handdator

Visa fullständig version : Behöver tips: ris, kyckling och vad?


AmericanDragon
2012-03-26, 00:06
Jag ska käka ris och kyckling nu under deffen. Varje dag.

Men jag vill inte äta ris och kyckling varje dag som det är. Jag behöver något till. Men eftersom jag ska deffa så kan det inte vara gräddsås direkt. Behöver tips på något som gör det godare att äta och inte så torrt.

Inte kvarg eller keso-tips helst! :thumbup:

Snobbe
2012-03-26, 04:21
Hur länge ska du deffa? Varför ska du bara käka kyckling och ris? Jag chansar på att en av de största anledningarna som sagts 1000ggr om på detta forum är att folk tror att dom inte kan äta god mat för att dom ska deffa(säger inte att kyckling och ris är äckligt men _endast_ detta är ju inte roligt).

Räkna kalorier och ät det du vill äta....

Angående tips till ris o kyckling så finns det ju 1000tals saker du kan göra, leta upp indiska rätter eller t.ex. "fried rice with chicken". Leta asiatisk matlagning så kommer du hitta massvis av rätter som innehåller kyckling och ris.

Noren
2012-03-26, 04:26
Jag har dragit igång deffen och kyckling är klart favoriten!
Marinera kycklingen med hickory marinad.
till det kör jag sallad med
salladsmix majs avokado fetaost tomat paprika och lite dressing!

begt
2012-03-26, 05:52
Jag har dragit igång deffen och kyckling är klart favoriten!
Marinera kycklingen med hickory marinad.
till det kör jag sallad med
salladsmix majs avokado fetaost tomat paprika och lite dressing!

+1. Ris och kyckling kan vara riktigt gott, men pga riset drar kalorierna lätt iväg. Bättre då att äta en massa grönsaker och lite dressing som utfyllnad.

PetterHultin
2012-03-26, 07:34
Kan ju rekommendera att göra såser på kvarg. Jag älskar guacamole och kör på följande:
250 gr kvarg
1,5 avocado
1 vitlök
Örtsalt
Vitpeppar
Lime

MIXA, (i med så mycket vatten du vill för att få rätt koncistens, för mig är det typ 2 msk) KLART!
En sås som är BRA att äta mycket av! OCH är helt stört jävla god. Tänk dig: När kunde du senast vräka sås över kycklingen och riset med bra samvete? :P Its the ultimate dream.

zamuel96
2012-03-26, 10:30
Kan ju rekommendera att göra såser på kvarg. Jag älskar guacamole och kör på följande:
250 gr kvarg
1,5 avocado
1 vitlök
Örtsalt
Vitpeppar
Lime

MIXA, (i med så mycket vatten du vill för att få rätt koncistens, för mig är det typ 2 msk) KLART!
En sås som är BRA att äta mycket av! OCH är helt stört jävla god. Tänk dig: När kunde du senast vräka sås över kycklingen och riset med bra samvete? :P Its the ultimate dream.

Jag älskar också guacamole! detta ska testas!*drool*

TREX
2012-03-26, 10:38
Gör en egen stark salsa eller vanlig grönsallad? Brukar finnas färdiga BBQ såser också på tub.

PetterHultin: Grattis, du kunde inte hålla dig längre va? "Inte kvarg eller keso-tips helst!"

Spartansk
2012-03-26, 10:44
Om du kokar kycklingen blir den ganska vattnig. Då kan kycklingvattnet fungera som sås. Sedan är det bara att salta lite, och det blir fullt ätbart.

Insulinus
2012-03-26, 10:48
Nu blir det ett kvargtips ändå, men klassikern med kvarg+sambal oelek funkar alltid ;)

vicarious
2012-03-26, 11:15
Någon BBQ-sås, eller kebabsås eller liknande. Finns såna som bara innehåller kolhydrater, om du vill hålla fettet lågt. Coop har fettfri vitlöksdressing samt någon slags Rhode Island. Tycker dock inte de är så jättegoda.

Bobbokrull
2012-03-26, 11:47
currysås!

Degpekka
2012-03-26, 11:55
Bearnaise-sås på påse är ju inte så illa, dem flesta varianter funkar finfint att skippa smöret när du kokar ihop, bara lite redning om du vill ha den tjockare.

_slipknot1_
2012-03-26, 12:23
Brukar köra dipsåser, Tzaziki passar rätt bra till kyckling. Sedan istället för gräddfil kör man med kvarg och vatten efter hur man vill ha konsistensen.

Edit: Såg att du inte ville ha kvargtips men om du gillar dipsåser så smakar de likadant och man kan få samma konsistens som den på gräddfil.

Popliteus
2012-03-26, 12:27
Ketchup, cayennepeppar, svartpeppar och currykrydda.

Spartansk
2012-03-26, 12:43
Ketchup, cayennepeppar, svartpeppar och currykrydda.

http://healthkwest.guestengine.com/petraschumann/files/2012/02/mouth_fire.jpg

Zorban
2012-03-26, 13:17
Satsa på att inte få kycklingen så torr i sig, och kanske göra någon sås med mestadels kycklingfond och lite svamp/grönsaker? Sedan eventuellt lite smör/grädde om du vill, behövs inte så stora mängder.

