handdator

Visa fullständig version : EU:s Datalagringsdirektiv igenomröstat. Kostsam kränkning av vår integritet!


aijou
2012-03-22, 14:19
Eftersom ingen hittills (vad jag har sett) har startat någon tråd om, det nyligen framröstade, datalagringsdirektivet så kände jag att det var min plikt att starta en.

EU:s datalagringsdirektiv röstades, under gårdagen, igenom av riksdagen med följande resultat 233 röstade "Ja" och 41 röstade "Nej", medan 19 avstod från att rösta. Vänsterpartiet och Miljöpartiet var de enda partierna där majoriteten röstade nej.

Här följer lite fakta om vad datalagringsdirektivet innebär:
• Tillgång till trafikuppgifter är av avgörande betydelse för
bekämpning av allvarlig brottslighet.
• Lagringsskyldigheten ska genomföras så att den omfattar
de uppgifter som de brottsbekämpande myndigheterna kan
ha tillgång till i dag.
• Regleringen ska vara tydlig och väl avgränsad och utformad
så att den så långt det är möjligt blir oberoende av den tekniska
utvecklingen.
• Lagringsskyldigheten innebär inte en uttömmande uppräkning
av vilka uppgifter som de brottsbekämpande myndigheterna
har rätt att få från leverantörerna.
• Den enskilde leverantörens lagringsskyldighet ska enbart
omfatta uppgifter som denne någon gång genererar eller
behandlar.
• De uppgifter som ska lagras får inte avslöja kommunikationens
innehåll.
• Lagringsskyldigheten ska struktureras i kategorierna telefoni,
meddelandehantering, Internetåtkomst och anslutningsform.
• Vid telefoni ska följande uppgifter lagras:
– Uppringande telefonnummer
– Nummer som slagits och nummer till vilka samtalet styrts
– Uppgifter om abonnent och registrerad användare
– Datum och spårbar tid då kommunikationen påbörjades
och avslutades
– Den tjänst som använts
– Slutpunkter
• Vid mobil telefoni ska dessutom följande uppgifter lagras:
– Den uppringande och den uppringda partens abonneTrafikuppgifter
som ska lagras SOU 2007:76
122
mangsidentitet och utrustningsidentitet
– Lokaliseringsinformation för kommunikationens början
och slut
– Datum, spårbar tid och lokaliseringsinformation för den
första aktiveringen av en förbetald anonym tjänst
• Vid Internettelefoni ska dessutom följande uppgifter lagras:
– Uppringande parts IP-adresser
– Uppringd parts IP-adresser
• Vid meddelandehantering ska följande uppgifter lagras:
– Avsändarens och mottagarens meddelandeadress
– Uppgifter om abonnent och registrerad användare
– Datum och spårbar tid för på- och avloggning i meddelandetjänsten
– Datum och spårbar tid för avsändande och mottagande av
meddelandet
– Den tjänst som har använts och spårbar tid för användandet
• Vid Internetåtkomst ska följande uppgifter lagras:
– Användarens IP-adresser
– Uppgifter om abonnent och registrerad användare
– Datum och spårbar tid för på- och avloggning i Internettjänsten
– Typen av Internetanslutning som använts
– Slutpunkter
• Vid verksamheter som tillhandahåller kapacitet som ger
möjlighet till överföring av IP-paket för att få Internetåtkomst
(anslutningsform) ska följande uppgifter lagras:
– Uppgifter om abonnent
– Vilken typ av kapacitet för överföring som har använts
och spårbar tid för användandet
– Slutpunkter
• Lagringsskyldigheten ska gälla även vid misslyckad uppringning.
• Lagringsskyldigheten för uppgifter om abonnents och registrerad
användares person- och organisationsnummer liksom
för uppgifter om datum och spårbar tid då kommunikationen
påbörjades och avslutades vid Internettelefoni och
datum och spårbar tid för avsändande och mottagande av
meddelande vid meddelandehantering följer av direktivet
om lagring av trafikuppgifter.

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/15221-riksdagen-rostade-ja-till-datalagringsdirektivet

För den som inte orkar läsa så handlar det främst om att Tele/internet-leverantörer tvingas lagra data om trafikuppgifter, exempelvis IP-adresser, anslutningar och teleförbindelser i minst sex månader.

