handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag gå tillväga för att minska storleken på mina ben?


KimboBite
2012-03-25, 21:11
Nu är det så att jag tycker att mina ben och rumpa har blivit alldeles för stora. benene är ungefär 68cm i omkrets, och rumpan är cirka 115cm. Jag själv är runt 188cm och är 16 år.

Just nu kör jag ben 2 gånger i veckan. Jag sökte på hur man ska gå tillväga för att benen ska bli mindre, och många hade svarat att man ska låta bli att träna benen. Är det en bra metod? Eller ska jag bara köra en gång per vecka istället och färre övningar och sets?

Pretorian
2012-03-25, 21:33
Ät mindre än vad du gör av med. Men att sluta träna ben tror jag inte blir så lyckat. Det är ju snyggt att ha en del muskler men lite fett. Så mitt förslag, utan att veta något om din träning etc, är att minska intaget och fortsätta med benträningen.

Pretorian
2012-03-25, 21:34
Men vänta lite, du är 16 år. Jag blir osäker på om jag verkligen ska tipsa dig om att deffa.

FrankDrebin
2012-03-25, 21:37
Hur mycket väger du? Bild?

KimboBite
2012-03-25, 21:40
Men vänta lite, du är 16 år. Jag blir osäker på om jag verkligen ska tipsa dig om att deffa.

Varför inte? Glömde skriva att jag redan deffar nu, men jag följer inte någon exakt matschema som dom flesta verkar göra. Kör mer på bondlogik och äter helt enkelt mindre kalorier och mer protein.

Benen är också större om man jämför med överkroppen. De växte som fan när jag började köra knäböj.

Hur mycket väger du? Bild?
Har inte kollat på ett tag tyvärr. Vi har ingen våg just nu hemma, men det är något som ska fixas snarast. Senaste gången jag kollade hur mycket jag vägde, så vägde jag lite över 100kg. Inte så jättemycket underhudsfett som man skulle kunna tro dock. Har fortfarande synliga magrutor och så.

derko
2012-03-25, 21:47
16 år, 188 cm, 100 kg och magrutor på det? Om detta verkligen stämmer är du en extremt talang. Släng upp lite bilder för fan.

FrankDrebin
2012-03-25, 21:48
Ett BB-löfte föds?

KimboBite
2012-03-25, 21:50
16 år, 188 cm, 100 kg och magrutor på det? Om detta verkligen stämmer är du en talang av rang. Släng upp lite bilder.

Jag tror att mycket av vikten ligger från midjan och neråt.

Tyrwing
2012-03-25, 21:51
Nu är jag knappast kunnigast, men att deffa innan man är säker på att man är färdigväxt låter inte som en bra ide.
Om man är extremt överviktig och lägger om det hela till en normal diet är en sak. Men att dina ben är lite stora, ät normalt och bygg på, deffa är väl ändå bättre och göra senare?

frozzon
2012-03-25, 21:54
troll...

Spartansk
2012-03-25, 21:54
Inte för att vara den som är den, men jag vill varmt rekommendera dig att tänka över ditt beslut att minska din underkroppsstorlek. Att medvetet minska muskler över huvud taget tycker jag är ganska tokigt, om man inte måste, pga att hålla en viktklass i en idrott, eller något.

KimboBite
2012-03-25, 21:55
Nu är jag knappast kunnigast, men att deffa innan man är säker på att man är färdigväxt låter inte som en bra ide.
Om man är extremt överviktig och lägger om det hela till en normal diet är en sak. Men att dina ben är lite stora, ät normalt och bygg på, deffa är väl ändå bättre och göra senare?

Har redan börjat med det. Det jag hade tänkt var att deffa fram till sommaren, för att sedan börja köra 5 gånger per vecka med ett benpass. Det hade varit bra om vi bara kan hålla oss on-topic dock.

KimboBite
2012-03-25, 22:00
Inte för att vara den som är den, men jag vill varmt rekommendera dig att tänka över ditt beslut att minska din underkroppsstorlek. Att medvetet minska muskler över huvud taget tycker jag är ganska tokigt, om man inte måste, pga att hålla en viktklass i en idrott, eller något.

Jag har tänkt över det. Som jag sa tidigare så tycker jag inte att min överkropp och underkropp är symmetriska med varandra. Jag vill också kunna komma in i ett par storlekar mindre på byxor. Får använda storlek 36-38 bara pga mina stora lår och rumpa. Byxorna sitter väldigt löst runt midjan, men sitter tajt åt kring lår/rumpa.

Och nej jag är inget troll. Varför skulle jag vara det?

Ponitus
2012-03-25, 22:04
Och nej jag är inget troll. Varför skulle jag vara det?

Jag själv är runt 188cm och är 16 år.

Senaste gången jag kollade hur mycket jag vägde, så vägde jag lite över 100kg. Inte så jättemycket underhudsfett som man skulle kunna tro dock. Har fortfarande synliga magrutor och så.

Kanske?

Spartansk
2012-03-25, 22:04
Ja, men dåså. Det bästa är i så fall att inte träna benen alls. Helst ska du inte ens promenera, eller stå upp; folk som sitter i rullstol är de som har smalast ben.

Om du ändå vill träna benen bör du ligga högt på repetitionerna, minst 15. Då tränas mer uthållighet än storlek/styrka.

