fett, men du kommer lägga på dig fett, det gör alla.

Muskelbygge är ingen raketforskning, lycka till :)

Låter bra! Men då undrar jag igen haha, eftersom du sa 500kcal i överskott? Kan jag ligga på 200kcal i överskott och ändå få samma resultat?

difeddy
2012-03-26, 18:48
Jag, som är lika gammal som du, tycker inte att du borde deffa. Du kommer att få resultat i alla fall ska du se (jag förmodar att du inte har tränat speciellt länge?). Däremot behöver du inte skynda det, du kan ta det lite lugnare och låta styrkan gå upp en bit innan kroppsvikten ökar. :)

komigen
2012-03-26, 18:54
Jag, som är lika gammal som du, tycker inte att du borde deffa. Du kommer att få resultat i alla fall ska du se (jag förmodar att du inte har tränat speciellt länge?). Däremot behöver du inte skynda det, du kan ta det lite lugnare och låta styrkan gå upp en bit innan kroppsvikten ökar. :)

Jasså, är du 96:a? Satan va stor du ser ut på din profilbild...
Har småtränat lite med vikter sen jag var 13 och kört sl 5x5 nu i tre månader. Känner att jag har OK grund nu och OK styrka, så snart ska jag sätta igång med muskelbygge för personligen är ju det den roliga delen. Därför vill jag gärna veta vad som är bäst/sämre. :)

difeddy
2012-03-26, 18:56
Jasså, är du 96:a? Satan va stor du ser ut på din profilbild...
Har småtränat lite med vikter sen jag var 13 och kört sl 5x5 nu i tre månader. Känner att jag har OK grund nu och OK styrka, så snart ska jag sätta igång med muskelbygge för personligen är ju det den roliga delen. Därför vill jag gärna veta vad som är bäst/sämre. :)

Posta gärna en bild på hur du ser ut så blir det lite lättare att bedöma. :) (Gissar på att en kvalitativ uppgång på 5 kg över, säg, 5 månader eller mer kommer att göra susen.)

aldoschadewitz
2012-03-26, 18:58
i praktiken borde det gå att ligga på balans och en del säger att det är bra men jag har aldrig träffat någon som lyckats med det så jag tycker deff eller bulk du behöver dock inte grisbulka utan det räcker med kanske 200-300 överkskott om dagen så får du ändå resultat.. dock bättre om du skulle öka lite mer. men som du förstår så medkommer en del fett också då

komigen
2012-03-26, 19:01
(Gissar på att en kvalitativ uppgång på 5 kg över, säg, 5 månader eller mer kommer att göra susen.)

Nu förstod jag inte ditt inlägg här?

komigen
2012-03-26, 19:02
i praktiken borde det gå att ligga på balans och en del säger att det är bra men jag har aldrig träffat någon som lyckats med det så jag tycker deff eller bulk du behöver dock inte grisbulka utan det räcker med kanske 200-300 överkskott om dagen så får du ändå resultat.. dock bättre om du skulle öka lite mer. men som du förstår så medkommer en del fett också då

Ja, nog svårt att ligga på balans... drygt och räkna exakta kalorier men jaa.. får ligga på ett OK överskott antar jag.

difeddy
2012-03-26, 19:06
Nu förstod jag inte ditt inlägg här?

Säg att du går upp 5 kg på minst 5 månader (kanske lite mer) och samtidigt ökar styrkan märkbart. Då bör du se bättre ut (i och med att du lär ha mer muskelmassa). :) Efter det behöver du inte skynda det så mycket, men det är helt upp till dig om du vill deffa/ligga på balans/gå upp mer efter det. Jag skulle rekommendera dig att undvika allt vad deff innebär just nu i alla fall, om inte någon annan har någonting vettigt att tillägga.

komigen
2012-03-26, 19:10
Säg att du går upp 5 kg på minst 5 månader (kanske lite mer) och samtidigt ökar styrkan märkbart. Då bör du se bättre ut (i och med att du lär ha mer muskelmassa). :) Efter det behöver du inte skynda det så mycket, men det är helt upp till dig om du vill deffa/ligga på balans/gå upp mer efter det. Jag skulle rekommendera dig att undvika allt vad deff innebär just nu i alla fall, om inte någon annan har någonting vettigt att tillägga.

Förstår precis vad du menar och jag tycker det låter vettigt, men när jag beslutar mig för att bygga muskler. Ska jag då köra på 500kcal överskott och högt protein intag?

difeddy
2012-03-26, 19:17
Förstår precis vad du menar och jag tycker det låter vettigt, men när jag beslutar mig för att bygga muskler. Ska jag då köra på 500kcal överskott och högt protein intag?

Max 1 kg i månaden, det blir 250 kcal extra per dag i runda slängar. Mycket protein, mycket kolhydrater och inte alltför mycket fett. Det är lätt att överdriva det jag nyss sa då man tror att man inte ens är i närheten av att äta lika mycket (protein), när man i själva verket äter ganska bra och hade klarat sig med att lägga till en macka och en proteinshake kanske. I vissa fall är det omvänt. Det kan vara bra att mäta och räkna någon dag bara för att stämma av att man gör rätt, sen kan man hålla sig till ögonmått. (Det är överkurs, ät mycket protein bara!)

komigen
2012-03-26, 19:28
Max 1 kg i månaden, det blir 250 kcal extra per dag i runda slängar. Mycket protein, mycket kolhydrater och inte alltför mycket fett. Det är lätt att överdriva det jag nyss sa då man tror att man inte ens är i närheten av att äta lika mycket (protein), när man i själva verket äter ganska bra och hade klarat sig med att lägga till en macka och en proteinshake kanske. I vissa fall är det omvänt. Det kan vara bra att mäta och räkna någon dag bara för att stämma av att man gör rätt, sen kan man hålla sig till ögonmått. (Det är överkurs, ät mycket protein bara!)

Okej! Så jag kan lägga mig på 300kcal i överskott? Mycket protein bör jag fixa! Dock inga proteinshakes :/

difeddy
2012-03-26, 21:40
Okej! Så jag kan lägga mig på 300kcal i överskott? Mycket protein bör jag fixa! Dock inga proteinshakes :/

Ungefär, ja. :) Har du inte möjlighet att skaffa proteinpulver kan du förstås ersätta det med valfri mängd kött/fisk/fågel/mjölkprodukt (keso/kesella/mjölk). För att göra livet enklare för dig kan vi säga att 300, eller 250, extra kcal per dag motsvarar ungefär en extra macka/halvliter mjölk/mer mat på tallriken under middagen, utöver det du vanligtvis äter för att hålla vikten på balans.

komigen
2012-03-26, 21:57
Ungefär, ja. :) Har du inte möjlighet att skaffa proteinpulver kan du förstås ersätta det med valfri mängd kött/fisk/fågel/mjölkprodukt (keso/kesella/mjölk). För att göra livet enklare för dig kan vi säga att 300, eller 250, extra kcal per dag motsvarar ungefär en extra macka/halvliter mjölk/mer mat på tallriken under middagen, utöver det du vanligtvis äter för att hålla vikten på balans.

Tackar för svar hörru! Kommer köra på deff ett litet tag till sen sätta igång med nytt byggar schema! Jag skapade en journal för nån timme nyss, där kan du följa mig fall du har lust :D