handdator

Visa fullständig version : Biomedicin - inriktning fysisk träning


andnel
2012-03-21, 18:41
Är det någon som har erfarenheter av ovan nämnda program?

Min bror är i sökandetagen och skulle gärna uppskatta all hjälp han kan få rörande programmet. Är det någon som har erfarenheter av ovan nämnda program? Finns det en framtid, och i så fall vilken framtid inom den här inriktningen? Är det bra kvalité? osv.

Uppskattar all hjälp!

http://www.hh.se/utbildning/hittadinutbildning/sokprogram.2532.html?url=752680950%2Fse_proxy%2Fut b_program.asp%3FPtKod%3DNGBIF12H&sv.url=12.70cf2e49129168da015800089906

P.S. Ja, jag har använt sökfunktionen, men känner att jag vill ha en mer nyanserad bild av programmet.

JohPz
2012-03-21, 19:21
Läser andra året atm. Varierande kvalitet och relevans på kurserna men överlag intressant. Men mest har jag lärt mig av att diskutera träning och kost konstant med mina klasskompisar.

Är man intresserad av träning, nutrition och vetenskapen bakom det kommer man uppskatta programmet. Den bransch jag helst skulle jobba inom finns knappt i Sverige än så länge tyvärr, så får se vad det blir av en.

Barbastark
2012-07-13, 18:59
Har vi några updates här?

Ni som gått denna utb, vad har ni fått för jobb efter? Hur lätt är det att få bra jobb här? Tjänar?

RassK
2012-07-13, 19:09
Du "blir" inget av denna utbildningen förutom att du får en högt rankad pt-licens från antingen eleiko eller ncsa. Annars blir du jävligt smart och får goda förutsättningar för att kunna skaffa dig ett jobb inom tränings/hälso-branchen på eget bevåg. Utbildningen innebär grundliga kunskaper inom nutrition, fysiologi, psykologi, pedagogik, anatomi och dess tillämpning på fysisk aktivitet.

Men som John säger så lär man sig faktiskt mest av att helt enkelt umgås med likasinnade.

tjing
2012-07-13, 19:11
Har en tjejkompis som läser biomedicinsk analytiker och jag kan bara säga att de lär sig kroppen på en väldigt detaljerad och invecklad nivå. De kommer att kunna mer än i stort sett någon annan, om människokroppen som helhet.

Sniggel
2012-07-13, 19:13
Har en tjejkompis som läser biomedicinsk analytiker och jag kan bara säga att de lär sig kroppen på en väldigt detaljerad och invecklad nivå. De kommer att kunna mer än i stort sett någon annan, om människokroppen som helhet.

Biomedicinsk Analytiker är en helt annan utbildning än den som TS frågar om.

tjing
2012-07-13, 19:17
Biomedicinsk Analytiker är en helt annan utbildning än den som TS frågar om.

Okaj, har dålig koll på skillnaderna :)

Barbastark
2012-07-14, 14:46
Någon aktiv medlem här som går eller har gått denna utbildning? Skulle vara kul med lite mer input över vad ni tycker om programmet och ni som gått ut, vad jobbar ni med nu? Även att höra lite från er som sökt, eller kommit in på programmet nu till hösten.

Akerhage
2012-07-14, 15:04
Har läst denna kurs! Jobbar som väktare nu och tror inte den kursen hjälpte mig få jobbet ;p

Men fick jobb som instruktör på ett gym direkt efteråt, och utbildningen är ju fantastiskt rolig med!

Barbastark
2012-07-14, 15:37
Har läst denna kurs! Jobbar som väktare nu och tror inte den kursen hjälpte mig få jobbet ;p

Men fick jobb som instruktör på ett gym direkt efteråt, och utbildningen är ju fantastiskt rolig med!

När du säger kurs så menar du utbildning, eller? Är ju en 3 årig.

Ok. Försökte du få något jobb mer i linje med utbildningen, förutom instruktör då?

Kalven
2012-07-14, 16:50
Går utbildningen just nu, precis som både Rassk och Johnpz, tycker för övrigt de sammanfattar de hela väldigt bra.

