handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med matkostnader


Rumi
2012-03-22, 21:37
Tjena grabbar

Det är så här att varje månad går mina matkostnader upp mot 3500 kanske mer och jag behöver helt enkelt hjälp med val av livsmedel.

Jag styrketränar och vill helst få i mig 2,5 g protein per kilo kroppsvikt och dag eftersom jag deffar eller planerar att göra det.

Det jag köper är köttfärs, frysta grönsaker, laktosfri mjöl och kvarg samt kycklingfileer och mass tonfiskburkar (ICAS), ägg och knäckebröd samt kaviar.

Fattar inte vad det är jag köper som är så dyrt?

Kan ni hjälpa mig att hitta livsmedel med mycket proteininnehåll och lite kalorier? Eller billiga och BRA livsmedel? TACK

anton2000
2012-03-22, 21:46
Tjena grabbar

Det är så här att varje månad går mina matkostnader upp mot 3500 kanske mer och jag behöver helt enkelt hjälp med val av livsmedel.

Jag styrketränar och vill helst få i mig 2,5 g protein per kilo kroppsvikt och dag eftersom jag deffar eller planerar att göra det.

Det jag köper är köttfärs, frysta grönsaker, laktosfri mjöl och kvarg samt kycklingfileer och mass tonfiskburkar (ICAS), ägg och knäckebröd samt kaviar.

Fattar inte vad det är jag köper som är så dyrt?

Kan ni hjälpa mig att hitta livsmedel med mycket proteininnehåll och lite kalorier? Eller billiga och BRA livsmedel? TACK

Det fetmarkerade är anledningen till att det blir dyrt. Handla inte på ICA/Konsum utan handla på Lidl/willys. Problem solved.

begt
2012-03-22, 21:55
Köp ICA basic kyckling. Lägg i en proteindrink eller två i din diet. Handla mest kött när det är på rea och köp Lidls kvarg om du kan. ICAs är för dyr.

3500 är tokmycket. Jag som student kan ofta leva på just under tusenlappen. Passar på att bunkra när jag kan köpa makaroner för 5-10 kr kilot...

ChewChew
2012-03-22, 21:55
Har du en smartphone? I så fall, ladda hem "Matpriskollen" från appstore. Den har hjälpt mig en hel del med att hitta billiga matvaror. :)

Rumi
2012-03-22, 22:44
Hmmmm okej aa det är fan dyrt på ICA. Skall prova Willys eller LIDL istället tack som fan.

Problemet är att jag är laktosintolerant därför köper jag laktosfri kvarg.

Tack som fan för den där matpriskollen också verkar fan vara bra asså


=)

vicarious
2012-03-23, 02:11
Lär dig räkna på PPK, protein per krona. Jag har som regel att aldrig köpa kycklingfiléer som har lägre PPK än 4.

Skippa kvargen, den är dyr på ICA. Samma sak med ICAs tonfisk. Köp billigt vassle och kaseinpulver.

Rumi
2012-03-23, 22:40
Ja men säger det allt då? Protein per krona kolla bara vilket livsmedel som ligger etta: vetemjöl ? =S

Ristretto
2012-03-23, 23:18
Jag förstår verkligen inte vad meningen med tråden är. Ingen på Kolozzeum kan rimligtvis ge dig ett bättre svar på varför det blir dyrt än du själv. Du får helt enkelt bara ta och räkna på vad du äter under en vecka och ta bort saker som är för dyra.

vicarious
2012-03-23, 23:39
Ja men säger det allt då? Protein per krona kolla bara vilket livsmedel som ligger etta: vetemjöl ? =S

Ja men du får ju tänka lite själv också. Ska du täcka ditt proteinbehov med endast vetemjöl så kommer du troligtvis överstiga din energigräns ganska kraftigt eftersom vetemjöl innehåller väldigt mycket kolhydrater också. Men det är helt korrekt att det är en billig proteinkälla, samma sak med havregryn t ex.

TheIsh
2012-03-24, 01:54
3500.. För det kan du ju käka 900g kyckling filé ett par burkar kvarg och ett paket ris VARJE dag. Problem?

Paperbasket
2012-03-24, 08:29
Wow, vi äter inte ens för 3500 kr tillsammans här hemma.

