handdator

Visa fullständig version : Hjälp Oskar Svensson att komma iväg till VM


Exdiaq
2012-03-22, 23:30
Sverige har en extremt lovande tyngdlyftar talang, junioren Oskar Svensson från Trelleborg. Nyligen raderade han ut ett tolv år gammalt juniorrekord vid en tävling i England, trenationskampen, där han satte hela 175 kg i stöt (personbästa med åtta kilo) och 135 kg i ryck (personbästa med fem kilo)

Från tidningen Sydsvenskan
"För Oskar Svensson ligger fokus nu på EM i Turkiet i april, hans första seniormästerskap. Därefter kan det även bli junior-VM i Guatemala i maj. Svensson har kvalificerat sig dit men det är inte säkert att förbundet har råd att skicka honom.
- Eftersom det är OS-år satsar förbundet på det i första hand. Jim Gyllenhammar har möjlighet att kvala in dit. EM är sista chansen för honom, gör han inte det då kanske jag får åka till junior-VM, berättar Svensson, som har ett spännande år framför sig."

Som det ser ut i dagsläget kommer Oskar pga ekonomiska förutsättningar inte att kunna resa till junior VM i Guatemala som går i början av maj.
Jag tycker det är jättetråkigt, inte minst för Oskar som lyckats kvalificera sig till ett världsmästerskap. De unga lyftarna är tyngdlyftar Sveriges framtid och visst vill vi ha fler svenskar på OS i framtiden?
Tillsammans med initiativtagare Morgan Ask (känd tyngdlyftarprofil i Sverige och tidigare tränare åt legenden Ricky Bruch) har vi beslutat oss för att starta en insamling för att göra Oskars resa till Guatemala och representera Sverige möjlig. För att ett VM deltagande krävs 45.000 kronor (resa för Oskar samt coach). Morgan Ask är först ut med att bidra med 10.000 kronor!

Vill du också vara med och hjälpa Oskar till VM? Anta utmaningen!
Alla bidrag, både från privatpersoner och företag är välkomna, stora som små! Det är dock lite bråttom med att få ihop pengarna, 8 april är sista datum för anmälan tävlingen.

Vill du vara med och sponsra ?
Maila mig på josefin@seminoff.se så vidarefodrar jag kontakten till Oskar.
På Facebook kan du gå med i gruppen Seminoff där du kan följa evenemanget och insamlingen.

Länk (http://josefinbrander.se/?p=8101)

tADM5NX4fqE

ceejay
2012-03-22, 23:35
Jag ångrar mig

oracas
2012-03-22, 23:38
viktklass? 69?

Inte säker om du är seriös eller inte, men senast tävlade han i 94an.

Kanske bantat till 85an som lägst.

ceejay
2012-03-22, 23:40
Inte säker om du är seriös eller inte, men senast tävlade han i 94an.

Kanske bantat till 85an som lägst.

Ah, jag läste inte att det var juniorvm först, trodde han kvalat till senior. Då krävs bra mkt högre siffror antar jag

oracas
2012-03-22, 23:45
Ah, jag läste inte att det var juniorvm först, trodde han kvalat till senior. Då krävs bra mkt högre siffror antar jag

Nja, Jim är som sagt aktuell för OS och tävlade senast i VM med svenskt rekord på 226kg i tyngsta klassen.

Har inte koll hur det ser ut i 85-94.

Hoppas att Oskar får komma iväg och tävla iaf!

Exdiaq
2012-03-22, 23:45
...

Bidrag sätts in på TABK s postgiro 248949-0 under rubrik Oskar JVM

ceejay
2012-03-22, 23:51
Nja, Jim är som sagt aktuell för OS och tävlade senast i VM med svenskt rekord på 226kg i tyngsta klassen.

Har inte koll hur det ser ut i 85-94.

Hoppas att Oskar får komma iväg och tävla iaf!

226 är inte dåligt för att vara svensk iaf :)

Jag undrar när sverige blir tillräckligt bra för att kunna ta medalj i tyngdlyftning.

spoon
2012-03-22, 23:54
226 är inte dåligt för att vara svensk iaf :)

Jag undrar när sverige blir tillräckligt bra för att kunna ta medalj i tyngdlyftning.

Om det kommer fram lite Seniorer som visas upp i tv så tror jag att sporten kommer bli mer populär. Kanske är det Oskar som ska visa upp sporten för svenskarna?

Mer bredd ger större underlag för att få fram talanger... Visst är det svårt att konkurrera mot Kina och Ryssland. Men Sverige har ju fått fram talanger i andra sporter också så varför inte.

EkarN
2012-03-23, 00:10
Skicka det här till Aftonbladet:)