Sålänge man umgås med rätt människor och gör något vettigt av programmet så blir man över-kvalificerad för de flesta jobben i sverige eftersom marknaden inte är så utbredd här än, men de går ju hoppas att de rättar till sig! Rent kunskaps/vetenskapsmässigt slår den vilken pt eller instruktörsutbildning som helst, i sverige iallafall

Barbastark
2012-07-14, 17:12
Går utbildningen just nu, precis som både Rassk och Johnpz, tycker för övrigt de sammanfattar de hela väldigt bra.

Sålänge man umgås med rätt människor och gör något vettigt av programmet så blir man över-kvalificerad för de flesta jobben i sverige eftersom marknaden inte är så utbredd här än, men de går ju hoppas att de rättar till sig! Rent kunskaps/vetenskapsmässigt slår den vilken pt eller instruktörsutbildning som helst, i sverige iallafall

Ok!

Vad har du för planer efter, och vad har du tänkt göra med din utbildning?

Barbastark
2012-07-14, 17:48
Gottar mig i kurserna programmet innehållar :). Lite svårt att få tag på kursbeskrivningarna med litteraturlistor för vissa av dem dock.

mn8eii
2012-07-14, 18:21
Sökert superkul utbildning. Dock kommer den inte ge dig ett arbete eller karriär utan det är något du måste bygga på egen hand.

Sniggel
2012-07-14, 20:23
Okaj, har dålig koll på skillnaderna :)

Tänk dig labbrock och pipett så har du BMA :P

Sevenzius
2012-07-15, 03:56
Själv har jag just kommit in på programmet och är 99.9% säker på att jag ska ta min plats.. Betyder dock att jag måste flytta över halva Sverige vilket är lite krångligt på sitt vis. Jag var lite orolig att denna utbilning var mer "motionärsinriktad" och inte något för mig som är en riktig gymnörd.. Dock så måste jag säga att utav att läsa era kommentarer så har jag åter fått hoppet om att jag kanske äntligen har hittat utbildningen för mig!

(Om jag nu antar att dom flesta av er också är gymnördar :cool:)

Keep it rulling!

Barbastark
2012-07-15, 07:17
Själv har jag just kommit in på programmet och är 99.9% säker på att jag ska ta min plats.. Betyder dock att jag måste flytta över halva Sverige vilket är lite krångligt på sitt vis. Jag var lite orolig att denna utbilning var mer "motionärsinriktad" och inte något för mig som är en riktig gymnörd.. Dock så måste jag säga att utav att läsa era kommentarer så har jag åter fått hoppet om att jag kanske äntligen har hittat utbildningen för mig!

(Om jag nu antar att dom flesta av er också är gymnördar :cool:)

Keep it rulling!

Trevligt! Vilken tanke går du in med i så fall?

RassK
2012-07-15, 08:25
Själv har jag just kommit in på programmet och är 99.9% säker på att jag ska ta min plats.. Betyder dock att jag måste flytta över halva Sverige vilket är lite krångligt på sitt vis. Jag var lite orolig att denna utbilning var mer "motionärsinriktad" och inte något för mig som är en riktig gymnörd.. Dock så måste jag säga att utav att läsa era kommentarer så har jag åter fått hoppet om att jag kanske äntligen har hittat utbildningen för mig!

(Om jag nu antar att dom flesta av er också är gymnördar :cool:)

Keep it rulling!

90% av klassen är fotbollsnördar/motionärer. Men förhoppningsvis hittar du och passar in med de 10%en som är bb-wannabes.

Barbastark
2012-07-15, 09:25
90% av klassen är fotbollsnördar/motionärer. Men förhoppningsvis hittar du och passar in med de 10%en som är bb-wannabes.

Har du gått klart?

Vad gör du nu? Använt utbildningen till något karriärsrelaterat?

