handdator

Visa fullständig version : Lovar 100 mbit men får bara 33?


Danne2k
2012-03-22, 15:48
En snabbsammanfattning:

- Bor i lägenhet där 100/100 mbit ingår i hyran.
- Leverantör är Riksnet.
- Sitter på relativt ny (sept -11) ASUS laptop samt ganska billig NEAGEAR router, trådlöst.
- Jag har Win7 men bara den inbyggda mjukvarubrandväggen (tror jag) samt AVG antivirus.

- Enligt www.speedtest.net får jag bara runt 15/33 mbit när jag sitter trådlöst, och enligt TPTEST får jag runt 27 mbit ner.

- När jag kopplar in datorn direkt till uttaget med sladden får jag klart bättre, runt 33/66 mbit men fortfarande på tok för dåligt.

Har provat olika tider på dygnet, och under flera veckors tid.

4 frågor:

1. Är det troligast att det är något fel på jacket?

2. Varför skiljer det så mycket med och utan router? Routerns trådlösa kapacitet ska väl knappast vara flaskhalsen?

3. Supporten tycker att jag ska prova med en ny sladd och höra av mig om problemet fotrfarande kvarstår, men hur ofta är det sladden som begränsar?

4. Finns det andra saker (såväl mjuk- som hårdvarurelaterat) som jag kan kolla?

Tips/tankar/idéer?

Mental
2012-03-22, 15:51
Vanliga flaskhalsar är som sagt trådlös router, bara i N läge kommer man teoretiskt nära 100mbit, dock i praktiken inte. Med sladd borde du komma närmare, men det beror en del på vilken server du provar mot så klart.

Är du för övrigt garanterad 100mbit? Nästan inga leverantörer lovar farter, utan skriver "upp till"

Att det ska vara fel på sladden är mycket mycket långsökt.

ceejay
2012-03-22, 15:52
Får du fel hastighet/är inte nöjd, ska du ringa in och framföra detta. De kan skicka ut någon och testa :)

Dav0d
2012-03-22, 15:53
1. Är det troligast att det är något fel på jacket?
Nej, då är det isåfall glapp eller ingen uppkoppling som gäller.

2. Varför skiljer det så mycket med och utan router? Routerns trådlösa kapacitet ska väl knappast vara flaskhalsen?
Beror på din router, men eftersom det med sladd är långt ifrån 100mbit skulle jag inte tro att största felet ligger där.

3. Supporten tycker att jag ska prova med en ny sladd och höra av mig om problemet fotrfarande kvarstår, men hur ofta är det sladden som begränsar?
Visst går lätt att kolla, bara byta. Men kan nog sätta min vänstra på att felet inte ligger där. Om sladden inte har några synliga förslitningar är det troligtvis inte den.

Tjuckot
2012-03-22, 15:54
Jag hade samma problem, fast med andra hastigheter. Ny router löste det hela.

Proxy
2012-03-22, 15:56
Säkert din router som är problemet. Testa med en ny som ska klara 100mbit så bör det gå mycket bättre. Sladden bör det absolut inte vara.

WHITEFOLKS
2012-03-22, 15:58
Säkert din router som är problemet. Testa med en ny som ska klara 100mbit så bör det gå mycket bättre. Sladden bör det absolut inte vara.

Så om han köper en ny router kommer det gå snabbare när han kopplar sladden direkt i uttaget? Låter magiskt.

King Grub
2012-03-22, 15:59
Bra om man läser mer än första meningen i ett inlägg innan man garanterar en lösning.

Dav0d
2012-03-22, 16:09
Så om han köper en ny router kommer det gå snabbare när han kopplar sladden direkt i uttaget? Låter magiskt.

Haahhahahahahaha, vi måste skaffa en ny animation till när någon sätter det så stabilt som Whitefolks gjorde :)

HMB
2012-03-22, 16:26
Leta upp en välseedad torrent och testa med datorn kopplad direkt i jacket. Återkom gärna med resultat.

