handdator

Visa fullständig version : Liten fråga angående inköp av ny TV


Alkro
2012-03-21, 19:40
Hej,

Jag äger för nuvarande en drygt 10 år gammal tjock-tv och tänkte lyxa till det med en ny slankare variant.

Någon som har tips på en bra modell? Tänkte mig runt 32".

Sen en annan fråga, jag har idag en extern digital tv-box, som jag har förstått det kan man koppla det direkt till tvn om man har en sån här(http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/ovriga-produkter-ljud-bild/digitalbox/CAMOD99010/ca-modul-com-hem), hur vet jag om det passar till den tvn jag köper?

Madame
2012-03-21, 19:54
om du tänker dig runt 32" ska du ta minst 40"

Man tänker att det är jättestort när man går från tjocktv. Gjorde det själv, var inne på att skaffa en plattis på 28 eller kanske dra till med en hel 32:a! Blev en på 40", och hade lätt kunnat vara större. När den är platt blir den inte lika stor i rummet och upplevs inte som så stor som man tänker när man är kvar i tjocktv-referensramar.

De flesta (alla?) moderna apparater har väl kortplats, beroende på vad du har för leverantör av digitaltv sätts kortet i en modul som passar för detta.
Är inte så insatt i den tekniska biten, nån annan vet säkert :)

komigen
2012-03-21, 20:06
Köp antingen LED eller LCD.
LED-tv är det bästa du kan hitta på marknaden, samsung, philips, de är två bra märken. Sen får du välja själv hur stor TV:n ska vara.

PixelMiner
2012-03-21, 20:10
Köp antingen LED eller LCD.
LED-tv är det bästa du kan hitta på marknaden, samsung, philips, de är två bra märken. Sen får du välja själv hur stor TV:n ska vara.

Nja, det finns jävligt många riktigt dåliga "LED"-tv. En stor del av första-generations LED:arna säljs nu ut. Dessa har väldigt få LED-zoner bakom LCD panelerna vilket ger en riktigt kass bild.

Mitt tips att läsa lite recensioner på Prisjakt eller motsvarande innan du ger dig ut i TV-djungeln.

komigen
2012-03-21, 20:11
Kolla hur mycket antal ''Hertz'' TV:n har.

PixelMiner
2012-03-21, 20:17
Kolla hur mycket antal ''Hertz'' TV:n har.

Återigen ett ganska kasst mått på hur bra en TV är. Blueray och TV-sändningar ligger på högst 50 Hz (60 Hz för NTSC i USA). Alla TV-apparater som hävdar att de har högre hertz tal "trollar" med bilden, dvs man lägger på en massa digitala filter som oftast gör bilden sämre. Det första jag fick lära mig när jag gick ImageScienceFoundation kursen i skärm och projektor kalibrering var att stänga av allt sådant crap.

Alkro
2012-03-21, 20:29
om du tänker dig runt 32" ska du ta minst 40"

Man tänker att det är jättestort när man går från tjocktv. Gjorde det själv, var inne på att skaffa en plattis på 28 eller kanske dra till med en hel 32:a! Blev en på 40", och hade lätt kunnat vara större. När den är platt blir den inte lika stor i rummet och upplevs inte som så stor som man tänker när man är kvar i tjocktv-referensramar.

De flesta (alla?) moderna apparater har väl kortplats, beroende på vad du har för leverantör av digitaltv sätts kortet i en modul som passar för detta.
Är inte så insatt i den tekniska biten, nån annan vet säkert :)

Kan dessvärre inte ha större tv än att de blir 85 cm i bredd(ser knäppt ut i rummet) och vad jag kan se är de flesta 32" kring 80 cm i bredd :)

PixelMiner
2012-03-21, 20:29
AhKcxQhwHz4

Alkro
2012-03-21, 20:30
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE32D4004XXE/samsung-32-led-tv-ue32d4004

Vad tror ni om den här? Har en samsung 22" datorskärm och är riktigt nöjd med den.

aijou
2012-03-21, 20:41
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE32D4004XXE/samsung-32-led-tv-ue32d4004

Vad tror ni om den här? Har en samsung 22" datorskärm och är riktigt nöjd med den.

Är det en billig tv du är ute efter så är den säkert inget dåligt alternativ. Jag har själv en Samsung TV sedan 3-4 år som jag är nöjd med. Det var dock ingen budget-modell men jag har över lag relativt bra erfarenheter av Samsungs prylar.

PixelMiner
2012-03-21, 20:43
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE32D4004XXE/samsung-32-led-tv-ue32d4004

Vad tror ni om den här? Har en samsung 22" datorskärm och är riktigt nöjd med den.