Sevenzius
2012-07-15, 14:18
Jag går in med tanken att lära mig så mycket om kost och träning som jag bara kan. Jag är lite av en perfektionist när det kommer till träningen, allt ska vara på det mest optimala viset och ibland så vet jag inte det mest optimala och hittar inte heller svar som jag känner att jag kan luta mig bakåt mot och känna mig säker. Denna utbilningen är ett sätt för mig att få stor kunskap inom det jag älskar och sedan kunna utnyttja den antingen för att uppa min träning till en högre och bättre nivå och/eller att eventuellt jobba inom branschen om jag nu skulle fastna för det på vägen. :hbang:

Och ja, jag är en sån där bb-wannabe *flex*

Sevenzius
2012-07-16, 15:50
Försvann alla nu? Fortsätt gärna med era frågor och diskussionen, all information om denna utbildning uppskattas! Måste dock säga att jag nu blev lite besviken att 90% är motionärer och/eller fotbollsnördar.. Känns som om dom är överallt nuförtiden

Tolkia
2012-07-16, 16:26
Om man har tänkt att försörja sig på att träna andra är det nog inte fel att ha lite pejl på hur man tränar vanliga "motionärer" också, och inte bara byggare och supernördar. De vanliga motionärerna utgör nog en större andel av de som kan tänka sig att betala en tränare.

Sevenzius
2012-07-16, 16:57
Ja det var väl inte grejen, bara för att man vill lära sig hur dom tänker betyder inte att man vill ha dom i klassen

JohPz
2012-07-16, 18:18
Man kan väl inte begära att hela klassen ska va intresserad av byggning eller kraftsport. Fler än du kommer det säkerligen vara, hur många är omöjligt att veta. Ska börja tredje året nu och vi är ett ganska stort gäng som ständigt nördar kost och det mesta relaterat till gymträning.

Barbastark
2012-07-16, 20:03
Man kan väl inte begära att hela klassen ska va intresserad av byggning eller kraftsport. Fler än du kommer det säkerligen vara, hur många är omöjligt att veta. Ska börja tredje året nu och vi är ett ganska stort gäng som ständigt nördar kost och det mesta relaterat till gymträning.

Ok!

Vad är dina planer efteråt?

Försöker bilda mig lite uppfattning kring vad man kan använda utbildningen till. Vill ju inte enbart bli deltids PT+receptionist på något gym och skramla efter inkomst.

Hur ser jobbmöjlighterna ut inom tex sjukvården eller annan statlig instans? Examen borde ju slå hyfsat högt, det är ju ändå medicin man läser.

JohPz
2012-07-16, 20:11
Ok!

Vad är dina planer efteråt?

Försöker bilda mig lite uppfattning kring vad man kan använda utbildningen till. Vill ju inte enbart bli deltids PT+receptionist på något gym och skramla efter inkomst.

Hur ser jobbmöjlighterna ut inom tex sjukvården eller annan statlig instans? Examen borde ju slå hyfsat högt, det är ju ändå medicin man läser.

Utbildningen innehåller i princip inget riktat mot medicin så vill man jobba inom sjukvård är det fel program. Titeln biomedicin är väl lite missvisande.

Själv är jag nöjd bara jag kan jobba med något inom området träning. Målet är väl jobba med atleter och idrottare på hög nivå.

Barbastark
2012-07-16, 20:27
Utbildningen innehåller i princip inget riktat mot medicin så vill man jobba inom sjukvård är det fel program. Titeln biomedicin är väl lite missvisande.

Säker? Ingen som diskuterat kring dessa möjligheter under dina 3 år? Måste väll brainstormats lite kring möjligheter som denna ger? Jag tycker mig se mycket mer potential i utbildningen än något som ger samma jobb som 2 veckor på Kalles PT skola.

Annars får man väll förbereda sig på att dra på entreprenörsmode.

Sevenzius
2012-07-16, 20:43
Hur är antalet kvinns i klasserna? Någon koll?

Barbastark
2012-07-16, 20:45
Hur är antalet kvinns i klasserna? Någon koll?

Jag hoppas ju på ett par trevliga "fitnessbrudar" :)

Sevenzius
2012-07-16, 20:58
Då är vi 2 :)

Fartman
2012-07-16, 21:03
Hur ser möjligheterna ut att doktorera/forska efter examen? Vanlig Biomedicin är ju nämligen mer eller mindre till för att få fram framtida forskare.

JohPz
2012-07-16, 21:11
Hur är antalet kvinns i klasserna? Någon koll?

50/50 ca

Mental
2012-07-16, 21:38
Hur ser möjligheterna ut att doktorera/forska efter examen? Vanlig Biomedicin är ju nämligen mer eller mindre till för att få fram framtida forskare.

Obefintlig, det är en kandidatexamen. Du måste läsa minst ett år till innan du kan fundera på forskning.

