handdator

Visa fullständig version : Ska köpa kosttillskott, har några frågor!


takan1
2012-03-25, 13:32
Hej! Har tränat typ i 2-3 år nu och alltid kört på whey80 efter träningen. Mitt paket är snart slut så det är dags att köpa lite tillskott och jag funderar på att testa något nytt.

Har hört mycket om EAA och BCAA. Jag vet vad EAA är men vad är BCAA?
Hur tycker ni att jag ska köra på? vassleprotein eller EAA? Funkar en kombination av båda? Vad blir mest optimalt?

Tack!

Pepz
2012-03-25, 13:35
BCAA är tre av de 9(?) aminosyror som finns i EAA.

Har du råd så eaa innan och vassle efter och som förstärkning av kosten.

Fast jag hade valt kreatin monohydrat över EAA alla dagar i veckan
kreatin är bevisat effektivt.

takan1
2012-03-25, 13:40
BCAA är tre av de 9(?) aminosyror som finns i EAA.

Har du råd så eaa innan och vassle efter och som förstärkning av kosten.

Fast jag hade valt kreatin monohydrat över EAA alla dagar i veckan
kreatin är bevisat effektivt.

Har testat kreatin monohydrat innan och det har visat sig inte ge någon effekt, typ non responder?

Menar du att jag innan träningen ska ta eaa och efter träningen bara vassle? Men ska man inte ta EAA efter träningen också? och något under träningen`?

Pepz
2012-03-25, 13:47
Menar du att jag innan träningen ska ta eaa och efter träningen bara vassle? Men ska man inte ta EAA efter träningen också? och något under träningen`?

ja ett avancerat upplägg är
eaa innan och efter och en stund senare vassle eller mat.
under träningen är verkligen överkurs om du tagit innan.

Inget som säger att detta ger dig mer än om du bara använder vassle

vicarious
2012-03-25, 14:20
Har testat kreatin monohydrat innan och det har visat sig inte ge någon effekt, typ non responder?


Hur vet du att du inte fick någon effekt?

strikt
2012-03-25, 14:21
Själv kör jag kreatin 7 gram efter gymmet vid middagen. Och EAA direkt på gymmet när man är färdig.

Sen är det ju vanligt intag under dagen av protein och energi som gäller.

takan1
2012-03-25, 14:25
Hur vet du att du inte fick någon effekt?

Har följt instruktionerna om hur länge och hur mycket jag ska ha i mig. Märkte ingen skillnad, blev svagare eller starkare, blev inte uthålligare och mindre uthålligare. Läste också en tråd om kreatin här i kolozzeum och det visade sig att vissa var sk. non responder.

vicarious
2012-03-25, 14:38
Har följt instruktionerna om hur länge och hur mycket jag ska ha i mig. Märkte ingen skillnad, blev svagare eller starkare, blev inte uthålligare och mindre uthålligare. Läste också en tråd om kreatin här i kolozzeum och det visade sig att vissa var sk. non responder.

Det är fler faktorer än kreatin som påverkar hur du presterar. Dagsform, hur du har ätit, hur du har sovit m.m.

takan1
2012-03-25, 15:06
Det är fler faktorer än kreatin som påverkar hur du presterar. Dagsform, hur du har ätit, hur du har sovit m.m.

Såg att du hade postat i någon tråd:

"<--- för. Det ökar prestationen.. simple as that. "

Jag använde kreatin under typ 2 månaders tid och det var ingen märkbar skillnad. För dig och många andra ökar det kanske prestationen, men det betyder inte att det gör det för alla? Alla svarar inte lika.

Man kanske ska ändå ge den ett försök till? Har trots allt kreatin kvar som jag inte har använt.

Asdf
2012-03-25, 15:43
Sedan ska man vara inställd på att kreatin trots att det är ett av de ytterst få kosttillskott med bevisad effekt, inte kommer ge dig någon känsla av att du är stålmannen. 6-10% är inte så värst mycket egentligen men det är ändå en skillnad på sikt.

Följde du verkligen bruksanvisningen? Det är inte många som verkligen gör det och som påpekat att de ej märker en skillnad.

vicarious
2012-03-25, 17:41
Såg att du hade postat i någon tråd:

"<--- för. Det ökar prestationen.. simple as that. "

Jag använde kreatin under typ 2 månaders tid och det var ingen märkbar skillnad. För dig och många andra ökar det kanske prestationen, men det betyder inte att det gör det för alla? Alla svarar inte lika.

Man kanske ska ändå ge den ett försök till? Har trots allt kreatin kvar som jag inte har använt.

Ja, det var ett argument för varför man ska använda kreatin. Självklart svarar man olika men du kanske har dömt ut kreatinet lite väl snabbt bara.

Kreatin monohydrat är ändå rätt billigt :)