Svårt att säga. Åk och titta på TVn och se vad du tycker. TVn är en så kallad Edge belyst LED. Dvs LED-ljuset som lyser upp LCD-cellerna sitter i en ram runt själva bildpanelen. Detta är den teknik som ger tunnast "LED-TV", men tyvärr inte ger den bästa bilden. Vissa modeller med Edge belysning har väldiga problem sk BLEEDING. Särskilt vid mörka bilder.

http://i76.photobucket.com/albums/j19/sexymotherfxcker/SAMSUNGJULY2011.jpg

Medan LED skärmar som har är bakgrundsbelysta ofta har mindre problem med detta. Eftersom ljuset kan kontrolleras bättre.
http://www.presentationtek.com/images/LED_FullArray.jpg

Samtidigt så länkar du till en TV i de lägre prisklasserna så det är tänkbart att den är ett toppenköp i budgetklassen.

Oddish
2012-03-21, 20:46
Kolo känns som fel forum att göra efterforskningar inför tv-inköp. Kolla minhembio.com eller gå till prisjakt.nu och sortera efter ranking eller betyg.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107

Fishtank
2012-03-21, 20:46
Kolla hur mycket antal ''Hertz'' TV:n har.

Du kan inte mycket om skärmar eller hur?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Alkro
2012-03-21, 20:53
Kolo känns som fel forum att göra efterforskningar inför tv-inköp. Kolla minhembio.com eller gå till prisjakt.nu och sortera efter ranking eller betyg.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107

Jag håller inte med :) Tycker jag har fått många bra tips redan!

komigen
2012-03-21, 20:53
Det bästa du kan göra är att kolla bilden m.m på TV:n i affären

FrankDrebin
2012-03-21, 20:56
Du får nästan alltid vad du betalar för. Jag gjorde misstaget att köpa en LG (skräp) bara för att komma ner i pris men allt blir lidande. Samsung, Panasonic eller Sony är det enda som gäller.

hahavaffan
2012-03-21, 21:18
Köp antingen LED eller LCD.
LED-tv är det bästa du kan hitta på marknaden, samsung, philips, de är två bra märken. Sen får du välja själv hur stor TV:n ska vara.

Kolla hur mycket antal ''Hertz'' TV:n har.

Det bästa du kan göra är att kolla bilden m.m på TV:n i affärenAllt ovan är ju mer eller mindre helt fel. Inte illa!

Du får nästan alltid vad du betalar för. Jag gjorde misstaget att köpa en LG (skräp) bara för att komma ner i pris men allt blir lidande. Samsung, Panasonic eller Sony är det enda som gäller.Vilken LG har du? Att döma ut LG som alternativ för att du är missnöjd kräver ju lite mer info. Vad är problemet med den tycker du?

PixelMiner
2012-03-21, 21:23
Det bästa du kan göra är att kolla bilden m.m på TV:n i affären

Förutsatt att du får tillgång till fjärrkontrollen så att du kan stänga av alla galna bildbehandling effekter och dynamiska kontraster och annat skit.

Precis, ett annat bra tips är att titta lite i menyerna som man kan få upp via fjärrkontrollen. Kolla vilka inställningar som går att göra och vad man kan och inte kan styra på ett smidigt sätt.

FrankDrebin
2012-03-21, 21:28
Vilken LG har du? Att döma ut LG som alternativ för att du är missnöjd kräver ju lite mer info. Vad är problemet med den tycker du?

Har förträngt vilken modell och det var något år sen. Bytte till Panasonic. Varför köra Volvo när man kan ratta Ferrari.

Catstyle
2012-03-21, 21:29
Allt ovan är ju mer eller mindre helt fel. Inte illa!

Han trollar. :)

agazza
2012-03-21, 21:39
Kolla hemmabiotråden istället eller plasma lcd tråden.

Dreas
2012-03-21, 21:44
Allt ovan är ju mer eller mindre helt fel. Inte illa!
Ja, det känns ganska begåvat att pricka in så många fel på så få inlägg i en tråd.

Vid köp av TV har jag en viktig sak att säga, recensioner!! Och då snackar jag inte prisjakts användaromdömen utan riktiga proffsrecensioner.

Det beror också på vad som tv-apparaten ska användas till. Film, kör på Plasma. Spel - kör på plasma.

Resten LCD. En generalisering men bra riktlinje.

Agazza har också ett bra tips.

Ett tips till, gör tvärtom mot vad gemene man säger, det blir bäst.

MathiasF
2012-03-21, 21:49
Det bästa du kan göra är att kolla bilden m.m på TV:n i affären

Inte ovanligt att butikerna ser till att de lite dyrare apparaterna har lite bättre bild, när det från samma källa med samma kabel skulle vara omöjligt för en lekman att se skillnad.

pragmatist
2012-03-21, 21:57
Det är delvis sant att man får vad man betalar för, eftersom konkurrensen är stenhård, men jag tycker bara att det gäller om man jämför likvärdig teknik d.v.s. plasma mot plasma eller lcd mot lcd. En dyrare plasma är som regel bättre än en billig plasma men en billig plasma är inte nödvändigtvis sämre än en dyrare lcd/led.