Barbastark
2012-07-16, 21:40
Obefintlig, det är en kandidatexamen. Du måste läsa minst ett år till innan du kan fundera på forskning.

Jep. Men finns även master på denna.

Sparven från Minsk
2012-07-16, 23:24
Jag var den förste kullen som gick detta program som dess treåriga variant. Vet att några i vår klass jobbar inom träningsbranchen idag, men också att en hel del funnit andra jobb.
På min tid var utbildningen sådär. Vill man bli något får man plugga mycket själv och med klasskamrater och vara driven!

Branchen överlag är liten och blir snabbt mättad. Så nej, jag är mer negativ och rekommenderar inte denna utbildning så hårt...

Sevenzius
2012-07-16, 23:38
50/50 ca

Inte helt fel :)

Sevenzius
2012-07-16, 23:39
Jag var den förste kullen som gick detta program som dess treåriga variant. Vet att några i vår klass jobbar inom träningsbranchen idag, men också att en hel del funnit andra jobb.
På min tid var utbildningen sådär. Vill man bli något får man plugga mycket själv och med klasskamrater och vara driven!

Branchen överlag är liten och blir snabbt mättad. Så nej, jag är mer negativ och rekommenderar inte denna utbildning så hårt...

Det där lät ju inte jättetaggande.. om du var den första kullen så kanske dom hunnit improve'a, det låter ju som att dom ständigt utvecklar kursplanen(?)

Mental
2012-07-17, 06:34
Det där lät ju inte jättetaggande.. om du var den första kullen så kanske dom hunnit improve'a, det låter ju som att dom ständigt utvecklar kursplanen(?)

Antagligen, det betyder även att en hel del har funnits på marknaden ett tag, och den är inte jättestor. Om det inte är en expanderande marknad eller har höga pensionsavgångar är det svårt att slå sig in som ny. Många utbildningar som inte leder till ett yrke har lite samma problem. Bestäm dig först för vad du vill ha för typ av jobb, undersök den arbetsmarknaden, och ta därefter reda på vad du behöver för utbildning.

Många tycks börja med att ta en utbildning, och sedan försöka komma på vad de ska arbeta med. Och sedan (när det är för sent) kollar de på arbetsmarknaden.

Barbastark
2012-07-17, 06:58
Jag var den förste kullen som gick detta program som dess treåriga variant. Vet att några i vår klass jobbar inom träningsbranchen idag, men också att en hel del funnit andra jobb.
På min tid var utbildningen sådär. Vill man bli något får man plugga mycket själv och med klasskamrater och vara driven!

Branchen överlag är liten och blir snabbt mättad. Så nej, jag är mer negativ och rekommenderar inte denna utbildning så hårt...

Vilket år var det du började? Tänker om du vill bli av med lite till av dat dere kurslitteratur?

Barbastark
2012-07-17, 07:03
Antagligen, det betyder även att en hel del har funnits på marknaden ett tag, och den är inte jättestor. Om det inte är en expanderande marknad eller har höga pensionsavgångar är det svårt att slå sig in som ny. Många utbildningar som inte leder till ett yrke har lite samma problem. Bestäm dig först för vad du vill ha för typ av jobb, undersök den arbetsmarknaden, och ta därefter reda på vad du behöver för utbildning.

Många tycks börja med att ta en utbildning, och sedan försöka komma på vad de ska arbeta med. Och sedan (när det är för sent) kollar de på arbetsmarknaden.

A det är många utbildningar som man måste vara lagd åt entreprenörshållet för att inte hamna i något helt annat efter avslutad.

Av någon anledning har nästan inga av de utbildningar jag dragits till varit utbildning -> säkert jobb. Så har lite dålig koll på vilka som är åt det hållet.

Har du några på rak han du kan dra upp. Så jag kan bilda mig lite bättre uppfattning kring "högskola som leder till säkert arbeteutbildningar" och "högskole-kärver enreprenörssakps-utbildningar".

Sjuksköterska, läkare, ingenjör, ekonom, psykolog är ju givna. Men vad finns det mer?

Barbastark
2012-07-17, 07:14
A det är många utbildningar som man måste vara lagd åt entreprenörshållet för att inte hamna i något helt annat efter avslutad.