Loke
2012-03-22, 16:30
"- När jag kopplar in datorn direkt till uttaget med sladden får jag klart bättre, runt 33/66 mbit men fortfarande på tok för dåligt."

Nätverkskortet. Testa annat.

hahavaffan
2012-03-22, 16:46
"- När jag kopplar in datorn direkt till uttaget med sladden får jag klart bättre, runt 33/66 mbit men fortfarande på tok för dåligt."

Nätverkskortet. Testa annat.Eller testa en annan dator, då det är allt annat än gjort i en handvändning att byta nätverkskort i en bärbar dator :(

Sniggel
2012-03-22, 16:55
Testa med en annan sladd. Gör som supporten säger. Blir det inte bättre så kommer de kanske med fler alternativ. När alla alternativ är testade så lär de åtgärda problemet. Går det inte att åtgärda bör du kunna kräva någon kompensation.

HMB
2012-03-22, 17:22
Testa med en annan sladd. Gör som supporten säger. Blir det inte bättre så kommer de kanske med fler alternativ. När alla alternativ är testade så lär de åtgärda problemet. Går det inte att åtgärda bör du kunna kräva någon kompensation. Kräva kompensation för att EN sida på nätet säger att han inte får ut full kapacitet? *gah!*

Dav0d
2012-03-22, 17:28
Kräva kompensation för att EN sida på nätet säger att han inte får ut full kapacitet? *gah!*

Kan testa på mer än en sida. Men just bredbandskollen är en bra sida.

Jag själv har 100/10 och enligt dem har jag 95 / 11,5. Vilket är väldigt nära exakt för att vara ett bredbandskoll.

HMB
2012-03-22, 17:35
Kan testa på mer än en sida. Men just bredbandskollen är en bra sida.

Jag själv har 100/10 och enligt dem har jag 95 / 11,5. Vilket är väldigt nära exakt för att vara ett bredbandskoll. Jag får ut 95/70 via bredbandskollen, men jag kommer högre än 70Mbit upload via torrents.

ceejay
2012-03-22, 17:36
hur mkt motsvarar 1Mbit/sek ?

WHITEFOLKS
2012-03-22, 17:41
hur mkt motsvarar 1Mbit/sek ?

125kilobyte per sekund

hahavaffan
2012-03-22, 17:42
hur mkt motsvarar 1Mbit/sek ?Motsvarar i vad? Mbyte? Kbit? Kbyte?

Snobbe
2012-03-22, 17:42
hur mkt motsvarar 1Mbit/sek ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Megabit :)

Angående problemet, testa aldrig din uppkopling via trådlös, du får sämre resultat där beroende på hur nära du är routern osv. Testa alltid som du gjort utan routern direkt mot jacket om du har problem.

Dina resultat e alldeles för låga och visst det kan vara sladden men det är inte troligt. Speedtests servrar kan ha lite problem så testa byt server där och se om du får likadana problem (du kan välja vilken du ska testa mot på sidan). Får du samma så är det fel hos din ISP och de håller inte vad de lovar.

Be dom kolla vad som är fel....

HMB
2012-03-22, 17:42
hur mkt motsvarar 1Mbit/sek ? Jämfört med vad? Antalet elektroner som passerar genom en TP-kabel?

Om du menar i Bytes så gäller följande:
1Mbit = 125kByte

Sniggel
2012-03-22, 17:43
Kräva kompensation för att EN sida på nätet säger att han inte får ut full kapacitet? *gah!*

Om där inte är något problem (går ju såklart att testa hastigheten på fler sätt) så är där ju inte något problem. Jag utgår från att han faktiskt inte har full kapacitet.

Snobbe
2012-03-22, 17:44
Jag får ut 95/70 via bredbandskollen, men jag kommer högre än 70Mbit upload via torrents.

Ja och det betyder inte att det är fel hos bredbandskollen, det kan mycket väl vara så att din ISP inte klarar av att leverera 100mbit till en direkt länk medans den klarar av att få upp det till 100mbit om du kör via flera olika.

