handdator

Visa fullständig version : Mitt kaloribehov? Förvirrad!


niille
2012-03-22, 00:30
Tjenixen!

Har räknat ut min kaloriförbrukning på flera sidor och har fått olika svar, allt från 2200-2800. Är måttligt förvirrad och behöver eran hjälp här.

Jag är 22år, väger för närvarande 66kg (har bantat ner mig totalt) och mäter 183cm. Jag har börjat köra på träningsbänken hemma med hantlar och brukar köra pass på 30-45min där jag kör lite olika övningar, hantelpress, hantelcurl osv, lite blandat helt enkelt men försöker anstränga musklerna till max. Vad kan min kaloriförbrukning ligga på tror ni? Resten av dagen kanske jag går fram och åter till affären, åker bil när jag ska till vänner och dylikt annars.

Har gymmat tidigare från när jag var 15-18 år och byggde på den tiden hyfsat mycket muskler men då hade jag noll kunskap om kalorier och allt vad det innebär så jag åt som en häst för att vara på den säkra sidan, vilket gjorde att jag blev tjockis men samtidigt byggde jag muskler också. Vill undvika att hamna i samma situation igen och vill inte lägga på mig mer fett än nödvändigt, försöker landa på ett litet överskott runt 2-300 kcal om dagen, då måste jag veta vad min förbrukning ligger på och jag blir väldigt fundersam när jag får så olika resultat.

Tack så hemskt mycket på förhand!

spoon
2012-03-22, 00:36
Testa att äta 3000 kcal om dagen i en vecka. Se vad som händer på vågen och justera därifrån.

niille
2012-03-22, 00:42
Testa att äta 3000 kcal om dagen i en vecka. Se vad som händer på vågen och justera därifrån.

Ja det kanske vore något, men frågan är om en vecka är tillräckligt lång tid för att kunna utvärdera resultaten, kanske man hamnar på någon slags platå som man gör när det handlar om viktnedgång, dvs att inget händer på en vecka men efter två veckor så har man gått ner (i detta fallet upp) 2-3kg helt plötsligt. Fast vad vet jag, det kanske är lättare att se resultat på vikten vid viktuppgång?

Sorry för dubbelpost.

niille
2012-03-22, 01:06
Tack för alla svar!

Har räknat enligt formeln som jag hittade på deffguiden och där har jag ett BMR på 1740. Nu till det sista kruxet, aktivitetsfaktorn. Vad tror ni den kan vara på i mitt fall, 1.3-1.4? Om vi säger 1.35 kanske så hamnar jag på 2349 + 300 kcal vilket landar på 2600. Tror jag satsar på 2600 kalorier om dagen det borde nog bli bra, förutsatt att jag räknat ut min aktivitetsfaktor rätt.

Gnusram
2012-03-22, 01:13
Tack för alla svar!

Har räknat enligt formeln som jag hittade på deffguiden och där har jag ett BMR på 1740. Nu till det sista kruxet, aktivitetsfaktorn. Vad tror ni den kan vara på i mitt fall, 1.3-1.4? Om vi säger 1.35 kanske så hamnar jag på 2349 + 300 kcal vilket landar på 2600. Tror jag satsar på 2600 kalorier om dagen det borde nog bli bra, förutsatt att jag räknat ut min aktivitetsfaktor rätt.

Du kommer att få utvärdera hela tiden och det kommer att ändra sig vartefter du går upp och blir starkare. Sätt ett långsiktigt mål och justera vartefter. Du kan lika gärna sätta i gång för du kommer aldrig att kunna räkna ut det exakt ändå. ;)

niille
2012-03-22, 01:19
Du kommer att få utvärdera hela tiden och det kommer att ändra sig vartefter du går upp och blir starkare. Sätt ett långsiktigt mål och justera vartefter. Du kan lika gärna sätta i gång för du kommer aldrig att kunna räkna ut det exakt ändå. ;)

Jo självklart ändras ju förutsättningar i och med eventuell viktuppgång. Tänkte köra på 2600 kcal nu och för varje 2.5kg jag går upp ökar jag med 100 kcal, det betyder att den dagen jag är uppe i 76kg kommer jag ligga på 3000kcal om dagen. Låter det som en OK idé?

Heeman
2012-03-22, 14:07
66kilo på 182 cm låter väldigt lite. Du borde ligga på 75-80 kilo och endå vara hyffsat rippad.

stromming
2012-03-27, 20:50
66kilo på 182 cm låter väldigt lite. Du borde ligga på 75-80 kilo och endå vara hyffsat rippad.

Borde och borde. Du borde väga 120 kg med 10% kroppsfett. Bara att börja jobba.

Pretorian
2012-03-28, 06:39
Jo självklart ändras ju förutsättningar i och med eventuell viktuppgång. Tänkte köra på 2600 kcal nu och för varje 2.5kg jag går upp ökar jag med 100 kcal, det betyder att den dagen jag är uppe i 76kg kommer jag ligga på 3000kcal om dagen. Låter det som en OK idé?

Lägg inte ner allt för mycket tid på att räkna ut hur mycket kalorier du exakt måste äta nu. Ät och se på vågen om den ändras så som du vill och sen justera.

Sheogorath
2012-03-28, 06:56
Borde och borde. Du borde väga 120 kg med 10% kroppsfett. Bara att börja jobba.

:laugh:

:thumbup:

Exhale_
2012-03-28, 13:08
Jo självklart ändras ju förutsättningar i och med eventuell viktuppgång. Tänkte köra på 2600 kcal nu och för varje 2.5kg jag går upp ökar jag med 100 kcal, det betyder att den dagen jag är uppe i 76kg kommer jag ligga på 3000kcal om dagen. Låter det som en OK idé?

Kör på det. Frågan är bara hur du ska kunna kontrollera det hela?

cero
2012-03-28, 13:40
Som Spoon säger så kan du utgå från ett visst värde och sedan justera det efter vad som händer med vikten. Du behöver inte sikta in sig på exakt en vecka, kör på 2 om du vill.

Men f.ö. tycker jag det är väldigt tråkigt och överflödigt att hålla på att räkna kalorier. Se bara till att inte äta för mycket. Ät ungefär som du brukar, och lite utöver detta samtidigt som du ser till att få i dig mycket protein.

Att räkna kalorier i praktiken är nog mycket mer omständigt än vad man kan tro. Rör man sig olika mycket olika dagar, och äter oregelbundet blir det svårt att hålla koll på hur mycket kalorier man har stoppat i sig. Sedan kan jag inte förstå hur man orkar stå och läsa innehållsförteckningar på godispåsar osv. Sen gissar jag på att du inte kommer få bättre resultat av att räkna kalorier. Speciellt som nybörjare.