Av någon anledning har nästan inga av de utbildningar jag dragits till varit utbildning -> säkert jobb. Så har lite dålig koll på vilka som är åt det hållet.

Har du några på rak han du kan dra upp. Så jag kan bilda mig lite bättre uppfattning kring "högskola som leder till säkert arbeteutbildningar" och "högskole-kärver enreprenörssakps-utbildningar".

Sjuksköterska, läkare, ingenjör, ekonom, psykolog är ju givna. Men vad finns det mer?

Om nån moderator vill ta bort detta inlägg så går det jättebra. Slipper tråden bli kladdig med OfT. Mer effektivt att söka upp själv.

Mental
2012-07-17, 07:19
A det är många utbildningar som man måste vara lagd åt entreprenörshållet för att inte hamna i något helt annat efter avslutad.

Av någon anledning har nästan inga av de utbildningar jag dragits till varit utbildning -> säkert jobb. Så har lite dålig koll på vilka som är åt det hållet.

Har du några på rak han du kan dra upp. Så jag kan bilda mig lite bättre uppfattning kring "högskola som leder till säkert arbeteutbildningar" och "högskole-kärver enreprenörssakps-utbildningar".

Sjuksköterska, läkare, ingenjör, ekonom, psykolog är ju givna. Men vad finns det mer?

Det finns ju en gråskala med, juristprogrammet tex

Men andra direkt till jobb är väl tex Dietist, sjukgymnast, logoped, socionom (ganska många olika arbeten iof) bibliotikarie, personalvetare, arkitekt, sjöfartsutbildningarna, lantmätarprogrammet och många ingengörsutbildningar.

Medans mjukare saker som hälsopedagog och även filmvetenskap, literaturvetenskap, Människa-natur-religionsprogrammet, kulturgeografi, arkeologi, sociologi osv

Mental
2012-07-17, 07:19
Om nån moderator vill ta bort detta inlägg så går det jättebra. Slipper tråden bli kladdig med OfT. Mer effektivt att söka upp själv.

försent :)

Scratch89
2012-07-17, 07:54
Sök sjukgymnast om du vill arbeta med människor och ha goda jobbchanser efter utbildningen.

Barbastark
2012-07-17, 08:14
Sök sjukgymnast om du vill arbeta med människor och ha goda jobbchanser efter utbildningen.

När det kommer till "träningsbiten" så skulle jag egentligen bara vilja jobba med folk som är på en hög nivå, vill maximera sin muskel utveckling/forma den ideala estetiska fysiken eller finslipa det sista. Alternativt jobba med "average joes" som vill göra en verklig livsförändring där både fysik, mentala och livet i övrigt ingår" (inser såkart att det antagligen kommer krävas en del arbete för att skapa möjligheten att välja klientelet på detta sätt).

Så sjukgymnast är tyvärr inte min kopp med te.

Eddie Vedder
2012-07-17, 08:28
När det kommer till "träningsbiten" så skulle jag egentligen bara vilja jobba med folk som är på en hög nivå, vill maximera sin muskel utveckling/forma den ideala estetiska fysiken eller finslipa det sista. Alternativt jobba med "average joes" som vill göra en verklig livsförändring där både fysik, mentala och livet i övrigt ingår" (inser såkart att det antagligen kommer krävas en del arbete för att skapa möjligheten att välja klientelet på detta sätt).

Så sjukgymnast är tyvärr inte min kopp med te.

Tror du att den målgruppen är i behov av din hjälp då? Seriöst alltså.

Det här känns igen från din tidigare hang-up på positiv psykologi (vad hände med det?). Du kan nog inte räkna med att ditt yrkesliv kommer bestå av arbete med folk som inte behöver arbetas med. Men jag hoppas naturligtvis att det går bra, sannolikheten är dock väldigt mycket mindre.

Mental
2012-07-17, 08:35
När det kommer till "träningsbiten" så skulle jag egentligen bara vilja jobba med folk som är på en hög nivå, vill maximera sin muskel utveckling/forma den ideala estetiska fysiken eller finslipa det sista. Alternativt jobba med "average joes" som vill göra en verklig livsförändring där både fysik, mentala och livet i övrigt ingår" (inser såkart att det antagligen kommer krävas en del arbete för att skapa möjligheten att välja klientelet på detta sätt).