Tips, köp en påse proteintillskott. Billigt pris per g oftast. Skit i att köpa så mkt kvarg och tonfisk. Ät "vanligt" och komplettera med tillskott. Jag ligger på 2,5 g på 1500 kr. Kolla kuponger, annonser och öka ditt sökande till annat än ica. Good luck.

RassK
2012-03-24, 08:34
Köp ett flak kvarg på Lidl

begt
2012-03-24, 08:54
Whey 80 är rätt billigt, fast det finns ännu billigare. Vad jag vet så är Whey 80 lite billigare än ägg räknat i protein per krona.

Rumi
2012-03-24, 10:13
Wow, vi äter inte ens för 3500 kr tillsammans här hemma.

Tips, köp en påse proteintillskott. Billigt pris per g oftast. Skit i att köpa så mkt kvarg och tonfisk. Ät "vanligt" och komplettera med tillskott. Jag ligger på 2,5 g på 1500 kr. Kolla kuponger, annonser och öka ditt sökande till annat än ica. Good luck.

Tack låter som en bra idé! =)

Eddie Vedder
2012-03-24, 10:15
Det finns en miljon trådar om billiga livsmedel ungefär. Fanns det verkligen inget bra tips i någon av dom?

Lillleif
2012-03-24, 11:20
Spara kvitton. Kolla var pengarna går. Då får du ett bättre svar än på ett forum.

Alfers
2012-03-24, 11:36
Det här tipset behöver man inte ens träna för att spara pengar på och det fungerar på riktigt:
Börja veckohandla!

Jode
2012-03-24, 13:06
Storhandla.
Planera dina inköp.
Kolla upp veckoerbjudande i närliggande butiker.

Denna veckan köpte jag tex 6-7kg färsk kyckling på Lidl erbjudande.
Köpte även ca 10 paket Findus Laxfilè på Ica för 29kr styck.
Köper aldrig det billigaste bara för det är billigt utan handlar råvaror som jag tycker är goda och prisvärda. Handlar t.ex. ägg från Frigående höns osv, ingen vattenfylld eldoradokyckling osv.

Brukar ligga på ca 3000kr mat i månaden.

Nebuchadnezzar
2012-03-24, 15:35
Fattar inte vad det är jag köper som är så dyrt?


Alla affärer har en jävligt bra maskin som trycker ut en liten lapp där det står vad det är du köper som är så dyrt.

speedy83
2012-03-24, 15:41
Oj vi har nog matkostnader för över 5k varje månad. Jag undviker ju dock socker och köper således bara sockerfri kyckling som säkert är dyrare och likt TS är det främst ICA eller mindre närköp som används.

Hur som äter man inte mycket pasta så blir det ganska dyrt att äta men hellre pengar på bra mat än på massa annat skit.

Som tips till TS är ju att handla på LIDL, Netto, Willys osv.

Rumi
2012-03-25, 22:35
Storhandla.
Planera dina inköp.
Kolla upp veckoerbjudande i närliggande butiker.

Denna veckan köpte jag tex 6-7kg färsk kyckling på Lidl erbjudande.
Köpte även ca 10 paket Findus Laxfilè på Ica för 29kr styck.
Köper aldrig det billigaste bara för det är billigt utan handlar råvaror som jag tycker är goda och prisvärda. Handlar t.ex. ägg från Frigående höns osv, ingen vattenfylld eldoradokyckling osv.

Brukar ligga på ca 3000kr mat i månaden.


Ja. Jag har börjat storhandla. Jag köpte ca 12 kg köttfärs på Ica maxi för 74 kr kilot. Det kostar 86 kronor kilot på ICA närbutik (där jag vanligtvis handlar).

Haha det blev jävligt mycket köttfärs så jag fryste in en hel del.


Tack för tipsen. Ska försöka spara mina kvitton också.

Apos78
2012-03-26, 08:49
Protein är dyrt, iaf i relation till kolhydrater och fett. Går det att omfördela makronutrienterna så kommer du att spara en del pengar. Jag ligger på ca 2000:- per månad med ett proteinintag runt 1,5 g/kg, aldrig mer än så. Äter lakto-ovo vegetariskt i stort sett uteslutande. Viltkött beroende på tillgång.

azrael109
2012-03-26, 11:08
Protein är dyrt, iaf i relation till kolhydrater och fett. Går det att omfördela makronutrienterna så kommer du att spara en del pengar. Jag ligger på ca 2000:- per månad med ett proteinintag runt 1,5 g/kg, aldrig mer än så. Äter lakto-ovo vegetariskt i stort sett uteslutande. Viltkött beroende på tillgång.

