handdator

Visa fullständig version : Träningsschema - Vilket?


frulle
2012-03-25, 17:32
Har under några månaders tid kört 4 gånger i veckan på följande sätt:

Måndag - Axlar, och eventuellt mage

Tisdag - Ben

Onsdag - Rygg och Biceps

Torsdag - Vila

Fredag - Bröst och Triceps

Lördag - Vila

Söndag - Vila

Detta har jag trivts med, dock så tycker jag att jag utvecklas lite långsamt.

Fick höra för en vecka sen att man kan dela upp kroppen i två halvkroppspass. Detta innebär att man delar upp, låt oss säga bröst, triceps och ben ett pass, och biceps axlar och mage ett annat, och köra pass A Måndag och Torsdag, och pass B tisdag och fredag.

Det jag gillar med så jag kör nu är att jag verkligen kör sönder musklerna till det att jag inte orkar mer, fokuserar på en/två muskelgrupper i taget.
Men kan jag utvecklas fortare om jag delar upp träningspassen i två halvkroppspass? Vad tror ni?

Tack på förhand! :)

Stor Hård Ådrig
2012-03-25, 17:56
Jag tror du utvecklas mer om du kör halvkroppspass om du tränar 4 gånger i veckan. Om du ändå vill stanna med gamla schemat kan du ju (om du orkar) testa att köra ett rullande schema så du tränar musklerna fler gånger i veckan. Typ: 1. axlar, 2. ben, 3. rygg/biceps, 4. bröst/triceps, 5. vila, sen börja om på 1 igen. Som det ser ut nu tränar du varje muskel en gång i veckan och det är troligen bättre att köra 1,5-2+ ggr i veckan.

Wessen
2012-03-25, 18:55
Vilka dagar har du tid/lust att träna? Har du mycket tid kan en rullande 3-split vara bra. Har du endast tid för 4 pass/vecka så är nog halvkroppspass ett bättre alternativ!

frulle
2012-03-25, 19:05
kör i skolan, som är öppen månda-freda. därför tycker jag att det är bäst att köra mån,tis,tor,fre.

Skulle gärna köra alla veckodagar, dock så tror jag att det blir för stor belastning på kroppen. Känns som ja måste vila på onsdagen eller torsdagen