KimboBite
2012-03-25, 22:05
Kanske?

Allt det jag säger är ju sant...

Ja, men dåså. Det bästa är i så fall att inte träna benen alls. Helst ska du inte ens promenera, eller stå upp; folk som sitter i rullstol är de som har smalast ben.

Om du ändå vill träna benen bör du ligga högt på repetitionerna, minst 15. Då tränas mer uthållighet än storlek/styrka.

Jag märker att du inte är helt seriös, men som jag sa tidigare så var det dom svaren jag såg på olika forum. Ben 1 gång per vecka skulle jag nog vilja träna.

Ponitus
2012-03-25, 22:08
Allt det jag säger är ju sant...

Det är det säkert.
Men det brukar inte vara många 16-åringar på 100kg som har magrutor.

Så det behövs nog en bild om folk ska lita på dig.

KimboBite
2012-03-25, 22:10
Det är det säkert.
Men det brukar inte vara många 16-åringar på 100kg som har magrutor.

Så det behövs nog en bild om folk ska lita på dig.

Det är inte jättemycket magmuskler, men man ser dem. Kan skicka en bild i pm till dig.

Ponitus
2012-03-25, 22:12
Det är inte jättemycket magmuskler, men man ser dem. Kan skicka en bild i pm till dig.

Skicka en bild. Alltid kul att se.
Jag är själv lika lång som dig, dock 3 år äldre och över 10kg lättare. Jag har inte magrutor om jag inte står i bra ljus.
Så kan vara kul att se hur olika kroppstyp vi har.
:)

KimboBite
2012-03-25, 22:39
Är det kanske bättre att köra ben 1 gång per vecka istället, med färre övningar och sets? Skulle nog ha skrivit hur jag kör ben förut...

Knäböj
Marklyft
Benpress
Benspark
Lårcurl
Crunches

5 sets och 10 reps på alla övningar.

Rusk
2012-03-25, 23:14
Är det kanske bättre att köra ben 1 gång per vecka istället, med färre övningar och sets? Skulle nog ha skrivit hur jag kör ben förut...

Knäböj
Marklyft
Benpress
Benspark
Lårcurl
Crunches

5 sets och 10 reps på alla övningar.

5 riktiga arbetsset per övning? Det vill säga 1-2 reps ifrån fail eller tom till fail.
Om detta är fallet så är du antingen ett troll eller nya superman.

KimboBite
2012-03-25, 23:17
5 riktiga arbetsset per övning? Det vill säga 1-2 reps ifrån fail eller tom till fail.
Isåfall så har du en uthållighet jag aldrig hört talas om förut.

Vad menar du med riktiga arbetsset? Jag värmer iaf upp benen med 3 sets på knäböj, och sedan kör jag 5 sets på vikten jag klarar av i 5x10. Vilar 1,5 min per set.

Rusk
2012-03-25, 23:37
Vad menar du med riktiga arbetsset? Jag värmer iaf upp benen med 3 sets på knäböj, och sedan kör jag 5 sets på vikten jag klarar av i 5x10. Vilar 1,5 min per set.

Skrev efter vad jag menade, att du i varje set kör så att du är 1-2 reps ifrån failure eller tom går till failure.
Det är inte många som skulle klara av att köra 5x10 arbetsset i böj, mark, benpress, benspark samt lårcurl med endast 1.5min vila mellan varje set under 1 pass.
Jag är väldigt skeptisk till att du tränar tungt nog och utför övningarna korrekt, tex rätt djup i böj/benpress.
Du är alltså 16 bast, 188 lång och ligger på 100kg med synliga magrutor + kör ett pass som skulle få dom mest uthålliga att storkna?
Du får ursäkta mig men jag har väldigt svårt att tro på detta, du råkar inte vara en mutant?

limenka
2012-03-25, 23:41
Vad menar du med riktiga arbetsset? Jag värmer iaf upp benen med 3 sets på knäböj, och sedan kör jag 5 sets på vikten jag klarar av i 5x10. Vilar 1,5 min per set.

Känns lite konstigt att du inte ens vet vad arbetsset är.

KimboBite
2012-03-25, 23:51
Skrev efter vad jag menade, att du i varje set kör så att du är 1-2 reps ifrån failure eller tom går till failure.
Det är inte många som skulle klara av att köra 5x10 arbetsset i böj, mark, benpress, benspark samt lårcurl med endast 1.5min vila mellan varje set under 1 pass.
Jag är väldigt skeptisk till att du tränar tungt nog och utför övningarna korrekt, tex rätt djup i böj/benpress.
Du är alltså 16 bast, 188 lång och ligger på 100kg med synliga magrutor + kör ett pass som skulle få dom mest uthålliga att storkna?
Du får ursäkta mig men jag har väldigt svårt att tro på detta, du råkar inte vara en mutant?

Om du bor i Stockholm så kan vi träna ihop nån dag? Det är bara att skicka ditt mobilnummer i pm till mig så kan vi ordna det. Det träningsprogrammet jag kör, tog jag från en annan sida så jag tror knappast att det är något speciellt.. Men som sagt. Om du vill träna ihop så att jag kan motbevisa dig så är du välkommen att höra av dig.

