handdator

Visa fullständig version : Funderar på att ta lån för att betala skuld.


Juxta
2012-03-22, 13:09
Hejhopp. Funderar på att ta lån för att betala av den CSN-skuld som nu finns hos Kronofogden så jag slipper KF(och därmed min betalningsanmärkning). Den är på ynka 30.000:-.
Men som jag förstått det så är räntan på min skuld samma som CSNs ränta, vilket verkar stå i 1.9%. Väldigt lågt vill säga.
Finns det någon fördel att söka lån hos dom som lånar ut trots att man har betalningsanmärkningar, typ Lendo/Hoist osv?
Det är första gången jag funderar på lån utöver CSN så jag känner mig lite vilsen. Kan jag vinna något på att ta lån någon annanstans förutom att jag blir av med anmärkningen snabbare?

Har sett att det finns vissa ekonomiskt lagda här på forumet så jag hoppas på lite råd.

Prankie
2012-03-22, 13:13
Var kan du få lån som är 1,9%?! CSN är så inte avdragsgiltig, de andra lån är generellt avdragsgilla så de är mer fördelaktig ifall ränta är detsamma. Men nu måste du vara säker på att det är 1,9% per år de menar, vilket jag tvivlar starkt på.

Jens.Andersson
2012-03-22, 13:13
Har du pratat med CSN och frågat om du kan göra upp en avbetalningsplan? Eller varför har
30 000 hamnat hos KF? Det måste vara flera månaders utebliven betalning?

Tricce
2012-03-22, 13:15
Kan du överhuvudtaget få lån om du har en anmärkning på dig?

Juxta
2012-03-22, 13:19
Var kan du få lån som är 1,9%?! CSN är så inte avdragsgiltig, de andra lån är generellt avdragsgilla så de är mer fördelaktig ifall ränta är detsamma. Men nu måste du vara säker på att det är 1,9% per år de menar, vilket jag tvivlar starkt på.

Hade svårt att hitta räntan hos CSN men efter lite googling kom jag fram till det, kan ha helt fel dock. 1.5% står det här: http://www.alltomspara.se/nyheter/l-gre-r-nta-f-r-studiel-n

Men du menar att jag kommer kunna dra av ett lån i deklarationen?

Har du pratat med CSN och frågat om du kan göra upp en avbetalningsplan? Eller varför har
30 000 hamnat hos KF? Det måste vara flera månaders utebliven betalning?

Jag arbetar på en avbetalningsplan som går bra nu. Men det gäller ju bara skulden som INTE har hamnat hos KF. Den skulden som ligger hos KF har inte CSN hand om längre fick jag till svars.
Den skulden kom av att jag fick en avbetalningsplan från CSN som såg ut såhär:
Första månaden ska du betala: 11.000kr + 8.000kr = 19.000kr.
Andra månaden ska du betala: 16.000kr
osv.
Fanns inte ens chans att jag kunde betala dom summorna på bara någon månad så dom hamnade per automatik hos KF och nu har jag sakta börjat betala av dom men det går segt.


Kan du överhuvudtaget få lån om du har en anmärkning på dig?

Tydligen ska det gå, om jag kan visa att jag har ett jobb med fast inkomst och visar vad jag vill ha pengarna till. Det funkar inte hos banken men hos Lendo/Hoist osv ska det funka.

nim
2012-03-22, 13:27
Låna då så mycket det bara går hos Hoist och sätt in på deras sparkonto och få 3,15% i ränta!

(Tror snarare att det är runt 8-15% i ränta på blancolån.)

Prankie
2012-03-22, 13:28
Jag missuppfattade, CSN har väldig låg ränta ja. Lendo kommer ta ut betydlig mer. Du kommer mest troligen få en effektiv ränta på 10-15%.

Juxta
2012-03-22, 13:33
Låna då så mycket det bara går hos Hoist och sätt in på deras sparkonto och få 3,15% i ränta!

(Tror snarare att det är runt 8-15% i ränta på blancolån.)

