handdator

Visa fullständig version : Vitamintillskott kan ge tidigare död?


sumialic
2012-03-22, 14:04
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vitamintillskott-kan-ge-tidigare-dod


Hur ser ni på detta? Tar ju för det första aldrig någonting i en dagstidning seriöst och för det andra skriver de ju även att studien inte verkar helt godtagbar. Men ändå intressant att höra vad ni har att säga om det hela.

Själv käkar jag vitamintillskott varje dag då jag aldrig äter frukt och grönsaker och kör en väldigt ensidig kost. Jag tycker att sen jag började så är jag aldrig sjuk. Placebo kanske, vem vet, men förr var jag sjuk ooooooofta och nu har jag inte varit sjuk på i alla fall 2 år.

Heeman
2012-03-22, 14:10
Alla ska vi dö, om jag dör 1 år tidigare men varit förkyldfri i 40 år anser jag i dagsläget att det kan vara värt det.

Morrris
2012-03-22, 14:11
Alla ska vi dö, om jag dör 1 år tidigare men varit förkyldfri i 40 år anser jag i dagsläget att det kan vara värt det.

Fast att dra siffror ur arslet utgör ju ingen grund för ett resonemang. Klart ovärt att dö 40 år tidigare för att man slapp några förkylningar.

Eddie Vedder
2012-03-22, 14:14
Alla ska vi dö, om jag dör 1 år tidigare men varit förkyldfri i 40 år anser jag i dagsläget att det kan vara värt det.

Jo jag håller med. Frågan är vad förkylningen har med saken att göra. Det finns inga belägg för att stora doser av vitaminer gör skillnad. Möjligtvis zink.

Angående artikeln så är det inga direkta nyheter i sig. Liknande resultat har påvisats många gånger.

Referens 4 var en stor meta-analys från 2007: http://traningslara.se/vitaepro-toppkvalitet-skrap-eller-bara-overdrifter/

Trance
2012-03-22, 14:28
Jo jag håller med. Frågan är vad förkylningen har med saken att göra. Det finns inga belägg för att stora doser av vitaminer gör skillnad. Möjligtvis zink.

Angående artikeln så är det inga direkta nyheter i sig. Liknande resultat har påvisats många gånger.

Referens 4 var en stor meta-analys från 2007: http://traningslara.se/vitaepro-toppkvalitet-skrap-eller-bara-overdrifter/

När det gäller d-vitamin så finns det väl viss data som stöder att supplementering hjälper mot t.ex. influensan.

Eddie Vedder
2012-03-22, 14:59
När det gäller d-vitamin så finns det väl viss data som stöder att supplementering hjälper mot t.ex. influensan.

Men jag räknar inte influensan som en vanlig förkylning, det kanske är fel av mig? Oavsett så har jag fått för mig att det där mest bygger på mekanismhypoteser än så länge. Och det är ju samma med C-vitamin. Det kan ju ofta låta logiskt men att det ändå inte visar sig vara så i praktiken.

Vet du några kliniska studier?

EDIT: Verkade inte finnas några 2009 i alla fall:

Influenza and the ‘common cold’

Influenza A virus causes severe epidemics of respiratory illness in humans and is transmitted through airborne droplets and by direct contact. It is characterized by acute neutrophil infiltration and narrowing of the bronchioles [27]. Controversy remains concerning whether there is a direct link between the seasonality of influenza and vitamin D deficiency, which is also observed more commonly in winter [28].

Influenza infection involves both innate and adaptive arms of the immune system. Although vitamin D can inhibit proinflammatory cytokine release by macrophages, its ability to up-regulate the expression of anti-microbial peptides is relevant, as these peptides can also exhibit anti-viral activity. In addition, viral infection increases activation of vitamin D and increases cathelicidin production further [19]. Not only do immune cells secrete these anti-microbial peptides, but epithelial cells present in the upper and lower airways can also secrete them as a host defence mechanism against infection [28].

Upper respiratory tract infections (URTI), or ‘common colds’, are the most widespread of infectious diseases, with more than 200 viruses contributing to the clinical symptoms. Early epidemiological studies found a strong association between rickets and RTI [29], and a recent large cross-sectional study of the US population reported that vitamin D status is associated inversely with recent URTI and that the association may be stronger in those with respiratory diseases, such as asthma [30]. Randomized controlled trials are needed to examine the direct effect of vitamin D supplementation and to establish the optimal serum levels of 25(OH)D to aid prevention of RTI.

[...]