Min isp (ownit) hade lyckats begränsa så att jag bara kunde köra 5mbit per source men 100mbit om jag hade 20 sources t.ex.

HMB
2012-03-22, 17:50
Ja och det betyder inte att det är fel hos bredbandskollen, det kan mycket väl vara så att din ISP inte klarar av att leverera 100mbit till en direkt länk medans den klarar av att få upp det till 100mbit om du kör via flera olika.

Min isp (ownit) hade lyckats begränsa så att jag bara kunde köra 5mbit per source men 100mbit om jag hade 20 sources t.ex. Men det betyder inte per automatik att det är fel på TSens ISP. En ISP kan inte ansvara för att all routing mellan TS och bredbandskollen ska klara 100Mbit.

Förövrigt har jag själv Ownit som ISP och jag kan uploada i cirka 10MB/s (en anslutning) till en kompis som bor några mil bort ansluten till en annan ISP.

Snobbe
2012-03-22, 18:41
Men det betyder inte per automatik att det är fel på TSens ISP. En ISP kan inte ansvara för att all routing mellan TS och bredbandskollen ska klara 100Mbit.

Förövrigt har jag själv Ownit som ISP och jag kan uploada i cirka 10MB/s (en anslutning) till en kompis som bor några mil bort ansluten till en annan ISP.

Ja och det kan jag nu med, när Ownit löste sitt problem dom hade mot mig.

Och nej de behöver inte ha hand om all routing. Men om han testat speedtest som har tillgång till ett antal servrar och det är fel på flera så är det antagligen hans ISP som har problem.

iPad
2012-03-22, 19:47
Det är väl snarare så att du har upp till 100.

proteinsynthesis
2012-03-22, 20:05
En snabbsammanfattning:

- Bor i lägenhet där 100/100 mbit ingår i hyran.
- Leverantör är Riksnet.
- Sitter på relativt ny (sept -11) ASUS laptop samt ganska billig NEAGEAR router, trådlöst.
- Jag har Win7 men bara den inbyggda mjukvarubrandväggen (tror jag) samt AVG antivirus.

- Enligt www.speedtest.net får jag bara runt 15/33 mbit när jag sitter trådlöst, och enligt TPTEST får jag runt 27 mbit ner.

- När jag kopplar in datorn direkt till uttaget med sladden får jag klart bättre, runt 33/66 mbit men fortfarande på tok för dåligt.

Har provat olika tider på dygnet, och under flera veckors tid.

4 frågor:

1. Är det troligast att det är något fel på jacket?

2. Varför skiljer det så mycket med och utan router? Routerns trådlösa kapacitet ska väl knappast vara flaskhalsen?

3. Supporten tycker att jag ska prova med en ny sladd och höra av mig om problemet fotrfarande kvarstår, men hur ofta är det sladden som begränsar?

4. Finns det andra saker (såväl mjuk- som hårdvarurelaterat) som jag kan kolla?

Tips/tankar/idéer?

1. Nej
2. Trådlöst är kasst och störs lätt ut.
3. Kör med endast kabel alltid, om du inte måste ha trådlöst.
4. Osannolikt att det har någon påverkar, men uppdatera drivarna till nätverkskortet iaf.


Kör TPtest mot Riksnet egna tptest server, eller någon server "inärheten" för att få vettiga värden.

Leviathan
2012-03-22, 20:05
Vad är det för kabel du använder?
är det en cat6 du provar med? om inte så testa det först. Kanske du har en gammal kabel som inte tillåter så höga hastigheter.

maaherra
2012-03-22, 20:21
Du har fått bra tips redan så det enda jag tänkte tillägga är att du bör göra en ordentligt felsökning själv första innan du felanmäler det till din ISPs suppport.

