handdator

Visa fullständig version : Bästa träning för att orka hålla stången i marklyft?


Barbastark
2012-03-24, 17:24
Hejhej

Undrar vad som är bästa greppträningen för att orka hålla stången med ett antal kg, så att säga, i tex marklyft?

Är nu för svag för att orka hålla stången utan remmar, och får för ont i händerna (känns som blodkärlen sprängs typ) om jag kör med remmar.

MVH

mikaelj
2012-03-24, 17:26
* Skivstångshåll: håll en stång på en respektabel vikt så länge du orkar. Upprepa i flera set. Överhandsgrepp.
* Gör mycket dragövningar, t ex sittande rodd, latsdrag.
* Magnesium, om du inte redan använder det.
* Mixat grepp, om du inte redan använder det.

entropy
2012-03-24, 17:27
EDIT: Lyssna på mikaelj.
Och använd magnesium och mixat grepp.

Barbastark
2012-03-24, 17:27
* Skivstångshåll: håll en vikt på en respektabel vikt så länge du orkar. Upprepa i flera set.

Ok. Så rekommenderar inte något i stil med grippers eller underarmscurls?

Barbastark
2012-03-24, 17:28
Kör du med mixat grepp och magnesium?

Hepp. Överhandsfattning med båda och utan magnesium.

svenbanan
2012-03-24, 17:32
Du kan ju ta två släta (och lätta) viktskivor och lyfta dessa med samma hand.

mikaelj
2012-03-24, 17:33
Hepp. Överhandsfattning med båda och utan magnesium.

Skyll dig själv.

Barbastark
2012-03-24, 17:34
Skyll dig själv.

Tänker att man blir ojämt tränad med mixat grepp?

Hur stor skillnad med vs utan magnesium?

mikaelj
2012-03-24, 17:42
Tänker att man blir ojämt tränad med mixat grepp?

Växla grepp varannat set då.

Hur stor skillnad med vs utan magnesium?

Det är torrare i havet än på min handflata. Får upp på sin höjd 70% med överhandsgrepp om jag inte har magnesium på.

Alfers
2012-03-24, 18:26
Jag kör ett par tunna arbetshandskar där handflatedelen är doppad i gummi (typ diskhandske) som har en lite skrovlig yta, kostar ca 25-30 kr på bygghandeln, stången glider inte ur handen men man får ändå pressa för att hålla kvar den.

Gald
2012-03-24, 18:53
Fat gripz tycker jag är grymma för just underarms träning man får sånt grovt tryck i just underarmar när man kör med dem och jag personligt har blivit mycket starkare i greppet sen jag började använda dem.

Sen finns det ju massa underarms övningar som du kan köra typ köra med en hantel sittandes och rulla handleden upp och ner.

andeem
2012-03-24, 20:03
Hur stor skillnad med vs utan magnesium?Stor.

ARMSTARK
2012-03-27, 08:19
Ett sätt är att aldrig knyta handen (låsa med tummen), oavsett vilken dragövning man kör. Jag har själv praktiserat detta under många år och fått en "självlåsande" fingerböj, dvs. jag kan hålla fingrarna böjda och lasta på hur mycket som helst utan att anstränga mig.

I marklyft låser jag naturligtvis med tummen, men då är det alltid resten av kroppen som ger sig, aldrig greppet.

Färssen
2012-03-27, 10:05
Växla grepp varannat set då

+1

Att jag inte gjorde det under en period där jag ökade rejält i marklyft har lett till snedträning. Hela vänstersidan är det, mycket synbart, mer mukkler på än högersidan :(

Annars tycker jag kronlyft eller racklyft med dubbelt överhandsgrepp + magnesium ger bra greppträning och "vana" att hålla i stången.

Fishtank
2012-03-27, 10:08
+1

Att jag inte gjorde det under en period där jag ökade rejält i marklyft har lett till snedträning. Hela vänstersidan är det, mycket synbart, mer mukkler på än högersidan :(

Annars tycker jag kronlyft eller racklyft med dubbelt överhandsgrepp + magnesium ger bra greppträning och "vana" att hålla i stången.

Eller håller bara händerna lika brett då man kör mixat så behöver man inte byta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

garluch
2012-03-27, 10:37
Eller håller bara händerna lika brett då man kör mixat så behöver man inte byta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Öhhh? Det är väl inte där problemet sitter, det blir väl belastningsskillnad pga greppningens natur och inte för att man håller ojämt? Man måste väl ändå hålla like brett från början för att inte lyfta snedt?

regus
2012-03-27, 10:38
Använd överhandsgrepp utan magnesium, när det bli för tungt tar du på magnesium, när det blir för tungt mixar du greppet (med magnesium)

Kalliban
2012-03-27, 10:51
Öhhh? Det är väl inte där problemet sitter, det blir väl belastningsskillnad pga greppningens natur och inte för att man håller ojämt? Man måste väl ändå hålla like brett från början för att inte lyfta snedt?

Fast armarna ska ju inte hjälpa till i lyften utan ska väl bara se till att hålla i stången. Min tanke är det väl bara är själva armen som ska vara vriden, alltså ingen skillnad i axlar och rygg? Eller hur blir det egentligen? Någon med stenkoll?

Silencer
2012-03-27, 11:15
Mixat grepp är ett måste om du ska köra utan remmar.
Jag växlar greppet varannat sett.

spoon
2012-03-27, 11:27
Mixat grepp är ett måste om du ska köra utan remmar.
Jag växlar greppet varannat sett.

Alternativt tumlås. Något jag undviker tills jag måste. Är för vek.