Som om det inte vore nog med att detta beslutet är extremt integritetskränkande så kommer det även kosta ofantliga summor för operatörerna. Detta kommer i sin tur synas på våra telefon/interneträkningar. Regeringen har räknat med att detta kommer kosta ca 200 miljoner kronor om året medan operatörerna själva (som troligtvis har lite bättre koll) uppskattar att kostnaderna kommer hamna kring en miljard årligen.

Slänger även med den här länken om hur vi tillsammans kan visa vårt missnöje över detta beslut. :cool:
http://fmsj.se/tjuvlyssnarna/

Diskutera! :whipped:

r3mpuh
2012-03-22, 14:21
Så går det när man röstar på Sverigedemokraterna osv.

lei
2012-03-22, 14:25
Eller typ alla partier utom V och MP?

r3mpuh
2012-03-22, 14:26
Eller typ alla partier utom V och MP?Piratpartiet.

lei
2012-03-22, 14:28
Sen kan man ju tycka att folk har varit lite blåögda till vad EU egentligen innebär för Sverige. Guld och gröna skogar och ta det vi gillar... Nu röstade vi ja och är med och det är upp till våra folkvalda att representera oss genom att genomföra de beslut vi tagit, om inte folkopinionen vänder så drastiskt att det blir en fråga om att gå ur EU, hur man nu gör det rent praktiskt...

Juxta
2012-03-22, 14:45
Yay Miljöpartiet! Min röst känns nu värdefull!

aijou
2012-03-22, 14:52
Yay Miljöpartiet! Min röst känns nu värdefull!

Samma här. :thumbup: Ju mer jag läser om alla dessa integritetskränkande lagar som FRA, ACTA, PIPA, Datalagringsdirektivet m.fl desto mer övertygad blir jag om att jag röstade rätt.

lei
2012-03-22, 14:53
Intressant att se hur liberala folkpartiet blivit återigen också..

Eddie Vedder
2012-03-22, 14:55
Intressant att se hur liberala folkpartiet blivit återigen också..

På något vis är det Sossesveriges fel det här också. Vänta bara, det ska allt gå att vrida även det här till Sossesveriges fel. Med tillräckligt god fantasi så.

aijou
2012-03-22, 14:55
Intressant att se hur liberala folkpartiet blivit återigen också..

Verkligen. Känns som hyckleri på hög nivå därifrån.

lei
2012-03-22, 14:58
På något vis är det Sossesveriges fel det här också. Vänta bara, det ska allt gå att vrida även det här till Sossesveriges fel. Med tillräckligt god fantasi så.

T1lvMJ-l0_A

LoveMachine
2012-03-22, 15:15
Egentligen borde jag bli upprörd men jag känner mig mer uppgiven. Den politik som förs få ju alla utom de mest paranoida konspirationsteorektier att verka sansade. När IB-affären och Ebbe Carlsson blev avslöjade så var det en skandal. Nu tar man förhållandevis öppet beslut som leder till en helt ny nivå av systemtisk övervakning. Jag är glad att jag röstade på vänsterpartiet senast då de inte gjort mig all för besvikna. tyvärr så är jag själv en del av problemet då jag inte protesterar nog högljut. Senast var det mot ACTA men det är ju ganska oskyldigt i jämförelse. Jag tror att folkparitet kan få det lite kämpigt framöver. Man undrar vad som hände med liberalerna.

Och när prinsar och presidenter
ljuger medvetet i kapp
och när dom som skulle säga sanningen
har börjat ta tillbaka det dom just har sagt,
då kommer Lille Gerhard hem till mej
och häver sej på tå
och viskar, vem i hela världen kan man lita på?

OOWyaXJ50IU

Gald
2012-03-22, 15:51
Sjukt dåligt FATTAR inte hur något såhär sjukt kan gå igenom asså politiker bryr sig inte ett piss om oss och tar order från andra ju haha vi e inte fria nånstans vi kollas överallt hela tiden kamerar,personnr och nu även internet som var en del av vår frihet, kul. Va kan man göra åt detta finns de ngn protest lista eller dylikt?

stridis
2012-03-22, 16:04
Så går det när man röstar på Sverigedemokraterna osv.

Sverigedemokraterna lade väl ned sina röster? Lite lamt men ok...

Federley i C röstade nej.:thumbup:

mattilainen
2012-03-22, 16:08
förstår inte hur dom kan gå med på sånt här.

