handdator

Visa fullständig version : Överträning & Vila


GymNoob
2012-03-22, 17:40
Tjena!

Jag kör ungefär enligt följande schema:

Mån - Gympa, MMA (1,5h)
Tis - Thaiboxning (1,5h) + gym ca (1h)
Ons - MMA (1,5 h)
Tors - Thaiboxning (1,5h) + gym ca (1h)
Fre - VILA
Lördag - Gym (1h)
Söndag - MMA (1h) alternativt vila

Min mamma påstår att mina muskler inte kommer att växa.
Och att jag tränar för mycket. Jag påstår att jag kan känna av det själv.

Borde jag vila mer som hon påstår? Jag är 16 år om det skulle ha någon betydelse.

Strand93
2012-03-22, 18:26
Det är bara du själv som kan avgöra det. Men om du ska köra på det där tycker jag att du ska lägga in en till vilodag... minst. Förslagsvis på söndag

Jr.
2012-03-22, 18:48
Jag tycker det ser bra ut, men svarar endast utifrån min egna begränsade erfarenhet. Jag kör för närvarande endast 1 schemalagd vilodag, kör en tre-split med fokus på bänk-böj-mark, sedan lägger jag in en extra vilodag när jag känner att till exempel benen eller ryggen börjar bli lite sliten.
Det funkar bra för mig, men jag gick stegvis upp till den här takten under 1-2 års tid.

Wessen
2012-03-23, 00:12
Skulle påstå att om musklerna kommer att växa eller inte beror på om du äter tillräckligt eftersom att du lär bränna en jävla massa kalorier. Så egentligen är det upp till henne att laga tillräckligt med mat :)

stromming
2012-03-23, 00:49
Skulle påstå att om musklerna kommer att växa eller inte beror på om du äter tillräckligt eftersom att du lär bränna en jävla massa kalorier. Så egentligen är det upp till henne att laga tillräckligt med mat :)

Eller honom själv. Är han gammal nog att träna både MMA och Thaiboxning borde han vara gammal nog för att slänga ihop en tallrik flingor

Wessen
2012-03-23, 00:53
Eller honom själv. Är han gammal nog att träna både MMA och Thaiboxning borde han vara gammal nog för att slänga ihop en tallrik flingor

Alltid någon som inte fattar att man är oseriös...

stromming
2012-03-23, 01:26
Alltid någon som inte fattar att man är oseriös...

Tänk om jag inte heller var så värst jätteseriös, och att du sålunda förvandlats till det du själv hatar så innerligt?

Morty
2012-03-23, 07:27
Momscience. Säg åt henne att proffs tränar upp till 8h per dag. Du tränar mycket, men inga monstermängder. Om hon nu verkligen oroar sig, be henne att köpa Idrottarens Återhämtningsbok åt dig! Den är superbra.

ARMSTARK
2012-03-23, 10:13
Som redan sagts, ät mycket så är det inga problem. Men om du börjar känna dig trött och kraftlös kan det vara läge för en vilovecka. Om problemet kommer tillbaka så ska du lägga in en vilodag till i chemat. Söndag som någon föreslog ser bäst ut tycker jag också.

ChrisDEFC
2012-03-23, 10:39
Om du inte redan är stor och vill behålla vikten så se till att få i dig så mycket mat att du sakta ökar i vikt. Tränar du såhär mycket och står helt still i vikt så kan det vara så att du äter för lite. Du ger musklerna rätt mycket stryk vilket borde leda till att de växer och gör dig större men då krävs det att du får i dig MYCKET mat. Så en tumregel kan va att om du inte går upp i vikt så äter du för lite. Känner du dig sliten så vila söndagen. Förmodligen är det snudd på mer produktivt att vila den dagen varje vecka än att köra.

Nikodemus
2012-03-23, 11:23
haha momscience... be mamma laga mycket kyckling!

apfel
2012-03-23, 12:24
sov mycket

xarizma
2012-03-23, 14:27
Tillämpa det som ovanstående har skrivit och - lägg in 1 vilodag till.

Morty
2012-03-23, 15:41
sov mycket

Kan inte underskattas!

Jag har varit konstant trött i flera år, men nu har jag börjat lägga mig innan 22 varje dag (går upp cirka 7:30 :)) och jag är oerhört mycket mer pigg. Dessutom presterar jag bättre och har en oerhört motivation. Jag trodde att jag sov tillräckligt med runt 6-8h per natt, men nu när jag snittar 8-9 timmar per natt så är skillnaden enorm. Dessutom sover jag inga 11-12h på helgerna.

Målet är att en vacker dag kunna slippa väckerklocka. Den kraftiga ökningen i kraft och vitalitet är lätt värt några timmar mindre vaken tid (då man ändå bara sitter och f5-ar allmänt-delen...)