Finally, the population-based studies showing associations between vitamin D status and lung function provide strong justification for randomized controlled clinical trials of vitamin D supplementation in patients with respiratory diseases to assess both efficacy and optimal dosage.

Hughes, D. A. and Norton, R. (2009), Vitamin D and respiratory health. Clinical & Experimental Immunology, 158: 20–25.

Deep Thought
2012-03-22, 15:06
"The sick user effect" är tillräckligt för att debukna studier typ dessa.

The significantly increased risks of cancer and all-cause mortality among baseline non-users who started taking supplements during follow-up may suggest a "sick-user effect," which researchers should be cautious of in future observational studies.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21779961
http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/vitamins-and-mortality/

paatrik
2012-03-22, 15:46
Någon som funderat kring "Folk som tar x gör ofta y, och därför...". Brukar ju finnas den typen av problematik som gör forskning mer komplex.

TheIsh
2012-03-22, 15:58
Det finns inga belägg för att stora doser av vitaminer gör skillnad.

Nu har jag inte koll på läget kanske, men jag har iaf *hört* att de studier som gjorts på vitaminer har vart relativt låga doser.

Apos78
2012-03-22, 15:58
Någon som funderat kring "Folk som tar x gör ofta y, och därför...". Brukar ju finnas den typen av problematik som gör forskning mer komplex.

Confounders av den typen är mycket vanliga och man försöker justera för dessa så gott det går. Dock kommer man aldrig helt att komma bort från problemet och en viss bias får man alltid ta med i diskussionen kring resultaten.

Just detta är något som gör forskningen på nutritionsområdet väldigt svår i många fall.

Trance
2012-03-22, 16:47
Men jag räknar inte influensan som en vanlig förkylning, det kanske är fel av mig? Oavsett så har jag fått för mig att det där mest bygger på mekanismhypoteser än så länge. Och det är ju samma med C-vitamin. Det kan ju ofta låta logiskt men att det ändå inte visar sig vara så i praktiken.

Vet du några kliniska studier?

EDIT: Verkade inte finnas några 2009 i alla fall:



Hughes, D. A. and Norton, R. (2009), Vitamin D and respiratory health. Clinical & Experimental Immunology, 158: 20–25.


Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren

Background: To our knowledge, no rigorously designed clinical trials have evaluated the relation between vitamin D and physician-diagnosed seasonal influenza.

Objective: We investigated the effect of vitamin D supplements on the incidence of seasonal influenza A in schoolchildren.

Design: From December 2008 through March 2009, we conducted a randomized, double-blind, placebo-controlled trial comparing vitamin D3 supplements (1200 IU/d) with placebo in schoolchildren. The primary outcome was the incidence of influenza A, diagnosed with influenza antigen testing with a nasopharyngeal swab specimen.

Results: Influenza A occurred in 18 of 167 (10.8%) children in the vitamin D3 group compared with 31 of 167 (18.6%) children in the placebo group [relative risk (RR), 0.58; 95% CI: 0.34, 0.99; P = 0.04]. The reduction in influenza A was more prominent in children who had not been taking other vitamin D supplements (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.79; P = 0.006) and who started nursery school after age 3 y (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.78; P = 0.005). In children with a previous diagnosis of asthma, asthma attacks as a secondary outcome occurred in 2 children receiving vitamin D3 compared with 12 children receiving placebo (RR: 0.17; 95% CI: 0.04, 0.73; P = 0.006).

Conclusion: This study suggests that vitamin D3 supplementation during the winter may reduce the incidence of influenza A, especially in specific subgroups of schoolchildren. This trial was registered at https://center.umin.ac.jp as UMIN000001373.

http://www.ajcn.org/content/early/2010/03/10/ajcn.2009.29094.abstract

Sedan en populationsstudie som antyder det:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19237723

Krävs självklart mer forskning men det låter ganska rimligt att det skulle kunna vara så.

Eddie Vedder
2012-03-22, 20:50
Nu har jag inte koll på läget kanske, men jag har iaf *hört* att de studier som gjorts på vitaminer har vart relativt låga doser.

Nej det skulle jag inte säga. De som propagerar för multidoser kör alltid med det argumentet men det är samtidigt ett ganska enkelt sätt att argumentera på. Precis som när LCHF:are argumenterar mot allt som inte är till deras fördel med "Det där är inte riktigt LCHF!". Men visst, det ska inte uteslutas att ännu högre doser gör skillnad, men det är svårt - om inte omöjligt - att få en sån studie godkänd hos etisk kommité.