Har ingen koll alls på lån, vad innebär ett blancolån i denna situation? Kommer jag åka på 8-15% ränta om jag lånar 30.000? Det låter väldigt mycket.

Jag missuppfattade, CSN har väldig låg ränta ja. Lendo kommer ta ut betydlig mer. Du kommer mest troligen få en effektiv ränta på 10-15%.

Så rent ekonomiskt är det en dum tanke?

nim
2012-03-22, 13:35
Blancolån = Lån utan säkerhet

Snobbe
2012-03-22, 13:51
Det låter otroligt osannolikt att du kommer tjäna på att ett lån. Det finns ingen chans att hoist eller lendo har under 2% ränta på sina lån. Räkna med minst 8% som någon skrev.

Juxta
2012-03-22, 13:59
Det låter otroligt osannolikt att du kommer tjäna på att ett lån. Det finns ingen chans att hoist eller lendo har under 2% ränta på sina lån. Räkna med minst 8% som någon skrev.

Så den enda anledningen till ett lån skulle vara att jag blir av med anmärkningen snabbare. Hm. Nja.

Prankie
2012-03-22, 14:06
Så den enda anledningen till ett lån skulle vara att jag blir av med anmärkningen snabbare. Hm. Nja.

...

En betalningsanmärkning följer dig bra tag, försvåra din framtida möjlighet för lån och kanske t.o.m vissa yrkesgrupper. Sen rent ekonomiskt är det inte en bra idé.

Påminnelse 50kr
Inkassobrev 160kr

Om det gå till kronofogden, 300kr ansökningavgift plus 340kr i administrationsavgift .

600kr för indrivning plus andra avgifter.

Så nej, det är inte 1,9% längre.

EDIT: Såg nu att du är redan hos kronofogden.

delta_mats
2012-03-22, 14:10
Hur kan det bli en sån sjuk avbetalningsplan från CSN från första början?

Dav0d
2012-03-22, 14:18
Hur kan det bli en sån sjuk avbetalningsplan från CSN från första början?

Möjligt att han inte ringde och klagade samt ifrågasatt beskedet. Jag själv ringde upp och insisterade på att prata med ansvarig bla bla bla. Fick en avbetalningsplan som varade i 12 månader istället för 3.

*edit*
Inte förvånande, någon som låter det gå till KF sådär lätt var/är troligtivs naiv, lat eller en kombination av massa saker. Inte nog med det, alla borde veta att ränta och effektivränta inte är samma sak samt att hitta ett lån idag med en effektivränta under 2% är omöjligt.

Minimjölk
2012-03-22, 14:24
Allstå, dina actions framöver.
RIng och prata med både CSN och KF och förklara din sits, gör tillsammmasn med dem upp en plan som du kan hålla (det brukar fungerar i Lyxfällan). kanske behöver du inte ens ta något nytt lån.

Vad det gäller betalningsanmärkning så har du redan en sådan och den komemr följa dig under några år tyvärr.
Vad det gäller utlåningsränta så låter som redan sagt 1,9% per år orimligt lite, vissa anger ränta per månad eller kvartal, om du skall ta lån så läs på exakt vad du kommer få betala innan du gör det.

Enligt mig låter den ursprungliga avbetalningsplanen från CSN orimligt hög så om du pratar med alla bör det nog kunna lösa sig. Å andra sidan skulle du talat med dem direkt innan ärendet gick till KF.

Sandra81
2012-03-22, 14:26
Kan du inte få en avbetalningsplan hos krono då?

Juxta
2012-03-22, 14:37
Hur kan det bli en sån sjuk avbetalningsplan från CSN från första början?

Avbetalningar på två lån. Ett innan 2001 och ett efter.

Möjligt att han inte ringde och klagade samt ifrågasatt beskedet. Jag själv ringde upp och insisterade på att prata med ansvarig bla bla bla. Fick en avbetalningsplan som varade i 12 månader istället för 3.