Magmusklerna är ju såklart inte så synliga som en deffad bodybuilder. Men man ser en del av dem.

edit- 5 set och 10 rep på varje set är det jag kör

Rusk
2012-03-26, 00:04
Om du bor i Stockholm så kan vi träna ihop nån dag? Det är bara att skicka ditt mobilnummer i pm till mig så kan vi ordna det. Det träningsprogrammet jag kör, tog jag från en annan sida så jag tror knappast att det är något speciellt.. Men som sagt. Om du vill träna ihop så att jag kan motbevisa dig så är du välkommen att höra av dig.

Magmusklerna är ju såklart inte så synliga som en deffad bodybuilder. Men man ser en del av dem.

Du är med andra ord ett genetiskt freak, och jag bor dessvärre 30 mil ifrån sthlm.
Och jo, det är inte vanligt att köra böj och mark under samma pass då dom är 2 fruktansvärt ansträngande övningar om man gör rätt och använder korrekt vikt.
Att man går och kör 5 set benpress, benspark, lårcurl och mage efter 10 set högreps i böj och mark är det inte många som klarar av.
Men det är la bara att gratulera om du talar sanning:)

KimboBite
2012-03-26, 00:23
Du är med andra ord ett genetiskt freak, och jag bor dessvärre 30 mil ifrån sthlm.
Och jo, det är inte vanligt att köra böj och mark under samma pass då dom är 2 fruktansvärt ansträngande övningar om man gör rätt och använder korrekt vikt.
Att man går och kör 5 set benpress, benspark, lårcurl och mage efter 10 set högreps i böj och mark är det inte många som klarar av.
Men det är la bara att gratulera om du talar sanning:)

Genetiskt freak? Nää det skulle jag verkligen inte tro. Det är jobbigt men jag klarar det. Övningarna kör jag rätt. Kanske ska tilläggas att jag kör superset på lårcurl och benspark.

Senaste gången jag körde mitt benpass (i tisdags, skippade en denna vecka) så körde jag med följande vikter på övningarna...

Knäböj: 90 - 95 - 95 - 95 - 95
Marklyft: 70 - 80 - 80 - 80 - 80
Benpress: 180 allt
Lårcurl: 55 allt
Benspark: 60 allt (superset på lår och ben)

Om du har vägarna förbi någon gång så är det bara höra av dig. Jag ljuger verkligen inte. Jag själv har inte ens tyckt att det var så jätteimponerande, men du när du kallar mig ett "genetiskt freak" så kanske det är det. Aja, måste sova nu..:sleep:

svenbanan
2012-03-26, 03:33
Om du verkligen vill bli av med muskler på benen och rumpan verkar det lite bakvänt att köra ben över huvud taget tycker jag. Det verkar ju finnas många BB-typer som kör en gång i veckan per muskelgrupp och tycker det är perfekt för att öka i muskelmassa. Ut och spring långdistans 2-3 ggr i veckan superlångsamt istället...

Brunfel
2012-03-26, 05:39
Kroppsmåtten passar inte vikterna riktigt :S
Nu kör ju inte jag marklyft efter knäböj då, men jag gissar att de flesta som ligger på 10-15% kroppsfett vid över 100kg skulle bolla med 70-80kg marklyft. Jag vet att jag gör det och jag är 15kg lättare och KNAPPAST någon talang i marklyft.
Det är kul att vara skeptiker, men du kanske har fettdepåerna på rätt ställen :D Eller fel, eller hur man nu ska se det.

KimboBite
2012-03-26, 07:27
Om du verkligen vill bli av med muskler på benen och rumpan verkar det lite bakvänt att köra ben över huvud taget tycker jag. Det verkar ju finnas många BB-typer som kör en gång i veckan per muskelgrupp och tycker det är perfekt för att öka i muskelmassa. Ut och spring långdistans 2-3 ggr i veckan superlångsamt istället...

Hade det inte kanske varit bättre som jag sa tidigare att dra ner på antalet sets och övningar? Kanske att bara köra knäböj, benpress, lårcurl och vadpress 3x10? Samtidigt som jag nu deffar.

kaspen
2012-03-26, 07:37
Sluta träna benen med vikter och kör konditionsträning tills benen har önskad storlek.

KimboBite
2012-03-26, 08:10
Sluta träna benen med vikter och kör konditionsträning tills benen har önskad storlek.

Ok. Jag gör detta fram till sommaren då. Kör cykling som "benträning" eftersom att det är en hobby jag ändå har. Blir lite tråkigt att förlora styrka i benen som jag kommer att göra, men jag får ta det.

herzie
2012-03-26, 08:15
Ok. Jag gör detta fram till sommaren då. Kör cykling som "benträning" eftersom att det är en hobby jag ändå har. Blir lite tråkigt att förlora styrka i benen som jag kommer att göra, men jag får ta det.

Ett midjemått hade också varit intressant.
10 reps gånger 5 (edit: på 95 kilo i böj) är inte speciellt imponerande, och det vore j-ligt märkligt om dina ben skulle vara "för stora".
Jag tror personligen att du förväxlar muskler med fett.

Edit : Eller så är jag en trollmatare.

pwnyou
2012-03-26, 08:37
Nej, nej, nej, nej.

Är du säker på att det är dina benmuskler som är för stora, eller är det bara ditt underkroppsfett?

Hur stora är dina ankles vs dina handleder?

Upp med en bild.

