handdator

Visa fullständig version : Tränings upplägg?


Unik
2012-03-23, 14:12
Hellu!

Jag har lite frågor ang träningsupplägg, har fastnat eller börjat tveka på det jag kör på, jag tycker iofs att jag får rätt bra respons på det här schemat.

Jag kör en månad för styrka dvs 3 set 1-6 rep max per övning.

En månad för muskelmassa dvs mellan 8-12 rep per set.

Och sen kanske 1-2 veckor lätt träning för 15-20/25 rep per set uthållighet.

Jag kör 4 pass i veckan

Måndag: Rygg/Biceps
Tisdag: Bröst/Triceps
Onsdag: Ben/Vader
Torsdag: Axlar/Traps/Mage
Fredag: Cardio
Lördag: Cardio
Söndag: Cardio

Det jag är ute efter är bygga upp styrka och volym.

Har ni fler förslag på hur man kan lägga upp?
SL är jag ej intresserad utav, dock är det ju för styrka.
Men ett upplägg som bygger upp både styrka och massa.

Kosten har jag koll på, anser att jag är rätt insatt i det, dock ingen guru! :)

xarizma
2012-03-23, 14:26
Det ser bra ut. Kör på det, och lär dig att det är inte schemat som bestämmer ditt resultat - så viktigt är det inte.

Pretorian
2012-03-23, 14:28
har fastnat eller börjat tveka på det jag kör på, jag tycker iofs att jag får rätt bra respons på det här schemat.

Har du fastnat eller fungerar schemat?

Du kanske ska minska cardion om du fokuserar på muskeluppbyggnad.

z_bumbi
2012-03-23, 14:29
Istället för att köra perioder med bara ett repsomfång så fundera kanske på blanda repsomfången. Om du vill fortsätta ha olika typer av perioder kan du reglera det med hur mycket av varje område som ingår eller så varierar du bara intensiteten under varje period.

Ett skissartat exempel på det första
Period 1 3x3, 5x5, 4x10
Period 2 5x5, 4x8, 3x15

Unik
2012-03-23, 15:49
Det ser bra ut. Kör på det, och lär dig att det är inte schemat som bestämmer ditt resultat - så viktigt är det inte.

Okej, hmm då bör jag inte hänga upp mig allt för mycket på schemat.

Har du fastnat eller fungerar schemat?

Du kanske ska minska cardion om du fokuserar på muskeluppbyggnad.

Schemat fungerar egentligen, tänkte mer för optimal träning dock vet jag att det är individuellt. Men mer att kanske få tips av andra personer, man/jag blir oftast blind när det gäller mig själv.
Cardion kör jag just nu för kondition samt bränna fett (har gått upp för mycket av olika anledningar, dock har jag varit medveten om det.
Dock vet jag att cardio kan hämma muskeltillväxten.

Istället för att köra perioder med bara ett repsomfång så fundera kanske på blanda repsomfången. Om du vill fortsätta ha olika typer av perioder kan du reglera det med hur mycket av varje område som ingår eller så varierar du bara intensiteten under varje period.

Ett skissartat exempel på det första
Period 1 3x3, 5x5, 4x10
Period 2 5x5, 4x8, 3x15

Okej, om jag förstått dig rätt nu så menar du en vecka 3x3 sen nästa 5x5 sen 4x10.
Nästa period (vecka?) så kör jag på period 2?
Eller menar du pass 1 3x3 pass 2 5x5 etc?

z_bumbi
2012-03-23, 16:29
Period ett byggs upp av ett antal veckor, i varje vecka kör du t ex det som jag gav som förslag. Om du kör ett pass så kör du bara tre övningar i rad. Mark, rodd och latsdrag för att ta ett enkelt exempel.
Period 1 kör du alltså mark på 3x3, period 2 kör du 5x5 i mark på alla passen. Självklart kan du justera intensiteten inom perioden.

Kör du flera pass för samma muskelgrupp finns det andra versioner men det går också att upprepa exakt samma pass. Då kanske antalet set minskar men strukturen från få reps till flera behålls.

speedy83
2012-03-23, 16:33
Vore det inte roligare att mixa styrkepassen och kardio lite? bara en tanke...

Unik
2012-03-23, 22:00
Period ett byggs upp av ett antal veckor, i varje vecka kör du t ex det som jag gav som förslag. Om du kör ett pass så kör du bara tre övningar i rad. Mark, rodd och latsdrag för att ta ett enkelt exempel.
Period 1 kör du alltså mark på 3x3, period 2 kör du 5x5 i mark på alla passen. Självklart kan du justera intensiteten inom perioden.

Kör du flera pass för samma muskelgrupp finns det andra versioner men det går också att upprepa exakt samma pass. Då kanske antalet set minskar men strukturen från få reps till flera behålls.
Okej, det tåls att tänka på! Låter intressant, ska ta och testa det! Tack för info samt hjälp :)
Vore det inte roligare att mixa styrkepassen och kardio lite? bara en tanke...
Jo får se, mest att jag vill ha tre dagars vila efter varandra :)
Men det är en tanke dock jag funderar på.