*edit*
Inte förvånande, någon som låter det gå till KF sådär lätt var/är troligtivs naiv, lat eller en kombination av massa saker. Inte nog med det, alla borde veta att ränta och effektivränta inte är samma sak samt att hitta ett lån idag med en effektivränta under 2% är omöjligt.

Jag ringde faktiskt till CSN i ren panik. Förklarade att det är inte möjligt att dom kan begära att sådana summor ska betalas inom så kort tid. Fick svaret av en dryg jäkel att så var visst fallet och jag kunde inte göra och kan jag inte betala kommer det gå till KF.

Allstå, dina actions framöver.
RIng och prata med både CSN och KF och förklara din sits, gör tillsammmasn med dem upp en plan som du kan hålla (det brukar fungerar i Lyxfällan). kanske behöver du inte ens ta något nytt lån.

Vad det gäller betalningsanmärkning så har du redan en sådan och den komemr följa dig under några år tyvärr.
Vad det gäller utlåningsränta så låter som redan sagt 1,9% per år orimligt lite, vissa anger ränta per månad eller kvartal, om du skall ta lån så läs på exakt vad du kommer få betala innan du gör det.

Enligt mig låter den ursprungliga avbetalningsplanen från CSN orimligt hög så om du pratar med alla bör det nog kunna lösa sig. Å andra sidan skulle du talat med dem direkt innan ärendet gick till KF.

Som sagt, jag pratade med CSN som gav mig kalla handen. Har även pratat med KF för några månader sen. Frågade om 1000kr / månaden var en rimlig summa med tanke på att jag inte tjänar så mycket. Han gav mig också ett arrogant svar och sa att dom nöjer sig bara med allting på en gång. Jag tyckte det lät märkligt och ifrågasatte detta, han dissade mig genom att säga så är fallet sen la han på luren. Bokstavligen. Vill påpeka att jag är alltid trevlig när jag pratar med kundtjänst osv.
Jag kan betala av skulden med ca 1000kr i månaden som det är nu. Vilket jag också gör. Känns bara som det kommer ta för lång tid. Det är anmärkningen jag vill bli av med och tänkte att ett lån med en inte alltför skillnad i ränta mot CSN skulle löna sig.


Kan du inte få en avbetalningsplan hos krono då?

Se mitt svar till minimjölk. Jag fick dissen av någon outgrundlig anledning.

Poxeman
2012-03-22, 14:42
Ring KF och CSN igen.
Låter som en helt orimlig betalningsplan.

Tricklew
2012-03-22, 14:43
Kundtjänst kan vara jävligt besvärligt, finns helt enkelt för många skitstövlar, fortsätt rings tills du får tag på någon vettig.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Yes
2012-03-22, 14:44
Som sagt, jag pratade med CSN som gav mig kalla handen. Har även pratat med KF för några månader sen. Frågade om 1000kr / månaden var en rimlig summa med tanke på att jag inte tjänar så mycket. Han gav mig också ett arrogant svar och sa att dom nöjer sig bara med allting på en gång. Jag tyckte det lät märkligt och ifrågasatte detta, han dissade mig genom att säga så är fallet sen la han på luren. Bokstavligen. Vill påpeka att jag är alltid trevlig när jag pratar med kundtjänst osv.
Jag kan betala av skulden med ca 1000kr i månaden som det är nu. Vilket jag också gör. Känns bara som det kommer ta för lång tid. Det är anmärkningen jag vill bli av med och tänkte att ett lån med en inte alltför skillnad i ränta mot CSN skulle löna sig.

Det är inte ett okej bemötande. Kan du inte PM;a mig om vem du pratade med hos KFM och hur samtalet gick?

Jag kan återkomma angående dina övriga frågor senare idag.

Juxta
2012-03-22, 15:11
Det är inte ett okej bemötande. Kan du inte PM;a mig om vem du pratade med hos KFM och hur samtalet gick?

Jag kan återkomma angående dina övriga frågor senare idag.

PM skickat.