KimboBite
2012-03-26, 09:22
Ett midjemått hade också varit intressant.
10 reps gånger 5 (edit: på 95 kilo i böj) är inte speciellt imponerande, och det vore j-ligt märkligt om dina ben skulle vara "för stora".
Jag tror personligen att du förväxlar muskler med fett.

Edit : Eller så är jag en trollmatare.

Jo, det är inte bara muskler som jag skrev tidigare. Vad man uppfattar som stort skiljer ju från person till person. Jag tycker att 67cm i omkrets är rätt så stort. Men jag ska iad fortsätta deffa och se. Kanske göra som Kaspen sa.

Kan fixa midjemått när jag kommer hem.

herzie
2012-03-26, 09:34
Jo, det är inte bara muskler som jag skrev tidigare. Vad man uppfattar som stort skiljer ju från person till person. Jag tycker att 67cm i omkrets är rätt så stort. Men jag ska iad fortsätta deffa och se. Kanske göra som Kaspen sa.

Kan fixa midjemått när jag kommer hem.

Du kommer inte att få ut ett skit av att sluta träna benen, men du får givetvis göra som du vill.

KimboBite
2012-03-26, 09:43
Du kommer inte att få ut ett skit av att sluta träna benen, men du får givetvis göra som du vill.

Jag vet ju inte vad som är bäst för mig, det är därför jag är här och frågar er som kan mer :) Vad tycker du? Om jag inte kan få lite mindre ben, så vill jag iaf inte ha större just nu iaf.

herzie
2012-03-26, 11:09
Jag vet ju inte vad som är bäst för mig, det är därför jag är här och frågar er som kan mer :) Vad tycker du? Om jag inte kan få lite mindre ben, så vill jag iaf inte ha större just nu iaf.

Jag säger som många andra: upp med en bild. Du kan inte vara i närheten av magrutor på 100 kilo. En deff ner till 10-12% kroppsfett och du kommer förmodligen att väga strax över 80 kilo, med betydligt smalare ben.
Edit: Jag hade fortsatt med benträningen. De kommer INTE att bli för stora. Så enkelt är det inte.

Fordon
2012-03-26, 12:57
Det smidigaste vore väl för tusan att bara svara på frågorna rakt av utan att lägga in någon personlig subjektiv bedömning i det hela? Skulle han trolla så kanske det hjälper nästa person som faktiskt vill förminska storleken på benen. Och skulle han va ärlig och inte trolla så får han hjälp utan att behöva förklara sig, vika ut sig eller något annat dumt bara för att ni vill dregla på pojkben som knappt är byxmyndiga.
Och ni slipper jämföra er mot någon random person på ett internetforum.

Spartansk
2012-03-26, 13:00
Det smidigaste vore väl för tusan att bara svara på frågorna rakt av utan att lägga in någon personlig subjektiv bedömning i det hela? Skulle han trolla så kanske det hjälper nästa person som faktiskt vill förminska storleken på benen. Och skulle han va ärlig och inte trolla så får han hjälp utan att behöva förklara sig, vika ut sig eller något annat dumt bara för att ni vill dregla på pojkben som knappt är byxmyndiga.
Och ni slipper jämföra er mot någon random person på ett internetforum.

+1, orka bry som om han trollar eller ej.

pejo
2012-03-26, 14:12
Det smidigaste vore väl för tusan att bara svara på frågorna rakt av utan att lägga in någon personlig subjektiv bedömning i det hela? Skulle han trolla så kanske det hjälper nästa person som faktiskt vill förminska storleken på benen. Och skulle han va ärlig och inte trolla så får han hjälp utan att behöva förklara sig, vika ut sig eller något annat dumt bara för att ni vill dregla på pojkben som knappt är byxmyndiga.
Och ni slipper jämföra er mot någon random person på ett internetforum.
Håller med.
Jag skulle gissa att TS är en sån vars fett hamnar på ben och rumpa och inte så mycket på magen. Ju äldre man blir destå vanligare verkar det vara att fettet hamnar enbart runt magen. Så att gå ner i vikt är säkert det bästa sättet att minska storleken på benen, men som 16-åring så skall man inte ge sig på några extrema dieter utan helt enkelt äta bra mat.
Jag tycker TS helt enkelt skall fortsätta att träna hela kroppen men kanske träna de delar han vill förbättra lite mer.

herzie
2012-03-26, 14:33
Det smidigaste vore väl för tusan att bara svara på frågorna rakt av utan att lägga in någon personlig subjektiv bedömning i det hela? Skulle han trolla så kanske det hjälper nästa person som faktiskt vill förminska storleken på benen. Och skulle han va ärlig och inte trolla så får han hjälp utan att behöva förklara sig, vika ut sig eller något annat dumt bara för att ni vill dregla på pojkben som knappt är byxmyndiga.
Och ni slipper jämföra er mot någon random person på ett internetforum.

Vet inte vem du riktar dig mot, men han får ju helt olika svar.

Har det inte framgått så: Forsätt träna benen och gå ner i vikt.
Det hjälper väl inte att sluta träna benen om det är fett?????

filmjölk
2012-03-26, 15:22
Bygg upp överkroppen så att den matchar benen ist. När du fått upp en överkropp modell Ronnie Coleman kommer du att tycka att dina ben är små.

svenbanan
2012-03-26, 15:40
Vet inte vem du riktar dig mot, men han får ju helt olika svar.

