handdator

Visa fullständig version : Inflammerad slemsäck höften


Otur
2012-03-24, 13:41
Ska försöka fatta detta kort, det gäller min sambo.

Det hela började i slutet av sommaren förra året med besvär i ryggen. Länd-ryggen höger sida. Det "strålade" ner i benet, foten domnade osv. Ischias liknande symptom, ej diagnostiserad.

Nu har detta "spridit" sig och inflammerat en slemsäck i höften, på höger sida. Det har blivit behandlat med cortisonspruta men problemet återstår.

Hon har träffat totalt 5 olika läkare som tagit alla möjliga prover, samt träffat en kiropraktor 2 gånger, och blivit behandlad. Men besvären består.

Det som läkarna konstaterat är att inget syns på proverna. Inga reumatiska svar på proverna. Inget syns på röntgen heller.


Är det någon som kan rekommendera en skicklig person inom detta? Eller har något tips på hur man kan ta detta vidare?

Anders The Peak
2012-03-24, 13:52
Lite hjälp på vägen (http://www.liv.se/sidkat/11213/H%C3%B6ftsm%C3%A4rta%20lateral,%20%20trocanteros%2 0-%20sjukgymnastiska%20%C3%A5tg%C3%A4rder.pdf)

Det går inte se med vanlig röntgen utan måste scannas med MR.

Tolkia
2012-03-24, 14:27
MR är definitivt inget måste för att diagnostisera en slemsäcksinflammation i höften. I alla fall inte för en trochanterbursit, som jag tycker att det låter som.

Att prover för reumatisk sjukdom inte visar något är inte konstigt, då det inte är någon reumatisk sjukdom; det brukar som jag har förstått det vara orsakat av överansträngning (t.ex. mycket löpning, men det händer även att folk får det efter att de har haft långvariga besvär med ryggen och snedbelastat vansinnigt) eller i vissa fall av att man fallit på höften och helt enkelt klämt slemsäcken.

Jag har haft det i två omgångar; en gång fick jag kortison på tidigt stadium, och då tog det väl ett halvår innan jag var tillbaka någorlunda, om än inte fullt ut - jag vet inte hur länge sedan det är som din sambo fick kortison? Obs att kortison mycket sällan fixar hela problemet, jag har snarare uppfattat det som en behandling som kan vända det värsta, så att tiden och rehab kan fixa resten. Första gången jag hade trochanterbursit tog det säkert ett år att få ordning på skiten, men då hade jag tränat på det länge utan att vilja erkänna hur ont jag hade (jag hoppas att din sambo inte har gjort det; det var väldigt dumt). Slemsäckar är jääääävligt långsamläkande saker, och oftast är ju även sen/muskelfästena i anslutning till slemsäcken påverkade. Man måste ha typ oändligt tålamod.

Jag kan inte se hur en kiropraktor skulle kunna bota en bursit. Det är ju en inflammation som tiden måste få läka ut. Jag avråder bestämt från alla former av s.k. triggerpunktbehandling i området (egen DÅLIG erfarenhet); att trycka på en inflammerad slemsäck är ungefär lika smart som att sätta fingret i ett öppet sår och trycka och tro att det skall ge något. Det kan ju dock vara så att hon måste få bukt med sitt ryggproblem (och sluta snedbelasta) för att få ordning även på höften. Där tror jag dock mer på rehabträning än på kiropraktorbehandlingar.

Tolkia
2012-03-24, 14:30
Tillägg: Angående träningsprogrammet som Anders länkade till, så får man prova sig fram när det gäller deras rekommendation cykling. För en del kan det vara så att cyklingen nöter väldigt mycket över den irriterade bursan, och då får man hålla sig till promenader istället. Man får som sagt prova sig fram och göra det som funkar för en själv här.

Det finns en övning som folk på forumet brukar kalla för "musslan", den är inte så dum.

nyrjoh
2012-03-24, 17:10
Ska försöka fatta detta kort, det gäller min sambo.

Det hela började i slutet av sommaren förra året med besvär i ryggen. Länd-ryggen höger sida. Det "strålade" ner i benet, foten domnade osv. Ischias liknande symptom, ej diagnostiserad.

Nu har detta "spridit" sig och inflammerat en slemsäck i höften, på höger sida. Det har blivit behandlat med cortisonspruta men problemet återstår.

Hon har träffat totalt 5 olika läkare som tagit alla möjliga prover, samt träffat en kiropraktor 2 gånger, och blivit behandlad. Men besvären består.

Det som läkarna konstaterat är att inget syns på proverna. Inga reumatiska svar på proverna. Inget syns på röntgen heller.

Är det någon som kan rekommendera en skicklig person inom detta? Eller har något tips på hur man kan ta detta vidare?

