handdator

Visa fullständig version : Professionell bidragsnyttjare?


thunder
2012-03-23, 13:47
Alla politiska diskussioner går just nu ut på att de fattigare blir fattigare och de rika rikare. Så hur dåligt har man det egentligen som sämst i Sverige?

Om jag imorgon skulle skänka bort alla mina tillgångar och sedan packa ner två klädombyten i ryggsäcken och sätta mig på tåget mot hemstaden Skellefteå. Därefter traska in på socialkontoret och berätta att jag aldrig mera har tänkt arbeta. Men jag vill ha bidrag.

Då antar jag att jag efter ett tag skulle få försörjningsstöd och en lägenhet? Hur mycket skulle jag få? Vilka andra bidrag skulle jag kunna få? Finns det någon regel som skulle kunna stoppa dom från att ge mig några pengar alls?

Jag skulle även kunna tänka mig att säga att jag söker arbete(ljuga) om det underlättar för mig att få pengar.

WHITEFOLKS
2012-03-23, 13:52
http://www.skelleftea.se/default.aspx?id=2226

willtjam
2012-03-23, 13:53
Du får boende om det behövs och existens minimum (kring 4-5 k tror jag), men du måste samtidigt vara aktiv arbetssökande och delta i allt som ams anordnar, annars får du ingenting.

fiskebulle
2012-03-23, 13:56
Du kommer säkert få gå med i något slags fas-programm.

filmjölk
2012-03-23, 13:57
Är du en lat, myglande jobbig elak jävel skulle du skulle säkerligen få en tvårummare, hyran betald, och en hel del pengar till mat - nån tusenlapp över existensminimum, samt bostadsbidrag och lite extra pengar närhelst du är hotfull mot din socialsekreterare. Dessutom skulle du få gratis benso och citodon. En helt kravlös tillvaro där du inte behöver prestera någonting alls, eller dyka upp på avtalade möten om du inte har lust.

Skulle du däremot vara en snäll, lugn, mesig och sansad person som tidigare jobbat och vart skötsam och numera blir oförmögen skulle du inte få ett ruttet öre. Din medicin hade du fått betala själv, och hade du inte kunnat klara dig på något sätt på egen hand hade du fått ruttna bort utan något som helst samhälligt stöd.

hallar
2012-03-23, 14:04
Är du en lat, myglande jobbig elak jävel skulle du skulle säkerligen få en tvårummare, hyran betald, och en hel del pengar till mat - nån tusenlapp över existensminimum, samt bostadsbidrag och lite extra pengar närhelst du är hotfull mot din socialsekreterare. Dessutom skulle du få gratis benso och citodon. En helt kravlös tillvaro där du inte behöver prestera någonting alls, eller dyka upp på avtalade möten om du inte har lust.

Skulle du däremot vara en snäll, lugn, mesig och sansad person som tidigare jobbat och vart skötsam och numera blir oförmögen skulle du inte få ett ruttet öre. Din medicin hade du fått betala själv, och hade du inte kunnat klara dig på något sätt på egen hand hade du fått ruttna bort utan något som helst samhälligt stöd.

Synd att Australien redan är fullt.

Ado2000
2012-03-23, 14:45
hade för mig att moderaterna förde en politik där man skulle sätta in så många som möjligt i arbete oavsett förmåga

thunder
2012-03-23, 14:52
http://www.skelleftea.se/default.aspx?id=2226

Ok. Då ska vi se.

Krav verkar vara

*Är du arbetslös måste du vara inskriven hos arbetsförmedlingen.
*I ansökan om försörjningsstöd ska du lämna uppgifter om inkomster, utgifter och tillgångar.

Ersättningsnormen är indelad i personliga kostnader och gemensamma hushållskostnader. Och Tilläggsbelopp utanför norm.

Personliga kostnader i kronor per månad
2 920 sek per månad
Gemensamma hushållskostnader i kronor per månad
920 sek per månad
Tilläggsbelopp utanför norm
*Hushållsel
*Skäliga boendekostnader
*Hemförsäkring

Har du fått försörjningsstöd tidigare räcker det oftast att du lämnar in ansökningsblanketten med väsentliga kopior.