Mindek
2012-03-22, 16:20
Man brukar väl få en specad telefonräkning på vad man ringt varje månad där allt detta finns med. Vad är skillnaden nu?

• De uppgifter som ska lagras får inte avslöja kommunikationens
innehåll.

hahavaffan
2012-03-22, 16:29
Does not compute, faktiskt. Jävla EU.

Sniggel
2012-03-22, 17:03
Eller typ alla partier utom V och MP?

I princip samtliga politiska ungdomsförbund är överens om ett nej. Politikerna är för gamla för att förstå tekniken och hur effektivt datalagringsdirektivet är på att uppfylla sitt officiella syfte och vilka risker det kommer med.
90- och 80-talisterna har en bättre bild av dagens informationssamhälle. I viss mån även 70-talisterna men 60 och neråt är nog förståelsen generellt för låg för att man ska vara mogen nog att rösta i sådana här frågor.

(jag sa generellt nu så inga aggressiva påhopp från välinformerade "gubbar" nu tack :D)

Tricklew
2012-03-22, 17:22
Det är som Sniggel säger, folk över 60 har en tendens att vara enormt stela i deras åsikter. Det är ovanligt att någon av dom har formulerat en ny tanke de senaste 10åren, dessutom är de skiträdda för allting nytt.

Jag föreslår en ny åldersgräns för att få rösta, 18-60. De ska ändå ner i graven snart.

Sniggel
2012-03-22, 17:37
Ändra röståldern är lite väl dramatiskt. Och det är mest i frågor som rör det som är "väldigt modernt" som de äldre är dåligt pålästa.
"Äldre" kan t ex ha svårt att förstå att internet (och mobil kommunikation i övrigt) är ett socialt forum och en del av samhället och inget som är separerat från "det riktiga livet", längre.
Det är inte "bara enstöringar" som lever sitt liv på internet "utanför den riktiga världen". Alla unga har en del av sitt sociala liv på internet (och via annan mobil kommunikation) och det lär öka. Därför ska man vara jäkligt försiktig när man stiftar lagar om hur mycket dessa medier ska övervakas.

Man ska kunna kontakta någon, vem det än är, för vilken typ av topic som helst, utan att man ska vara rädd för att samtalet registreras och att informationen senare läcker, så att de problem man har (som man försöker ta itu med) kommer upp till ytan inför exempelvis släktingar och därmed ödelägger ens liv.
(exemplet syftar på bl a pedofiler (som kanske ännu inte begått brott), narkomaner, personer med psykologiska avvikelser, rehabiliterande kriminella som försöker ta kontakt med den hjälp som finns att tillgå för att nämna de mer allvarliga exemplena)

Juxta
2012-03-22, 17:38
Jag hoppas att detta ger någonting positivt, t.ex att mer ur gruppen gemene man blir medvetna om olika VPN:er och andra krypteringsskydd. Just nu känns väldigt många lata.

stridis
2012-03-22, 18:03
Jag föreslår en ny åldersgräns för att få rösta, 18-60. De ska ändå ner i graven snart.

Näe, pensionsåldern passar bättre. Så snart 75 år mao.:D;)

Onigiri
2012-03-22, 18:35
förstår inte hur dom kan gå med på sånt här.För att de själva, de högsta politkerna har frikort och går inte alls under denna lag och kan alltså härja fritt utan att påverkas, precis som de gör nu, de där små laglydiga guldgossarna. Det är korrupt och äckligt som vanligt.

Kwon
2012-03-22, 18:45
1984 aka Storebror ser dig!
Z4rBDUJTnNU
IcTP7YWPayU

filmjölk
2012-03-22, 19:11
Visst, det är trist. Men vi har haft vårt lilla roliga och haft vår frihet på nätet. På 1470-talet kunde man inte ens drömma om något sånt här, oreglerat, fritt där vi får diskutera vad som helst om vem som helst med vem som helst. Vi skall vara glada att vi har haft vår lilla roliga frihet i såpass lång tid som vi faktiskt har haft. Känn nu istället blicken från Reinfeldt i nacken och över axeln, och blodet rinna från din piskade rygg, samt borgerlighetens erektion med våld tryckt mot din skinka, jobba tills du dör, sluta tänk, och konsumera mera. Hallelujah!