Har det inte framgått så: Forsätt träna benen och gå ner i vikt.
Det hjälper väl inte att sluta träna benen om det är fett?????

Tyckte han skrev längre upp att han inte hade fett på ben/rumpa?

Till TS:
Är du säker på att du inte har fett på låren ska du såklart sluta styrketräna benen helt om du vill få smala fågelben. Det är ju uppenbart.

Om du kanske har en del fett på benen spelar det egentligen ingen roll om du styrketränar benen eller ej, eftersom det viktigaste då är att du blir av med fett. Dvs ät mindre mat.

KimboBite
2012-03-26, 15:45
http://img51.imageshack.us/img51/1791/20120326083.jpg Så, där har ni er sketna bild på min överkropp. Mitt midjemått är 97cm. Måste man alltid gå igenom allt det här innan man kan få hjälp? Jag frågar er för att jag vet att detta forum ska vara en av dom bästa, med människor som har spenderat många år inom träning och har mycket kunskap om det.

Istället för hjälp så får man istället massa med skit. Nästa gång frågar jag bara nån på gymmet istället för att gå igenom den här skiten.

Jag tror att det är min rumpa som är det största problemet kanske. Om jag kunde få ner måttet där till runt 97 så hade det varit bra. Jag har inte sagt att det bara är muskler heller, det är i princip omöjligt. Jag får nog fortsätta äta mindre och träna ben kanske 1 gång per vecka.

cero
2012-03-26, 15:46
http://dontdrinkbeer.files.wordpress.com/2012/03/1332397100700.jpg

KimboBite
2012-03-26, 15:55
http://dontdrinkbeer.files.wordpress.com/2012/03/1332397100700.jpg
Moget... Men till den som sa att jag inte kan vara i närheten av magmuskler med min vikt kan ju kolla på bilden.

svenbanan
2012-03-26, 15:57
Moget... Men till den som sa att jag inte kan vara i närheten av magmuskler med min vikt kan ju kolla på bilden.

Sluta gnäll så jävligt.

cero
2012-03-26, 15:59
Moget... Men till den som sa att jag inte kan vara i närheten av magmuskler med min vikt kan ju kolla på bilden.

Tyckte bara det var lite roligt med tanke på att alla i tråden förväntade sig ett riktigt fetto utan spår av magrutor. Inget illa menat.

KimboBite
2012-03-26, 16:00
Tyckte bara det var lite roligt med tanke på att alla i tråden förväntade sig ett riktigt fetto utan spår av magrutor. Inget illa menat.

Får ursäkta mig då. Jag är bara trött på att det är så i princip alla forum. Är man annorlunda på något sätt, så är man helt enkelt ett troll.

herzie
2012-03-26, 16:22
http://img51.imageshack.us/img51/1791/20120326083.jpg Så, där har ni er sketna bild på min överkropp. Mitt midjemått är 97cm. Måste man alltid gå igenom allt det här innan man kan få hjälp? Jag frågar er för att jag vet att detta forum ska vara en av dom bästa, med människor som har spenderat många år inom träning och har mycket kunskap om det.

Istället för hjälp så får man istället massa med skit. Nästa gång frågar jag bara nån på gymmet istället för att gå igenom den här skiten.

Jag tror att det är min rumpa som är det största problemet kanske. Om jag kunde få ner måttet där till runt 97 så hade det varit bra. Jag har inte sagt att det bara är muskler heller, det är i princip omöjligt. Jag får nog fortsätta äta mindre och träna ben kanske 1 gång per vecka.

Ok. Det ser ju betydligt bättre ut än vissa av oss hade anat, men ska vi vara ärliga är det väl mer magbucklor än rutor?

Skriver man att man väger 100 och har magrutor, samt för stora ben till detta trots att man bara böjer 95*5 så undrar man ju. Hade du skrivit 195*5 hade det passat lite bättre in.
Det är ju ingen som av ren ondska ifrågasatt dig?
En förutsättning för att kunna svara är ju att man har rätt uppgifter.

Om vi ska återgå till trådämnet så går inte benstyrkan ihop med benstorleken, och därför TROR jag att du bör deffa för att få ner ben/arsle i storlek.

KimboBite
2012-03-26, 16:27
Ok. Det ser ju betydligt bättre ut än vissa av oss hade anat, men ska vi vara ärliga är det väl mer magbucklor än rutor?

Skriver man att man väger 100 och har magrutor, samt för stora ben till detta trots att man bara böjer 95*5 så undrar man ju. Hade du skrivit 195*5 hade det passat lite bättre in.
Det är ju ingen som av ren ondska ifrågasatt dig?
En förutsättning för att kunna svara är ju att man har rätt uppgifter.

Om vi ska återgå till trådämnet så går inte benstyrkan ihop med benstorleken, och därför TROR jag att du bör deffa för att få ner ben/arsle i storlek.

Nja, böjar inte 95*5 utan 5 sets och 10 reps med 95kg, så det blir 95kg 50 gånger men med vila då.

Får göra som du säger då. Tycker du/ni att jag ska träna ben 1 gång per vecka istället och fortsätta med samma träningsprogram för ben som jag kör nu?

cero
2012-03-26, 16:38
95*10 är nybörjarvikter. Speciellt på 188 cm/100 KG.

