handdator

Visa fullständig version : Bultande hälsena?


Löpsko
2012-03-25, 22:10
Tjena, har haft problem med hälsenan nu snart ett år och de vill inte riktigt ge sig.
Dessa problem är lite konstiga, Har varit en del smärta kring sidan av hälen vid fotknölen, bultande hälsena,stelhet. De började för ett år sedan ungefär men stoppade inte mig i huvudtaget att springa under hela sommaren och hösten.
Sedan i höstas fick ja löparknä och kunde inte springa längre, då trodde ja att hälen skulle bli bättre men efter någon månad var den stelare än någonsin.

Har testat olika medtoder för rehab, excentriska tåhävningar, stretcha vaden,baksida. Det blir ju lite bättre men har aldrig blivit bra och blir inte av med besvären. Är det någon som har någon aning om vad detta kan vara?

Löpsko
2012-03-26, 20:42
Bumpar lite och inväntar svar

sodomizer
2012-04-20, 07:50
En sen kommentar kan vara bättre än ingen ;)
Har det blivit bättre?
Jag fick för många år sen en inflammation i hälsenan som yttrade sig genom att den kändes stel, det liksom "stramade" i den när jag sträckte den. Den var också svullen och gjorde lagom ont. Jag gick till doktorn och fick några receptbelagda inflammationsdämpande tabletter, och det hjälpte.
Jag vill också minnas att jag har läst att riktigt tunga vadpressar kan hjälpa vid inflammation i hälsenan. Huruvida detta är korrekt eller inte vågar jag dock inte uttala mig om.

Hemi
2012-04-20, 16:30
Har samma problem efter en olycka. Smörjer och gnuggar in med salva och det tar lång tid. Vet inte vad utbudet är i Sverige men salvor som innehåller diclofenac biter bättre än de som inte innehåller det. Voltarol (Voltaren) är nog bra, men inte bäst enligt min erfarenhet. Kanske en läkare kan ge dig nåt speciellt, samt en diagnos på köpet.

Löpsko
2012-04-21, 23:06
En sen kommentar kan vara bättre än ingen ;)
Har det blivit bättre?
Jag fick för många år sen en inflammation i hälsenan som yttrade sig genom att den kändes stel, det liksom "stramade" i den när jag sträckte den. Den var också svullen och gjorde lagom ont. Jag gick till doktorn och fick några receptbelagda inflammationsdämpande tabletter, och det hjälpte.
Jag vill också minnas att jag har läst att riktigt tunga vadpressar kan hjälpa vid inflammation i hälsenan. Huruvida detta är korrekt eller inte vågar jag dock inte uttala mig om.


Japp!

Jag tror ja har lokaliserat vad som felar. Under fotknölen så finns en muskel som heter tibialis posterior, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Gray442.png

Vad ja tror är den för kort eller på något sätt inflammerad, det ja gör nu är tunga vadpressar och ja tycker att de hjälper så forsätter med det och hoppas på att de går över. 1 vecka med voltaren 3 gånger per dag gjorde ingen skillnad.

Löpsko
2012-04-21, 23:07
Har samma problem efter en olycka. Smörjer och gnuggar in med salva och det tar lång tid. Vet inte vad utbudet är i Sverige men salvor som innehåller diclofenac biter bättre än de som inte innehåller det. Voltarol (Voltaren) är nog bra, men inte bäst enligt min erfarenhet. Kanske en läkare kan ge dig nåt speciellt, samt en diagnos på köpet.


Jo, men de störiga är att de gör ju inte så ont utan är mest stelt och känns B att gå till en doktor om de inte gör så ont.