handdator

Visa fullständig version : Hur ser min knäböj ut?


BearaR
2012-03-21, 20:20
http://www.youtube.com/watch?v=AvF9bnVEG64&feature=g-upl&context=G22a80d2AUAAAAAAAAAA

Försöker göra en bra knäböj men jag funderar på om jag går för djupt?

BearaR
2012-03-21, 20:24
http://www.youtube.com/watch?v=Y53dut9FALE&feature=g-upl&context=G2e55f90AUAAAAAAABAA
Funderar också på denna om jag har rätt teknik?

Imma
2012-03-21, 21:02
Tycker du böjer riktigt fint! Bra djup

andnel
2012-03-21, 21:06
Tycker båda övningarna ser toppen ut!

Pjotor
2012-03-21, 21:16
Bra djup i böjen. Tryck ut häcken lite mer bara.

För stångrodd finns det en hög med varianter beroende på träningsmål, så det går inte att säga om du gör rätt eller fel.

svenbanan
2012-03-21, 21:17
Det ser ut som om du tappar bäckenet (buttwink) när du är nere i botten på knäböjen.

EeJay
2012-03-21, 21:20
Det ser ut som om du tappar bäckenet (buttwink) när du är nere i botten på knäböjen.

Det gör alla människor i mer eller mindre utsträckning då det sitter i fotledens anatomi att inte kunna flexa mer.

Jag skulle säga att det ser ut som att du tappar bröstryggen något jag. Skjut fram bröstet.

BearaR
2012-03-21, 21:24
Okej det verkar rätt bra ändå då antar jag.
Angående stångrodden så kör jag efter SL 5x5, då är det väl tänkt att det ska vara antagonisten till bröstet?

svenbanan
2012-03-21, 21:27
Det gör alla människor i mer eller mindre utsträckning då det sitter i fotledens anatomi att inte kunna flexa mer.

.

Snicksnack. Vad har fotleden med bäckenet att göra?
Kolla på denna istället...

http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Ego
2012-03-21, 21:30
Snicksnack. Vad har fotleden med bäckenet att göra?
Kolla på denna istället...

http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Om du inte kan ta ut dorsalflexion i fotleden, vilket är relativt vanligt, kommer man överkompensera på diverse sätt. Många kommer inte komma ner alls, de som kommer komma ner, kommer förmodligen ha extra buttwink. Nu vill jag höra din teori om varför en orörlig fotled INTE skulle kunna påverka höften.

svenbanan
2012-03-21, 21:38
Om du inte kan ta ut dorsalflexion i fotleden, vilket är relativt vanligt, kommer man överkompensera på diverse sätt. Många kommer inte komma ner alls, de som kommer komma ner, kommer förmodligen ha extra buttwink. Nu vill jag höra din teori om varför en orörlig fotled INTE skulle kunna påverka höften.


Om man inte kommer ner pga orörlig fotled så kompenserar man det med att böja framåt i höften.Butt wink hjälper dig inte att förskjuta tyngdpunkten framåt...

Ego
2012-03-21, 21:44
Om man inte kommer ner pga orörlig fotled så kompenserar man det med att böja framåt i höften.Butt wink hjälper dig inte att förskjuta tyngdpunkten framåt...

Ställ dig med knäna 10 cm ifrån en vägg och kör en knäböj, hela ryggen kommer komma i flexion och dra höften med sig.

stromming
2012-03-21, 21:44
Okej det verkar rätt bra ändå då antar jag.
Angående stångrodden så kör jag efter SL 5x5, då är det väl tänkt att det ska vara antagonisten till bröstet?

Stronglifts rekommenderar Pendlayrodd. Dvs ryggen mer horisontell än du har, och sätt ner stången i marken mellan varje rep.

EeJay
2012-03-21, 22:47
Om man inte kommer ner pga orörlig fotled så kompenserar man det med att böja framåt i höften.Butt wink hjälper dig inte att förskjuta tyngdpunkten framåt...

Ja precis.

Om du är orörlig i fotleden får du en mindre vinkel i underbenet vilket resulterar i en högre vinkel i höftleden vilket får dina rygg samt hams och glutes att ge dig en "butt wink".

Har du en tillräckligt god rörlighet i fotleden (Alternativt använder något som underlättar vinkeln i underben i förhållande till golvet) så kommer de andra vinklarna att bli mindre och ge dig en mindre "butt wink". Men den är nästan oifrånkomlig.

