handdator

Visa fullständig version : Brända kalorier vid maskinträning...


DroopySWE
2012-03-26, 02:05
Har en fråga om mängden bränd energi vid maskinträning som tex crosstraining, löpband etc etc. Detta lär vara ganska svårt att besvara kanske, men ändå: Kalorimängden som är bränd enligt maskinen man tränar på, är det "nätade" kalorier jämfört med vad man hade bränt om man gjorde absolut ingenting? Eller är det den totala mängden förbrukad energi under tiden på maskinen? Detta blev kanske lite luddigt, så jag förklarar: Säg att du tränar 1 timme på maskin X och enligt den gör av med låt oss säga 500 kalorier. Hade du gjort absolut ingenting under tiden du stod på maskinen och tränade så hade du ju fortfarande bränt ((1/24)*Basala energibehovet). Låt oss låtsas att det kanske är 80 kalorier för person Z. Innebär resultatet på maskinerna (för jag antar att det finns en universiell standard här?) att person Z gjort av med totalt 500 kalorier under denna timme (dvs 80 kalorier + 420 kalorier extra pga maskinträningen) eller innebär det att man "nätat" ytterligare 500 kalorier utöver de 80 man hade bränt om man gjorde ingenting, dvs totalt 580 kalorier under denna timme?

Hoppas att det inte blev för luddigt nu :P Isåfall får ni säga till så får jag försöka förklara bättre :D

Stor Hård Ådrig
2012-03-26, 10:14
Haha det har jag aldrig tänkt på, men jag skulle tro att basala energiförbrukningen inte är inräknad i det som visas.

stromming
2012-03-26, 10:45
Skulle gissa på att de flesta menar totalt. Men det spelar inte så stor roll, felmarginalen är nog större än skillnaden mellan de två :p

Pjotor
2012-03-26, 10:56
Jag tror också att man menar den totala energiförbrukningen.

DroopySWE
2012-03-26, 11:24
Tack för svaren :) Det finns inget sätt vi/jag kan ta reda på detta? :) Det hade ju vart rätt nice att veta =)

Det gör ju ändå rätt stor skillnad tycker jag... Jag som är ca 182cm lång, snart 30 år gammal och väger ca 85,5kg har ju ett basalt energibehov på ~1950kcal/dygn. Så det är ju ca 81 kcal skillnad vi snackar om här i hur mycket mer man kan äta :) Gör väl ingen skillnad under bulk, men defftider står ju farligt nära runt husknuten nu (fyfan va jag kommer sakna dig, bulk. Vi ses igen i september, lita på det!) och under deff gör fanimej 81 kcal mer mat skillnad ;)

naid
2012-03-26, 11:34
känns konstigt att dem ska inkludera det i räkningen då varken kön eller vikt etc anges :o

DroopySWE
2012-03-26, 17:06
känns konstigt att dem ska inkludera det i räkningen då varken kön eller vikt etc anges :o

Viktinställning finns me på vårat gym iaf!

stromming
2012-03-26, 19:09
Tack för svaren :) Det finns inget sätt vi/jag kan ta reda på detta? :) Det hade ju vart rätt nice att veta =)

Det gör ju ändå rätt stor skillnad tycker jag... Jag som är ca 182cm lång, snart 30 år gammal och väger ca 85,5kg har ju ett basalt energibehov på ~1950kcal/dygn. Så det är ju ca 81 kcal skillnad vi snackar om här i hur mycket mer man kan äta :) Gör väl ingen skillnad under bulk, men defftider står ju farligt nära runt husknuten nu (fyfan va jag kommer sakna dig, bulk. Vi ses igen i september, lita på det!) och under deff gör fanimej 81 kcal mer mat skillnad ;)

Mjo, men om de anger 500kcal kan det nog mycket väl vara 300-800 egentligen. Och då kanske de 81 inte spelar så stor roll