Har bara skummat igenom tråden, men vad är problemet exakt? Vill du att dina ben ska bli mindre - träna dem mindre. Har du en viss storlek "naturligt" dvs utan styrketräning så kan det bli lite omständigt om man inte vill svälta sig själv till döds.

filmjölk
2012-03-26, 16:40
Jag tycker att en del i tråden bör pröva 5set med 10reps på 95kg i djupa knäböj. Man gör inte det om man har klena ben. Det krävs långt mer styrka för det än för parelldjupa knälindade halvgoodmorningsmax på 120. *popcorn*

Men så TS har stora ben? det är inget att skämmas över, fan var stolt istället och tycker du att du är oproportionerlig så satsa extra hårt på att bygga upp överkroppen så att den matchar.

herzie
2012-03-26, 16:52
[QUOTE=filmjölk;5680608]Jag tycker att en del i tråden bör pröva 5set med 10reps på 95kg i djupa knäböj. Man gör inte det om man har klena ben. Det krävs långt mer styrka för det än för parelldjupa knälindade halvgoodmorningsmax på 120. *popcorn*

Men så TS har stora ben? det är inget att skämmas över, fan var stolt istället och tycker du att du är oproportionerlig så satsa extra hårt på att bygga upp överkroppen så att den matchar.[/QUOTE

Du vet ju inte hur han böjer,och jag vidhåller å det bestämdaste att man inte har för stora benmuskler om man kör 95*10 i knäböj.
Särskilt inte om man väger 100 kilo.

KimboBite
2012-03-26, 16:57
95*10 är nybörjarvikter. Speciellt på 188 cm/100 KG.

Har bara skummat igenom tråden, men vad är problemet exakt? Vill du att dina ben ska bli mindre - träna dem mindre. Har du en viss storlek "naturligt" dvs utan styrketräning så kan det bli lite omständigt om man inte vill svälta sig själv till döds.

Läs igen. Det blir inte 95*10 utan 95*50. Ja jag vill bara ha mindre rumpa/ben. Vill iaf att rumpan ska ha ungefär samma omkrets som midjan. Några cm större går bra men just nu skiljer det cirka 20cm i omkrets. Och jag går ner mer än 90 grader i böj. Kan hända att jag fuskar och jag går ner till 90 grader bara på dom sista repetitionerna.

filmjölk
2012-03-26, 17:08
Tom jag har större rumpa än midja och jag är riktigt jäkla fet med kagge och jag tränar knappt. Rumpan skall vara större än midjan. Du har inte för stora benmuskler, det går inte att ha för stora muskler oavsett vart de än sitter på kroppen. ju större och starkare muskler du har destå bättre. Jag vidhåller att du skall vara stolt över dina stora ben, sluta noja och bygg upp dom ännu mer, samtidigt som du försöker komma ikapp med överkroppen.

Jämför glädjen den dagen när dina ben är massiva titaniska pelare som kan böja 295kg i 5*10, och bensparka upp en flodhäst, och du samtidigt har byggt upp en överkropp som en muterad dopad babian. den glädjen slår "Nu har jag lyckats få mina någorlunda muskulösa ben att krympa så att de matchar min något mindre överkropp".

cero
2012-03-26, 17:15
95*50 är om man lyfter vikten 50 gånger i 1 set.

Malone
2012-03-26, 17:24
.

Skicka bild i PM till mig också! Vill gärna se din fysik. :)

Rusk
2012-03-26, 17:46
Du vet ju inte hur han böjer,och jag vidhåller å det bestämdaste att man inte har för stora benmuskler om man kör 95*10 i knäböj.
Särskilt inte om man väger 100 kilo.

Tycker du att Robban Coleman här på forumet har små ben? Inte 100% säker nu men om jag inte minns helt fel så kör han med lägre vikter än det.
Det är en linjär skillnad mellan styrka och muskler.

KimboBite
2012-03-26, 17:56
Tom jag har större rumpa än midja och jag är riktigt jäkla fet med kagge och jag tränar knappt. Rumpan skall vara större än midjan. Du har inte för stora benmuskler, det går inte att ha för stora muskler oavsett vart de än sitter på kroppen. ju större och starkare muskler du har destå bättre. Jag vidhåller att du skall vara stolt över dina stora ben, sluta noja och bygg upp dom ännu mer, samtidigt som du försöker komma ikapp med överkroppen.

Jämför glädjen den dagen när dina ben är massiva titaniska pelare som kan böja 295kg i 5*10, och bensparka upp en flodhäst, och du samtidigt har byggt upp en överkropp som en muterad dopad babian. den glädjen slår "Nu har jag lyckats få mina någorlunda muskulösa ben att krympa så att de matchar min något mindre överkropp".
Haha, jag gillar din positiva inställning! :D
95*50 är om man lyfter vikten 50 gånger i 1 set.
Men då blir det ju ändå helt fel. Jag skulle klara mycket mer än 95kg i ett set...

cero
2012-03-26, 17:57
Tycker du att Robban Coleman här på forumet har små ben? Inte 100% säker nu men om jag inte minns helt fel så kör han med lägre vikter än det.
Det är en linjär skillnad mellan styrka och muskler.