Videon du postade är ju lite knasig. Han har en helt ok rörlighet men han går ju inte särskilt djupt. Han må sätta höftled under knäled men han stannar ju strax under och precis när han "butt winkar". Han börjar runda i korsryggen i hans bottenläge varje gång.

Han går ungefär lika långt som TS och TS rundar ryggen något mer än han i videon. För att TS skall bli av med detta så måste han få fram fram bäckenet och det gör han genom att få fram knäna, vilket han gör genom en ökad rörlighet i fotleden.

BearaR
2012-03-21, 23:43
Ja precis.

Om du är orörlig i fotleden får du en mindre vinkel i underbenet vilket resulterar i en högre vinkel i höftleden vilket får dina rygg samt hams och glutes att ge dig en "butt wink".

Har du en tillräckligt god rörlighet i fotleden (Alternativt använder något som underlättar vinkeln i underben i förhållande till golvet) så kommer de andra vinklarna att bli mindre och ge dig en mindre "butt wink". Men den är nästan oifrånkomlig.

Videon du postade är ju lite knasig. Han har en helt ok rörlighet men han går ju inte särskilt djupt. Han må sätta höftled under knäled men han stannar ju strax under och precis när han "butt winkar". Han börjar runda i korsryggen i hans bottenläge varje gång.

Han går ungefär lika långt som TS och TS rundar ryggen något mer än han i videon. För att TS skall bli av med detta så måste han få fram fram bäckenet och det gör han genom att få fram knäna, vilket han gör genom en ökad rörlighet i fotleden.

Jaha, då kanske det är min gamla fotbollsfotled som sätter käppar i hjulet, har stukat fötterna hyffsat rejält ca 5-6 gånger. Varje gång så har rörligheten blivit sämre, men har börjat försöka stretcha upp det igen nu!

Tack för att alla svaren!

MVH BearaR

BearaR
2012-03-21, 23:45
Stronglifts rekommenderar Pendlayrodd. Dvs ryggen mer horisontell än du har, och sätt ner stången i marken mellan varje rep.

Varför ska man sätta ner stången mellan varje sett?
Ok ska försöka köra mer horisontellt!

Vitlök
2012-03-21, 23:49
Tycker det ser ut som stången ligger lite väl högt upp på trapsen. Prova köra low-bar squats.

stromming
2012-03-21, 23:51
Varför ska man sätta ner stången mellan varje sett?
Ok ska försöka köra mer horisontellt!

Jag itererar bara vad jag läst här:

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

Så det är nog lättare att du läser den själv så vi slipper mellanledsdistortion

MtotheM
2012-03-21, 23:56
Ärligt talat så är hans buttwink inte särskilt extrem och kommer troligen med tiden försvinna om TS fortsätter böja som han gör nu. Så kör på!

Fartman
2012-03-22, 00:21
Båda övningarna ser bra ut, väldigt mycket bättre än de flesta man ser. Alla förslag på teknikförändringar hittills i tråden är mest finlir och din nuvarande teknik duger fint.

svenbanan
2012-03-22, 12:05
Ja precis.

Om du är orörlig i fotleden får du en mindre vinkel i underbenet vilket resulterar i en högre vinkel i höftleden vilket får dina rygg samt hams och glutes att ge dig en "butt wink".

Har du en tillräckligt god rörlighet i fotleden (Alternativt använder något som underlättar vinkeln i underben i förhållande till golvet) så kommer de andra vinklarna att bli mindre och ge dig en mindre "butt wink". Men den är nästan oifrånkomlig.

Videon du postade är ju lite knasig. Han har en helt ok rörlighet men han går ju inte särskilt djupt. Han må sätta höftled under knäled men han stannar ju strax under och precis när han "butt winkar". Han börjar runda i korsryggen i hans bottenläge varje gång.

Han går ungefär lika långt som TS och TS rundar ryggen något mer än han i videon. För att TS skall bli av med detta så måste han få fram fram bäckenet och det gör han genom att få fram knäna, vilket han gör genom en ökad rörlighet i fotleden.

Varför skulle man automatiskt få buttwink av att skjuta bak höften?

Då borde ju alla styrkelyftare per automatik ha väldigt mycket buttwink, eftersom de ju inte skjuter fram knäna så långt...

http://www.youtube.com/watch?v=R-lLR8iTKSc

Tycker du den här snubben i videon har mer buttwink då han kör styrkeböj jämfört med tyngdlyftningsböj?

Det hjälper inte hans buttwink att han får fram knäna mer om han har för dålig rörlighet i baksidan.