Så sjukgymnast är tyvärr inte min kopp med te.

Då är det bara att glömma yrkesinriktning och förbereda dig på att starta eget direkt efter studierna. Har du någon koll på målgruppens behov och betalningsvilja? Jag skulle undersöka marknaden grundligt innan jag lade några år på att utbilda mig.

Många läser tex dietist och drömmer om att öppna eget, men det är mycket svårt att få lönsamhet på en privat dietistmottagning. Det går, och behovet är säkert stort, men inte betalningsviljan.

Mental
2012-07-17, 08:41
Så, +1 på delar av Eddie's inlägg. Ha en tydlig bild av hur du vill arbeta, och undersök att det finns en rimlig chans.

Att läsa 3 år filmvetenskap i hopp om att bli filmrecencent är en av de sakerna jag tycker käns hopplöst, ja, en och annan lyckas, men av hur många som läser det? Är det 1 på 200 som når sitt mål ens? Jag hade inte velat lägga 3år av tid och pengar på de oddsen.

Barbastark
2012-07-17, 08:52
Tror du att den målgruppen är i behov av din hjälp då? Seriöst alltså.

100% på "average joe" målgruppen.

Gällande den första "maximera prestations"-delen så tror jag som sagt att det kommer krävas en del för att ha möjlighet att ta sig an det klientelet. Men som ett exempel, nämn en idrottsman, atlet, seriöst tränande med ambitionsnivå åt proffshållet som inte har hjälp av tränare, dietister osv, så blir jag imponerad.

Mental
2012-07-17, 09:07
100% på "average joe" målgruppen.


Jupp, behovet finns säkert, men det måste finnas en efterfrågan och en betalningsvilja med. Kolla på vad du skulle behöva ta ut i ersättning och se hur stor du tror kundkretsen blir. Jag är fantastiskt skeptisk :)

Eddie Vedder
2012-07-17, 13:45
Gällande den första "maximera prestations"-delen så tror jag som sagt att det kommer krävas en del för att ha möjlighet att ta sig an det klientelet. Men som ett exempel, nämn en idrottsman, atlet, seriöst tränande med ambitionsnivå åt proffshållet som inte har hjälp av tränare, dietister osv, så blir jag imponerad.

Det var den gruppen jag syftade på. Jag undrar mer vad som skulle få dem att välja just dig. Det osar lite nedsättande inställning mot människor när man snackar om "average Joe" tycker jag. Men det är en annan sak.

Sniggel
2012-07-17, 13:49
Jupp, behovet finns säkert, men det måste finnas en efterfrågan och en betalningsvilja med. Kolla på vad du skulle behöva ta ut i ersättning och se hur stor du tror kundkretsen blir. Jag är fantastiskt skeptisk :)

+1

Här handlar det om entreprenörsskills först och främst. Utbildning i andra hand.

ceejay
2012-08-23, 14:01
jag tycker det verkar intressant, men som sagt kan man undra hur det kommer se ut när man är klar.

Ramrod
2012-08-23, 14:50
100% på "average joe" målgruppen.

Gällande den första "maximera prestations"-delen så tror jag som sagt att det kommer krävas en del för att ha möjlighet att ta sig an det klientelet. Men som ett exempel, nämn en idrottsman, atlet, seriöst tränande med ambitionsnivå åt proffshållet som inte har hjälp av tränare, dietister osv, så blir jag imponerad.

Jag misstänker att ganska få av dem anlitar nyutexade biomedicinare med inrikting på fysisk aktivitet från hh.

Corpobal
2012-08-23, 15:03
De flesta som går ut blir PT på något gym, finns inte så många utbildningar där man "får" ett jobb längre och inte heller för denna men man får en bra grund för att förverkliga sina tränarambitioner. Om det är som PT, gymägare, tränare åt elitidrottare eller något annat.

Oavsett så är det något man behöver jobba på UTÖVER sin akademiska utbildning för att knyta kontakter, skaffa erfarenhet (oftast genom en del gratisarbete) och i allmänhet öka sina chanser. Det är inget unikt för denna utbildning men kanske gäller i än högre grad med tanke på att det inte finns någon "lic. pt" eller liknande som är värd namnet.