170 KG enligt han själv med vanlig teknik. Sen är han runt 175 cm tror jag.

Helt olinjärt är inte sambandet.

Men då blir det ju ändå helt fel. Jag skulle klara mycket mer än 95kg i ett set...

Det gör nog de flesta om man bara tränar 1 set. Man skriver i alla fall så.

herzie
2012-03-26, 17:59
Tycker du att Robban Coleman här på forumet har små ben? Inte 100% säker nu men om jag inte minns helt fel så kör han med lägre vikter än det.
Det är en linjär skillnad mellan styrka och muskler.

Och nu är vi inne på ett ämne som kommer att dela den här tråden i olika grupper.
Det går inte att ha muskler utan att vara stark. Robban väger väl knappast 100 kilo heller?

KimboBite
2012-03-26, 18:02
Det gör nog de flesta om man bara tränar 1 set. Man skriver i alla fall så.[/QUOTE]

Tycker själv att det bara blir dumt då. Om man utgår från det så skulle man ju kunna tro att någon som kanske kör 110 i 5 set är svagare än en person som kör 120 i ett sett bara för att det skrivs 110*10

cero
2012-03-26, 18:28
Skriv hur många set du gör också då.

Fartman
2012-03-26, 18:29
Fan, den här tråden visar väldigt väl hur störigt det här forumet har gått och blivit. Frågeställningen är jävligt tydlig, han vill minska storleken på benen och han säger själv (och har senare tvingats bevisa) att han inte är något fetto.
Måste då femtielva fåntrattar ifrågasätta ungefär ALLT han skriver istället för att:
a) Komma med någon form av konstuktiva förslag
b) Hålla käften

Angående benens storlek så kan jag säga att jag har väldigt snarlika mått som KimboBite (fast jag är ca 15cm kortare och även fetare :D) och det är en djävla pina att hitta byxor numera. Även om jag personligen gillar utseendet med kraftiga ben och böjröv så har jag full förståelse för att man vill ha mindre ben, jag vill nog inte ha större just pga den praktiska aspekten.

Angående benstyrkan så måste jag instämma i att det är en djävla skillnad mellan att köra 5*10 eller 1*10. Nyligen gjorde jag en djup tia på 130kg och jag kan nog säga att det skulle vara tungt som fan med 5*10 på 95kg, inte första setten men mot slutet skulle man få känna att man levde.
Och oavsett om han skulle vara svag eller inte så spelar det ingen roll, det finns starka killar med pinnben och svaga killar med rejäla stockar.

Tråkigt nog så är det nog dom förslagen som redan presenterats i tråden som gäller: sluta träna ben och gå ner i vikt. Även om låren inte upplevs som feta ,mina känns tex stenhårda även om jag vet att dom långt ifrån består av bara muskler, så rasar dom i storlek vid viktnedgång.
Jag skulle dock inte råda att lägga ner benträningen helt ändå. En början skulle ju kunna vara att dra ner på träningsvolymen för ben, många set och höga reps brukar ju anses som bra för att bygga så det kan ju vara en idé att inte köra så mycket. Lägg dig på kanske bara två benövningar, knäböj + raka mark, kör dessa två 3set vardera en gång i veckan med ett repsintervall på typ 3-8reps och se hur du svarar.

herzie
2012-03-26, 18:49
A: Han har väl fått konstruktiva förslag?
B: Är inte det här ett diskussionsforum? Vem avgör vilka förslag som är konstruktiva?

KimboBite
2012-03-26, 19:31
Fan, den här tråden visar väldigt väl hur störigt det här forumet har gått och blivit. Frågeställningen är jävligt tydlig, han vill minska storleken på benen och han säger själv (och har senare tvingats bevisa) att han inte är något fetto.
Måste då femtielva fåntrattar ifrågasätta ungefär ALLT han skriver istället för att:
a) Komma med någon form av konstuktiva förslag
b) Hålla käften

Angående benens storlek så kan jag säga att jag har väldigt snarlika mått som KimboBite (fast jag är ca 15cm kortare och även fetare :D) och det är en djävla pina att hitta byxor numera. Även om jag personligen gillar utseendet med kraftiga ben och böjröv så har jag full förståelse för att man vill ha mindre ben, jag vill nog inte ha större just pga den praktiska aspekten.

Angående benstyrkan så måste jag instämma i att det är en djävla skillnad mellan att köra 5*10 eller 1*10. Nyligen gjorde jag en djup tia på 130kg och jag kan nog säga att det skulle vara tungt som fan med 5*10 på 95kg, inte första setten men mot slutet skulle man få känna att man levde.
Och oavsett om han skulle vara svag eller inte så spelar det ingen roll, det finns starka killar med pinnben och svaga killar med rejäla stockar.

Tråkigt nog så är det nog dom förslagen som redan presenterats i tråden som gäller: sluta träna ben och gå ner i vikt. Även om låren inte upplevs som feta ,mina känns tex stenhårda även om jag vet att dom långt ifrån består av bara muskler, så rasar dom i storlek vid viktnedgång.
Jag skulle dock inte råda att lägga ner benträningen helt ändå. En början skulle ju kunna vara att dra ner på träningsvolymen för ben, många set och höga reps brukar ju anses som bra för att bygga så det kan ju vara en idé att inte köra så mycket. Lägg dig på kanske bara två benövningar, knäböj + raka mark, kör dessa två 3set vardera en gång i veckan med ett repsintervall på typ 3-8reps och se hur du svarar.