PetterHultin
2012-03-26, 13:20
Trek: sluta vara bitter. Ditt eget bidrag var ju inte så fruktansvärt mycket starkare.

TREX
2012-03-26, 14:09
Trek: sluta vara bitter. Ditt eget bidrag var ju inte så fruktansvärt mycket starkare.

Jag skrev stark salsa.

Popliteus
2012-03-26, 14:17
http://healthkwest.guestengine.com/petraschumann/files/2012/02/mouth_fire.jpg

Its good for you!

LadyG
2012-03-26, 14:47
Jag skulle nog satsat på ugnsrostade rotsaker och kyckling. Först dela kycklingen eller kycklingbrösten, gnid in med kryddor och lägg i långpannan. Skala och skär morötter i tjocka skivor. Skölj broccoli och blomkål. Dela dem i mindre buketter. Skala och klyfta lök. (komplettera ev med t ex zucchini, kålrot, persiljerot, rödbeta, sötpotatis, rotselleri eller majrova) Dela grönsakerna i lagom bitar så att de blir färdiga ungefär samtidigt som kycklingen. Lägg grönsakerna runt kycklingen. Lite olja brukar jag vilja ha för att saltet ska fastna. Stek mitt i ugnen i 30-40 min i 225 grader, maten är klar när kycklingen är färdig. En fräsch raita eller fetaost i bitar är gott till.

Annars kan du med gott samvete dela kycklingen i munsbitar, steka i currypasta och lite olja. När kycklingen ser klar ut, skär sönder en bit och titta, häller du över crème fraiche och kryddar med mer curry tills du är nöjd. Instant chicken curry. Hetta kan du få från t ex cayennepeppar eller chilipeppar om du inte hittar stark curry i affären.

Strimla kycklingbröst, stek på hög värme i en wokpanna och tillsätt en påse frysta wokgrönsaker när kycklingen är klar. Häll i nudlar som du tidigare kokat halvklara, de får nu bli klara i woken i den vätska som blivit kvar av kycklingen och grönsakerna. Låt steka ihop en stund, smaka av med lite soya och eventuellt fisksås.

Stek kycklingbitar, inte allt för stora, och krydda dem med någon krydda du gillar. Slå på en äggstanning och stek som vanlig omelett.

Jode
2012-03-26, 14:54
Bambuskott! Fördjävla gott

AmericanDragon
2012-03-26, 19:44
Hur länge ska du deffa? Varför ska du bara käka kyckling och ris? Jag chansar på att en av de största anledningarna som sagts 1000ggr om på detta forum är att folk tror att dom inte kan äta god mat för att dom ska deffa(säger inte att kyckling och ris är äckligt men _endast_ detta är ju inte roligt).

Räkna kalorier och ät det du vill äta....

Angående tips till ris o kyckling så finns det ju 1000tals saker du kan göra, leta upp indiska rätter eller t.ex. "fried rice with chicken". Leta asiatisk matlagning så kommer du hitta massvis av rätter som innehåller kyckling och ris.

Detta är inte min första deff. Jag behöver ingen predikan eller lektion om att äta vad jag vill så länge jag ligger på underskott. Utöver det, tack för tipset!



Kan ju rekommendera att göra såser på kvarg.


Låter gott men inget kvarg för min del. Tack ändå!


Ketchup, cayennepeppar, svartpeppar och currykrydda.

Ska testas!

text

Mycket givande inlägg. Tackar så mycket!





...och tack för alla andras tips och inlägg!

Olsson80
2012-03-27, 01:52
Chili på kyckling blir riktigt gott.
Olika chili, en mörkare öl, spiskummin, koriander, paprika och kyckling blir ett perfekt storkok och passar fint med ris. Kan ju ersätta riset med bönor om man vill variera.
I princip det enda jag käkar på jobb..

Ristretto
2012-03-27, 08:39
Coop har som sagt fettfria dressingar, men de är goda till sallader, inte så bra till kyckling.

Jag äter kyckling och ris i princip varje dag och till det rör jag ihop krossade tomater, grillkrydda, pizzakryddblandning, liquid smoke och en gnutta sötningsmedel.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

vicarious
2012-03-27, 10:59
Like a boss

http://www.blogcdn.com/www.luxist.com/media/2010/07/danainfo.ambkodhuyxikzxmq32sslsbr-original-bottle-580cs070910.jpg

Tror den ligger runt 180kcal/100g. Behöver dock inga stora mängder eftersom den är ganska smakrik :)

vicarious
2012-03-27, 11:00
Tycker även den här är god

http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/grill-and-amp-kebabsas-450g-felix.jpg

Näringsvärde per 100g

Energi
95kcal
Protein
1g
Kolhydrater
21g
Fett
0.5g

Popliteus
2012-03-27, 11:03
Tycker även den här är god

http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/grill-and-amp-kebabsas-450g-felix.jpg

Näringsvärde per 100g

Energi
95kcal
Protein
1g
Kolhydrater
21g
Fett
0.5g

ooo den med lite tzatsiki på kvarg mbyyyy

forslund
2012-03-27, 12:37
Tycker även den här är god

Felix BBQ-sås

Instämmer, mycket god!

brandaspiranten
2012-03-27, 13:14
Taco-sås är gott till. 35kcal/100g.