Så då verkar arbetsförmedling vara nästa station. Kan man mista hela sitt försörjningsstöd om man nekar kurs, utbildning eller arbete? Och blir man isåfall utkastad på gatan? Det låter inhumant.

thunder
2012-03-23, 14:53
Är du en lat, myglande jobbig elak jävel skulle du skulle säkerligen få en tvårummare, hyran betald, och en hel del pengar till mat - nån tusenlapp över existensminimum, samt bostadsbidrag och lite extra pengar närhelst du är hotfull mot din socialsekreterare. Dessutom skulle du få gratis benso och citodon. En helt kravlös tillvaro där du inte behöver prestera någonting alls, eller dyka upp på avtalade möten om du inte har lust.

Skulle du däremot vara en snäll, lugn, mesig och sansad person som tidigare jobbat och vart skötsam och numera blir oförmögen skulle du inte få ett ruttet öre. Din medicin hade du fått betala själv, och hade du inte kunnat klara dig på något sätt på egen hand hade du fått ruttna bort utan något som helst samhälligt stöd.

Det är den bilden jag också fått. En normal kompis som sökte stöd vid en akut situation fick 0:- och tvingades låna av familjen. Medan en annan "vän" brukade droger och misskötte sig så mycket han bara kunde. Han fick betald lägenhet, betalda möbler och en ny tv.

filmjölk
2012-03-23, 15:09
Det är den bilden jag också fått. En normal kompis som sökte stöd vid en akut situation fick 0:- och tvingades låna av familjen. Medan en annan "vän" brukade droger och misskötte sig så mycket han bara kunde. Han fick betald lägenhet, betalda möbler och en ny tv.

Tänk på det om du vill ha bidrag.

Det fungerar i andra situationer med, tex om du väntar på akuten och behöver hjälp. Sitter du tålmodigt och väntar en hektisk kväll blir du sittande i en evighet, ligger du däremot på och skriker, tjatar och skäller på vårdpersonalen och skrämmer resten som väntar, får du ditt lillfinger sytt före någon som har hjärtinfarkt får sin hjälp, och är utanför dörrarna inom max 1 timme.

Tamigfasen om det inte funkar med betjäning på en restaurang med.

mij82
2012-03-23, 15:37
Kan man mista hela sitt försörjningsstöd om man nekar kurs, utbildning eller arbete?

Ja

C.E.J.
2012-03-23, 16:07
hade för mig att moderaterna förde en politik där man skulle sätta in så många som möjligt i arbete oavsett förmåga

Vad menar du?

hallar
2012-03-23, 16:09
Tänk på det om du vill ha bidrag.

Det fungerar i andra situationer med, tex om du väntar på akuten och behöver hjälp. Sitter du tålmodigt och väntar en hektisk kväll blir du sittande i en evighet, ligger du däremot på och skriker, tjatar och skäller på vårdpersonalen och skrämmer resten som väntar, får du ditt lillfinger sytt före någon som har hjärtinfarkt får sin hjälp, och är utanför dörrarna inom max 1 timme.

Tamigfasen om det inte funkar med betjäning på en restaurang med.

Prova det där med mig som läkare så får ni se vad som händer ;)

TREX
2012-03-23, 16:18
Tror inte det fungerar om du inte överdriver och spelar väldigt "skadad" mentalt.

speedy83
2012-03-23, 16:30
Är du en lat, myglande jobbig elak jävel skulle du skulle säkerligen få en tvårummare, hyran betald, och en hel del pengar till mat - nån tusenlapp över existensminimum, samt bostadsbidrag och lite extra pengar närhelst du är hotfull mot din socialsekreterare. Dessutom skulle du få gratis benso och citodon. En helt kravlös tillvaro där du inte behöver prestera någonting alls, eller dyka upp på avtalade möten om du inte har lust.

Skulle du däremot vara en snäll, lugn, mesig och sansad person som tidigare jobbat och vart skötsam och numera blir oförmögen skulle du inte få ett ruttet öre. Din medicin hade du fått betala själv, och hade du inte kunnat klara dig på något sätt på egen hand hade du fått ruttna bort utan något som helst samhälligt stöd.

Har du personliga preferenser att det går till så? för den insikten jag har är att det bara är en myt att du får en massa mer om du är jobbig. Visst det finns kanske en promille av socialsekreterare som gör så men inte det stora antalet. Alla kontor har morgonmöte där de går igenom sina ärenden och hur de hanterar dem vilket betyder att man msåte stå och blåljuga ganska mycket inför chef och kollegor om man håller på så.

Nej jag jobbar inte på socialen och skulle aldrig kunna då jag skulle nita 70 % av dem som kommer dit med sin matcho attityd. Men har väldigt nära kopplingar dit.