Generellt sett finns de flesta problem oftast hemma hos dig som kund pga. den utrustning du använder inte är helt ok. Antingen att något är trasigt, du har fel inställningar, elektromagnetiska fält från transformatorer (laddaren till din laptop ex) etc.

Tar du hem en tekniker som konstaterar att felet ligger i din utrustning har du bränt en massa pengar i onödan. Kundfel brukar nämligen debiteras.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?zy10yw

Snobbe
2012-03-22, 21:06
Det är väl snarare så att du har upp till 100.

Ja men "nya" lagar i Sverige har gjort så att ISPs inte får luras så längre, säger man upp till 100mbit så ska man åtminstone ge ut runt 70-80mbit vad jag vet utan att bryta mot den lagen.

Vad är det för kabel du använder?
är det en cat6 du provar med? om inte så testa det först. Kanske du har en gammal kabel som inte tillåter så höga hastigheter.

En gammal kabel ska helt klart klara 100mbit, han ska behöva ha en kabel från typ 95 för att den inte ska fungera... cat 6 klarar 10gig, visst är det grymt att ha men knappast nödvändigt.

Du har fått bra tips redan så det enda jag tänkte tillägga är att du bör göra en ordentligt felsökning själv första innan du felanmäler det till din ISPs suppport.

Generellt sett finns de flesta problem oftast hemma hos dig som kund pga. den utrustning du använder inte är helt ok. Antingen att något är trasigt, du har fel inställningar, elektromagnetiska fält från transformatorer (laddaren till din laptop ex) etc.

Tar du hem en tekniker som konstaterar att felet ligger i din utrustning har du bränt en massa pengar i onödan. Kundfel brukar nämligen debiteras.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?zy10yw

De borde kunna hitta problemet innan dom skickar en tekniker dit, dom borde kunna se om det är ett problem från jacket till ISPn eller var problemet är. Men självklart ska han felsöka själv först. Att laddaren från laptopen skulle sänka hans hastighet med 70mbit är inte direkt troligt.

Danne2k
2012-03-22, 21:25
Tack för alla svar, mycket bra tips!

Ang. kabel så vet jag inte men den är lika ny som routern så jag antar att det är cat-6.

Maaherra: Bra tips, man vill ju inte så gärna betala för sånt.

Ang. elektromagnetiska fält är det bara en transformator till en liten lampa som sitter i närheten av routern, och datorns laddare i närheten av datorn såklart. Jag sitter endast 3-4 meter från routern så det trådlösa ska inte kunna påverka hastigheten SÅ mycket, men jag förstår att den kan göra det.

Får prova att koppla ur alla transformatorer i närheten, köpa en ny sladd och koppla direkt samt prova mot olika servrar med speedtest.net, TPTEST samt Bredbandskollen, och även göra detta vid flera olika tillfällen. Blir det ingen skillnad så får dom fan komma hit.

Fast jag tror inte de tar betalt för besöken om man noggrant testat allting de har bett om innan.

Danne2k
2012-03-22, 21:28
Jag frågade hur dålig hastigheten ska vara för att dom ens ska orka bry sig men hon sa att de inte hade något specifikt värde, men att 30 mbit var på tok för lågt. Jag förväntar mig knappast 100/100, är nog ganska nöjd med 50-60 mbit ner, speciellt när man som jag har bott på landet och suttit på runt 6 mbit under hela uppväxten fram till jag flyttade hit i höstas :)

F.ö. känns det som att nerladdningshastigheten överstiger det som tex. speedtest.net visar. Men jag ska undersöka den också.

kniff
2012-03-22, 21:43
Kan väl nämna att om du t ex Telia och felet sitter i din utrustning får du stå för teknikerbesöket oavsett om du testat med olika saker eller inte, nu vet jag såklart inte hur din operatör har det men så fungerar det där iaf.

Har du fiber och dom får ut rätt hastighet på porten finns det extremt få felkällor, det skulle vara en trasig switch eller i din utrustning möjligtvis.