Dav0d
2012-03-22, 16:07
Men kom ihåg i framtiden att du inte bara ringer en gång. Alla förstår att detta var orimligt, vilket betyder att du försöker om och om igen tills du får tag på en vettig person eller får ut det du vill av samtalet.

Det du gjorde nu var som att t.ex. gå till läkaren och klaga på att du har ont någonstans men inte överdriva smärtan eller situationen (om du nu inte håller på att synligt förblöda, då behöver du inte inte göra det). Du kommer inte bli tagen på allvar och få hjälp om du inte insisterar till det extrema, det är vad världen sakta men säkert går emot. Allting kretsar kring ekonomi, till och med om du måste ringa till 112 måste du om du möter en idiot på andra sidan verkligen insistera på att få hjälp. Som vi alla vet har liv förlorats genom detta att människor försöker en gång och sedan mesar ut.

Juxta
2012-03-22, 17:26
Men kom ihåg i framtiden att du inte bara ringer en gång. Alla förstår att detta var orimligt, vilket betyder att du försöker om och om igen tills du får tag på en vettig person eller får ut det du vill av samtalet.

Det du gjorde nu var som att t.ex. gå till läkaren och klaga på att du har ont någonstans men inte överdriva smärtan eller situationen (om du nu inte håller på att synligt förblöda, då behöver du inte inte göra det). Du kommer inte bli tagen på allvar och få hjälp om du inte insisterar till det extrema, det är vad världen sakta men säkert går emot. Allting kretsar kring ekonomi, till och med om du måste ringa till 112 måste du om du möter en idiot på andra sidan verkligen insistera på att få hjälp. Som vi alla vet har liv förlorats genom detta att människor försöker en gång och sedan mesar ut.

Det är så sant som du säger.
En bit in på 2000-talet drabbades jag av en depression som hållt i sig i många år, vilket starkt bidrog till att jag inte orkade ta tag i saker. Ekonomi gav mig ordentlig ångest bland annat. Nu har jag tagit mig ur den till största del och har tagit tag i många saker som spökat, varav detta är en av dom sakerna. Jag är en helt annorlunda person nu, vilket träningen har varit en av de största sakerna som hjälpt mig. Jag är en mycket mer balanserad person. Men nog om det, men det är i allafall anledningen till att jag inte orkade ligga på förut.

Yes
2012-03-22, 20:37
När det gäller avbetalningsplaner hos Kronofogden förutsätter det att det endast handlar om allmäna mål och att det kan betalas av på kort tid. Vid enskilda mål går det inte eftersom Kronofogden bara kan företräda staten. Skulder till CSN kan komma in som både allmäna och enskilda mål(återkrav brukar vara enskilda mål).

Den enskilda handläggaren har ett visst spelrum när det gäller att bevilja eller neka avbetalningsplaner. För att bevilja en avbetalningsplan ska det ligga i allmänhetens intresse. Vad det brukar betyda är att man tror skulderna kommer bli betalda inom handläggningstiden, vilket rör sig om 2-3 månader. Det är dock en bedömning varje handläggare själv måste göra, så det är ingenting man kan ta för givet.

Även om handläggarna har en viss frihet är det svårt att få en avbetalningsplan.

Vilka regler CSN har vet jag inte, men jag tycker det är värt att göra ett nytt försök där.

Finns det sen obetalda skulder gör man en tillgångsutredning för att se om det finns utmätningsbara tillgångar. Det finns många olika tillgångar som kan utmätas, t.ex. banktillgodohavanden, aktier/fonder, fastigheter, bostadsrätter, bilar och annan lös egendom. Vanligaste formen av utmätning är löneutmätning. Där gör man en beräkning på vad man ska ha i sk. "existensminimum" och vad som blir över av ens inkomst går till att betala av skulderna.

Den biten är värd att ta med i beräkningarna om du funderar på att ta ett lån för att lösa skulderna hos Kronofogden. Jag kan inte ge något direkt råd men avbetalningen på ett vanligt lån kan vara lättare att klara än en löneutmätning, eller att annan egendom kan tas i anspråk. Tänk på att Kronofogden inte tar hänsyn till om du har andra skulder du betalar av på. Det kan göra det svårt att hålla andra förpliktelser.