Det är ju ytterst vanligt att vid ryggsmärta och ischias har påverkan på låglumbala nervrötter vilket ger svaghet i höftabduktorer, gluteér och utåtroterare. Och även att nerven blir så pass känslig att den kan ge smärta mot skinkan. Även strukturerna i ryggen kan ge så kallad refererad smärta mot höftområdet.

Övningar för att stärka höftabduktorer och utåtroterare:

http://www.youtube.com/watch?v=PNSo5ISUN1s
Axel och höft i linje, lätt framåtlutning. Bäckenet skall ligga stilla. Undre benet höftmuskulatur skall vara avslappnad. Magen skall vara lätt spänd hela tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=2Ox3OUflqXM
Samma saker gäller här. Tänk på att utåtrotera benet något vid höftabduktionen.

Är man riktigt svag i höften så kan det vara bra att börja med magliggande höftabduktion. Tänk på att utåtrotera höften något samtidigt som du abducerar. Var noggrann med att bäckenet ligger still.

Holabandola
2012-03-24, 19:53
Jag tror han måste gå tillbaka till det ursprungliga problemet han hade med ryggen, innan det blev inflammation.
VARFÖR blev det inflammation?
Gjorde han något särskilt? Överaktiv Typ hugga ved el det motsatta var han väldigt inaktiv ,typ förkylning och sängliggandes mycket (stelnade till).

Det första han måste ta reda på är om han helt normal rörlighet i muskler som håller rygg och höft. Så länge han har spänningar, stela eller spännda muskler så kommer ingen inflammation att läka.
En Naprapat kan testa de olika muskelgrupperna som håller höften i ett lås. Det måste finnas normal rörlighet i alla delar innan läkning kan ske.

Man kan även själv testa.

Kan han ligga på rygg och lyfta benet rakt upp med 90graders vinkel mot golvet? Då har han han normala hamstrings.
Sen kan han göra thomas test för att avgöra om han har stela Quads, Psoas och ITB band http://www.youtube.com/watch?v=9PLXyShrNDc
Därtill måste han se om han har stel rumpa. Kan han göra en normal pigeon pose med knät nästan 90 grader utan allvarlig spänning så har rumpan normal rörlighet.
http://www.youtube.com/watch?v=FVlX5HNKamw

Kan verkar knepigt allt men det är mycket basala grejor. En Naprapat sitter på denna kunskap men vet man vad för övningar man ska göra så går det enkelt att själv kolla.

Kan han inte göra något av detta så kan det vara klokt och gå till en naprapat och lösgöra de muskler som är spännda och få stretchuppgifter att göra för att bibehålla normal funktion....först då kan en inflammation läka.

Jag har faktiskt själv haft tronkanterit, jag låg på en för hård madrass. Det var väldigt enkelt att lösa genom att skaffa en mer adekvat madrass, då gick det också över.

Holabandola
2012-03-24, 20:00
...Ser att du har fått en hel del tränings och övningstips här över. MEN innan han börjar träna, så måste han ta reda på om muskeln har normal funktion och inte är spännd. För är den spännd/låst så kommer träning bara förvärra tillståndet.
Muskeln måste först få normal rörlighet i hela sin bana innan den tränas.

nyrjoh
2012-03-25, 11:28
...Ser att du har fått en hel del tränings och övningstips här över. MEN innan han börjar träna, så måste han ta reda på om muskeln har normal funktion och inte är spännd. För är den spännd/låst så kommer träning bara förvärra tillståndet.
Muskeln måste först få normal rörlighet i hela sin bana innan den tränas.

Det är ju bra tips du ger angående rörligheten. Men jag håller inte med om din åsikt att det inte skulle gå att börja träna innan man har full rörlighet. Får man ont av träningen så är det såklart så att man får kolla över övningen/tekniken.

Nadreas
2012-03-25, 19:42
...Ser att du har fått en hel del tränings och övningstips här över. MEN innan han börjar träna, så måste han ta reda på om muskeln har normal funktion och inte är spännd. För är den spännd/låst så kommer träning bara förvärra tillståndet.
Muskeln måste först få normal rörlighet i hela sin bana innan den tränas.

Det är bara sant om muskeln är spänd för att försvara en nerv alt. har adhererat med en nerv...

Holabandola
2012-03-27, 10:22
Det är bara sant om muskeln är spänd för att försvara en nerv alt. har adhererat med en nerv...
Försvaret kan sitta kvar hur länge som helst.
Därtill om manhar haft ont så kanske man börjar rör sig försiktigt, och muskeln blir kortare och kortare och drar mer och mer i sina fästen. Börjar man träna den muskeln så kommer man med stor sannolikhet få inflammation antingen i muskeln eller fästena.
Man måste först sträcka ut muskeln, stretcha under ganska lång tid. Sedan kan man börja med mindre överbelastning av muskeln,.