Sen är ju ett tips att mäta med 5 trådar på Bredbandskollen under den avancerade mätningen, och testa de olika mätservrarna.

Vill du få ut 100/100 trådlöst får du räkna med att sitta < 1m ifrån en router i stil med Asus nya för 1600kr.

Jag beställde själv 200/200 via det nya stadsnätet i Boden och får ut max 190/90 men inom stadsnätet får jag ut 190/190, så är tyvärr verkligheten rätt ofta, det går inte alltid att realisera full hastighet ut på internet.

vicarious
2012-03-22, 22:37
4 frågor:
1. Är det troligast att det är något fel på jacket?

2. Varför skiljer det så mycket med och utan router? Routerns trådlösa kapacitet ska väl knappast vara flaskhalsen?

3. Supporten tycker att jag ska prova med en ny sladd och höra av mig om problemet fotrfarande kvarstår, men hur ofta är det sladden som begränsar?

4. Finns det andra saker (såväl mjuk- som hårdvarurelaterat) som jag kan kolla?


1. Det är tänkbart men inte säkert. Innan det undersöks kommer du behöva testa annan sladd samt annan dator, det är standard felsökning. Riksnet kommer inte skicka ut någon tekniker som kollar på ditt uttag om inte du har kollat så felet inte ligger i din utrustning först.

2. Brandvägg i routern. Men sen är det stor skillnad på trådlöst och kabelburet. På en 100 Mbit/s lina kan du räkna med att max få ut 50 Mbit/s trådlöst, då är det riktigt bra dessutom. Det finns olika så kallade standarder för trådlösa nätverk. Med en router som har n-standard på det trådlösa brukar de flesta kunna få ut mellan 30-40 Mbit/s trådlöst. Har man en router som bara har g-standard brukar man få ut runt 20-25 Mbit/s trådlöst.

Hursomhelst är ditt resultat på 66 Mbit/s dåligt om du använder kabel.

3. Det händer :)

4. Testa utan mjukvarubrandvägg. Brukar sällan vara problemet dock. Kör TP-tester och spara ner dessa så du kan skicka in dessa till supporten.

Danne2k
2012-03-22, 23:27
Fyfan, trodde inte det skulle vara såpass mycket man måste kontrollera men jag förstår ju att de inte vill skicka ut någon i onödan.

Det är bara att sätta igång, tur att vi har några lugna dagar nu efter tentan innan nästa kurser börjar. Jag kan skriva ifall jag gör några framsteg.

Vad är det med brandväggen i routern man ska kolla? Kan/ska man stänga av den medans man testar? Eller är det port forwarding jag måste göra?

Malone
2012-03-23, 00:34
Har inte läst tråden men är det inte så att man brukar få 1/10 av det som utlovas? Om man laddar ner komma man ju inte upp i mer än några Mb/s.

ceejay
2012-03-23, 00:36
Har inte läst tråden men är det inte så att man brukar få 1/10 av det som utlovas? Om man laddar ner komma man ju inte upp i mer än några Mb/s.

1Mbit/sek ger 125kb/s upp eller ner

Så en 1/8-del kan man säga :)

Malone
2012-03-23, 00:38
1Mbit/sek ger 125kb/s upp eller ner

Så en 1/8-del kan man säga :)

Vad är det då TS klagar på eller har jag bara missuppfattat tråden?

eternallord
2012-03-23, 00:44
Flikar in här, jag har 100/100 hemma och Bredbandskollen ger mig siffror kring 97/85, men när jag faktiskt tankar torrents kommer jag aldrig upp i hastigheter mer än kanske 10mbit och oftast mindre än så. Då pratar vi helt färska populära torrents med tusentals seeders. Vad kan det bero på att det inte blir högre?