Om du äter vegetariskt och ligger på 1.5g/kg så bör du vara väldigt noga med det möjliga upptaget av dom grammen, då vegetariskt protein sällan innehåller de aminosyror du behöver.

För den delen körde Coop en kampanj på nötfärs för 29.90 nu såg jag.

Apos78
2012-03-26, 12:37
Om du äter vegetariskt och ligger på 1.5g/kg så bör du vara väldigt noga med det möjliga upptaget av dom grammen, då vegetariskt protein sällan innehåller de aminosyror du behöver.

För den delen körde Coop en kampanj på nötfärs för 29.90 nu såg jag.

Jo det har jag koll på. Och med tanke på mjölken och äggen så är det i vilket fall inga problem. De vegetariska alternativen innehåller "alltid" dom aminosyror jag behöver, dock blir "alltid" någon av dessa begränsande och kräver ett varierat intag och lite tanke på hur rätten komponeras.

Hoppar nötfärsen tror jag ;).

Ajwersson
2012-03-28, 22:03
Lägger kanske 3-3,5k/månad på mat o handlar bara på Ica samt kör typ 2gP/kroppskilo, men tycker mat är det som är mest värt att lägga pengar på. Alltså köpa kvalitativa råvaror :)

Gurkyngel
2012-03-29, 04:43
Jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat/månad, kanske 2000 för 1 persons-hushåll. Kunde nog ha varit betydligt mindre dock är bra och god mat något jag prioriterar i min "budget". Andra saker såsom vissa nöjen får mer än gärna stiga åt sidan för att min mage ska bli glad.
Använder mig dock av vissa knep för att matkostnaderna inte ska springa iväg allt för mycket.
- måndag morgon: läser igenom varenda butiks reklamblad
- veckohandlar (gör en turné till de butiker som hade bäst erbjudanden men det mesta blir willys)
- försöker spana in vilka råvaror som generellt är billiga och har dem som bas i min matlagning
- skriver shoppinglista och köper bara det som står på listan
- skriver meny för hela veckan (ALLA måltider)
- kompletterar proteinintaget med tillskott
- äter mycket sällan ute, alltid matlåda på jobbet

Handlar förvisso mycket ekologiskt men tycker ändå att det funkar bra :) men som sagt för mig är det en prioriteringsfråga

Rumi
2012-03-29, 09:44
Jag vet inte riktigt hur mycket jag lägger på mat/månad, kanske 2000 för 1 persons-hushåll. Kunde nog ha varit betydligt mindre dock är bra och god mat något jag prioriterar i min "budget". Andra saker såsom vissa nöjen får mer än gärna stiga åt sidan för att min mage ska bli glad.
Använder mig dock av vissa knep för att matkostnaderna inte ska springa iväg allt för mycket.
- måndag morgon: läser igenom varenda butiks reklamblad
- veckohandlar (gör en turné till de butiker som hade bäst erbjudanden men det mesta blir willys)
- försöker spana in vilka råvaror som generellt är billiga och har dem som bas i min matlagning
- skriver shoppinglista och köper bara det som står på listan
- skriver meny för hela veckan (ALLA måltider)
- kompletterar proteinintaget med tillskott
- äter mycket sällan ute, alltid matlåda på jobbet

Handlar förvisso mycket ekologiskt men tycker ändå att det funkar bra :) men som sagt för mig är det en prioriteringsfråga

Jävlar vad bra tips tack som fan.

Ska kolla upp det där med erbjudanden. Har Willys bra nötfärs? Jag älskar nötfärs men jag är nojig över om deras är bra har läst mycket negativa kommentarer osv...

OneManArmy
2012-03-29, 11:05
Småhandla så lite du bara kan gjorde susen för mina matkostnader iallfall.
Blev alltid att när tex keson tog slut så gick jag till affären för att köpa keso och kom ut med varor för 2-300kr.

Gick från 3500-4000kr i månaden till kanske 2500kr i månaden bara av att se till att käka upp skiten jag har hemma och bara handla när det knappt går att laga någon vettig mat längre :P