handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning = förlorade muskler?


HJandersson
2012-03-24, 19:24
Tja!

Hur kombinerar man styrketräning och konditionsträning så att konditionsträningen gör så liten negativ effekt som möjligt på styrketräningen?
Förstår ni vad jag menar?
Jag vill ju bygga muskler men vill inte ge upp konditionsträningen, visst kan jag ändra på den för att styrketräningen ska ha så bra effekt som möjligt men vad för konditionsträning är bäst att göra isf?

Intervall löpning/cykling? Långa pass? korta pass? Korta men hårda? Någon ram jag bör hålla mig till 25-60min?

Protein/kolhydrater/fett intag före, efter?

Om man kör ett styrketräningspass och ett konditionspass samma dag och samtidigt ligger på kcal-överskott. får man samma effekt av styrketräningen som om man skulle strunta i konditionsträningen?

mattilainen
2012-03-24, 19:30
lägg konditionsträningen så långt ifrån din styrketräning som möjligt.

HJandersson
2012-03-24, 19:37
Så helst ska man inte köra det samma dag ens?

Sheogorath
2012-03-24, 19:41
Så helst ska man inte köra det samma dag ens?

Precis. Och kompensera (eller t.o.m. överkompensera) hela energiförlusten med kolhydrater efter passet. Ät proteinrikt under dagen precis som andra dagar.

HJandersson
2012-03-24, 19:46
Men vad för typ av konditionträning är "bäst"
Ett löparpass på 90 minuter är la inte att rekommendera, men kanske ett intervallpass på 30-45minuter?
Kör även en del cykling!

Eddie Vedder
2012-03-24, 19:53
1. Det är uppenbart att du är överdrivet orolig. Lugna ner dig lite. :)
2. Tycker du att cykling är lika kul som löpning kan man tänka sig att cykling är lämpligare.

Resistance exercise is known to stimulate muscle hypertrophy and this effect is mainly mediated by the mammalian target of rapamycin (mTOR) pathway. In contrast, endurance exercise results in a divergent phenotypic response which to a large extent is mediated by adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK). Research indicates that molecular interference may exist, possibly through an inhibitory effect on mTOR signalling by AMPK, when these two modes of exercise are combined.

PURPOSE: To investigate the impact of subsequent endurance exercise on resistance exercise induced mTOR signalling.

METHODS: In a randomized and cross-over fashion, ten male subjects performed either heavy resistance exercise (R) or heavy resistance exercise followed by endurance exercise (RE) on two separate occasions. The R protocol consisted of thirteen sets of leg press exercise with 3 minutes of recovery allowed between each set. In the RE session, resistance exercise was followed by 15 minutes recovery after which 30 min of cycling was initiated at an intensity equal to 70 % of the subjects' maximal oxygen consumption. Muscle biopsies were collected before, 1 and 3 hours after resistance exercise in both trials. Samples were analyzed for several signalling proteins in the mTOR pathway using western blot technique.

RESULTS: Phosphorylation of mTOR increased approx. twofold at 1 h post resistance exercise and remained elevated at the 3 h time point (p< 0.01) with no difference between the two trials. Phosphorylation of p70S6k, a downstream target of mTOR, was increased about 6-and18-fold at 1 h and 3 h post resistance exercise (p< 0.01). There was no difference in p70S6k phosphorylation at any time point between the two trials. Phosphorylation of the eukaryotic elongation factor eEF2 was decreased 3- to 4-fold at both time points post resistance exercise (p< 0.01) with no difference between trials. Phosphorylation of AMPK was unchanged at the 1 h time point but decreased approximately 30 % from pre-exercise values in both trials at 3 h post resistance exercise (p< 0.01).

CONCLUSIONS: The signalling response following heavy resistance exercise is not blunted by subsequent endurance exercise.

http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/05001/Endurance_Exercise_Does_Not_Impair_mTOR_Signalling .163.aspx?WT.mc_id=HPxADx20100319xMP

HJandersson
2012-03-24, 19:56
Ja, lite orolig är jag faktiskt. Jag vill bara inte vara med om någon muskelförlust eller minskad muskel"ökning". Är smal o spinkig vilket jag inte trivs med. Men mår så bra av att köra konditionsträning då jag gjort det i flera flera år.

Lillleif
2012-03-24, 19:59
Ja, lite orolig är jag faktiskt. Jag vill bara inte vara med om någon muskelförlust eller minskad muskel"ökning". Är smal o spinkig vilket jag inte trivs med. Men mår så bra av att köra konditionsträning då jag gjort det i flera flera år.

Då får du fråga dig vad som är värt mest: Detta välmående eller några gram muskelmassa hit eller dit?

Denniss
2012-03-24, 20:00
Ja, lite orolig är jag faktiskt. Jag vill bara inte vara med om någon muskelförlust eller minskad muskel"ökning". Är smal o spinkig vilket jag inte trivs med. Men mår så bra av att köra konditionsträning då jag gjort det i flera flera år.

Då ska du fortsätta med det. Optinojja inte! Träna det som får dig att må bra. Jag kör själv 2 intensiva cardiopass/vecka och jag har svårt att tro att det kommer påverka mina styrketräningsresultat så mycket att jag behöver bli orolig för det.

Högt proteinintag och mycket kolhydrater efter konditionsträning är nog nyckeln till en framgångsrik blandning.

HJandersson
2012-03-24, 20:06
Ni har rätt! Absolut....har verkligen en förmåga att oroa mig i onödan...! Skulle antagligen må sämre av att inte köra kondition än att köra det. Får hitta en balans helt enkelt! Tack för alla svaren! :)

Morty
2012-03-24, 20:34
Jag ser till att skilja på konditionsträningen och styrketräningen med MINST 8-10h. Oftast cirka 24h.

mattilainen
2012-03-24, 22:24
sen är det ju inte så att du går "back" på muskler för du kör lite konditionsträning.

naid
2012-03-25, 03:20
Jag måste träna jävligt fel då =/

Kör 15-20Min HIIT träning på cykel, alltså mellan 30-00 på varje minut kör jag allt jag kan och sen vilar 30sec, alltså 00:30-01:00 = maxxa, 01:00-01:30 = vila repeat

efter den träningen kör jag direkt på styrke.

Jag ska alltså ha enskilda dagar för kondition?
har gjort så här ca 5-6 dagar i veckan i princip.

Denniss
2012-03-25, 06:38
Jag måste träna jävligt fel då =/

Kör 15-20Min HIIT träning på cykel, alltså mellan 30-00 på varje minut kör jag allt jag kan och sen vilar 30sec, alltså 00:30-01:00 = maxxa, 01:00-01:30 = vila repeat

efter den träningen kör jag direkt på styrke.

Jag ska alltså ha enskilda dagar för kondition?
har gjort så här ca 5-6 dagar i veckan i princip.

Svaren står redan i tråden. Det är rekommenderat att du lägger konditionsträningen så långt bort från styrketräningen, men det är inget du måste. Allt beror på vad du har för mål. Jag skulle dock hellre lägga dom två på separata dagar.