Matsa
2012-03-22, 14:01
Varför ska man sätta ner stången mellan varje sett?
Ok ska försöka köra mer horisontellt!

Din rodd ser jättebra ut och du behöver absolut inte byta teknik om du inte nödvändigtvis vill. Att ro från golvet (ibland kallat Pendlayrodd) är en bra övning men det är även det du gör nu. Självklart kan du alltid testa och se vilket du föredrar men känn inte att du behöver byta bara för att, det finns många sätt att ro som alla är bra och har sina fördelar.

Personligen gillar jag att starta varje rep från golvet om jag kör tungt och få reps, om jag gör många reps vänder jag hellre lite tidigare. Det är en smaksak.

mikaelj
2012-03-22, 14:04
Han går ungefär lika långt som TS och TS rundar ryggen något mer än han i videon. För att TS skall bli av med detta så måste han få fram fram bäckenet och det gör han genom att få fram knäna, vilket han gör genom en ökad rörlighet i fotleden.

Eller arbetar på rörligheten i ljumskarna.

Maejn
2012-03-22, 14:26
angående stångrodd så kör jag efter denna teknik
http://www.youtube.com/watch?v=gQBSRBgRLVI

Matsa
2012-03-22, 15:08
angående stångrodd så kör jag efter denna teknik
http://www.youtube.com/watch?v=gQBSRBgRLVI

Mmm, jättefint. Den här är också bra:

UIUg8nDVEFs

Och den här:

oXxVI-oJ2_Q

Och den här:

rNjwZ1fxtCQ

Och ytterligare något halvdussin olika varianter men jag ska inte spamma mer filmer.

EeJay
2012-03-22, 16:45
Varför skulle man automatiskt få buttwink av att skjuta bak höften?

Då borde ju alla styrkelyftare per automatik ha väldigt mycket buttwink, eftersom de ju inte skjuter fram knäna så långt...

http://www.youtube.com/watch?v=R-lLR8iTKSc

Tycker du den här snubben i videon har mer buttwink då han kör styrkeböj jämfört med tyngdlyftningsböj?

Det hjälper inte hans buttwink att han får fram knäna mer om han har för dålig rörlighet i baksidan.

Nej egentligen inte, eftersom de inte har lika mycket vinkel i knäled.

Jo det hjälper hans buttwink att han får fram knäna, sen kanske det inte är tillräckligt ifall han, som du säger, har dålig rörlighet i baksidan. Kroppen hänger mycket ihop. Får man fram knäna så minskar vinkeln i höften, sådan är anatomin.

Killen i videon går ju inte heller särskilt djupt. När man har det där djupet (som dom haft i båda videor som du länkat) så kräver det inte lika stor rörlighet som om du skulle gå ned ATG.

Jag t.ex. får rumpan någon 2-3 cm ifrån golvet när jag böjer, jag får då även buttwink eftersom jag får så stora vinklar i knäled och höftled, kroppen är byggd sådan. Enda sättet att få bort den är att bättra vinkeln i fotled eftersom bäckenet då kommer framåt och ryggen kan bli rakare.
Det är inte heller så möjligt om man inte har en hälupphöjdnad, eftersom anatomin i leden säger stopp.

EeJay
2012-03-22, 16:50
Eller arbetar på rörligheten i ljumskarna.

Hjälper bara "så långt". Att kunna göra en styrkeböj utan buttwink är ju inte direkt en definition på god rörlighet.

Matsa
2012-03-22, 17:15
Hjälper bara "så långt". Att kunna göra en styrkeböj utan buttwink är ju inte direkt en definition på god rörlighet.

Jo, det skulle jag nog säga att det på sätt och vis är eftersom de flesta verkar sakna tillräcklig rörlighet för att göra det. ;) Om man kan göra en godkänd SL böj med fin form och utan buttwink så har man betydligt bättre rörlighet än de flesta. Att det sedan går att ytterligare förbättra rörligheten rätt mycket utöver det säger jag dock inte emot.

EeJay
2012-03-22, 17:44
Jo, det skulle jag nog säga att det på sätt och vis är eftersom de flesta verkar sakna tillräcklig rörlighet för att göra det. ;) Om man kan göra en godkänd SL böj med fin form och utan buttwink så har man betydligt bättre rörlighet än de flesta. Att det sedan går att ytterligare förbättra rörligheten rätt mycket utöver det säger jag dock inte emot.

Touché min gode herre :P

svenbanan
2012-03-22, 18:41
Ja det må vara hur det vill med det där. Jag kanske orkar ta en vända till i debatten om några dagar när jag inte är så förbannat förkyld.