Jr.
2012-03-23, 00:45
Flikar in här, jag har 100/100 hemma och Bredbandskollen ger mig siffror kring 97/85, men när jag faktiskt tankar torrents kommer jag aldrig upp i hastigheter mer än kanske 10mbit och oftast mindre än så. Då pratar vi helt färska populära torrents med tusentals seeders. Vad kan det bero på att det inte blir högre?

torrentklienter brukar väl ange hastigheten i megabyte, inte megabit.

ceejay
2012-03-23, 00:46
Vad är det då TS klagar på eller har jag bara missuppfattat tråden?

du har missuppfattat

Han ska ha upp till 100Mbit/100Mbit men får bara ut 30Mbit ish

alltså han ska kunna ladda ned och upp ca 12,5mb/s som mest men kommer bara upp i kanske 4mb/s

torrentklienter brukar väl ange hastigheten i megabyte, inte megabit.

Han menar förmodligen att han inte laddar ned fortare än om han skulle ha 10/10

Malone
2012-03-23, 00:47
Flikar in här, jag har 100/100 hemma och Bredbandskollen ger mig siffror kring 97/85, men när jag faktiskt tankar torrents kommer jag aldrig upp i hastigheter mer än kanske 10mbit och oftast mindre än så. Då pratar vi helt färska populära torrents med tusentals seeders. Vad kan det bero på att det inte blir högre?

Har aldrig hört om någon som kommit mycket över 10-20. Själv tankar jag oftast runt 300kb/sek och som max 850 kb/sek och det händer väl 1-2 gånger per år så ni ska fan vara nöjda. :D

eternallord
2012-03-23, 00:49
torrentklienter brukar väl ange hastigheten i megabyte, inte megabit.

Ah det har du nog rätt i, jag som tänker tokigt. Tack!

ceejay
2012-03-23, 00:50
eller så var det eternal som drog en tankevurpa denna gång :D

eternallord
2012-03-23, 00:52
eller så var det eternal som drog en tankevurpa denna gång :D

Haha yes, men bra tänkt annars!

vicarious
2012-03-23, 02:01
Fyfan, trodde inte det skulle vara såpass mycket man måste kontrollera men jag förstår ju att de inte vill skicka ut någon i onödan.

Det är bara att sätta igång, tur att vi har några lugna dagar nu efter tentan innan nästa kurser börjar. Jag kan skriva ifall jag gör några framsteg.

Vad är det med brandväggen i routern man ska kolla? Kan/ska man stänga av den medans man testar? Eller är det port forwarding jag måste göra?

Det är väl inte mycket att kolla. Testa annan nätverkskabel direkt till uttaget och testa annan dator direkt till uttaget. Skit i routern, den är ointressant.

Med mjukvarubrandvägg menas den brandväggen du har på datorn, inte i routern. Kan tänkas att de kommer be dig testa utan den, vet inte hur Riksnets felsökningsflöde ser ut. Men 99% av alla leverantörer ber en att testa med annan kabel + annan dator för att utesluta att felet inte ligger i kundens utrustning.

Har inte läst tråden men är det inte så att man brukar få 1/10 av det som utlovas? Om man laddar ner komma man ju inte upp i mer än några Mb/s.

Vad är det då TS klagar på eller har jag bara missuppfattat tråden?

Flikar in här, jag har 100/100 hemma och Bredbandskollen ger mig siffror kring 97/85, men när jag faktiskt tankar torrents kommer jag aldrig upp i hastigheter mer än kanske 10mbit och oftast mindre än så. Då pratar vi helt färska populära torrents med tusentals seeders. Vad kan det bero på att det inte blir högre?

Ni blandar ihop byte med bit. Har man en fiberlina på 100 Mbit/s (Megabit per sekund) kan man teoretiskt sett ladda ned i en maxhastighet på 12.5 MB/s (Megabyte per sekund). Varför? För att på en byte går det åtta bitar.

Danne2k
2012-03-23, 09:43
Vad är det då TS klagar på eller har jag bara missuppfattat tråden?

Inte bara missuppfattat, du har ju inte ens läst trådjäveln. Det kanske kan vara en idé att åtminstone läsa första inlägget innan du börjar babbla, lol.

