handdator

Visa fullständig version : sprang milen, dålig i magen.


gQLLe
2012-03-21, 23:31
Hej! Sprang idag milen för andra gången i år och för tredje gången i mitt liv. Sprungit småsträckor under 5km några gånger förut, men inte alls många. Det blev 45 min. Jag är en sån jääävla vinnarskalle, så jag gav typ allt... var egentligen död efter en halvtimme osv... nu har jag varit dålig i magen och haft magknip hela kvällen, kan det hänga ihop med springningen? Kan tillägga att jag går på diet och ligger rätt så lågt på kolisar.

JakeShaft
2012-03-22, 01:02
Jag springer inte särskilt mycket men jag kan få ont i magen senare på dagen/kvällen om det har varit ett tufft pass. I perioder när jag sprungit mer upplever jag inte att jag har haft det problemet men då hände det att man behövde stanna i skogen och sköta magen. Jag skulle säga att det beror på springandet och att det är bra att äta mer nu går du i och för sig på diet.

Aping
2012-03-22, 05:07
Är också nyfiken på vad som kan ligga bakom!

Har haft MÅNGA liknande upplevelser men för mig gäller det innebandy.

Lider av vansinnigt dålig kondition men när jag har bollen framför mig kan jag springa IHJÄL mig trots att det känns som om det blöder i lungorna och jag vet att jag redan har blodblåsor under fotsulorna/skoskav. Efteråt sådana vansinnespass har jag i princip alltid haft väldigt jobbig magknip resten av kvällen och varit lös i magen.

Vad jag kan minnas har jag alltid druckit för mig onormala mängder av något surt (typ en liter fil eller juice) ganska nära inpå passet. Får någon slags craving efter det syrliga, skumt. I övrigt kan jag inte säga att kosten varit annorlunda mot normalt så om det inte är den laxerande effekten av att suga i sig en liter fruktjuice som spökar i magen lutar det mot själva ansträngningen för min del...

Hoppas någon kan titta in med lite science runt ämnet!

begt
2012-03-22, 07:29
Inte konstigt att du mår dåligt om du ligger på energiunderskott och ätit lite kolhydrater...

Efter konditionspass måste du få i dig mycket kolhydrater för att bli människa igen.

Catstyle
2012-03-22, 07:35
Är väl inte ett dugg konstigt att magen krånglar när du dels inte är van vid milen samtidigt som du kör stenhårt. :)

andeem
2012-03-22, 08:22
Sven Nylander brukade spy efter varje lopp. Hela kroppen blir lite uppfuckad när man pressar sig till absolut max. Vet inte vad det är sim händer rent biokemiskt dock.

Asdf
2012-03-22, 08:28
Välkommen in i klubben! ;)

Ett väldigt vanligt fenomen bland löpare och när det i synnerhet är varmt ute alternativt man druckit dåligt under dagen ( och under passet). Skatås här i gbg hade lappar uppsatta förra sommaren med "etiska riktlinjer" för de som behöver springa in i skogen o tömma under löppassets gång ;)

Enervit som vad jag vet fortfarande arrangerar sportdrycken på göteborgsvarvet spädde ut sin energidryck efter 2006 års upplaga. Många löpare fick magproblem pga den höga sockerkoncentrationen och bajamajorna var fullbelagda. Följande år blev tydligen bättre :)

Av någon anledning är sockerkoncentrationen i mag/tarm avgörande för en hel del bekymmer och detta syns väldigt tydligt på intervalllöpning

Poxeman
2012-03-22, 08:31
Grattis! Du har åkt på din första "löparmage" och är nu en bättre människa! :D

Blir så ibland, jag har ännu inte hört någon vettig förklaring eller fungerande råd för att motverka det.

Aping
2012-03-22, 08:52
Sprang på den här populärvetenskapliga texten:
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2010/12/25/darfor-far-man-loparmage/

Kan man anta att det är de störningarna av tarmen som "ligger kvar" och gör att man har ont resten av kvällen? Eller är det någon annan effekt som kickar in efter själva passet?

Catstyle
2012-03-22, 08:57
Enervit som vad jag vet fortfarande arrangerar sportdrycken på göteborgsvarvet spädde ut sin energidryck efter 2006 års upplaga. Många löpare fick magproblem pga den höga sockerkoncentrationen och bajamajorna var fullbelagda. Följande år blev tydligen bättre :)
Isostar tillhandahåller sportdrycken i år.
http://www.goteborgsvarvet.se/Lopare/Nyheter/Arkiv/Aktuellt/Isostar-ger-energi-Varvsloparna/

Lars Brinkhoff
2012-03-22, 09:01
Nu verkar det verkar skrivas om tre distinkta fenomen i tråden.

nu har jag varit dålig i magen och haft magknip hela kvällen
1. Magproblem (både uppåt och neråt?) en stund efter man har sprungit.

Sven Nylander brukade spy efter varje lopp.
2. Spykänslor i direkt anslutning till löpning.

Du har åkt på din första "löparmage"
3. Akut bajsnödighet under tiden man springer.

Holabandola
2012-03-22, 09:18
Magknip kan bero på syrebrist i tarmar och mage. Blodförsörjningen stryps ner till dessa organ när man kör hård cardio, och alla andra arbetande muskler prioriteras först.

Det ger per automatik en sämre mag och tarmfunktion. De flesta märker inte av det, men har man en k'nslig mage/tarm och eller tar ut sig exceptionellt hårt/länge så får man nog räkna med magknip/besvär.

Helt ofarligt, men rätt osoft.

ARMSTARK
2012-03-22, 09:44
Väldigt vanligt, hade det själv när jag löptränade mycket. Fick tom springa upp i skogen och sprejja några träd en gång! :em: :D

Ofta blir det bättre ju mer rutinerad löpare man blir.

Jag fick tipset att avstå från energidrycker och liknande, DET funkade för mig.

svenbanan
2012-03-22, 12:19
Nu verkar det verkar skrivas om tre distinkta fenomen i tråden.


1. Magproblem (både uppåt och neråt?) en stund efter man har sprungit.


2. Spykänslor i direkt anslutning till löpning.


3. Akut bajsnödighet under tiden man springer.

Enligt min egen högst subjektiva uppfattning så har 1. och 2. med mjölksyra att göra (dvs man får det om man springer fort och länge). Variant 3. var det länge sedan jag hade nu (typ 10 år sedan), men var förr om åren tvungen att ta med toapapper ut, för jag blev jämt skitnödig oberoende av hur snabbt jag sprang.

Kan vi inte diskutera variant 4. också? Håll har jag inte heller haft på extremt länge.

Lars Brinkhoff
2012-03-22, 13:28
Enligt min egen högst subjektiva uppfattning så har 1. och 2. med mjölksyra att göra

A wild käpphäst appears!

Lars tries to use information. http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

gQLLe
2012-03-22, 14:15
Haha, där ser man! Tack för alla svar. Även i morse hade jag lite magknip, dock mest efter frukosten.. lustigt det där! Kommer ta ett tag innan jag springer milen på 45 igen kan jag lova ;). Men ska springa blodomloppet i maj och då satsar jag på <45!

svenbanan
2012-03-22, 15:25
A wild käpphäst appears!

Lars tries to use information. http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

Känns det bättre om jag skriver sur miljö pga vätejoner istället för mjölksyra? Själv tycker jag det känns enklare att bara skriva mjölksyra...

Lars Brinkhoff
2012-03-22, 15:35
It's super effective!

Känns det bättre om jag skriver sur miljö pga vätejoner

Mycket bättre.

svenbanan
2012-03-22, 16:33
It's super effective!



Mycket bättre.

I aim to please. :D