Jag vet inte hur svårt det är att få lån när man har skulder hos Kronofogden, men det finns vissa som lånar ut pengar i såna här fall. Det är ingen enorm summa heller.

Just ekonomisk rådgivning är dock inget jag ska ge mig in på. Det är inte mitt område. Jag vet bara hur utsökningsväsendet fungerar.

Juxta
2012-03-23, 09:23
När det gäller avbetalningsplaner hos Kronofogden förutsätter det att det endast handlar om allmäna mål och att det kan betalas av på kort tid. Vid enskilda mål går det inte eftersom Kronofogden bara kan företräda staten. Skulder till CSN kan komma in som både allmäna och enskilda mål(återkrav brukar vara enskilda mål).

Den enskilda handläggaren har ett visst spelrum när det gäller att bevilja eller neka avbetalningsplaner. För att bevilja en avbetalningsplan ska det ligga i allmänhetens intresse. Vad det brukar betyda är att man tror skulderna kommer bli betalda inom handläggningstiden, vilket rör sig om 2-3 månader. Det är dock en bedömning varje handläggare själv måste göra, så det är ingenting man kan ta för givet.

Även om handläggarna har en viss frihet är det svårt att få en avbetalningsplan.

Vilka regler CSN har vet jag inte, men jag tycker det är värt att göra ett nytt försök där.

Finns det sen obetalda skulder gör man en tillgångsutredning för att se om det finns utmätningsbara tillgångar. Det finns många olika tillgångar som kan utmätas, t.ex. banktillgodohavanden, aktier/fonder, fastigheter, bostadsrätter, bilar och annan lös egendom. Vanligaste formen av utmätning är löneutmätning. Där gör man en beräkning på vad man ska ha i sk. "existensminimum" och vad som blir över av ens inkomst går till att betala av skulderna.

Den biten är värd att ta med i beräkningarna om du funderar på att ta ett lån för att lösa skulderna hos Kronofogden. Jag kan inte ge något direkt råd men avbetalningen på ett vanligt lån kan vara lättare att klara än en löneutmätning, eller att annan egendom kan tas i anspråk. Tänk på att Kronofogden inte tar hänsyn till om du har andra skulder du betalar av på. Det kan göra det svårt att hålla andra förpliktelser.

Jag vet inte hur svårt det är att få lån när man har skulder hos Kronofogden, men det finns vissa som lånar ut pengar i såna här fall. Det är ingen enorm summa heller.

Just ekonomisk rådgivning är dock inget jag ska ge mig in på. Det är inte mitt område. Jag vet bara hur utsökningsväsendet fungerar.

Jag har redan tackat för informationen i PM men jag gör det här igen. Jag ska som sagt maila CSN senare idag och fråga vad dom har för ränta vid skuld. Det verkar som om den räntan jag tidigare skrivit gäller inte om man har skuld hos KFM utan bara om man betalar av ett lån hos CSN. Just nu känns ett lån någon annanstans mer lockande.

shut teh face
2012-03-23, 09:45
Har CSN ändrat sina regler på något sätt? Förut när man hoppade av studier eller dylikt så fick man betala av det som alla andra, typ 500 spänn i månaden. Men min tjej hoppade av i höst de krävde 15.000 direkt, inga undantag...

Jag själv hoppade av när jag var yngre och då var de inga problem att slippa betala en sån klumpsumma.

hallar
2012-03-23, 11:29
Angående att betala av CSN lån, vet någon om det stämmer att för i tiden kunde man få rabatt om man betalade allt på ett bräde. Betalade hela min men där var inte tal om någon rabatt.

tjabon
2012-03-23, 12:06
Du har betalningsanmärkningar och vill ta (ännu) ett lån för att reglera en CSN
-skuld hos KFM ???
Det verkar lite som att rusa efter en besindunk för att släcka bränder med...