Det är väl inte mycket att kolla. Testa annan nätverkskabel direkt till uttaget och testa annan dator direkt till uttaget. Skit i routern, den är ointressant.

Med mjukvarubrandvägg menas den brandväggen du har på datorn, inte i routern. Kan tänkas att de kommer be dig testa utan den, vet inte hur Riksnets felsökningsflöde ser ut. Men 99% av alla leverantörer ber en att testa med annan kabel + annan dator för att utesluta att felet inte ligger i kundens utrustning.


Nä förvisso, men man vill ju vara noggrann ifall risken finns att man debiteras :/

Ok, du nämnde något om brandväggen i routern, därför jag undrade. Men det kanske bara var som förklaring till att en router begränsar hastigheten? Det går inte att ändra så mycket där i kanske?




Ni blandar ihop byte med bit. Har man en fiberlina på 100 Mbit/s (Megabit per sekund) kan man teoretiskt sett ladda ned i en maxhastighet på 12.5 MB/s (Megabyte per sekund). Varför? För att på en byte går det åtta bitar.

+10

Ni för gärna hålla isär begreppen Mbit/s och MB/s, blir lätt virriga diskussioner med noobs annars :D

Sniggel
2012-03-23, 11:57
2 olika sorters byte. 8- och 16-bitars. Ignorera 16-bitars i det här fallet :P

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrxlBn_SVA2-KubEt2922OzG95YZzZ_vpyy75MXuG6m9BpzmCdhw

WHITEFOLKS
2012-03-23, 13:49
2 olika sorters byte. 8- och 16-bitars. Ignorera 16-bitars i det här fallet :P

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrxlBn_SVA2-KubEt2922OzG95YZzZ_vpyy75MXuG6m9BpzmCdhw

Det är väl ändå inte olika sorters "byte"? ;)

Fatalist
2012-03-23, 16:05
Arbetar(extraknäcker) på fiber- och adsl-leverantör. Har tillgång till vårt kundsystem och kan ställa in/koppla från/spåra/göra allt.

Först och främst: Läs ditt avtal som du har med din ISP innan du gnäller på hastighet. Har du otur är allt i sin ordning rent juridiskt och du får nöja dig med den hastighet du har såtillsvida din ISP inte faktiskt bryr sig om sina kunder. :)

99,9999999% av fallen är det din utrustning det är fel på. Ha ALDRIG router inkopplad och gör någon typ av hastighetstest om det är din bredbandsuppkoppling ur ditt jack du vill testa. Då skall du sitta kopplad med kabel från nätverkskort till vägguttag. Brandvägg av, stäng av allt som inte är nödvändigt för att internet ska fungera och för att datorn ska vara vid liv. Anti-virus av. Testa flera olika servrar och testa flera olika sidor.

Kontrollera att du har senaste drivrutinerna. Gör en virusscanning. Gör en ad-aware-scanning. Testa annan dator. Koppla ur ev. ATA-box om du har sådan. Testa annan browser. Testa att tanka på olika sätt. Uppdatera browsern.

Ditt jack sitter kopplat till ett switchskåp någonstans i din närhet som går att starta om om det skulle ha "hängt" sig. I övrigt är det fiberoptiska kablar som antingen fungerar till 100% eller inte alls, enkelt sagt. Resterande felkällor är mjukvarubaserade (naturligtvis är det massvis av mer hårdvara men de felar inte hårdvarumässigt om du fortfarande har uppkoppling) och enkla för en ISP att kontrollera så att de stämmer (handlar om några klick med vänster musknapp för att byta mellan 10 och 100mbit, stänga av/starta, sätta en bandbreddskvot, spärra port, abuse-spärra etc). Om allt ser bra ut för dig och du får samma resultat med annan dator och du har säkerställt att allt är enligt det jag skrivit ovan så behöver troligtvis din ISP eller din ISPs nätleverantör gå in i sitt system och dubbelkolla allt så inget har hamnat på sniskan.

vicarious
2012-03-23, 16:45
Men det kanske bara var som förklaring till att en router begränsar hastigheten? Det går inte att ändra så mycket där i kanske?