Tricce
2012-03-22, 19:19
Känn nu istället blicken från Reinfeldt i nacken och över axeln, och blodet rinna från din piskade rygg, samt borgerlighetens erektion med våld tryckt mot din skinka, jobba tills du dör, sluta tänk, och konsumera mera. Hallelujah!

http://images.icanhascheezburger.com/completestore/2009/1/29/128777238882658275.jpg

Liven
2012-03-22, 22:03
Obehagligt att allt blir mer och mer övervakat, känns som det går åt fel håll. Såg att TPB erbjöd någon form av anonym IP-adress för en liten kostnad.

Jarod
2012-03-22, 22:15
Dags att byta ut texten till nationalsången till "Du gamla, du övervakade".

r3mpuh
2012-03-22, 22:20
Dags att byta ut texten till nationalsången till "Du gamla, du övervakade".WSF2bJWwDCQ

zeusden1
2012-03-22, 22:26
Läste att Bahnhof tydligen ska anonymisera alla deras kunder, givetvis inom lagens gräns. Vad tror ni om det?

thunder
2012-03-22, 22:37
På något vis är det Sossesveriges fel det här också. Vänta bara, det ska allt gå att vrida även det här till Sossesveriges fel. Med tillräckligt god fantasi så.

Snygg offerroll där! Man kan inte anklaga sossarna med Bodström tidigare i spetsen för att motverka övervakningssamhället direkt. Så sossarna är fortfarande lika vidriga även utan god fantasi.

favve
2012-03-22, 22:47
Finns det någon sammanställning på hur alla ledamöter röstade? Är speciellt intresserad av hur centerns partiledare Annie Lööf röstade. Hon blev ju från början invald i riksdagen för sitt engagemang i integritetsfrågor.

KaptenKnäsvag
2012-03-22, 22:54
Jag vill lämna den här planeten.

krellik
2012-03-23, 01:00
Frågan är hur länge tills vpn tjänster och att överhuvudtaget vara anonym på internet förbjuds? Är det sista utposten i internets frihet?

Sniggel
2012-03-23, 02:25
Visst, det är trist. Men vi har haft vårt lilla roliga och haft vår frihet på nätet. På 1470-talet kunde man inte ens drömma om något sånt här, oreglerat, fritt där vi får diskutera vad som helst om vem som helst med vem som helst. Vi skall vara glada att vi har haft vår lilla roliga frihet i såpass lång tid som vi faktiskt har haft. Känn nu istället blicken från Reinfeldt i nacken och över axeln, och blodet rinna från din piskade rygg, samt borgerlighetens erektion med våld tryckt mot din skinka, jobba tills du dör, sluta tänk, och konsumera mera. Hallelujah!

Det är inte bara internets frihet vi håller på att mista. Det går inte tillbaka och blir som förr. Vi är fast i det digitala nätverket och det blir omöjligt att inte registreras för vem man pratar med och när det skedde. Så småningom lär detta ytterligare eskalera, som det alltid gör, och innehåll kommer också att registreras.
Argument som "Datalagringsdirektivet har ju fungerat så bra och informationen används ju bara vid brottsutredning. Genom att kunna begära ut själva samtalet blir det lättare att ta fast förbrytare" kommer att användas och sen kommer man genomföra ytterligare en "liten justering" av övervakningen.
Jag är rädd för att det här kommer att ske mycket fortare än jag först anat med tanke på hur mycket som hänt/är på väg att hända redan sen t ex IPRED, FRA-lagen och HADOPI.

Eddie Vedder
2012-03-23, 06:55
Snygg offerroll där! Man kan inte anklaga sossarna med Bodström tidigare i spetsen för att motverka övervakningssamhället direkt. Så sossarna är fortfarande lika vidriga även utan god fantasi.

Jag är inte sosse. Men faktum kvarstår att "liberalerna" hycklar på ett vidrigt sätt i det här sammanhanget. Vad tycker du själv? Istället för att bli sur på mig, tycker du att de liberala partierna verkar följa sina värderingar? Känns det bra att moderaterna väljer en lag som känns som ett kommunistsamhälle samtidigt som vänstern går emot?

Och jag pratade inte om Socialdemokraterna utan påståendet om "Sossesverige" som man brukar tjuta över. På vilket sätt är även det här Sossesveriges fel, har inte regeringen en egen fri vilja?

