handdator

Visa fullständig version : fråga angående bcaa (xx)


aldoschadewitz
2012-03-22, 23:07
hej, köpte spontant in bcaa xx av anledningen av att jag hört att den ska vara bra. snackade senare med en polare som sa att effekten av den är maximal vid dosering av protein samtidigt och var mer eller mindre värdelös att använda som aminosyre källa.
Hur mycket bättre blir effekten av dosering tillsammans med protein och skulle keso/kvarg kunna vara ett alternativ eller måste det vara vassle shake?

tacksam för svar

312
2012-03-23, 00:06
BCAA tas väl upp bäst på helt tom mage? I alla fall vad jag vet.

stromming
2012-03-23, 00:32
Antingen så har din kompis väldigt dålig koll eller så blev det någon form av kommunikationsmiss. Testa kolla på kosttillskottsdelen av forumet, finns garanterat trådar där.

vicarious
2012-03-23, 02:13
Du behöver inte blanda det med något annat för att det ska ge effekt. Din polare pratar i nattmössan.

Lillleif
2012-03-23, 12:51
Av vilken anledning skulle essentiella grenade aminosyror vara värdelösa som... eh... aminosyrekälla?

aldoschadewitz
2012-03-23, 21:36
Av vilken anledning skulle essentiella grenade aminosyror vara värdelösa som... eh... aminosyrekälla?

inte som aminosyre kalla, mer som protein kalla..
men om jag omformulerar mig lite da.. hur mycket okad effekt blir det om jag blandar det med protein. ar den betydligen eller minimal

Pepz
2012-03-23, 21:57
inte som aminosyre kalla, mer som protein kalla..
men om jag omformulerar mig lite da.. hur mycket okad effekt blir det om jag blandar det med protein. ar den betydligen eller minimal

ja du ska inte blanda med protein.
den ska drickas separat

att blanda med protein ger ingen ytterligare effekt utöver proteinet

Lillleif
2012-03-23, 23:21
inte som aminosyre kalla, mer som protein kalla..
men om jag omformulerar mig lite da.. hur mycket okad effekt blir det om jag blandar det med protein. ar den betydligen eller minimal

Vad består protein av?

aldoschadewitz
2012-03-24, 21:05
Men den ökar väll proteinsyntesen eller liknande vilket kan ge bättre upptag av proteinet typ.

vicarious
2012-03-24, 21:05
Men den ökar väll proteinsyntesen eller liknande vilket kan ge bättre upptag av proteinet typ.

Du blandar ihop saker och ting. Lyssna på råden du har fått i tråden. Du behöver inte blanda med något mer.

Gald
2012-03-24, 21:15
"BCAA tas upp snabbt och enkelt. Att ta BCAA är speciellt effektivt före intensiv träning. Studier har i för sig också visat att mer BCAA i samband med måltid ger högre nettostimulans av proteinsyntesen och mer muskeltillväxt (Paddon-Jones et al., 2005). Således rekommenderar jag följande"

• En portion BCAA 4500 30 minuter före träning.

• En portion BCAA 4500 tillsammans med 2 eller 3 vanliga måltider varje dag.

vicarious
2012-03-25, 10:12
Det är bra om man anger källa när man citerar något.

King Grub
2012-03-25, 10:50
"BCAA tas upp snabbt och enkelt. Att ta BCAA är speciellt effektivt före intensiv träning. Studier har i för sig också visat att mer BCAA i samband med måltid ger högre nettostimulans av proteinsyntesen och mer muskeltillväxt (Paddon-Jones et al., 2005). Således rekommenderar jag följande"

• En portion BCAA 4500 30 minuter före träning.

• En portion BCAA 4500 tillsammans med 2 eller 3 vanliga måltider varje dag.

Paddon-Jones-studien är:

http://ajpendo.physiology.org/content/288/4/E761.full.pdf

Där gav man aminosyrorna mellan målen, inte tillsammans. Och det var alla EAA, inte bara BCAA.

Dessutom fick deltagarna bara runt 70 gram protein totalt under dygnet förutom aminosyretillskottet. Går det att jämföra med någon som redan äter det dubbla eller tredubbla i proteinmängd?

aldoschadewitz
2012-03-26, 18:08
"BCAA tas upp snabbt och enkelt. Att ta BCAA är speciellt effektivt före intensiv träning. Studier har i för sig också visat att mer BCAA i samband med måltid ger högre nettostimulans av proteinsyntesen och mer muskeltillväxt (Paddon-Jones et al., 2005). Således rekommenderar jag följande"

• En portion BCAA 4500 30 minuter före träning.

• En portion BCAA 4500 tillsammans med 2 eller 3 vanliga måltider varje dag.

okej men då blir det dubbelt av den rekommenderade doseringen. är det någon fara på något sätt? du har säkert rätt med att man får bra effekt av att dosera så men undrar ändå varför? :)

King Grub
2012-03-26, 18:09
Jag har just förklarat varför slutsatserna Gald drar av studien han refererar till är felaktiga. I studien han baserar sina rekommendationer på gjorde man inte som han rekommenderar, och dessutom var studiedeltagarna knappast jämförbara med någon som redan äter 2+ gram protein per kilo kroppsvikt per dag.