handdator

Visa fullständig version : Fst-7 vs 531/stronglift


Wiksit
2012-03-21, 20:33
Tjena, har börjat läsa lite om FST-7, hur tycker ni det programmet står sig mot t.ex 531, eller stronglift? Målet är att bli stor och stark, uthållighet spelar ingen roll för mig. :)

Pjotor
2012-03-21, 21:24
Vill du bli stark så är Stronglifts och Starting Strength mycket bra. Har du tränat ett tag så är 531 väldigt bra eftersom progressionen går lite långsammare. Jag började med Starting Strength och tränar nu enligt 531, men jag är å andra sidan hårt fokuserad på att bli stark.

Av det lilla jag har läst om FST-7 så verkar fokus ligga på muskeltillväxt och inte på styrka. Hany Rambod som ligger bakom programmet verkar ha bra anseende bland avancerade kroppsbyggare. Det betyder att FST-7 kanske inte alls är lämpligt för andra än just avancerade kroppsbyggare, men det är en reflektion snarare än en dom om träningsmetoden/programmet.

RobbanColeman
2012-03-21, 21:32
Min fru har t ex tränat styrketräning sedan oktober 2011. Vi har tränat tillsammans, hon har endast tränat som jag, ända från början. Fokus på pump. Ingen bänkpress, knäböj eller marklyft alls. Hon är alltså vad man kallar för en nybörjare i allra högsta grad. Vi följer en 6-split, försöker köra genom kroppen en gång i veckan.

Jag tror att "mitt" sätt att träna är bra, oavsett nivå. Detta om man inte bryr sig så mycket om vikterna på stången för tillfället, man är nog god för en del om man vill oavsett tror jag dock. Det är dock kroppsbyggning vi sysslar med så det är känslan och träffen av rätt avsedd muskel som ligger i fokus tillsammans med resultaten, dvs större muskler.

Så tror jag... :)

Wiksit
2012-03-21, 22:36
Min fru har t ex tränat styrketräning sedan oktober 2011. Vi har tränat tillsammans, hon har endast tränat som jag, ända från början. Fokus på pump. Ingen bänkpress, knäböj eller marklyft alls. Hon är alltså vad man kallar för en nybörjare i allra högsta grad. Vi följer en 6-split, försöker köra genom kroppen en gång i veckan.

Jag tror att "mitt" sätt att träna är bra, oavsett nivå. Detta om man inte bryr sig så mycket om vikterna på stången för tillfället, man är nog god för en del om man vill oavsett tror jag dock. Det är dock kroppsbyggning vi sysslar med så det är känslan och träffen av rätt avsedd muskel som ligger i fokus tillsammans med resultaten, dvs större muskler.

Så tror jag... :)

Så du menar att man kan bli stor och stark utan alla basövningar? För i början utav min gymkarriär som var för ca ett år sedan körde jag 6splitt, med massa olika övningar för alla olika muskler. Sedan fann jag kolo som enbart snackade om mark och knäböj, så jag tänkte att jag testar det. Det har gått frammåt, men vet inte om du har gått snabbare frammåt än om jag hade kört på min gamla 6splitt. Enligt dig så är allt med basövningar bullshit då eller?

RobbanColeman
2012-03-21, 22:47
Jag anser inte att vissa övningar är oumbärliga eller så, nej. Kör de som tar bra och du gillar! Jag ser alla övningar som övningar, varken mer eller mindre.

Mvh

Wessen
2012-03-22, 01:47
531 och SL5x5 är väl mer riktat mot styrka medan FST-7 är mer för muskeltillväxt. De sju seten kan ju säkert vara användbara, men det kan man ju sätta in i vilket shema som helst egentligen.

Spartansk
2012-03-22, 02:03
Min fru har t ex tränat styrketräning sedan oktober 2011. Vi har tränat tillsammans, hon har endast tränat som jag, ända från början. Fokus på pump. Ingen bänkpress, knäböj eller marklyft alls. Hon är alltså vad man kallar för en nybörjare i allra högsta grad. Vi följer en 6-split, försöker köra genom kroppen en gång i veckan.

Jag tror att "mitt" sätt att träna är bra, oavsett nivå. Detta om man inte bryr sig så mycket om vikterna på stången för tillfället, man är nog god för en del om man vill oavsett tror jag dock. Det är dock kroppsbyggning vi sysslar med så det är känslan och träffen av rätt avsedd muskel som ligger i fokus tillsammans med resultaten, dvs större muskler.

Så tror jag... :)

Det är mycket möjligt att du har rätt, men en nackdel med att anamma din metod, såhär över Internet, är att du inte har något färdigt klippt och skuret one size fits all-schema, i stil med StrongLifts. Om träningsmetoden i princip är "gör vad fan du vill, bara du får pump, kontakt, tryck och träff" så är det alldeles för diffust för för att en nybörjare ska känna sig bekväm att börja med det. Det är naturligtvis en helt annan sak om du står bredvid och pekar och skriker, men om man ska pröva sig på det helt på egen hand så leder det nog i de flesta fall mest till huvudbry och frustration.

Om du däremot skulle göra ett färdigt schema som passar alla nybörjare, så skulle jag läsa det med stort intresse.