Trance: Tack! Ja observationsstudier vet jag redan. Men det finns många observationsstudier som antyder saker som inte kunna påvisas i RCT. :)

Sniggel
2012-03-22, 21:26
Ibland kanske man kan acceptera att det är för svårt att göra en studie som skulle kunna visa något som indikerar det ena eller andra. Tror det är stört omöjligt att med en studie, oavsett storlek och analysmetod kunna påpeka om vitaminpiller ökar eller minskar risken att dö i förtid.

Man kanske kan dra slutsatsen att det inte finns några belägg för att vitaminpiller (multivitaminer på random personer och inte specifika vitaminer för personer med konstaterad brist) har effekt

proteinsynthesis
2012-03-22, 21:39
Men jag räknar inte influensan som en vanlig förkylning, det kanske är fel av mig? Oavsett så har jag fått för mig att det där mest bygger på mekanismhypoteser än så länge. Och det är ju samma med C-vitamin. Det kan ju ofta låta logiskt men att det ändå inte visar sig vara så i praktiken.

Vet du några kliniska studier?

EDIT: Verkade inte finnas några 2009 i alla fall:



Hughes, D. A. and Norton, R. (2009), Vitamin D and respiratory health. Clinical & Experimental Immunology, 158: 20–25.

Titta på denna föreläsning om d vitamin. Där i tar han upp en norsk studie på barn där man såg en stor minskning av insjuknande i influensa vid supplementering.

https://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw&feature=youtube_gdata_player

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

sumialic
2012-03-23, 15:06
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Nojjar jag inte över att jag får brist på vitaminer (främst zink, järn, fosfor och de där) så nojjar jag över att det inte är bra att slänga i sit vitaminerna...

Kanske vore det bästa för mig att hitta några vitamintillskott där de vanligaste vitaminerna inte finns med? För bokstavsvitaminerna tror jag jag täcker de flesta även om min kost är ensidig...

Fordon
2012-03-23, 16:00
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Nojjar jag inte över att jag får brist på vitaminer (främst zink, järn, fosfor och de där) så nojjar jag över att det inte är bra att slänga i sit vitaminerna...

Kanske vore det bästa för mig att hitta några vitamintillskott där de vanligaste vitaminerna inte finns med? För bokstavsvitaminerna tror jag jag täcker de flesta även om min kost är ensidig...

Om du nojjar så mycket att du mår dåligt över det så 1) ändra din kost och sluta med tillskotten eller 2) sluta nojja.

stromming
2012-03-24, 17:38
Om du nojjar så mycket att du mår dåligt över det så 1) ändra din kost och sluta med tillskotten eller 2) sluta nojja.

:thumbup:

RassK
2012-03-24, 17:55
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Nojjar jag inte över att jag får brist på vitaminer (främst zink, järn, fosfor och de där) så nojjar jag över att det inte är bra att slänga i sit vitaminerna...

Kanske vore det bästa för mig att hitta några vitamintillskott där de vanligaste vitaminerna inte finns med? För bokstavsvitaminerna tror jag jag täcker de flesta även om min kost är ensidig...

Ät saker med zink, järn, fosfor och de där.

SeeYay
2012-03-24, 18:06
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Nojjar jag inte över att jag får brist på vitaminer (främst zink, järn, fosfor och de där) så nojjar jag över att det inte är bra att slänga i sit vitaminerna...

Kanske vore det bästa för mig att hitta några vitamintillskott där de vanligaste vitaminerna inte finns med? För bokstavsvitaminerna tror jag jag täcker de flesta även om min kost är ensidig...

Ta en tablett varannan dag istället ?

Bör vara ½ intaget specificerat av RDI enligt burken (per dag).

agazza
2012-03-24, 18:27
Jag tar och köper några ägg och juice ifall jag haft en lång korv och mackaroner period.

På vintern går jag och solar.

Holabandola
2012-03-24, 19:35
Ta en halv eller en kvarts tablett av RDI. enkelt.

Eddie Vedder
2012-03-24, 20:59
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Nojjar jag inte över att jag får brist på vitaminer (främst zink, järn, fosfor och de där) så nojjar jag över att det inte är bra att slänga i sit vitaminerna...

Kanske vore det bästa för mig att hitta några vitamintillskott där de vanligaste vitaminerna inte finns med? För bokstavsvitaminerna tror jag jag täcker de flesta även om min kost är ensidig...

Vad får dig att tro att de här resultaten gäller dig? Läste du mitt inlägg på bloggen?