Ett råd är att du istället går igenom din ekonomi noga och drar in på så mycket som möjligt för att i en löpande budget kunna betala av till KFM.

Det är inte svårt att få lån med anmärkning, men har du dessutom kvar skulden till KFM så är det rätt så hopplöst.

Juxta
2012-03-23, 12:17
Du har betalningsanmärkningar och vill ta (ännu) ett lån för att reglera en CSN
-skuld hos KFM ???
Det verkar lite som att rusa efter en besindunk för att släcka bränder med...

Ett råd är att du istället går igenom din ekonomi noga och drar in på så mycket som möjligt för att i en löpande budget kunna betala av till KFM.

Det är inte svårt att få lån med anmärkning, men har du dessutom kvar skulden till KFM så är det rätt så hopplöst.

Nja, läs igenom alla inlägg så förstår du varför. Jag vill ta ett lån för att betala av en skuld hos KFM. Har jag skulden kvar har jag även betalningsanmärkningen kvar. Tar jag ett lån betalar jag fortfarande av, men jag blir snabbare av med betalningsanmärkningen.
Jag betalar idag av skulden till KFM, men det går sakta då min inkomst är låg.

Hade det varit att jag skulle ta ett lån för att betala av ett CSN-lån(ej skuld) så hade din brandliknelse varit mer passande kanske.

tjabon
2012-03-23, 12:28
Betalningsanmärkningen ligger väl kvar i 3 år ?
Men det är alltid en fördel att nolla sitt skuldsaldo hos KFM fortast möjligt.

Kommer själv ihåg den dag 2006 när jag gjorde sista inbet. till KFM: En otrolig lättnad.

Juxta
2012-03-23, 12:32
Betalningsanmärkningen ligger väl kvar i 3 år ?
Men det är alltid en fördel att nolla sitt skuldsaldo hos KFM fortast möjligt.

Kommer själv ihåg den dag 2006 när jag gjorde sista inbet. till KFM: En otrolig lättnad.

Precis, så säg om jag betalar av i ett år till, då har jag 4 år med betalningsanmärkning istället för 3 år om jag tar ett lån.

Det är den lättnaden jag är ute efter, kommer kännas som en stor sten som lyfts bort, den har legat där alldeles för länge.

z_bumbi
2012-03-23, 13:01
Angående att betala av CSN lån, vet någon om det stämmer att för i tiden kunde man få rabatt om man betalade allt på ett bräde. Betalade hela min men där var inte tal om någon rabatt.

Det var inte en rabatt men skulden hann aldrig skrivas upp så i jämförelse med att betala i normal takt så blev det mindre pengar att betala in.
Lånet innan det så lönade det sig inte att betala av snabbare då det rullande på utan att skrivas upp.

hallar
2012-03-23, 13:25
Det var inte en rabatt men skulden hann aldrig skrivas upp så i jämförelse med att betala i normal takt så blev det mindre pengar att betala in.
Lånet innan det så lönade det sig inte att betala av snabbare då det rullande på utan att skrivas upp.

Ok,
för dagens lån är ju satt till 25 år avbetalningstid och är inflationsjusterat. Skönt att vara av med det i alla fall *flex*

wo0ord
2012-03-23, 15:01
Låter som en redig soppa du hamnat i. Har du inga föräldrar/kompisar som kan hjälpa dig? Hellre en avbetalning till dem. Varför kan du förresten inte jobba mer och få in kulor?

Juxta
2012-03-23, 16:55
Låter som en redig soppa du hamnat i. Har du inga föräldrar/kompisar som kan hjälpa dig? Hellre en avbetalning till dem. Varför kan du förresten inte jobba mer och få in kulor?

Jag kanske kan få chansen att låna pengarna nu ser det ut som. Samma dag som jag startade tråden. Vi får se, jag ska se vad CSN säger först.
Jobbar redan heltid men inte världens bästa betalda jobb, men det är ett jobb iallafall.