Att kolla på tv:n i butik bör man förstås göra, men då är det också viktigt att man får se dem med olika typer av material, olika källor, olika upplösning osv. Ofta kör de bluray, gärna animerade filmer med uppvriden kontrast. Så gott som alla apparater kan prestera fenomenal bild med sådant material.

aijou
2012-03-21, 22:17
Angående att få vad man betalar för så stämmer det som sagt oftast. Dock så kan man få en äldre prestandamodell för samma pris som en nyare budgetmodell och då är det sannolikt att kvalitén på den äldre är bättre men den kanske saknar några funktioner som den nyare modellen har. Men det kan dock vara svårt att hitta affärer som säljer äldre modeller.

Som flera andra redan påpekat så ska man inte lita allt för mycket på det man ser i butik. Det är oftast ingen rättvis demonstration som visas upp där. Bättre att kolla recensioner på produkten istället.

Och vad du än gör så låt inte elgigantens (eller valfri annan kedjas) säljare lura på dig någon onödig försäkring. Om du mot förmodan får fel på TV:n så täcks det troligtvis av garanti eller hemförsäkring. Ska du dessutom ha en sådan billig TV så är det inte värt det över huvud taget.

FrankDrebin
2012-03-21, 22:21
Och vad du än gör så låt inte elgigantens (eller valfri annan kedjas) säljare lura på dig någon onödig försäkring. Om du mot förmodan får fel på TV:n så täcks det troligtvis av garanti eller hemförsäkring. Ska du dessutom ha en sådan billig TV så är det inte värt det över huvud taget.

Det man DÄREMOT kan teckna är försäkringen som inte omfattas av värdeminskning och saknar självrisk. Fick lägga 1000kr för min tv som gäller i 5år...förhoppningsvis behöver jag inte nyttja den för OnOff gick som bekant i konkurs och expert tog inte över ansvaret *bs*

Fishtank
2012-03-21, 22:30
Jag försäkrade min tv
Då kostade den dock 12000 och tyckte 1000 kronor extra var värt för noll värdeminskning i 5 år om den skulle kajka eller gå sönder av en olycka.
LG är helt okej men som alltid läsa recensioner och kolla själv.
Annars inget att tillägga till tråden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Dreas
2012-03-21, 22:33
Det är delvis sant att man får vad man betalar för, eftersom konkurrensen är stenhård, men jag tycker bara att det gäller om man jämför likvärdig teknik d.v.s. plasma mot plasma eller lcd mot lcd. En dyrare plasma är som regel bättre än en billig plasma men en billig plasma är inte nödvändigtvis sämre än en dyrare lcd/led.

Att kolla på tv:n i butik bör man förstås göra, men då är det också viktigt att man får se dem med olika typer av material, olika källor, olika upplösning osv. Ofta kör de bluray, gärna animerade filmer med uppvriden kontrast. Så gott som alla apparater kan prestera fenomenal bild med sådant material.HAr dom inget biorum i butik är det dock värdelöst. Du måste också få kalibrera tv-apparaten. Lycka till att få det bra med ljusrörsbelysning i en butik :p

Jishuku
2012-03-21, 22:47
Kan väl bara flika in med att ska du köpa LED-LCD och använda den till spel så leta efter test för input lag på de modeller du är intresserad av. Vissa, även i Game mode, har värdelös input lag och det blir märkbart särskilt om du använder den som datorskärm.

Värt att testa i butik hur det flyter på om du kopplar in en bärbar med mus och leker runt i Windows lite. Går den som sirap kanske det inte är rätt modell att köra på.

Fartman
2012-03-22, 00:34
Det kan också vara värt att titta på lite annat än bara bildkvallan. Om du är som jag tex som sällan ser på HD-rullar eller Blu-ray så kanske det inte är så noga. Men det finns ju annat kul i moderna tv-apparater, tex så kan det vara kul att ha USB-ingång som stödjer divx, det är ju trevligt om man vill titta på nå serier och inte orkar koppla sladd till datorn. Eller om man har flera olika apparater som ska kopplas in kan det vara rätt värt att ha många olika ingångar, jävligt störigt att behöva rycka dvdn för att man ska lira tv-spel tex.

Alkro
2012-03-23, 18:22
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/32PFL5406H/philips-32-led-tv-pfl5406h

Beställde denna i slutänden :)

cirkelrak
2012-03-23, 18:32
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/32PFL5406H/philips-32-led-tv-pfl5406h

Beställde denna i slutänden :)

Av vilken anledning?

Alkro
2012-03-23, 18:33
Av vilken anledning?

Rimligt pris, tyckte att bilden såg bra ut och jag tycker Philips generellt sett har bra kvalité.