Här är i alla fall den här studien:

Abstract
BACKGROUND:

Our systematic review has demonstrated that antioxidant supplements may increase mortality. We have now updated this review.
OBJECTIVES:

To assess the beneficial and harmful effects of antioxidant supplements for prevention of mortality in adults.
SEARCH METHODS:

We searched The Cochrane Library, MEDLINE, EMBASE, LILACS, the Science Citation Index Expanded, and Conference Proceedings Citation Index-Science to February 2011. We scanned bibliographies of relevant publications and asked pharmaceutical companies for additional trials.
SELECTION CRITERIA:

We included all primary and secondary prevention randomised clinical trials on antioxidant supplements (beta-carotene, vitamin A, vitamin C, vitamin E, and selenium) versus placebo or no intervention.
DATA COLLECTION AND ANALYSIS:

Three authors extracted data. Random-effects and fixed-effect model meta-analyses were conducted. Risk of bias was considered in order to minimise the risk of systematic errors. Trial sequential analyses were conducted to minimise the risk of random errors. Random-effects model meta-regression analyses were performed to assess sources of intertrial heterogeneity.
MAIN RESULTS:

Seventy-eight randomised trials with 296,707 participants were included. Fifty-six trials including 244,056 participants had low risk of bias. Twenty-six trials included 215,900 healthy participants. Fifty-two trials included 80,807 participants with various diseases in a stable phase. The mean age was 63 years (range 18 to 103 years). The mean proportion of women was 46%. Of the 78 trials, 46 used the parallel-group design, 30 the factorial design, and 2 the cross-over design. All antioxidants were administered orally, either alone or in combination with vitamins, minerals, or other interventions. The duration of supplementation varied from 28 days to 12 years (mean duration 3 years; median duration 2 years). Overall, the antioxidant supplements had no significant effect on mortality in a random-effects model meta-analysis (21,484 dead/183,749 (11.7%) versus 11,479 dead/112,958 (10.2%); 78 trials, relative risk (RR) 1.02, 95% confidence interval (CI) 0.98 to 1.05) but significantly increased mortality in a fixed-effect model (RR 1.03, 95% CI 1.01 to 1.05). Heterogeneity was low with an I(2)- of 12%. In meta-regression analysis, the risk of bias and type of antioxidant supplement were the only significant predictors of intertrial heterogeneity. Meta-regression analysis did not find a significant difference in the estimated intervention effect in the primary prevention and the secondary prevention trials. In the 56 trials with a low risk of bias, the antioxidant supplements significantly increased mortality (18,833 dead/146,320 (12.9%) versus 10,320 dead/97,736 (10.6%); RR 1.04, 95% CI 1.01 to 1.07). This effect was confirmed by trial sequential analysis. Excluding factorial trials with potential confounding showed that 38 trials with low risk of bias demonstrated a significant increase in mortality (2822 dead/26,903 (10.5%) versus 2473 dead/26,052 (9.5%); RR 1.10, 95% CI 1.05 to 1.15). In trials with low risk of bias, beta-carotene (13,202 dead/96,003 (13.8%) versus 8556 dead/77,003 (11.1%); 26 trials, RR 1.05, 95% CI 1.01 to 1.09) and vitamin E (11,689 dead/97,523 (12.0%) versus 7561 dead/73,721 (10.3%); 46 trials, RR 1.03, 95% CI 1.00 to 1.05) significantly increased mortality, whereas vitamin A (3444 dead/24,596 (14.0%) versus 2249 dead/16,548 (13.6%); 12 trials, RR 1.07, 95% CI 0.97 to 1.18), vitamin C (3637 dead/36,659 (9.9%) versus 2717 dead/29,283 (9.3%); 29 trials, RR 1.02, 95% CI 0.98 to 1.07), and selenium (2670 dead/39,779 (6.7%) versus 1468 dead/22,961 (6.4%); 17 trials, RR 0.97, 95% CI 0.91 to 1.03) did not significantly affect mortality. In univariate meta-regression analysis, the dose of vitamin A was significantly associated with increased mortality (RR 1.0006, 95% CI 1.0002 to 1.001, P = 0.002).
AUTHORS' CONCLUSIONS:

We found no evidence to support antioxidant supplements for primary or secondary prevention. Beta-carotene and vitamin E seem to increase mortality, and so may higher doses of vitamin A. Antioxidant supplements need to be considered as medicinal products and should undergo sufficient evaluation before marketing.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD007176.pub2/full

Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, Gluud C. Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases. Cochrane Database Syst Rev. 2012 Mar 14;3:CD007176.