Scratch89
2012-03-23, 08:08
Jag är inte sosse. Men faktum kvarstår att "liberalerna" hycklar på ett vidrigt sätt i det här sammanhanget. Vad tycker du själv? Istället för att bli sur på mig, tycker du att de liberala partierna verkar följa sina värderingar? Känns det bra att moderaterna väljer en lag som känns som ett kommunistsamhälle samtidigt som vänstern går emot?

Och jag pratade inte om Socialdemokraterna utan påståendet om "Sossesverige" som man brukar tjuta över. På vilket sätt är även det här Sossesveriges fel, har inte regeringen en egen fri vilja?

Jag tror att vi alla håller med om att det är ett vidrigt beslut de har tagit.

Tricklew
2012-03-23, 08:42
Och jag pratade inte om Socialdemokraterna utan påståendet om "Sossesverige" som man brukar tjuta över. På vilket sätt är även det här Sossesveriges fel, har inte regeringen en egen fri vilja?

Är det bara jag som alltid sett mer eller mindre alla av se erablerade partierna som Sossesverige?


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Mindek
2012-03-23, 09:01
Vad är det som är nytt och så hemskt nu då?

thunder
2012-03-23, 11:48
Jag är inte sosse. Men faktum kvarstår att "liberalerna" hycklar på ett vidrigt sätt i det här sammanhanget. Vad tycker du själv? Istället för att bli sur på mig, tycker du att de liberala partierna verkar följa sina värderingar? Känns det bra att moderaterna väljer en lag som känns som ett kommunistsamhälle samtidigt som vänstern går emot?

Och jag pratade inte om Socialdemokraterna utan påståendet om "Sossesverige" som man brukar tjuta över. På vilket sätt är även det här Sossesveriges fel, har inte regeringen en egen fri vilja?

Hycklande politiker är väl standard. Synd bara att folk inte röstar bort idioterna utan att de får fortsätta oavsett lögner och svek. Direktdemokrati med val i dessa viktiga frågor eller en konstitutionsdomstol vore bra i såna här fall.

Blir förbannad bara av att höra ordet sossesverige med de kopplingar man får...ursäkta :)

filmjölk
2012-03-23, 12:31
Är det bara jag som alltid sett mer eller mindre alla av se erablerade partierna som Sossesverige?


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Jag kallar det för Bourgerligheten istället, men annars så håller jag med.

Eddie Vedder
2012-03-23, 12:49
Hycklande politiker är väl standard. Synd bara att folk inte röstar bort idioterna utan att de får fortsätta oavsett lögner och svek. Direktdemokrati med val i dessa viktiga frågor eller en konstitutionsdomstol vore bra i såna här fall.

De välj bort med jämna mellanrum. Och ersätts med nya. ;) Det är väl en fråga om risk och nytta. Ett anarkistiskt system där ingen ingår i ett parti och alla kan röstas in och ut i dagliga folkomröstningar vore kanske en utopi men knappast hållbart i praktiken. :)

Dock tycker jag att just det här hyckleriet utmärker sig som ganska exceptionellt eftersom det handlar om majoritetsbeslut inom partier som står för individens frihet och ett beslut som så tydligt kan inskränka på individens frihet. Motsvarigheten i andra änden är ju typ om Miljöpartiet skulle rösta för en ökad användning av kolkraft eller om V skulle rösta för avveckling av den kommunala skolan.

Blir förbannad bara av att höra ordet sossesverige med de kopplingar man får...ursäkta :)

Jag blir också förbannad på det ordet. Men det är ju för att jag tycker ordet är en löjlig konstruktion som man drar till med på ren slentrian. Och så kommer det förmodligen fortsätta även om det blir blå regering i val efter val och med större och större segermarginaler.

"Sossesverige" är för högern vad könsmaktsordningen är för feministerna. Det där metafysiska som alltid finns där och som alltid styr oss oavsett hur samhällsutvecklingen ser ut i praktiken. Och som man skyller allting på.

stridis
2012-03-23, 13:10
Direktdemokrati i flera frågor typ en ~10 stycken under en mandatperiod plus representativ demokrati för att hålla en röd tråd i det hela och så att kreti och pleti inte skall tröttna på jobbet att sätta sig in i direktvalen-frågorna.

Att avsätta folk i förtid som är folkvalda, tja, det skulle väl också vara bra men känns faktiskt inte som ett första steg i direktdemokratiseringsprocessen.

Det som stör mig är det kommer in en hel del folk som snart är svenskar och som inte är särskilt kompetenta i att rösta.