Hur som helst bör man väl i alla fall undvika att gå ned såpass djupt att man får buttwink. Där kanske vi kan vara överens i alla fall?

mikaelj
2012-03-22, 22:23
Tack, Matsa!

svenbanan: Huruvida rumpan fladdrar eller inte beror också på hur mycket svank du har till att börja med. Om den går från överdriven svank till rak rygg, trots att det ger ett viftande, är det ändå helt OK.

svenbanan
2012-03-22, 22:26
Tack, Matsa!

svenbanan: Huruvida rumpan fladdrar eller inte beror också på hur mycket svank du har till att börja med. Om den går från överdriven svank till rak rygg, trots att det ger ett viftande, är det ändå helt OK.

Det har du ju helt rätt i. Inget jag direkt tänkt på faktiskt.

EeJay
2012-03-23, 01:25
Ja det må vara hur det vill med det där. Jag kanske orkar ta en vända till i debatten om några dagar när jag inte är så förbannat förkyld.

Hur som helst bör man väl i alla fall undvika att gå ned såpass djupt att man får buttwink. Där kanske vi kan vara överens i alla fall?

Nu känner jag mig som att jag sätter mig på tvären "bara för att".

Men ja, generellt sett så kan man säga att man ska undvika att få en "buttwink".
Kollar man på ryggradens anatomi så har den faktiskt en naturlig kyfos över korsbenet. Om du har en för stor lutning i överkroppen i förhållande till golvet, vilket man ofta har om man inte går till backen, så är det dåligt. Är du mer eller mindre vinkelrät mot golvet så bör L5 klara av påfrestningarna.
Något flytande, men ja, undvik det så långt du kan.

svenbanan
2012-03-23, 11:42
Nu känner jag mig som att jag sätter mig på tvären "bara för att".

Men ja, generellt sett så kan man säga att man ska undvika att få en "buttwink".
Kollar man på ryggradens anatomi så har den faktiskt en naturlig kyfos över korsbenet. Om du har en för stor lutning i överkroppen i förhållande till golvet, vilket man ofta har om man inte går till backen, så är det dåligt. Är du mer eller mindre vinkelrät mot golvet så bör L5 klara av påfrestningarna.
Något flytande, men ja, undvik det så långt du kan.

Du menar att det är sämre att buttwinka om man kör mera styrkelyftsböjliknande (framåtlutad i höften)? Det kan jag tänka mig, eftersom det rimligtvis blir större skjuvkrafter om man håller ryggen mer parallell med golvet.

Hurpass okej är det då med buttwink i en mer upprätt knäböj? Hur man ska kvantifiera det har jag ingen aning om.

Jag brukar vilja försöka låsa ryggen i toppläget och sedan försöka bibehålla trycket tills jag kommit upp en bit från bottenläget. Alltså vänder jag innan buttwinken får dra bäckenet under. Annars skulle jag bli tvungen att jobba för att "återta" rak rygg vilket jag tänker mig är besvärligare än att bibehålla bra form hela vägen genom rörelsen.

EeJay
2012-03-23, 13:19
Du menar att det är sämre att buttwinka om man kör mera styrkelyftsböjliknande (framåtlutad i höften)? Det kan jag tänka mig, eftersom det rimligtvis blir större skjuvkrafter om man håller ryggen mer parallell med golvet.

Hurpass okej är det då med buttwink i en mer upprätt knäböj? Hur man ska kvantifiera det har jag ingen aning om.

Jag brukar vilja försöka låsa ryggen i toppläget och sedan försöka bibehålla trycket tills jag kommit upp en bit från bottenläget. Alltså vänder jag innan buttwinken får dra bäckenet under. Annars skulle jag bli tvungen att jobba för att "återta" rak rygg vilket jag tänker mig är besvärligare än att bibehålla bra form hela vägen genom rörelsen.

Jag vet inte heller hur man ska kvantifiera det, eller om man ens behöver det.

Hävstångsprincipen säger ju att ju längre bort vikten är förskjuten i förhållande till belastningspunkten desto högre blir belastningen. Ju närmare hälarna du har rumpan desto mer vinkelrät mot marken kan du vara, vilket ger en lägre utväxling på vikten på axlarna. Styrkeböjarna har du nog tämligen hög utväxling på vikten på axlarna i och med förskjutningen utav rumpan bakåt från hälarna.

Klikken
2012-03-23, 16:52
Bra teknik! Se till att hålla ryggen rak bara