Tack för svaret. Det du säger låter logiskt och bra. Tar raka marklyft mer på hamstrings än t.ex. lårcurl?

Knäböj 3 set 8 rep
Raka marklyft 3 set 8 rep
Vadpress 3 set 8 rep

Blir det bra? Får nog börja köra 5 gånger per vecka nu istället om jag kör på det. Blir ändå skönare att splitta mera så att passen blir kortare och att jag kan vara på gymmet oftare *flex*

Xtronal
2012-03-26, 21:39
Tycker du att Robban Coleman här på forumet har små ben? Inte 100% säker nu men om jag inte minns helt fel så kör han med lägre vikter än det.
Det är en linjär skillnad mellan styrka och muskler.

Fast han har ju styrketränat i typ 16 år också.

Men visst, han har ökat bra sen han började med sin Kålman träning.

stromming
2012-03-26, 21:52
Måste man alltid gå igenom allt det här innan man kan få hjälp?

Istället för hjälp så får man istället massa med skit. Nästa gång frågar jag bara nån på gymmet istället för att gå igenom den här skiten.


Förstår att det är störigt. Men jag kan personligen minnas att för cirka en månad sen kom en tjej med EXAKT samma problem som du. Vi började hjälpa henne i 3 sidors konversation. Till slut fick vi be om en bild, visade sig att hon hade ben tunna som pinnar. Ibland är det inte på kroppen felet sitter, och att du själv måste sålla bland lite dryga kommentarer för att komma till ett gratis svar och lösning på ditt problem tycker jag inte är alltför mycket begärt. Även om man har rätt att bli frustrerad, såklart.

Röda Björnen
2012-03-26, 22:22
A: Han har väl fått konstruktiva förslag?
B: Är inte det här ett diskussionsforum? Vem avgör vilka förslag som är konstruktiva?

diskussionsforum, ja. Utfrågningsforum tycker jag det börjar likna ibland, ser inget konstruktivt i dina inlägg utom att "om man har för stora ben på 100 kg bör man böja mycket mer" när vikten egentligen har mindre betydelse angående muskeltillväxt och det ofta är utförandet i sig som kan visa sig ge större muskeltillväxt.

TS, du behöver ju inte sluta träna ben och vill du ha mindre ben så det ju istortsett noll träning och kondis som gäller, kanske 1 träningspass i veckan bara för att inte tappa för mycket muskler och köra kanske bara 1-2 övning 6 set kanske. Annars lär de bli svårt, jag skulle personligen fortsätta träna. Stora ben e sexy! :thumbup:

MVH

herzie
2012-03-26, 22:33
Jaja, och skulle det vara midjemåttet som var problemet så ska man sluta träna magen.
Jag tror fortfarande att en viktminskning är den rätta vägen.
Är bara själva storleken problemet så kan man ju utforska Spartansks tips om rullstolsbundnas smala ben.

herzie
2012-03-26, 22:55
Har du någon källa på att
"vikten egentligen har mindre betydelse angående muskeltillväxt och det ofta är utförandet i sig som kan visa sig ge större muskeltillväxt"
?

KimboBite
2012-03-27, 07:41
diskussionsforum, ja. Utfrågningsforum tycker jag det börjar likna ibland, ser inget konstruktivt i dina inlägg utom att "om man har för stora ben på 100 kg bör man böja mycket mer" när vikten egentligen har mindre betydelse angående muskeltillväxt och det ofta är utförandet i sig som kan visa sig ge större muskeltillväxt.

TS, du behöver ju inte sluta träna ben och vill du ha mindre ben så det ju istortsett noll träning och kondis som gäller, kanske 1 träningspass i veckan bara för att inte tappa för mycket muskler och köra kanske bara 1-2 övning 6 set kanske. Annars lär de bli svårt, jag skulle personligen fortsätta träna. Stora ben e sexy! :thumbup:

MVH

Yeah! Ska köra som jag skrev till Fartman. Men istället för vadpress blir det vadlyft i smith.

Noob72
2012-03-27, 10:10
Synd att man inte kan vara nöjd med det man har. Själv vantrivs jag med mina strutsben 8)

TjeckRacer
2012-04-08, 18:06
Tack för svaret. Det du säger låter logiskt och bra. Tar raka marklyft mer på hamstrings än t.ex. lårcurl?

Knäböj 3 set 8 rep
Raka marklyft 3 set 8 rep
Vadpress 3 set 8 rep

Blir det bra? Får nog börja köra 5 gånger per vecka nu istället om jag kör på det. Blir ändå skönare att splitta mera så att passen blir kortare och att jag kan vara på gymmet oftare *flex*

Lassa på mer vikt och gör set med 1-5 reps, främst tunga 2or och 3or så kommer du öka mer i styrka än volym :) Om du fortfarande tycker dom är jobbigt stora så ta en paus från benträningen.

exor
2012-04-08, 19:33
Jag drog på mig en knäskada för 1 månad sen vilket har gjort att benen är stuprör nu. Så mitt tips är att underhållsteäna 1 gång i veckan med många reps och gå ner lite i vikt. Synd att tappa all massa du har byggt upp. För det går fort utför..