handdator

Visa fullständig version : Studera Utomlands


hidden
2012-03-25, 10:59
Hej. Snart är gymnasiet slut och ska börja gå tekniskt basår efter sommaren. Jag funderar på att ta mig utomlands och studera minst 2 år (helst 3-4 år för att få full undergraduate program) efter basåret är slut.

Jag undrar om ni har studerat utomlands och hur ni fick råd att göra det? Vad studerade ni? Jag har kollat på USA, men det är för dyrt. Kraven för att ta sig in till Japan är höga och det är inte särskilt lätt att ta sig in. Även här är det kostsamt. Har kollat lite på Storbritannien. Visst, jag har hittat universitet som jag uppfyller kraven på. Dock har jag själv lite "krav" på universitetet, vill inte att det ska ha dåligt rykte etc. Särskilt inte om jag ska ställa mig i skuld till CSN resten av livet. Även Storbritannien verkar vara ganska dyr.

Jag går just nu samhällsprogrammet inriktning ekonomi och beräknar att jag kommer komma ut med ca 18.5 i snitt utan meritpoäng inräknade. Jag har inga besparingar alls och har det dåligt ekonomiskt. Ska försöka fixa jobb nu under sommaren och under basåret för att underlätta utlandsstudierna eftersom CSN knappt kan räcka till. Hur skulle ni göra? Vad har ni för tips? Vilka andra länder tror ni kan vara intressant för mig (jag är öppen mot flera kulturer etc)? Huvudsaken är att jag inte ubildar mig i Sverige känner jag, och att det är ett I-land jag ska till.

Ämnen som jag är öppen för:
Biologi/Fysiologi
Liberal Arts/Humaniora
Politik/Internationell ekonomi/ekonomi

eternallord
2012-03-25, 12:15
Satsa på att läsa ett program med mycket möjligheter för utbyte inom programmet, då pröjsar oftast universitet allt utom boende (i vissa fall har host-universitet stipendieprogram där boende också ingår, men det är nog rätt sällsynt). Då får du kanske tåla att läsa delar av programmet i Sverige dock.