handdator

Visa fullständig version : Nytt jobb med olika skift. Mat och tränings rutiner hjälp


Tank9103
2012-03-21, 16:44
Hej. Har fått nytt jobb och ska då jobba olika tider om dygnet. De finns inga fasta skift som dag och natt utan olika tider. Träning är
Väldigt viktigt för mig. Just nu deffar jag med strikt kost, promenad och 5 pass styrke i veckan. Eftersom kg aldrig jobbat så här så vet jag inte hur jag kommer orkar med träningen. Vet inte heller hur man lägger upp kosten då jag räknar kalorier och väger maten under en dag. Hur ska jag då lägga upp de med olika dygns tider och lägga upp träningen? Någon som har liknande och vet?

Kom gärna med svar!

Gnusram
2012-03-21, 16:52
Vad ska du jobba med? Nån sorts system eller framförhållning måste väl ändå finnas?

Jag har inga patentlösningar men du behöver bli bra på att planera och sen hålla dig till din plan tror jag. Matlådor och storkok så att du har något att äta när du inte orkar fixa något. Planera träningen, ta reda på när på dygnet eller efter vilka skift du gör bra eller dåliga pass. Det blir en del att lära förmodligen.

Förvänta dig inte att allt flyter från dag ett, men om du är envis så kommer du att lära dig.

nero85
2012-03-21, 18:00
Jag jobbar 5-skift. Då efter ett fast 5-veckorsschema, så blir ju lite lättare att planera träningen efter de. Men när det gäller kosten så alla tips man brukar få som skiftare är att försöka hålla samma mat-tider som en dagtidare. Mer eller mindre inte äta på natten, just för magens skull. Men det är ju individuellt.

Personligen så är nattskiften mina besvärliga skift, då jag brukar ha lite svårt att sova efter skiften. Brukar dra ner träningsdosen där och köra mindre konditionsträning, styrketräningen fungerar går bättre om jag är sliten än vad konditionsträningen gör (om jag är sliten). Men allt är ju individuellt så är väl bara att pröva dig fram helt enkelt.

spoon
2012-03-21, 18:26
Jag har jobbat 5-skift och tränat med bra resultat. Man vänjer sig helt enkelt. Värst är dom dagarna som man jobbar 12h för då blir det thight med tiden.

Jobbar jag dag 7-3 så tränar jag direkt efter jobbet. Jobbar jag kväll 15-23 så packar jag väskan kvällen innan och funderar ut vad jag ska äta till frukost och tränar innan jobbet. Jobbar jag natt 23-07 så äter jag frukost åker och tränar. Brukar träna mellan 18-20. Äter middag efter träningen och slappar nån timme innan jag drar till jobbet. Brukar äta kvarg och ett par mackor på natten.

Man hittar rutiner och löser det mesta om man vill. Även om det kan vara segt att köra knäböj nån timme efter frukost så vänjer man sig

Tank9103
2012-03-26, 11:30
Okej! Tack för svaren hörni