handdator

Visa fullständig version : Kardio 1 vecka?


Zowie1645
2012-03-25, 18:38
Tjenare!!!! Jo nu kommer jag med en dum fråga... (IGEN) :P
Jo jag har gymmat 5 månader nu och jag har bara vilat 1 dag i veckan pga bordtennis osv. Men nu när säsongen är över tänkte jag att jag skulle vila 1 vecka från styrketräning helt men att jag tränar kardio 1 hel vecka istället
Vad tror ni om det?
Och har en annan fråga till, om jag vilar 1 vecka nu då kommer jag tappa något i bänkpress etc?
Hur länge brukar ni vila?
Och verkar det shycsst?

Anders The Peak
2012-03-25, 18:41
Det är bara bra att vila en vecka efter ett antal månader så att kroppen hinner återhämta sig.

Zowie1645
2012-03-25, 18:45
Okej :) gött tack för svar:)
Men jag tror jag kommer vara lite starkare :) då för ska tagga hela veckan på att maxa 90 kilo i bänk ^^ maxar just nu min egna kropps vikt (85kilo)
Och jag tränar på 72kilo 8 rep och klarar 2-3 set max sen gör jag 2 set med 70 kilo och 8 rep:)

svenbanan
2012-03-25, 18:47
Tjenare!!!! Jo nu kommer jag med en dum fråga... (IGEN) :P
Jo jag har gymmat 5 månader nu och jag har bara vilat 1 dag i veckan pga bordtennis osv. Men nu när säsongen är över tänkte jag att jag skulle vila 1 vecka från styrketräning helt men att jag tränar kardio 1 hel vecka istället
Vad tror ni om det?
Och har en annan fråga till, om jag vilar 1 vecka nu då kommer jag tappa något i bänkpress etc?
Hur länge brukar ni vila?
Och verkar det shycsst?

Ta du en vilovecka och nojja inte över hur det kommer påverka. Det kommer ingen här kunna svara exakt på ändå. Det kan gå åt båda hållen beroende på hur pass nära någon slags gräns för överträning du har legat på. Känner du att du skulle behöva vila, så gör det. Utvärdera efteråt. I värsta fall kommer du säkert kunna tappa lite styrka, men på en ynka vecka hinner du definitivt inte tappa mycket. Troligast kommer du istället vara starkare efteråt eftersom du kommer vara mer utvilad än du är van vid... Men som sagt, det är bara gissningar.

Zowie1645
2012-03-25, 18:53
Okej för att bli övertränad är det sista jag vill så jag tror jag tar en vilo vecka och för att hålla motivationen uppe så ska jag springa lite grann alltså typ 3 gånger denna vecka då.
Jo hoppas jag också att jag kommer bli starkare :) hehe

BearaR
2012-03-25, 20:08
Skulle tro att du kommer öka i ditt max om du vilar en vecka, det är då ft-x fibrerna hinner bli fler. Om jag inte är helt ute och cyklar