Ja precis. Du kan brygga routern men det ser jag ingen anledning till. Du fick ju ändå dålig hastighet när du hade kopplat direkt till uttaget.

Byt nätverkssladden och testa med en annan dator, låna någon polares laptop eller dylikt. Får du fortfarande bara 66 Mbit/s då, ring supporten. Har du otur betalar du enligt avtalet (brukar stå i det finstilta) för en nedhastighet på 60-100 Mbit/s (så brukar det vara för de flesta 100 Mbit/s linor) och då kommer supporten inte göra något eftersom du ligger inom intervallet :P

Danne2k
2012-03-23, 23:19
Arbetar(extraknäcker) på fiber- och adsl-leverantör. Har tillgång till vårt kundsystem och kan ställa in/koppla från/spåra/göra allt.

Först och främst: Läs ditt avtal som du har med din ISP innan du gnäller på hastighet. Har du otur är allt i sin ordning rent juridiskt och du får nöja dig med den hastighet du har såtillsvida din ISP inte faktiskt bryr sig om sina kunder. :)

99,9999999% av fallen är det din utrustning det är fel på. Ha ALDRIG router inkopplad och gör någon typ av hastighetstest om det är din bredbandsuppkoppling ur ditt jack du vill testa. Då skall du sitta kopplad med kabel från nätverkskort till vägguttag. Brandvägg av, stäng av allt som inte är nödvändigt för att internet ska fungera och för att datorn ska vara vid liv. Anti-virus av. Testa flera olika servrar och testa flera olika sidor.

Kontrollera att du har senaste drivrutinerna. Gör en virusscanning. Gör en ad-aware-scanning. Testa annan dator. Koppla ur ev. ATA-box om du har sådan. Testa annan browser. Testa att tanka på olika sätt. Uppdatera browsern.

Ditt jack sitter kopplat till ett switchskåp någonstans i din närhet som går att starta om om det skulle ha "hängt" sig. I övrigt är det fiberoptiska kablar som antingen fungerar till 100% eller inte alls, enkelt sagt. Resterande felkällor är mjukvarubaserade (naturligtvis är det massvis av mer hårdvara men de felar inte hårdvarumässigt om du fortfarande har uppkoppling) och enkla för en ISP att kontrollera så att de stämmer (handlar om några klick med vänster musknapp för att byta mellan 10 och 100mbit, stänga av/starta, sätta en bandbreddskvot, spärra port, abuse-spärra etc). Om allt ser bra ut för dig och du får samma resultat med annan dator och du har säkerställt att allt är enligt det jag skrivit ovan så behöver troligtvis din ISP eller din ISPs nätleverantör gå in i sitt system och dubbelkolla allt så inget har hamnat på sniskan.

Skitbra, ska kolla allt sånt där jävligt noggrant innan jag hör av mig till internetleverantören igen, förstår verkligen att sannolikheten är absolut störst att det är något hos mig som felar, eftersom det finns så många fler felkällor där.

Inte ska man behöva installera om Windows eller stänga ner varenda process i aktivitetshanteraren som inte används? Stänga lite onödiga program och stänga av brandvägg/antivirus förstår jag ju..

Tack för tipsen iaf, uppskattas att du tog dig tid!:thumbup:

vicarious
2012-03-24, 00:07
Inte ska man behöva installera om Windows eller stänga ner varenda process i aktivitetshanteraren som inte används? Stänga lite onödiga program och stänga av brandvägg/antivirus förstår jag ju..


Nej nej, skit i allt sånt. Det enda jag tycker du ska testa är att byta kabeln och testa med annan dator. Ring sen supporten om resultaten är lika dåliga med annan kabel/dator. Bredbandskollen.se kan ge olika mätvärden i olika webbläsare så ladda hem och kör TP-test istället.