handdator

Visa fullständig version : kreatin vs protein


Man and Machine
2004-01-19, 22:47
Funderar på att börja med något av ovanstådende men vet dock inte vilket... Vill ju gärna ha styrka men storlek spelar mindre roll fast det går kanske inte att kombinera?

Hermes
2004-01-19, 22:50
Kör på protein om du inte får i dig tillräckligt mycket genom vanlig kost, annars kan du lika ta kreatin, men att du får i dig tillräcklig mängd protein är viktigare.

Björn S
2004-01-19, 23:13
Protein är A och O i träningen.
Jag skulle satsa på protein även om jag antog att jag fick i mig nog från kosten.

men sen är protein inget tillskot för mig längre.. det är lixom en del av livet :-D

Pez
2004-01-20, 07:18
Testa sökfunktionen...

Exakt samma diskussion här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?threadid=16430

/pez

Man and Machine
2004-01-20, 16:35
om jag tror att jag har maxat min kropp och även misstänker för dåligt protteintag...(mina resultat har ju endast gått tillbaka senaste tiden) skulle man ge kroppen en rejäl push framåt och man trycker i sig båda?

DiZi
2004-01-20, 18:04
Originally posted by Man and Machine
om jag tror att jag har maxat min kropp och även misstänker för dåligt protteintag...(mina resultat har ju endast gått tillbaka senaste tiden) skulle man ge kroppen en rejäl push framåt och man trycker i sig båda?

"Protein är musklernas byggstenar", kan man säga. Utan protein, inga muskler. Ligger du för lågt med proteinintaget växer man ju inte i "max-hastighet" ;/

Björn S
2004-01-20, 19:14
Originally posted by DiZi


"Protein är musklernas byggstenar", kan man säga. Utan protein, inga muskler. Ligger du för lågt med proteinintaget växer man ju inte i "max-hastighet" ;/

Kan utveckla det lite lätt.

Tänk på kroppen som ett tempel.
När du tränar tungt blir ditt tempel attakerat och ditt tempel bryts ner. När attacken sedan upphör vill du bygga upp ditt tempel. Och detta gör du med protein. Har du då inget protein så kan du inte bygga upp ditt tempel igen och du blir svagare inför nästa attack.

Så, nu kan förhopningsvis era barnbarn också förstå det :-)

Protein = Proteos
Proteos = Det viktigaste (Grekiska)

Peace out

Metal_boy_
2004-01-20, 19:23
Originally posted by Feeble




Så, nu kan förhopningsvis era barnbarn också förstå det :-)

Peace out

hehe tror du medelåldern här är 60år? =)

Korgull
2004-01-20, 20:27
Var noga med att få i dej snabba kolh. direkt efter träning för att fylla på dina (förhoppningsvis) uttömda glyckogendepåer, och essentiella aminosyror inom en timme efter passet (vasslekoncentrat funkar bra, om du vill, lägg till L-Glutamin).

BTW: Vadan rubriken? Jämföra två helt olika saker?

Feeble:
Tänk på kroppen som ett tempel.

B&K:s sommarspecial, va?

Sparrisen
2004-01-21, 15:21
Kreatin är ju inte direkt något nödvändigt... kroppsbyggarna kom ju ganska långt även innan man började använda kreatin i större mängd. Satsa på proteintillskott ett par ggr om dagen. Därtill kan du ju även ha oturen att vara en non-responder, vilket ca 20% är.

Björn S
2004-01-21, 16:17
Originally posted by Evelenin Stalinskaja
B&K:s sommarspecial, va?

Näe ;) Mer för att jag har dratt den historian för en hel del stumdungar (IQ fiskpinne) :-P och att detta var det som blev lättast att förstå för dem :-P Fast ibland är kroppen en borg, och ibland är det tom ett sandslott :-P

Peace out! :-D

(PS: aldrig läst B&K ;) gillar böcker och nätet mer. att ge många pengar för något som står överallt är väl ganska onödigt :-P)

Man and Machine
2004-01-21, 17:19
skulle 1 liter mjölk kunna ersätta 1 prootedrink? Mini eller lättmjölk då!

King Grub
2004-01-21, 17:21
Originally posted by Man and Machine
skulle 1 liter mjölk kunna ersätta 1 prootedrink? Mini eller lättmjölk då!

Inte vassleprotein efter träningen, eftersom proteinet i mjölk är till största delen kasein, vilket tas upp långsamt. Det enda som går att jämföra med vassle i upptagningshastighet är ren äggvita, men då får du nog äta ett halvkilo efter passet för att få i dig några vettiga mängder protein. :)

potte
2004-01-21, 17:52
Originally posted by King Grub


Inte vassleprotein efter träningen, eftersom proteinet i mjölk är till största delen kasein, vilket tas upp långsamt. Det enda som går att jämföra med vassle i upptagningshastighet är ren äggvita, men då får du nog äta ett halvkilo efter passet för att få i dig några vettiga mängder protein. :)

hehe, hyfsat risig i kistan man lär bli efter det halvkilot

http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/fart.gif

Man and Machine
2004-01-22, 18:58
keso och kesella komer ju från mjölk... så då bör man inte heller inta dom efter träning?

King Grub
2004-01-22, 19:12
Originally posted by Man and Machine
keso och kesella komer ju från mjölk... så då bör man inte heller inta dom efter träning?

Bör och bör... Proteinet i mjölk är fördelat så att 80% består av långsamt kasein och 20% av snabbt vassle, därav mjölkens och andra mjölkprodukters långsamma upptag, eftersom kaseinet väger över så kraftigt. Vill du ha ett snabbt protein är det i princip bara vassle eller äggvita som gäller. Däremot är det ju inte skadligt eller "dåligt" med långsamt protein heller.

Man and Machine
2004-01-22, 21:21
going for milk då:hbang:

Björn S
2004-01-22, 22:37
Kan peta in att prottepulver blir billigare ;)
Att köpa hem 10kg är inte fel. Det går åt :-)

Man and Machine
2004-01-22, 23:51
tips på något vettigt storpak som du har erfarenhet av?

Björn S
2004-01-22, 23:56
Exell baby!

Sött som satan men det är gött! :-)

Kolo säljer 10kg till ett vettigt pris!

(Jordgubb har bäst % protte i förhållande till de andra)

Pez
2004-01-23, 00:10
Originally posted by Feeble
Exell baby!

Sött som satan men det är gött! :-)

Kolo säljer 10kg till ett vettigt pris!

(Jordgubb har bäst % protte i förhållande till de andra)

Det är ny smaksättning i Exell - samma smak men mindre sötma nu. Jordgubb funkar kanon tycker jag.

/pez

King Grub
2004-01-23, 11:16
Originally posted by Pez


Det är ny smaksättning i Exell - samma smak men mindre sötma nu. Jordgubb funkar kanon tycker jag.

/pez

Kan bara instämma jordgubbshyllningarna!

Mindek
2004-01-23, 12:33
Jag skulle köpa Exell jordgubb på B&F nu här i veckan, men de sa att alla påsar dragits tillbaka för att de inte löste sig... Vad var det om egentligen?